Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijfindeler hoe?  (gelezen 2269 keer)

Offline redbaron

  • Lid
Schijfindeler hoe?
« Gepost op: 2008/08/28, 11:50:04 »
Omdat ik bij een installatie al eens problemen heb gehad dat winxp niet meer wou opstarten omdat hij de volledige schijf niet meer vond, heb ik nu al een aparte partitie aangemaakt met partitionmagic van 15 gb.
Ik heb deze partitie het label linux gegeven omdat ik dacht dan zie ik ze duidelijk staan, maar niet dus.
Ik kom dus bij de installatie (hardy heron) bij de schijfindeler en dan weet ik het niet meer.
Er staan dus drie partities (omdat het een aldi pc is, is er een d herstelpartitie van 20gb.)
ik had de 15gb partitie geformatteerd als fat32, daarna nog geprobeerd om te formatteren naar linux, maar ik geraak niet verder, of liever ik durf niet, ik wil zeker winxp niet wissen of onbereikbaar maken, ik wil dus wel een dualboot.
ik zie de schijf staan als 16000 mb, iets meer, ik weet nu niet precies uit het hoofd hoeveel, in elk geval denk ik dat het niet anders kan of dat is de schijf.
Als ik nu verder wil gaan en deze partitie handmatig kies, kom ik op een venster en dan staat er: er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd. wat nu?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schijfindeler hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/28, 11:56:38 »
Dan moet je hem het koppelpunt "/" geven (zonder de aanhalingstekens). Maar je hebt nog een extra partitie nodig, voor het virtuele geheugen: de swap. Die moet iets groter zijn dan je RAM-geheugen.

Overigens kun je beter geen Partition Magic gebruiken: valse "foutmeldingen", die hij voorstelt om te "repareren". Ga je dan akkoord, dan is je Linux beschadigd.... Een beter (en gratis) alternatief is de Gparted LiveCD:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

Offline redbaron

  • Lid
Schijfindeler hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/28, 12:04:23 »
Oké, maar werkt de Gparted liveCD onder windows?
Hoe maak ik dan een swap aan?
Waar zet ik het koppelpunt /  ?
Dat is voor een beginner niet zo eenvoudig, als je dat al verschillende keren gedaan hebt zal het dat wel worden natuurlijk.
sorry voor de voor jullie misschien domme vragen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schijfindeler hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/28, 12:13:15 »
De Gparted LiveCD werkt *zonder* Windows. Gewoon je computer opstarten vanaf die CD.

Hier heb je een handleiding met foto's, voor handmatige installatie. Weliswaar van de vorige Ubuntu (7.10), maar nog steeds bruikbaar voor jouw doel. De aparte /home-partitie hoef je niet aan te maken, dus dat kun je overslaan.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAparteHome

Offline redbaron

  • Lid
Schijfindeler hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/28, 12:31:39 »
Hartelijk bedankt, ik kom hier op terug met het resultaat.

Offline vanadium

  • Lid
Schijfindeler hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/28, 14:27:48 »
Mogelijk is het gemakkelijker (en dus veiliger) de gparted CD te gebruiken om je Windows partitie (of andere partities) te verkleinen (of te wissen) zodat er een stuk vrije ruimte beschikbaar komt op de schijf. Dan kan je in de installer eenvoudig "Gebruik vrije ruimte) kiezen, en dan doet Ubuntu de nodige partitionering en koppelingen automatisch. Je zou best je partitietabel vooraf hier eens posten zodat we kunnen meedenken wat de mogelijkheden zijn bij jou. Dat doe je door een live-CD van Ubuntu op te starten, dan "Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminal", en in de terminal:

sudo fdisk -lOutput in de terminal kopiëren en plakken hier.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schijfindeler hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/28, 16:11:38 »
Citaat van: vanadium
Mogelijk is het gemakkelijker (en dus veiliger) de gparted CD te gebruiken om je Windows partitie (of andere partities) te verkleinen (of te wissen) zodat er een stuk vrije ruimte beschikbaar komt op de schijf. Dan kan je in de installer eenvoudig "Gebruik vrije ruimte) kiezen, en dan doet Ubuntu de nodige partitionering en koppelingen automatisch.
Goed idee! Dan gaat het op de automatische piloot, en dat is inderdaad veel makkelijker.  :-)

Je kunt dus gewoon de bestaande partitie waar je toch al Ubuntu op wilde zetten, volledig vernietigen (niet formatteren, maar vernietigen). Dat is het eenvoudigste.

Offline redbaron

  • Lid
Schijfindeler hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/28, 22:36:05 »
Oké, dat lijkt mij duidelijk, alleen, doe ik dan eerst die: sudo fdisk -l  ?
of eerst de partitie die ik wil gebruiken vernietigen?
welk paswoord moet ik invoeren in de console bij de life cd?

(Ik kan het pas morgen uitproberen want het is de desktop pc van een vriend)

Zelf heb ik al Ubuntu op mijn pc, maar die is nog geinstalleerd door een linuxwizard, maar dan gaat alles zo snel, en uiteraard alles via de console, dat je daarmee helemaal niks leert, en ik was al gewend om bij windblaas alles zelf te doen, dus probeer ik nu zelf weer wat te leren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schijfindeler hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/28, 22:55:53 »
Die sudo fdisk -i kun je achterwege laten, want je hebt immers al schijfruimte.... Niet nodig dus.

Vernietig de 15 GB-partitie (bijvoorbeeld met Partition Magic, de laatste keer dat je dat gebruikt...(adviseer ik), stop de Ubuntu-CD erin en fiets mee met de automatische piloot.  :-)

Offline redbaron

  • Lid
Schijfindeler hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/29, 13:13:24 »
Oké, dus partitie verwijderen en niet formatteren?
Ik heb ondertussen G parted op een cd gebrand, maar eender wat ik in de opstartfase kies, telkens gaat het scherm: out of range.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schijfindeler hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/29, 13:43:23 »
Citaat van: redbaron
Oké, dus partitie verwijderen en niet formatteren?
ja.

Offline redbaron

  • Lid
Schijfindeler hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/02, 11:19:51 »
Dank aan vanadium en pjotr, de tip om de partitie te verwijderen inplaats van te formatteren als fat32 of linuxpartitie is de gouden tip, dan kan je inderdaad bij de schijfindeler kiezen : gebruik de vrije ruimte, en gaat eigenlijk alles vanzelf, zeker om een dualboot te installeren.
Een tip als deze zou eigenlijk een sticky moeten zijn.
Thanks guy's.

Ik heb het wel met partition magic moeten doen, gparted live cd of parted magic live cd werken niet.

Schijfindeler hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/02, 11:26:38 »
Dan moet je tijdens de boot van de Gparted Live-cd een andere resolutie kiezen en kleur diepte.
dus bijv. 16 Bits.

Je gaat werken en geen foto mooi maken dus het scherm hoeft geen mooi plaatje te maken.
Je ziet zowiezo het verschil al niet.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D