Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Graag starten zonder Grub  (gelezen 382 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Graag starten zonder Grub
« Gepost op: 2018/05/17, 15:14:48 »
Geachte medeforummers,
Zoals het onderwerp van mijn topic doet vermoeden, wil ik inderdaad (heel graag zelfs) de computer opstarten zonder Grub.
Waarom? wel, ik heb 3 schijven ingebouwd; 1 voor Ubuntu, 1 voor Win 10 en 1 voor Win 8.
Nu vernaggelt Grub iedere keer weer de opstartprocedure. Als ik bijvoorbeeld de Ubuntu-schijf loskoppel, kunnen die andere 2 schijven niet meer opstarten. Ik krijg dan een Grub-error melding. Nu heb ik eerst de Ubuntu-schijf en 1 van de andere losgekoppeld om een van de Windows-versies te installeren.
Op die manier heb ik dus 3 verschillende installaties op 3 verschillende schijven uitgevoerd. Alleen start Ubuntu weer op met Grub (meestal na een update) en heb ik weer de bovenstaande ellende. Ik wil dus graag mijn computer opstarten en met behulp van de F11-toets bepalen welke besturingssysteem ik wil hebben. Is dit mogelijk? Heel graag jullie hulp hiervoor.

Bedankt voor het lezen en een groet, koelie.

Re: Graag starten zonder Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/17, 16:18:47 »
Misschien met Plop Boot Manager:)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline koelieman

  • Lid
Re: Graag starten zonder Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/17, 19:07:41 »
Hoi, dank voor de reactie. Het lijkt me een mooie bootmanager, maar dan moet ik weer kiezen uit een menu. Ik wil dus opstarten zonder afhankelijkheden.
Elke schijf wil ik kunnen kiezen en opstarten met de F11-toets.

Grtz, koelie.

Offline h2o

  • Lid
Re: Graag starten zonder Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/17, 19:18:20 »
Even voor je gezocht via Google:
Hierop heb ik gezocht:
Citaat
grub; avoid detecting other other operating systems
Misschien staat hier wat tussen:

https://unix.stackexchange.com/questions/56004/how-to-stop-update-grub-from-scanning-all-drives
https://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/grub2-skipping-one-partition-from-os-detection-741100/

Deze links geven manieren aan om Grub zodanig in te stellen dat bepaalde andere besturingssystemen niet mee worden genomen. In jouw geval dus alleen Linux en geen Windows.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline koelieman

  • Lid
Re: Graag starten zonder Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/17, 19:20:58 »
Hoi, bedankt.
Deze links ga ik vanavond nog even uitspitten. Bedankt voor de moeite en het opzoeken.

Grtz, koelie.