Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren 8.04 met behoud van huidige /home partitie  (gelezen 971 keer)

Installeren 8.04 met behoud van huidige /home partitie
« Gepost op: 2008/06/04, 21:59:13 »
Mijn vraag gaat over update van 7.10 -> 8.04.

Ik had 7.10 draaien op mijn PC. Toen 8.04 uitkwam ben ik via de update manager overgegaan naar 8.04. Het loopt nu verre van lekker. Erg traag, firefox stopt er regelmatig mee, en er zijn momenten dat ik zie dat mijn schijf heel hard aan het werk is (lampje flikkert bijna constant) en alles zit vast. Dit duurt dan meesten een paar minuten.

Ik heb sterk de behoefte om 8.04 helemaal vanaf CD opnieuw te installeren. De vraag ik nu heb is:

Hoe kan ik 8.04 opnieuw vanaf CD installeren met behoud van mijn huidige /home partitie en op een manier dat de nieuwe situatie mijn huidige /home ook als /home gaat zien?

Ik ben niet zo'n ervaren Ubuntu gebruiker



Groet,
Ubuntu Ronnie

Offline Roel1963

  • Lid
Installeren 8.04 met behoud van huidige /home partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/04, 22:05:44 »
Kijk eens op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

Is nog wel voor Gutsy, maar Hardy werkt wat dit betreft vrijwel net zo :)

Offline Bobbie

  • Lid
Installeren 8.04 met behoud van huidige /home partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/04, 22:26:40 »
Ik kan je aanraden op de volgende manier van Pjotr te doen, dan ben je gelijk van je oude configuratie verschoon, die mogelijk voor foutmeldingen kunnen zorgen in de nieuwe versie.
Opwaarderen (overstappen naar een nieuwe versie)
http://computertip.googlepages.com/opwaarderen
Maak altijd wel een backup van je Home partitie, dat is in alle gevallen belangrijk om dat achter de hand te hebben

Installeren 8.04 met behoud van huidige /home partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/04, 22:54:27 »
Citaat van: Ubuntu Ronnie
Mijn vraag gaat over update van 7.10 -> 8.04. [...] Hoe kan ik 8.04 opnieuw vanaf CD installeren met behoud van mijn huidige /home partitie en op een manier dat de nieuwe situatie mijn huidige /home ook als /home gaat zien?
Hallo, dat is eenvoudig, vooropgesteld dat /home inderdaad een aparte partitie is. Ik schrijf dit expliciet, omdat je aangeeft niet veel ervaring met Linux te hebben.
Open een terminal en type
$ df -h
Dan zie je een lijstje met - waarschijnlijk - onder meer /dev/sda1 die is aangekoppeld als / (ofwel het root-bestandssysteem) en eentje die bv. /dev/sda3 heet, met koppelpunt /home. Als dit inderdaad zo is, dan zit je goed.

Nu moet je de installatie-cd starten (pc opnieuw starten) en nadat de desktop is verschenen, op Installeren drukken. Na enkele vragen kom je bij de afdeling "schijf indelen". Kies hier voor handmatig. Zeg vervolgens dat /dev/sda1 (root partitie) geformatteerd moet worden en geef meteen als koppelpunt / mee. Geef bij /dev/sda3 aan dat deze gemount moet worden onder /home maar formatteer hier beslist niets, daar staan immers je data.

Laat de boel nu installeren en even later heb je Hardy draaien met je home-partitie van Gutsy geheel intact.

PS. Voor zowel beginnende als doorgewinterde Linux-gebruikers is het een heel goed idee om altijd - daar staat altijd - een backup van belangrijke data te maken alvorens partities te gaan herformatteren. Gewoon doen.

Groet, Paul.

NLsandman

  • Gast
Installeren 8.04 met behoud van huidige /home partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/04, 23:51:54 »
Ik ben niet zo kapot van het behouden van alle data in een nieuwe installatie.
Het heeft bij mij diverse vreemde conflicten opgeleverd.
Liever laat ik de oude home map staan en kopier bv mail dan naar de nieuwe home map.

Offline drik

  • Lid
Installeren 8.04 met behoud van huidige /home partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/04, 23:55:16 »
Citaat van: Bobbie
Ik kan je aanraden op de volgende manier van Pjotr te doen, dan ben je gelijk van je oude configuratie verschoon,
+1

Installeren 8.04 met behoud van huidige /home partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/05, 10:05:44 »
Wat ik nog vergeten was te vermelden is het volgende:

Mijn systeem is dual boot (Ubuntu en WinXP). Moet ik dan nog met andere dingen rekening houden dan met de zaken die jullie vermeld hebben?

Alvast bedankt voor de tips die jullie tot nu toe hebben gegeven.

Groet
Ubuntu Ronnie

Installeren 8.04 met behoud van huidige /home partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/05, 12:48:57 »
Dual-boot? Hmm, dan zou de procedure wel eens iets anders in elkaar kunnen steken? Kan je daarmee niet helpen, heb geen Windows draaien hier.