Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijf klonen, kan dat?  (gelezen 285 keer)

Offline Dump

  • Lid
Schijf klonen, kan dat?
« Gepost op: 2015/09/16, 22:49:41 »
Hoi Allen.

Het opnieuw installeren van Xubuntu is een fluitje van een cent. Maar daarna de gehele boel finetunen is een heel werk. Alle tips en trucs, zaken aanvullen omdat alles beter kan en moet etc. etc. neemt een hele tijd in beslag. Werkt het dan niet zonder het meeste? jawel. Maar toch. vele installaties gedaan maar nooit echt afgemaakt. Nu ik een kast heb die super is en ik er een hele tijd mee verder wil heb ik echt alles afgewerkt. Kost heel veel tijd maar het is bijna klaar.

Het zou mooi zijn als ik al dit werk nu (of beter straks, want nu nog een klein foutje)  veilig kan stellen met een backup van de gehele schijf naar een extern medium zodat ik in noodgevallen de hele mikmak tot op dit punt kan terug zetten. Daarna vul ik het wel weer aan.

kan dat in Linux/Xubuntu en is dat voor een leek te doen. Op google wordt er wel verslag van gedaan maar als het kan dan hoor ik het graag van hier en zo ja met wat.

Gr. Dump.
P.s. Ik heb wel een dualboot van Xubuntu en windows7
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schijf klonen, kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/17, 05:28:44 »
Clonezilla is het beste.

Je kunt als extra nog timeshift installeren, hier kun je mee terug in de tijd springen van je linux OS, niet je documenten folder.
je kunt instellen elke dag een backup(alleen de wijzigingen), elke week, elke maand, etc.

Offline Dump

  • Lid
Re: Schijf klonen, kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/17, 06:16:14 »
Hoi  jan11000.
Ga ik beide proberen. Met name die timeshift vind ik  heel mooi. Dan had ik mogelijk mijn fout van gisteren kunnen herstellen. Nu moet ik maar zien wat er van komt. Maar goed. Eerst maar is kijken of iemand het aandurft mij te begeleiden bij het herstellen van mijn fout. Pffffffft.
Bedankt. Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Re: Schijf klonen, kan dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/17, 06:17:31 »
@Dump,
zoals jan11000 al aangeeft kan dat heel goed met Clonezilla.
Maar persoonlijk vindt ik Redobackup heel lekker werken.
http://redobackup.org/
En hier een beknopte handleiding (wel wat outdated):
http://computertotaal.nl/apps-software/volledige-systeemback-up-22660
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.