Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf controle?  (gelezen 1957 keer)

Harde schijf controle?
« Gepost op: 2011/02/10, 10:16:59 »
Mijn computer heeft twee HDD's. Eentje met Windows en ééntje met Linux. De HDD met Windows blijkt niet meer 100 % te zijn. Maar als ik via schijfcontrole en de SMART gegevens een zelftest wil uitvoeren, krijg ik:
Het grote nadeel voor mij is, dat mijn buurtwinkel waar ik vaste klant ben, aan renovatiewerken bezig is. Ik vraag reeds van half januari naar een nieuwe HDD van 2 TB, maar er zit geen schot in deze zaak. Soms moet ik meer dan een week wachten op een antwoord. Ik kies voor een Samsung, de medewerker stelt mij een duurdere Western Digital voor. Nu wacht ik reeds een week op een antwoord waarom die WD beter is dan die Samsung .... Staan er trouwens wettelijke strafbepalingen op het ombrengen van een nalatige #@#§$$##@? Of eerder een beloning?  =D

Waarom staat er daar bovenaan DEFECT (lezen)? Is de fout te ernstig of is er mogelijks een andere oorzaak? Momenteel werk(/experimenteer, maar stelt niet veel voor!) ik met Ubuntu 10.04 64 bit-versie, is dit een mogelijke oorzaak?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/10, 10:27:57 door Pattattezak »

Offline Tom

  • Lid
Re: Harde schijf controle?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/10, 11:16:58 »
Hij kan het niet lezen zegt hij wat de oorzaak is geen idee.
Ik weet wel dat Samsung schijven soms rare uitspraken doen in Gnome disk utility.
En ik zelf geef ook de grote voorkeur aan Westen Digital HDD´s.
Maar ja ben ook niet voor twee TB harde schijven bij mij komen er hoogstens 320 GB HDD´s in die zijn mechanisch nog het robust maar daar gaat het niet om hier.
En die winkel vind ik knudde qua service.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Harde schijf controle?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/10, 12:16:33 »
Citaat
Waarom staat er daar bovenaan DEFECT (lezen)?

Tja, er zit dus een slechte sector op de harddisk. Meestal betekent dit dat er snel nog meer problemen gaan ontstaan. Smart is juist bedoeld om je tijdig te waarschuwen. Voor mij zou het een reden zijn om de schijf zsm te vervangen.

En ja, waarom een Samsung een andere prijs heeft dan een WD, dat is altijd de vraag. Soms betekent duurder ook echt beter, maar dat is dus niet altijd zo. Ik heb eigenlijk bij alle merken harddisks weleens problemen gehad. Dat is ook wel een beetje het gevolg van de enorme nauwkeurigheid die vereist is om zoveel bitjes op zo'n schijf te persen.

Re: Harde schijf controle?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/11, 08:22:45 »
De WD is duurder omdat hij stroombesparend (Lees zogezegd millieuvriendelijk) werkt. Ondertussen heb ik uitleg gekregen en is mijn (Samsung) 2 TB HDD besteld. Die medewerker woont hier slechts een paar honderd meter vandaan en bijgevolg heb ik 'em gisterenavond een bezoekje gebracht ... Mijn Windows('en) starten blijkbaar intussen ook weer op naar behoren. Moet ik nu [Opgelost] plaatsen voor mijn eerste topic? Uiteindelijk werkt Gnome disk utility niet zoals gewenst?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Harde schijf controle?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/11, 14:56:56 »
De Gnome Disk Utility werkt toch precies zoals het hoort? Hij waarschuwt je op tijd wanneer je schijf defecten begint te vertonen en dat is precies wat je wil toch?