Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] problemen na ccsm  (gelezen 3730 keer)

Offline aslan

  • Lid
[opgelost] problemen na ccsm
« Gepost op: 2011/07/24, 20:44:11 »
hallo beste mensen,

heb me vorige week een nieuwe pc aangeschaft zonder besturingssysteem, want ik had de ubuntu 11.04 op cdrom... heb alles netjes geïnstalleerd en alles ging prima... unity deed het prima!
tot vandaag, ik installeerde ccsm, veranderde enkele dingen en daarna was het gedaan met de nieuwe pc
in eerste instantie kreeg ik enkel het bureaublad terug zonder meer
nu krijg ik enkel nog de melding "gconf fout: kan geen contact opnemen met de configuratieserver"

help! ben ten einde raad...
« Laatst bewerkt op: 2011/09/14, 11:33:10 door aslan »

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/24, 21:33:07 »
wat specifieker:

rechtsboven verschijnt enkele seconden volgend bericht:
"Standaardconfiguratie voor GNOME-energiebeheer is niet correct geïnstalleerd. Neem contact op met de systeembeheerder."

verder is het enige dat in een veilige modus verschijnt:
"GConf fout: Kan geen contact opnemen met de configuratieserver; de meest voorkomende oorzaak is een afwezige of slecht geconfigureerde D-Bus session bus daemon. Zie http://projects.gnome.org/gconf/ voor meer informatie. (Details - 1: Get/OR mislukt: GDBus.Error:org.freedesktop.Dbus.Error.NoReply:Message did not receive a reply (timout by message bus))"

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/24, 22:12:24 »
ik veronderstel dat het gemakkelijkste een volledige herinstallatie is... de pc is nog maar enkele dagen oud: de bestanden die verloren zouden gaan zijn miniem...
maar ook dat lukt niet ! !

Offline heir4c

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/25, 01:34:13 »
Zie je de bootloader grub bij het opstarten? (eventueel op shift drukken (ingedrukt houden) na het logo van de hardware fabrikant)
Tweede regel selecteren en opstarten in recovery mode.
Dan de optie "rootshell met internet verbinding" kiezen en daar de ccsm verwijderen of de verborgen file van compiz verwijderen in je persoonlijke map. (/home/gebruikersnaam/.compiz
Eerst volgende commando uitvoeren:
cd /home/jouw_gebruikersnaamdan:
lsof:
ls -aDan zou je de lijst met alle mappen moeten zien, ook de verborgen mappen. Als daar de map .compiz in staat (met een . voor de bestandsnaam) dan kan je die verwijderen of hernoemen:
rm .compizof:
mv .compiz .compiz.fout
Doe daarna ook eens deze:
apt-get update && apt-get upgrade(hier moet je geen sudo gebruiken omdat je als root werkt)



Alternatief: Installeer de 10.04.3 LTS: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
Klik op het knopje met het pijltje naast "ubuntu 11.04 Latest Version" dan zie je de 10.04 staan
Selecteer die en klik dan op de grote oranje knop ernaast.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/25, 01:37:03 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: problemen na ccsm
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/25, 11:24:54 »
ik veronderstel dat het gemakkelijkste een volledige herinstallatie is... de pc is nog maar enkele dagen oud: de bestanden die verloren zouden gaan zijn miniem...
maar ook dat lukt niet ! !

Waar gaat het fout bij een herinstallatie?

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/25, 15:15:06 »
bedankt voor de reacties, maar

@ heir4c

geeft aan "kan .compiz niet verwijderen: Is een map"
en na "mv .compiz .compiz.fout" gebeurt er niks
ook na apt-get update && apt-get upgrade geeft hij redelijk snel
"pakketlijsten worden ingelezen... klaar, 0 pakketten nieuw, 0 te verwijderen, 0 niet opgewaardeerd" en verder niks meer

het probleem is dat ik ook niet kan herinstalleren, ook de 10.4LTS heb ik al geprobeerd

@ Thomas de Graaff

bij poging tot herinstallatie kom ik automatisch in een soort veilige omgeving, vanwaaruit ik steeds opnieuw terug het tekstje uit mijn eerste & tweede bericht krijg...
« Laatst bewerkt op: 2011/07/25, 15:31:52 door aslan »

Offline heir4c

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/25, 17:50:29 »
In plaats van .compiz kiezen voor .compiz/*
Dan word alles in de map verwijderd.
Maar ik heb hier zelf even een map verplaatst met mv .mozilla .mozilla.fout (heb geen compiz) en dat werkte. Je ziet niets in de terminal gebeuren maar als je weer de ls -a doet dan zul je zien dat .compiz verdwenen is en dat er nu een map staat die .compiz.fout als naam heeft.

Je kan ook even proberen om ccsm te herinstalleren met dit commando (via de recovery mode):
apt-get install --reinstall compizconfig-settings-manager
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/25, 19:25:10 »
inderdaad heir4c, bij ls -a was er geen .compiz map, maar .compiz.fout
en bij .compiz/* was er dus geen zulke map te vinden
het herinstalleren van ccsm levert jammer genoeg ook geen resultaat: bij heropstart nog steeds bovengenoemde tekst

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/25, 20:11:23 »
zou het probleem eventueel bij mijn grafische kaart kunnen liggen?
ATI Radeon 4250 IGP DX10.1 VGA+DVI+HDMI

Re: problemen na ccsm
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/25, 21:31:28 »
Als het installeren eerst wel goed ging, en nu niet meer, dan lijkt het erop alsof de hardware het probleem is.

Voor de zekerheid kan je vanaf de live cd de harde schijf eerst helemaal opnieuw formatteren met gparted alvorens opniew te installeren. Voor de zekerheid ook nog even de cd opnieuw branden, en controleren. Lukt het dan nog steeds niet om het hetzelfde systeem opnieuw te installeren, dan kan je er denk ik vanuit gaan dat je hardware niet meer hetzelfde reageert als bij de eerste installatie toen het wel goed ging.

Offline heir4c

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/25, 23:07:20 »
Mmmm.... Als je er toch nog niets op staan hebt van documenten, doe dan maar een herinstallatie.
Eventueel met de 10.04.3 (laatste punt-uitgave).
En ik weet niet hoe het nu zit met de installatie van ccsm of dat eigenlijk wel hoeft in 11.04. Maar zoek even via de zoekfunktie van het forum met de zoekparameters: 11.04 Compiz
Ik denk dat je dan heel wat zult vinden.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/26, 14:51:14 »
helaas is één van de problemen dat een herinstallatie niet lukt; wat ik ook probeer, ik kom steeds terug bij het eerder genoemde tekstje terecht...
ik heb nog maar heel recentelijk ubuntu ontdekt (en ben eigenlijk een leek op alle pc-gebied), maar is het een mogelijkheid om te formatteren met "mkfs" (via de herstelmodus) om daarna de live cd opnieuw te proberen? (ik zag die code als gevaarlijke terminalopdracht in een ander topic, en dat zou een formatteeropdracht zijn die een blanco partitie oplevert)



Offline heir4c

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/26, 15:05:46 »
Toch raar dat je geen herinstallatie kan doen. Kan je opstarten met de LiveCD en zo ja tot waar? Of is het tijdens de installatie zelf dat er wat verkeerd gaat? Zo ja, wanneer?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: problemen na ccsm
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/26, 15:07:27 »
Nee, niet via de herstelmodus. Dat gaat hem niet worden. Formatteren kan tijdens de installatie of via een LiveCD in zn live modus ;) En dan zou ik het via Gparted doen, niet via Terminal.
En zoals heir4c ook al zei, eventueel met de LTS ipv Natty.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/26, 15:11:10 »
elke opstart zowel zonder als met cd eindigt in het veilige scherm met de befaamde tekst
ik zie dan ook de cd staan maar elke handeling (autorun of iets dergelijks) geeft geen resultaat

edit: wat bedoel je met gparted en terminal?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/26, 15:35:53 door aslan »

Re: problemen na ccsm
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/26, 15:36:17 »
Dan start je waarschijnlijk ook niet met de CD op maar boot hij gelijk naar het OS.
Kijk in de BIOS naar de boot volgorde, CD moet boven de harde schijf staan.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/26, 15:44:20 »
toch wel, zowel first als second boot device zijn cdrom
ik heb nu de gparted-live-0.9.0-6.iso gedownload - kan ik die branden om ermee te heropstarten om zo te formatteren?

Re: problemen na ccsm
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/26, 15:56:28 »
Gparted staat ook op de liveCD van Ubuntu... dus Gparted live apart downloaden is in feite niet nodig.
Maar die zou je inderdaad kunnen proberen te branden en daarmee te booten en formatteren. Alleen ik denk niet dat hij wilt booten, aangezien hij het bij de andere liveCDs het ook niet deed.
Heb je misschien een USB stickje liggen? Anders kun je het namelijk via een liveUSB proberen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/26, 15:59:21 »
ik had de 10.04.2 - ben nu versie 10.04.3 aan het downloaden, ga 'm op een usb zetten en nog 'ns proberen - thanx

Re: problemen na ccsm
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/26, 16:01:18 »
x.2 had ook gewoon gekund hoor, x.3 heeft alleen meer updates ingebakken, dus maakt in feite niet heel veel uit, zeker niet voor live gebruik.
Maar een tip voor die USB: er is een kans dat hij het op de ene poort wel doet en de andere niet, dat zou je even moeten uitzoeken. Heb ik zelf soms ook wel eens last van ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/26, 16:04:20 »
ok bedankt, en dan is er nog in bios usb-hdd, usb-cdrom, usb-zip, en usb-fdd  ???

edit: heb wat verdergezocht en gebruik nu usb-hdd
« Laatst bewerkt op: 2011/07/26, 16:15:57 door aslan »

Re: problemen na ccsm
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/26, 16:19:37 »
Hmmm vreemd, het lijkt me eerder usb-sd of ssd, maar goed, je kunt ze allemaal proberen, je merkt vanzelf geloof ik wel wat wel en niet werkt ;)
Wat ik wel ben vergeten te vertellen is dat je usb natuurlijk juist geformatteerd moet zijn om hem bootable te maken! Ik weet niet meer zeker maar volgens mij geeft zorgt het programma die de usb gereed maakt er wel voor, maar ik dacht dat het een FAT moest zijn.
Dit kun je vast wel ergens gemakkelijk op google terug vinden, anders weten anderen hier vast wel wat ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #22 Gepost op: 2011/07/26, 16:58:11 »
zo lukt het niet: krijg ook nu hetzelfde resultaat (zowel met usb-hdd als usb-zip voor beide poorten)
om een usb bootable te maken op mijn mac is teveel van't goede ineens vrees ik! daar moet ik nog 'ns enkele uren extra voor uittrekken - dan moet ik eerst de werking van de terminal eens gaan bestuderen
« Laatst bewerkt op: 2011/07/26, 17:04:40 door aslan »

Offline aslan

  • Lid
Re: problemen na ccsm
« Reactie #23 Gepost op: 2011/07/26, 18:08:28 »
neenee die mac is mijn tweede (degene waar ik deze berichten mee verstuur enz.)
vorige week heb ik er eentje bijgekocht zonder besturingssysteem, waar ik ubuntu opzette en waar het nu mis mee gaat... daar kan ik (voorlopig) echt niks meer mee, maar dat komt wel weer goed  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/26, 18:14:18 door aslan »

Re: problemen na ccsm
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/26, 18:20:06 »
Wat is het probleem bij het bootable maken van je USB?

Van de Ubuntu.com site:
Citaat
Mac

We would encourage Mac users to download Ubuntu Desktop Edition by burning a CD for the time being. But if you would prefer to use a USB, please follow the instructions below.

 

Note: this procedure requires an .img file that you will be required to create from the .iso file you download.

 

TIP: Drag and Drop a file from Finder to Terminal to 'paste' the full path without typing and risking type errors.

 
Download the desired file
Open the Terminal (in /Applications/Utilities/ or query Terminal in Spotlight)
Convert the .iso file to .img using the convert option of hdiutil (e.g., hdiutil convert -format UDRW -o ~/path/to/target.img ~/path/to/ubuntu.iso)
Note: OS X tends to put the .dmg ending on the output file automatically.
Run diskutil list to get the current list of devices
Insert your flash media
Run diskutil list again and determine the device node assigned to your flash media (e.g. /dev/disk2)
Run diskutil unmountDisk /dev/diskN (replace N with the disk number from the last command; in the previous example, N would be 2)
Execute sudo dd if=/path/to/downloaded.img of=/dev/rdiskN bs=1m (replace /path/to/downloaded.img with the path where the image file is located; for example, ./ubuntu.img or ./ubuntu.dmg).
Using /dev/rdisk instead of /dev/disk may be faster.
If you see the error dd: Invalid number '1m', you are using GNU dd. Use the same command but replace bs=1m with bs=1M.
If you see the error dd: /dev/diskN: Resource busy, make sure the disk is not in use. Start the 'Disk Utility.app' and unmount (don't eject) the drive.
Run diskutil eject /dev/diskN and remove your flash media when the command completes
Restart your Mac and press alt while the Mac is restarting to choose the USB-Stick
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit