Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10  (gelezen 1962 keer)

Offline sjampoo

  • Lid
probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Gepost op: 2008/11/05, 20:43:09 »
Allen,

Sinds 2 dagen ge-upgrade naar 8.10. Werkte in eerste instantie goed, al bleef de pc na een herstart eerst nog een keer hangen direct na het inloggen ( beige achtergrond, muispointer opslot midden in het beeld, Capslock en Scrolllock op toetsenbord aan) reset-> nu wel goed doorstarten.

Nu bleek 8.10 toch wat schoonheidsfoutjes te herbergen;  Bij 'windows' leek het 'thema' niet goed te werken; Bij het gaan met de muis over de sluitknop ( _ [] X ) regio ( rechtsboven) veranderde de balk in wit doorzichtig. Ik dacht eerst; misschien het thema, dus Human veranderd in een ander thema. Hielp niet. Ach: stoort niet. verdwijnt wel.
Nvidia kaartje werd in iedergeval ook geupdate qua drivers, dus geen idee welke nou precies de boosdoener was.

Vanavond een aantal updates binnen gekomen, herstart; en hangt na inloggen. Damn. Restart. hang. Restart. hang. In grub voor een vorige kernel versie gekozen; grafisch terug bij 640x480 (leek het), niets gedaan, herstart: en werkt weer. Maar hoe kreupel?! Windowmanager doet t niet meer ( lijkt het ); Bovenste balk in FireFox is weg, en window plakt nu bovenaan het scherm vast. Niets multitasken, want panel zit achter firefox.  Niets switchen van desktop (rechtsonder, naast prullenbak), want daar staat maar 1 desktop afgebeeld ipv 2. Show desktop button linksonder: Your window manager does not support the show dekstop button, or you are not running a window manager.

Hmm.

Waar te beginnen met repareren?

Ik zou graag ( http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2 ) volgen, maar ik kan niet switchen, niet minimizen, Alt-F2 geeft geen gehoor.... ik zal pogen wat info de volgende posting te plaatsen, maar ik moet dan wel eerst FF afsluiten, terminal starten, commando's uitvoeren, terminal sluiten, FF starten,  en hier posten :) geduld dus aub.

Offline sjampoo

  • Lid
probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/05, 20:44:50 »
sjampoo@sjampoo-desktop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation nForce CPU bridge (rev b2)
00:00.1 RAM memory: nVidia Corporation nForce 220/420 Memory Controller (rev b2)
00:00.2 RAM memory: nVidia Corporation nForce 220/420 Memory Controller (rev b2)
00:00.3 RAM memory: nVidia Corporation nForce 420 Memory Controller (DDR) (rev b2)
00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation nForce ISA Bridge (rev c3)
00:01.1 SMBus: nVidia Corporation nForce PCI System Management (rev c1)
00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation nForce USB Controller (rev c3)
00:03.0 USB Controller: nVidia Corporation nForce USB Controller (rev c3)
00:04.0 Ethernet controller: nVidia Corporation nForce Ethernet Controller (rev c2)
00:05.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce Audio Processing Unit (rev c2)
00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce AC'97 Audio Controller (rev c2)
00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce PCI-to-PCI bridge (rev c2)
00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation nForce IDE (rev c3)
00:1e.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce AGP to PCI Bridge (rev b2)
01:01.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 61)
01:01.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 61)
01:01.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 63)
01:02.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video Capture (rev 11)
01:02.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture (rev 11)
02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV44A [GeForce 6200] (rev a1)

Offline sjampoo

  • Lid
probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/05, 22:09:41 »
Oh.. en een herstart... en het werkt weer?!

Nee, de windowmanager doet t weer (kan weer multitasken), maar de 'balk' boven aan een window doet nog wel raar.

->
http://www.selvas.nl/cpg/albums/userpics/balkstuk.jpg

Zo, of zelfs helemaal wit..

Offline sjampoo

  • Lid
probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/06, 08:14:58 »
En weer terug.. ( restart -> dag met het handje naar de window manager )

beetje treurig :(

Offline sjampoo

  • Lid
probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/06, 17:35:16 »
En nu doet ie t weer wel..

Offline frere

  • Lid
probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/07, 22:33:16 »
best leuk he, zo'n topic in je eentje :)

Maar ik heb vandaag een verse installatie uitgevoerd van 8.10 en heb precies hetzelfde probleem.
Mijn videokaart is een GeForce 6600 GT.

Ik heb de restricted nvidia driver versie 173 en 177 geprobeerd en deze hebben allebei hetzelfde probleem.
Je hebt pas verbinding als je "klik" hoort

Offline Rob

  • Lid
probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/09, 01:23:35 »
Ik heb vooral de balk van firefox die verdwijnt.
Ik start firefox, zie alleen menubalk + navigatie icons.
F11 naar fullscreen, menu balkverdwijnt, nav icons blijven.
F11 naar normaal, heb alles weer maar in gedeactiveerde window kleuren.

Alles knoppen werken normaal, window klein maken, maximaal window grootte, afsluiten.

Maar als ik dat doe dan begint bij opstarten alles weer van voor af aan.
Hebben jullie al een oplossing gevonden voor dit probleem?


Het lijkt ook iets te maken te hebben met gimp. Zojuist gimp gestart en afgesloten. En nu doet de window het weer normaal. Ook na afsluiten en herstarten?

RAARRRRRRRRR
Grtz,

Rob
ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Offline sjampoo

  • Lid
probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/10, 21:01:18 »
Hmm.. vreemde is: Niet reproduceerbaar.

Ik start op ( pc staat hele dag uit) en voila: kreupele Ubuntu. Ik gebruik thuis vooral (en bijna enkelt) firefox (mail, fora etc) en af en toe Gimp.. maar omdat ik niet kan multitasken.. heb ik Gimp niet echt getest tijdens zo'n kreupele desktop.

Vanavond weer: 1e opstart -> bagger, 2e opstart-> inloggen werkt, maar daarna freeze nog voordat de desktopwallpaper verschijnt (muis vast op het scherm Caps en Scroll-lock lampjes gaan branden).

nog een herstart, en alles is weer normaal.

Omdat ik toch nog wel eens multitask, is een Firefox zonder menubalk niet zo handig: Firefox werkt prima, zeker door de tabbladen, maar goed: ff een sudoku'tje oplossen tussen door is er niet bij..

Wel fijn dat ik nu eindelijk medestanders heb.. dacht al: Veel hulp is er ook niet. Weet niet goed waar te beginnen. Herinstalleren is niet wenselijk; moet ook gewoon zo op te lossen izjn.

probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/10, 22:06:24 »
Wat je ff moet nakijken is het batterijtje van je moederbord...
Dit soort rare dingen krijg je veel als die leeg is.

Of je hebt toch een kapot geheugen chippie erin zitten, dus je kan ook nog ff memtest draaien.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/10, 22:40:11 »
Even niet aan het batterijtje komen. Soortgelijke problemen  heb ik gezien bij het installeren van 7.10 en  8.04 op mijn amd zelfbouw pc.
Ik had gehoopt dat mijn on-board nvidia in 8.10 zou worden herkend, maar helaas.
Ik ga nog 'ns op zoek en zal vanavond (anders woensdag, als niemand me voor is geweest) een link naar de oplossing tonen.
mvg
koorknaap
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/11, 19:28:25 »
hoi mensen,
zoals beloofd. Gisteren de hele avond aan de gang geweest om de schermen fatsoenlijk te krijgen na de upgrade van 8.4 naar 8.10. Helaas zonder resultaat. Vervolgens heb ik hardy opnieuw geinstalleerd op een andere partitie.
Na enable van de restricted nvidia driver en runnen van nvidia settings liep het direct.
Vanavond het ik 8.10 geinstalleerd (vers op een nieuwe partitie) en het loopt direct als een trein. (na restricted driver en nvidia settings)
Ben 2 jaar ubuntu gebruiker, maar heb nooit veel suces gehad met upgrades.
@shampoo
laat je nog even weten hoe jij uiteindelijk je probleem oplost?
ik neem tenminste niet aan dat je het opgeeft.
mvg
Koorknaap
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Re: probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/12, 09:47:17 »

Nu bleek 8.10 toch wat schoonheidsfoutjes te herbergen;  Bij 'windows' leek het 'thema' niet goed te werken; Bij het gaan met de muis over de sluitknop ( _ [] X ) regio ( rechtsboven) veranderde de balk in wit doorzichtig. Ik dacht eerst; misschien het thema, dus Human veranderd in een ander thema. Hielp niet.

Bekend fenomeen waar ik ook tegen aan loop. Ik los dat op met het volgende lapmiddel. Menu, Systeem, Voorkeuren, Uiterlijk en dan bij Human thema kiezen voor "aanpassen" . Klik dan naar het tabblad "Vensterkader" en kies daar voor "Clearlooks". De afgeronde hoekjes van elk scherm worden dan recht maar belangrijker is dat bovenstaande probleem is opgelost.
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline sjampoo

  • Lid
Re: probleem met window manager na upgrade 8.04 -> 8.10
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/12, 08:39:14 »
@sjampoo
laat je nog even weten hoe jij uiteindelijk je probleem oplost?
ik neem tenminste niet aan dat je het opgeeft.
mvg
Koorknaap

Jups: is opgelost,. maar wel op dezelfde manier zoals jij het ook uitvoerde:
Opgegeven, Reinstall, Opgelost.