Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma starten in Wine levert fout op.  (gelezen 2700 keer)

Offline ri3kj3

  • Lid
Programma starten in Wine levert fout op.
« Gepost op: 2009/09/29, 15:07:40 »
Hallo

Ik wilde proberen mijn boekhoudprogramma in Wine te laten lopen.
Hij begint wel met installeren, maar bij het installeren komt er eerst een melding dat de  handtekening niet geverifieerd kan worden. Daarna gaat hij niet verder.

Is dit iets wat ik kan verhelpen?



Re: Programma starten in Wine levert fout op.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/29, 15:14:10 »
Hij heeft problemen met .net blijkbaar. Tot versie 3 kan geinstalleerd worden via Winetricks, hoger werkt niet in Wine.

wget http://www.kegel.com/wine/winetricks
sh winetricks dotnet30

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Programma starten in Wine levert fout op.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/29, 15:17:24 »
Ok, ik heb die opdracht ingevoerd en er gebeurt wel iets. Maar nu? Computer herstarten of zou het zo goed moeten gaan? (Want dat doet het dus niet)

Wel alvast bedankt voor je razendsnelle antwoord. :)

Re: Programma starten in Wine levert fout op.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/29, 15:22:16 »
Computer herstarten is nergens voor nodig in ieder geval. Nog een tip: klik met de rechtermuisknop op het winetricks-bestand (dat staat nu in je persoonlijke map als het goed is) en klik op Eigenschappen. Ga naar het tabblad Rechten en vink aan dat het bestand uitvoerbaar is. Dubbelklik nu op winetricks en kies voor Uitvoeren in terminalvenster. Nu heb je een grafisch keuzemenu met een terminalvenster om de output te lezen ;)

Het gaat om SnelStart Classic, boekhoudsoftware dus. Waarom zoek je niet een Linux-alternatief? Dat gaat sowieso sneller, stabieler en gewoon beter draaien dan Wine-software.

Hoe dan ook, kijk eens op de volgende pagina en dan het kopje over SnelStart: http://wiki.winehq.org/PaulVriens

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Programma starten in Wine levert fout op.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/29, 15:31:55 »
Citaat
Het gaat om SnelStart Classic, boekhoudsoftware dus. Waarom zoek je niet een Linux-alternatief? Dat gaat sowieso sneller, stabieler en gewoon beter draaien dan Wine-software.

Ik heb nooit boekhouden geleerd, en ik werk met snelstart omdat dit voor boekhoud-ondeskundigen ook nog goed te snappen is. :)

Verder wil ik wel overstappen, alleen hoe werkt het dan met de afgelopen 9 jaar? Kun je die database (of hoe zoiets ook heet) zo gebruiken in een andere programma? Denk het niet... Dus ik vrees dat dat nog veel meer werk wordt. Alle klanten opnieuw invoeren etc.

Ik draai snelstart op dit moment in VB, maar ik zou het handiger vinden als het in Wine kan. Als je een goed alternatief kent, hou ik me aanbevolen.

Re: Programma starten in Wine levert fout op.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/29, 15:38:59 »
Dat ligt natuurlijk aan de database waarin die gegevens zijn opgeslagen. Welke bestandsformaat heeft die database?

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Programma starten in Wine levert fout op.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/29, 15:51:55 »
Ha, snelstart installeren is gelukt! Met winetricks heb ik het juiste pakket kunnen installeren.

Nu wil hij alleen nog een microsoft windows scripting hebben. Moet op de cd staan. Die heb ik wel, moet ik alleen even zoeken. Wel typisch want ik had de nieuwste versie gewoon van internet gedownload. Het wordt dus toch weer ingewikkelder dan ik dacht.

De databasebestanden van snelstart zijn mdb bestanden en de backups zijn ssb. (Die letters staan er in elk geval achter)

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Programma starten in Wine levert fout op.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/29, 16:12:32 »
Hm. Het opent wel, maar het is allemaal inderdaad nogal instabiel in wine.
Om de haverklap valt het gewoon helemaal uit. (bijvoorbeeld als je de administratie wilt zoeken)
Denk dat ik het bij VBox moet houden dan.

Of idd een linux prog zoeken.

Offline track

  • Lid
Re: Programma starten in Wine levert fout op.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/30, 14:09:27 »
Hoi riekje,

heb je hier al gekeken:  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/boekhoudsoftware/
en hier:  http://linuxappfinder.com/businessandfinance   ?

Daar staat een aantal interessante links.  Als ik jou was zou ik het eerst
een programma zoeken waar ik mee gelukkig ben, een echt Linux-progje dus.

En daarna dan een methode om mijn data over te brengen.
Dat zal bij jouw  .mdb- bestanden meevallen denk ik.  Want normaal zijn dat gewoon
Access-DB-bestanden en er is een plugin voor Open Office, plus de "mdb tools" (in synaptic).
Dus met een van beiden zal je je data zeker kunnen omzetten.  Misschien niet in een stap,
maar ik denk zonder dataverlies. 
(en ik zit op dit moment in een groot project i.v.m. de omzetting van een DB, met scripten en al.
 Ik weet dus waar ik het over heb ...)

track