Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox installeren.  (gelezen 2540 keer)

Offline WizzAd

  • Lid
Firefox installeren.
« Gepost op: 2012/06/09, 17:36:04 »
Geachte forumleden.

Wellicht een veel voorkomende vraag, maar ik heb nergens een topic met een, voor mij, bevredigend antwoord kunnen vinden.
Na veel vijven en zessen is het me gelukt 12.04 te installeren.
Doch Firefox installeren wil niet.
Firefox downloaden en uitpakken met 'Archiefbeheer'  lukt allemaal.
En openen in een of andere map lukt ook nog wel.
Daarna lig ik er uit.

Er zijn geen adviezen of richtlijnen over hoe , waar en op welke manier verder te gaan  of over hoe te installeren.
Dus wat ik daarna zou moeten/kunnen doen om Firefox te installeren is mij een raadsel.

En aangezien mijn ervaring met Ubuntu zeer beperkt tot geheel afwezig is, is elke hulp welkom.

    Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet: Ad Nelissen.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/09, 17:40:42 »
Ik snap niet precies wat je wil, maar firefox is toch standaard geïnstalleerd met 12.04 ?
Verder als je iets wil installeren kun je dat in de meeste gevallen via het softwarecentrum doen.

- Roc

Offline joop905

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/09, 17:46:36 »

Offline joop905

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/09, 17:47:47 »
Kijk hier eens naar:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Firefox

Vr
Firefox Web Browser

Firefox is een populaire webbrowser die standaard geïnstalleerd is in Ubuntu.

Re: Firefox installeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/09, 17:50:15 »
Standaard is Firefox geïnstalleerd, dus je hoeft niets extra te doen.
Wens je de nieuwste versie van FF, dien je enkel de updatemanager even te laten lopen (we zitten nu aan versie 13) .

Om met Ubuntu, goed, te beginnen is idd het softwarecentrum de aangewezen plek. (Ook standaard in je balk links) Zoals Roc al aangeeft.
 Je zou kunnen overwegen om Chrome (google-product) te installeren, maar ik zou daar even mee wachten.

Volg even dit 'direct te doen lijstje' van onze Pjotr die een keurige handleiding heeft gemaakt.  LINKJE

Uiteraard is de ganse WIKI ter je beschikking LINKJE

Succes, en welkom bij Ubuntu ;)

Edit: Joop was me voor ;)

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/09, 19:25:55 »
Geachte forumleden.

Wat ik ook probeer en alle goede adviezen ten spijt blijft hier de startpagina de Ubuntu startpagina.
Ik weet dat het moeilijk uit te leggen is, maar toch nog maar een poging wagen.

Als ik in welk zoekkader dan ook Firefox inklop, krijg ik steeds opnieuw het advies Firefox te downloaden, wat ik tot in den treure heb gedaan.
Ook tot in den treure uitgepakt met 'Archiefbeheer' in de downloads map.
Die map geopend en allerlei submappen geopend, maar niet een submap met mogelijkheid tot installatie.
Ook Firefox maar weer eens een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd met als resultaat: Ubuntu startpagina.
Geen Firefox, ook geen verwijzing naar de Firefox startpagina , oid.
In Google naar Firefox gezocht: Installeer Firefox nu, gratis installatie voor Linux.
Resultaat: Zie boven.
Maar dat gratis downloaden en uitpakken in archiefbeheer en verder niks weet ik nu onderhand wel zo'n beetje.
Ik wil gewoon weten waarom het voor mij onmogelijk lijkt Firefox naar tevredenheid te installeren en te kunnen gebruiken.
Begrijp me niet verkeerd: Niets ten nadele van Ubuntu, ook al vraagt het een hoop gewenning.


Toch dank ik de forumleden voor hun reacties.

                  Met vriendelijke groet: Ad Nelissen.



Re: Firefox installeren.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/09, 20:08:05 »
Maar waarom probeer je dat toch te doen? Firefox IS al geïnstalleerd, zoals reeds hierboven aangehaald. Je hoeft dus NIETS te downloaden.

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/09, 20:19:42 »
Geachte Vistaus.


Met alle respect, maar legt u mij dan eens uit waarom bij mij de startpagina altijd Ubuntu startpagina is.
Ook als ik via die startpagina Firefox laat zoeken krijg ik 'Download Firefox nu'  in dat groene kader.
Mocht u mij niet geloven;  probeert u het zelf eens.
Denkt u nu werkelijk dat ik ook maar zóú proberen dit forum te bezoeken als ik géén problemen zou hebben met Firefox.



Met vriendelijke groet: Ad Nelissen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Firefox installeren.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/09, 20:26:14 »
Helaas ken ik unity niet, maar het valt mij op, dat je zoekt naar Firefox, i.p.v.  firefox.
Linux ziet het verschil tussen hoofd en kleine letters, dit i.t.t. dat andere OS. :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox installeren.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/09, 20:32:12 »
waarom bij mij de startpagina altijd Ubuntu startpagina is.
Ook als ik via die startpagina Firefox laat zoeken krijg ik 'Download Firefox nu'  in dat groene kader.
Dat is de standaard-startpagina van.... Firefox. Die zoekopdracht doe je..... in Firefox. Downloaden van een Firefox-installatiebestand doe je..... in Firefox zelf.  =D

Ik neem aan, dat je deze downloadpagina te zien krijgt:
http://www.mozilla.org/nl/firefox/fx/

Met groene knop en al. Die dus niet van toepassing is voor jou.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/09, 20:33:49 door Pjotr »

Re: Firefox installeren.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/09, 20:34:10 »
@WizzAd: Wat moet ik zelf proberen? Ik gebruik Firefox en zie totaal niet een link om Firefox te downloaden op de startpagina.
Maar u gebruikt dus al Firefox en dat is gewoon de nieuwste versie. Negeer gewoon die melding om te downloaden want u heeft het dus al.

Re: Firefox installeren.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/09, 20:35:35 »
waarom bij mij de startpagina altijd Ubuntu startpagina is.
Ook als ik via die startpagina Firefox laat zoeken krijg ik 'Download Firefox nu'  in dat groene kader.
Dat is de standaard-startpagina van.... Firefox. Die zoekopdracht doe je..... in Firefox. Downloaden van een Firefox-installatiebestand doe je..... in Firefox zelf.  =D

Ik neem aan, dat je deze downloadpagina te zien krijgt:
http://www.mozilla.org/nl/firefox/fx/

Met groene knop en al. Die dus niet van toepassing is voor jou.

Dat is niet de standaard-startpagina van Firefox zelf, dat is de homepage van de website van Firefox ;)
De standaard-startpagina van Firefox zelf is about:home en die heeft alleen een zoekvak en sinds FF13 een paar knoppen eronder voor instellingen.

Re: Firefox installeren.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/09, 20:41:24 »
Wil je soms de startpagina wijzigen waarmee FF komt na de installatie van Ubuntu?
Dat gaat via "bewerken" en daar kiezen voor "voorkeuren"
Xubuntu 15.04

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/09, 21:00:46 »
Geachte Vistaus.


Laat ik nog een keer proberen het uit te leggen.
Ik heb sinds 3 weken 12.04 draaiend op een Medion 8833 van 3 jaar oud, met voor destijdse begrippen het beste wat Medion te bieden had.
Dus ook met Windows Vista als voorinstallatie op de af fabriek gemonteerde harde schijf, waar ik een (tweede) harde schijf bij ingezet heb om in eerste instantie 8.10 , in een later stadium 10.04, op te installeren.
Geen enkel probleem, ook niet met Firefox, wél met Thunderbird, maar dat terzijde.
Onlangs heb ik, door een minder slimme actie mijnerzijds, Windows moeten laten vervallen.
Dus heb ik de oorspronkelijke harde schijf geheel voor gebruik van 12.04 ingericht.
Met veel haken en zessen heb ik 12.04 operationeel weten te maken.
Behalve Firefox.
En u kan dan wel zeggen dat Firefox automatisch bij 12.04 mee-geïnstalleerd is/wordt, wat ik ook zomaar geloof.
Hier, en waar het aan ligt, ligt het aan, is dat gewoon niet het geval.

Telkens als ik op Firefox in de starterbalk klik verschijnt hier de Ubuntu startpagina.
Nogmaals: Wat ik ook probeer, het is en blijft de Ubuntu startpagina.
Ik kan het ook heel best af met Google Chromium, daar niet van.
Maar ik wil gewoon Firefox in 12.04 kunnen installeren en gebruiken.
Want ik heb geen zin om 10.04 weer te moeten installeren zodat Firefox wel bruikbaar is.

Met vriendelijke groet: Ad Nelissen.



Offline WizzAd

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/09, 21:09:51 »
Geachte Vistaus.

Dat klopt inderdaad.
De door u aangegeven link http://www.mozilla.org/nl/firefox/fx/  krijg ik dan.
Maar toch snap ik niet waarom dan steeds weer de Ubuntu startpagina verschijnt en ik dus ook geen voorkeuren voor de Firefox startpagina kan instellen.
Kunt u mij zeggen wat ik verkeerd deed of hoe ik het voorkeuren instellen voor elkaar krijg?
Dank voor uw geduld en sorry als ik een beetje cru in uw richting overkwam, maar het geheel hangt me zo de keel uit.


Met vriendelijke groet: Ad Nelissen.

Re: Firefox installeren.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/09, 21:17:38 »
Beste Ad,


Had je mijn bescheiden bijdrage gelezen?




______________________________________________________
Xubuntu 15.04

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/09, 21:28:30 »
Geachte   aandendijk.

Heb ik.
Maar ik begrijp het niet goed.
U zal inmiddels ook wel begrepen hebben dat ik, tot voor 3 weken, een Windows-man was, met zo nu en dan een 'tripje' naar Ubuntu.
Kan u mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?
Want ik heb nog veel te leren in/bij Ubuntu.

          Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet: Ad Nelissen.

Re: Firefox installeren.
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/09, 21:32:43 »
Firefox openen.
Met de muis helemaal naar boven.
Er komt een werkbalkje in beeld.
Die hoort bij Firefox.
Kies voor: Menu-Item "bewerken".
En kiezen voor "voorkeuren".
Daar stel je jouw Firefox in.
Xubuntu 15.04

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/09, 21:37:01 »
Geachte aandendijk.


Dus als ik nu Firefox opnieuw installeer uit softwarecentrum is dat alles wat ik hoef te doen?


   Ook u dank ik voor uw geduld en uw goede advies.
 

                          Met vriendelijke groet: Ad Nelissen.

Re: Firefox installeren.
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/09, 21:44:51 »
Mijn inschatting is dat je Firefox al hebt en dat je het niet herkend als Firefox.
Je ziet alleen maar Ubuntu staan. Als dat zo is, dan heb je Firefox.
Het ziet er even wat anders uit door de Ubuntu Firefox Modifications 2.0.3
Het is wel degelijk Firefox.

Ga met de muis naar boven in het scherm. Er komt dan een balkje in beeld.
Klopt dat?
Maak je aanpassingen zoals ik beschreven heb.



Xubuntu 15.04

Re: Firefox installeren.
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/09, 21:46:05 »
Ik snap hier helemaal niks van. TS probeert Firefox te downloaden, want normaal gesproken enkel kan met... Firefox. Je klikt toch op het Firefox-pictogram om op het internet te komen? Dat doet toch wel een belletje rinkelen?

Je krijgt standaard een Ubuntu-startpagina te zien ja, met een zoekbalk. Verander de startpagina in Bewerken -> Voorkeuren en klaar is Kees. Je kunt zelfs het tabblad naar wens naar de Home-knop slepen om een startpagina in te stellen.

Misschien raakt TS in de war doordat er in de titelbalk "Ubuntu" staat, de titel van de startpagina, waar hij "Firefox" verwacht. Even met je muis over de titelbalk en de menu's verschijnen.

???
« Laatst bewerkt op: 2012/06/09, 21:48:05 door Cumulus007 »

Re: Firefox installeren.
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/09, 21:47:57 »
Ik snap hier helemaal niks van. TS probeert Firefox te downloaden, want normaal gesproken enkel kan met... Firefox. Je klikt toch op het Firefox-pictogram om op het internet te komen? Dat doet toch wel een belletje rinkelen?

Precies, zo dacht ik er dus ook eerder in dit topic over.

@aandendijk: Klopt. Voor de Firefox-startpagina dient about:home te worden gebruikt als adres ;)

Offline midas

  • Lid
Re: Firefox installeren.
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/09, 21:48:07 »
Nogmaals WizzAdd....je hébt Firefox al in je installatie zitten en je wilt enkel de Firefox-startpagina zien als homepage:

1. Type in de adresbalk:

about:home
en daarna op de toets 'enter' drukken.

2. Ga met je muis bovenaan het scherm staan...je ziet de menubalk verschijnen.

3. Druk op de knop 'Extra' en vervolgens op 'Opties'

4. Bovenaan bij Startpagina...'Huidige pagina gebruiken' instellen

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Firefox installeren.
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/09, 21:50:43 »
Maar de standaard startpagina in Ubuntu is een speciale Ubuntu-pagina. Je krijgt niet de "standaard" Firefox-startpagina te zien.

Re: Firefox installeren.
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/09, 21:51:56 »
Maar de standaard startpagina in Ubuntu is een speciale Ubuntu-pagina. Je krijgt niet de "standaard" Firefox-startpagina te zien.

Daarom ook de tip aan de TS om de startpagina te veranderen in about:home waarmee je dus wél de standaard Firefox-startpagina krijgt ;)