Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1  (gelezen 3383 keer)

Zeeg

  • Gast
Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Gepost op: 2008/12/09, 19:24:46 »
Beste Peter(vdw)

In vervolg op wat ik aan erik vroeg het volgende
Ik heb ndiswrapper geinstalleerd en ik krijg in: system/administration/windows wireless drivers
/install new driver/select inf. file met de vraag <location>
Mijn vraag was nu waar haal ik die inf file vandaag en onder welke naam ?
Zoals je wel zult zien heb ik wel de Engelse versie van Ubuntu.
Mvg
Zeeg

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/09, 21:06:55 »
Aan Zeeg
Met je 80 jaar denk ik dat je de oudste forumbezoeker bent. Chapeau. Zelf ben ik 68, dus ouwe knarren onder elkaar.

Ndiswrapper is een programma dat onder Ubuntu een Windows-omgeving simuleert. In zo'n Windowsomgeving worden dus Windows drivers gebruikt. Wat gebruik je in de computer voor apparaatje om draadloos verbinding te maken? In een desktop is het meestal een draadloos PCI kaartje, met zo'n antennetje achterop. Het kan ook een USB adaptertje zijn dat met een kabeltje aan een USB poort is verbonden. In laptops zit het draadloze kaartje ingebouwd of het is ook een los USB adapter.
Al die apparaatjes/kaartjes hebben voor Windows een schijfje met drivers meegekregen. Die drivers moeten voor Windows een bepaalde extensie hebben, ze heten  xxxxx.inf en xxxxx.sys. Maar dat is nu zo tragisch, elk fabrikaat heeft zijn eigen drivers gemaakt. Dus in eerste instantie moet ik weten wat er voor het draadloos gebeuren in je computer zit. Zomaar een .inf file opsturen heeft echt geen zin.

De vragen die je moet beantwoorden zijn:
1) Is het een laptop, en is het draadloos ingebouwd of los via een USB poort (Graag merk en type erbij)
of:
2) Is het een desktop, en wat voor draadloos kaartje of USB adapter hangt daaraan.

Als ik dat weet kan ik je verschillende commando's aangeven waarmee we verder geraken.

Vr.groet, peter


Offline joop905

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/09, 21:42:01 »
ik zag hier dit staan: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34642.msg340749.html#quickreply

Sedert ze begonnen zijn met b43 en b43 legacy zijn er momenteel legio die problemen

gaat het hier om een Broadcom draadloze
http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1

GrJ905.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/09, 21:52:27 »
Aan joop905
Daar probeer ik nu juist achter te komen. Nergens lees ik wat voor draadloos hier gebruikt wordt. Of het dan b43 of ndiswrapper moet worden kan ik dan later wel bepalen.
Ik ga dat haarfijn aan Zeeg uitleggen.
Bedankt voor je reactie.
Vr.groet, peter

Zeeg

  • Gast
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/09, 22:26:10 »
Bedankt Peter voor je felicitatie aan een 80 jarige.
Leuk een medestander te hebben gevonden.
Wat je vraag 2 betreft :
Het is een desktop en het merk is Eminent 802.11g High Performance PC-Card/PCI Adapter.
Vriendelijke groet
Zeeg

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/09, 22:54:50 »
Aan Zeeg
OK. Ben je bekend met het gebruik van de terminal? Kun je daar het commando lspci (kleine letter L) invoeren en de uitkomst naar hier slepen.

Net op de site van Eminent gekeken en er staat een zee aan info, dus als ik het type adapter weet, kunnen we verder. Ik doe het stap voor stap, als iets niet wil lukken, direct opschrijven, dan leg ik dat nader uit.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/10, 10:08:56 »
Aan Zeeg
Gisteravond was er lokaal een internet storing. Dan doe je niks meer. Ik was juist bezig met de zip file van de Eminent site te downloaden. Daarin bevindt zich die xxxx.inf en die xxxx.sys file.

Vooruitlopend op je bericht heb ik even aangenomen dat je PCI adapter type EM 3037 is. Maar lspci geeft daar waarschijnlijk zekerheid over.

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/10, 11:34:38 »
Aan Zeeg
De zip file uitgepakt, maar daar kwam dus niks uit. Toen de hele bups maar op een Windows computer geïnstalleerd, en zie: er staan nu twee drivers, de RT61.cat/.inf/.sys en de RT2500.CAT/.INF/.SYS. Van Ralink.
Ze zijn klein genoeg om ze met enige moeite en geduld via de E-mail als bijlage naar je op te sturen.

Maar eerst wil ik graag van dat lspci commando de uitkomst zien, als het kan.

Vr.groet, peter

Begin even bij Antwoord 5 te lezen, dan zie je het verloop beter.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 11:36:25 door Petervdw »

Zeeg

  • Gast
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/10, 12:00:35 »
Dag Peter
Dit is de uitkomst van lspci

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev d3)
00:1e.2 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Audio Controller (rev 03)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801FB/FR (ICH6/ICH6R) LPC Interface Bridge (rev 03)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) IDE Controller (rev 03)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FW (ICH6/ICH6W) SATA Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) SMBus Controller (rev 03)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV43 [GeForce 6600 LE] (rev a2)
02:01.0 Multimedia video controller: Conexant CX23880/1/2/3 PCI Video and Audio Decoder (rev 05)
02:01.1 Multimedia controller: Conexant CX23880/1/2/3 PCI Video and Audio Decoder [Audio Port] (rev 05)
02:02.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Controller (rev 03)
02:05.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88E8001 Gigabit Ethernet Controller (rev 13)
02:06.0 RAID bus controller: VIA Technologies, Inc. VT6410 ATA133 RAID controller (rev 06)

Op de CD van Eminent vond ik de EM 4046/4047

Ik ben gisterenavond na juw laatste antwoord niet meer on line geweest dus dat kwam goed uit
Zeeg

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/10, 13:26:38 »
Aan Zeeg
Helemaal fout in de lijst bij Eminent gekeken.
Staat ook heel onduidelijk benoemd. Jouw kaartje staat onder de naam "EM4047 nDesk Wireless PC" in de lijst.
En tot ieders verbazing is er een linux driver beschikbaar. De "4047_linux_26.1010.0531.2006.tar.gz"
Gedownload en uitgepakt. Komt er een map: rtl8185_linux.26.1010.0531.2006
Daarin een readme file hoe je de driver kunt compileren.
Dan heb je een echte linux driver. Beter als al dat geknutsel met ndiswrapper.
Alleen: Dat compileren is niet ieders werk. Voor mezelf zou ik dat wel durven ondernemen aan de hand van die beschrijving maar om dat nu via het forum helemaal uit te leggen lijkt me behoorlijk ingewikkeld.
Wat denk je er zelf van? Misschien kunnen we hulp krijgen van een linux expert. Zelf ben ik niet zo thuis in al die terminal commando's. Zo'n lijstje commando's kun je goed uitvoeren, maar als er een fout gemeld wordt, wat dan?
Andere mogelijkheid is om het op de goede manier via ndiswrapper te proberen. Dat werkt grafisch en de juiste files komen we ook wel aan, dacht ik.
Hoewel in je lspci bij de wireless kaart "Broadcom" wordt genoemd, denk ik dat daarmee de chipset bedoeld is. De andere info geeft weinig reden om in het gebruik van de B43 en de BCM43 te geloven. Maar in het uiterste geval als ndiswrapper niet werkt, kunnen we dat ook nog proberen.

Vr.groet, peter

Zeeg, vanmiddag ben ik op "klus". Denk dat het laat in de middag wordt eer ik terug ben. Tot dan.

Offline Dave

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/10, 13:35:51 »

Offline joop905

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/10, 16:15:31 »
Broadcom Corporation BCM4306  ndiswrapper is niet nodig.
http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1

GrJ905.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 16:17:13 door joop905 »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/10, 21:45:04 »
Aan Zeeg
Sorry, beetje later geworden. Klus liep uit, kleinzoon logeert, mijn beurt om chinees te koken.

Uit de voorgaande discussie met Erik J had ik begrepen dat je met die Broadcom drivers niet geslaagd was. Dat heb je wel serieus geprobeerd mag ik aannemen? Als dat niet gebeurd is kunnen we dat alsnog even proberen aan de hand van pjotr's computertip waar joop905 het over heeft. Voor 8.04.1 klopt die beschrijving, ik heb er zelf aan meegeholpen en getest. Dus voor we verder gaan hoor ik dat graag.

Onderwijl download ik de drivers voor Windows  voor de 4047 en kijk ik of ik een geschikte xxxx.inf en xxxx.sys file kan vinden.
Hebben we wat reserve om met ndiswrapper te proberen als 't met broadcom niet lukt.

Vr.groet, peter

Zeeg

  • Gast
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/10, 22:04:37 »
Aan Peter
Ik had inmiddels ook de Linux file gevonden bij de EM 4047
maar die read file zag er wel moeilijk uit.
Als ik het zou proberen en er gaat iets mis dan is er nog geen
man overboord want dan installeer ik de versie 8.04 opnieuw.

Op dezelfde pc(dual boot met XP. Ubuntu 8.04 en Ubuntu 8.10)
ben ik geeindigd met het installeren van B43-fwcutter en dan
zou ik met jullie computertip Broadcom draadloze chipset met
het netwerksymbooltje(dubbele terminal) bij aanklikken de
beschikbare netwerken moeten zien(mijn netwerk en van mijn buren
in mijn omgeving) en dat is bij mij ook zo maar de dubbele terminal
verandert in een pijltje met 1 dot in kleur groen dat maar rond blijft
draaien en na enige tijd stopt en vraagt met een venstertje om authentication(password en encryption key)en naast het ikoontje draait een tandwieltje rond wat ik denk van de network manager is.

Ik denk dat ik wat mis maar wat.

Misschien heb jij nog suggesties want ik moet e toch wel dichtbij zijn

groetjes

Zeeg



 

Zeeg

  • Gast
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/10, 22:22:24 »
Aan Peter
Nog even ter aanvulling bij System > Administration >
Windows Wireless Driver > wordt wel om een inf.file
gevraagd.
Zeeg 

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/10, 22:29:56 »
Aan Zeeg
Ja maar dat heb ik zo niet begrepen. Dacht dat het met die b43-fwcutter niks was geworden. Als je al netwerken uit ziet klappen dan zit je er al heel dicht bij. Had ik al die moeite niet hoeven doen. Geeft niks, misverstandje.

Dus je hebt 8.04 (reiger) draaiend. En daarmee lukt het niet om verbinding te maken. Maar je ziet wel je netwerk?
Heb je, komend vanuit XP het IP adres vrijgegeven? (IPconfig  /release) Of Ubuntu twee maal opstarten.
Dan moet je toch nog wat met die NM rommelen. Nieuw netwerk aanmaken, met dezelfde naam en wachtwoord. Wachtwoord in de router veranderen en opnieuw nieuw netwerk aanmaken, dat soort gerommel. En vooral niet te zuinig met opstarten. Als het éénmaal is gelukt verbinding te maken, dan gaat het meestal verder goed.
Dat tandwieltje kan ik niet plaatsen, ik ken er één van de Update-Manager maar die zal hier niet spelen denk ik.

Vr.groet, peter

Bericht tussendoor: Dat er een inf.file wordt gevraagd, komt misschien dat je met ndiswrapper hebt geprobeerd en dat er iets van is blijven staan. Via de Synaptic ndisgtk deïnstalleren kan helpen.



Zeeg

  • Gast
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/11, 12:29:50 »
Aan Peter
Het is in de versie 8.10 dat ik bij het uitklappen mijn netwerk zie plus de netwerken die bij mij in de
buurt actief zijn.
In de versie 8.04 zie ik alleen de vraag <manual configuration> en die heb ik ingevuld zowel voor
wired als draadloos.
Laat het verder momenteel maar even zitten Peter met dank voor alles en dan werk ik in Ubuntu
maar met de draad.
Een ding begrijp ik niet kon je in de versie 7.10 met BCM43XX-fwcutter en BCMwl5.sys met 1
regel in de terminal de boel voor elkaar krijgen en de latere versies zo veel problemen geven.
Misschien gaat het in de komende versie 9.04 gemakkelijker tenminste als de programmamakers
een open oog hebben voor de problemen niet alleen van mij maar velen met mij als ik zo in het
forum heb bemerkt.
Groeten en mocht ik je niet meer treffen in het forum < prettige feesdagen>
Zeeg

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/11, 21:32:13 »
Aan Zeeg
Jammer dat het niet lukt. Kennelijk zitten er toch teveel verschillen in computers en apparatuur (kaarten) om hulp en recepten universeel te doen zijn. Bij mij heeft die b43, trouwens alles wat met Broadcom werkt en wat ik zelf heb kunnen proberen, soms na enig duw en trekwerk, toch gewerkt. Ook de bcm43-fwcutter.
Als je via de e-mail je e-mail adres opstuurt wil ik met alle plezier de xxxx.inf en xxxx.sys file sturen die bij mij uit die zip.file voor Windows zijn komen rollen. Die zou je dan onder Ndiswrapper kunnen proberen. Die zijn bij elkaar 400 kB groot, dus dat moet te doen zijn met enig geduld en een niet te vol postvakje.
Die files heb ik gedestilleerd uit de zip file van eminent, de 4047all.zip.
Het zijn bcmwl5.inf (45kB) en de bcmwl5.sys (363kB).
Mocht er niet van komen, dan wens ik je prettige feestdagen en alvast een goed begin van 2009.
Vr.groet, peter

Zeeg

  • Gast
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/12, 17:11:22 »
Aan Peter
Fijn dat je voor mij nog wat aan het sleutelen bent geweest.

Alleen dat filetje bcmwl5.inf zou ik wel graag willen uitproberen.

bcmwl5.sys heb ik gebruikt in de versie 7.10 met bcm43xx-fwcutter en die file was
gemakkelijk te downloaden uit Windows Program Files.

Hoe zal ik dat regelen via mijn e-mail adres want ik zie dat het mogelijk is om je
online een berichtje te sturen zeker iv.m. privacy.

Bedankt bij voorbaat
Zeeg




Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/12, 21:05:06 »
Aan Zeeg

Onder mijn naam bij elke post vind je een envelopje. Daarmee kun je mij een mailtje via Ubuntu-nl sturen met je E-mail adres. Dat blijft verborgen. Dan stuur ik jou gewoon vanaf mijn eigen e-mail adres die filetjes als bijlage. Ik ben zeer voorzichtig met mijn eigen E-mail adres en ook met dat van anderen. Voor je het weet krijg je bergen spam en ad-ware. Zo kun je op vertrouwelijke wijze de zaak afhandelen zonder dat er e-mail adressen openbaar worden. Al eerder zo dingen afgehandeld en het werkt perfect.
De reden dat ik je niet direct via Ubuntu-nl e-mail toestuur is dat ze daar waarschijnlijk niet zo blij zijn als er files van die grootte worden verstuurd. Ik denk ook dat het niet eens lukt op die manier.

Vr.groet, peter

Zeeg

  • Gast
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/14, 12:20:01 »
Aan Peter
Kan ik het ikoontje persoonlijk bericht niet gebruiken dat gericht is aan  pvdw wamt voor het envelopje
moet je toch online zijn neem ik aan.
Wat een lastpost he
Zeeg

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/14, 14:28:18 »
Aan Zeeg
Kan ook een persoonlijk berichtje sturen uiteraard, prima. Maar hoe stuur jij dan je post naar dit forum? Dan kun je toch ook via dat envelopje een mailtje sturen. Die krijg ik gewoon via de E-mail binnen, daar hoef ik niet voor on-line te zijn.
Helemaal niet lastig, zelf ben ik daar ook niet zo handig in.
Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2008/12/14, 14:31:05 door Petervdw »

Zeeg

  • Gast
Re: Ndiswrapper Ubuntu 8.04.1
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/14, 16:32:29 »
Aan Peter
Alles is opgelost wat betreft het filetje bcmwl5.inf.
Ik heb in website van Eminent in Windows de zip file opgehaald en
uitgepakt via mijn memory stick gekopieerd naar de desktop in
Ubuntu.
Na system > administration > Windows Wireless Drivers > de inf.file
geinstalleerd maar bij <Configure Network> krijg ik als uikomst
een windowtje genaamd < Windows Settings> die gelocked is
met alleen de <wired connection> aangevinkd.
Tussen neus en lippen ga ik wel op zoek naar nog een andere
oplossing.
Nogmaals bedankt en mocht ik er tussentijds uitkomen dan krijg je
zeker een juichkreet van mij te horen
Met vr.groet
Zeeg