Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scanner Minolta Dimage Dual II en Xsane problematisch  (gelezen 2999 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Scanner Minolta Dimage Dual II en Xsane problematisch
« Gepost op: 2006/05/04, 14:23:49 »
Dag mensen,

Enkele dagen geleden leek het of mijn dia-scanner-probleem was opgelost. Helaas, driewerf helaas.
Ik heb zonet ge-update naar Xsane 0.991. Het LIJKT wel of Xsane nu in staat is om meerdere dia's te scannen, maar ... hij loopt toch zo goed als elke keer weer vast.

Enkele vaststellingen en bemerkingen:
-- ik heb mijn eigen naam en root toegevoegd aan de groep 'scanner' (waarom? leek me eventueel nuttig voor als 'ie toegang nodig heeft)
-- hoewel er op een aantal plaatsen in de bestanden (o.a. avision.conf) wordt verwezen naar /dev/scanner ... merk ik dat die map bij mij niet bestaat. Er is WEL een map /proc/bus/usb en daarin zitten 2 mappen (1 en 2), die naar mijn vermoeden verwijzen naar mijn USB-bussen
-- blijkbaar verloopt het aansturen van mijn scanner (Minolta Dimage Scan Dual II) via Avision. Fabrikant 0638 (Minolta), type 026a (Scan Dual II)

Het begint in elk geval een beetje vervelend te worden.

Wie heeft ervaring en kan me helpen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Scanner Minolta Dimage Dual II en Xsane problematisch
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/04, 15:54:22 »
Geef eens de output van lsusb in een terminal, dan weten we tenminste of hij goed aangesloten is en herkend wordt. :)

Offline Jenske

  • Lid
Scanner Minolta Dimage Dual II en Xsane problematisch
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/04, 16:59:12 »
Dag,

Dit is de output van lsusb

jens@ubuntu:~/Desktop$ lsusb
Bus 002 Device 002: ID 0638:026a Avision, Inc. Minolta Dimage Scan Dual II
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Hij herkent 'em dus in elk geval wel.

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Scanner Minolta Dimage Dual II en Xsane problematisch
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/04, 17:53:29 »
OK, zet ergens de drivers op uw harde schijf.
Dan bewerk je /etc/sane.d/snapscan.conf
Helemaal boven:

#------------------------------ General -----------------------------------
firmware /usr/lib/sane/firmware/naamdrivers.exe

Dit indien je de drivers daar gezet hebt natuurlijk :)

Opslaan
Als het dan nog niet werkt ligt het aan het 'adres'
Dan doe je in jouw geval

chmod g+w /proc/bus/usb/002/002
chown :scanner /proc/bus/usb/002/002

Uw scanner dan niet meer versteken van usb poort! :D
Vermits je in de scanner groep zit is dat dan al OK
E

Offline Jenske

  • Lid
Scanner Minolta Dimage Dual II en Xsane problematisch
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/05, 20:18:49 »
Hallo,

(Zoals je ziet ben ik niet permanent online, maar werk ik in stukken)

Ik heb zeer sterk het vermoeden dat de problemen te maken hebben met toegangsrechten en dergelijke. Want een eerste signaal wordt kennelijk wel door de scanner "gehoord" --hij begint alvast de lade met dia's in te trekken--, maar nadien loopt het boeltje vast met de originele mededeling dat "er iets fout is".

Nog even: de Minolta Dimage Dual Scan II is kennelijk door Avision gebouwd. De driver-software heet dan ook avision (al dan niet als sane-avision).

Nu mijn vragen:
-- ik vermoed dat het "snapscan" in uw voorbeeld niet letterlijk is te interpreteren, aangezien snapscan iets anders is dan mijne Minolta (lees: Avision)
-- je spreekt van firmware, maar die map heb ik alvast niet, laat staan een *.exe bestand
-- als je me kan vertellen hoe het eigenlijke driverbestand te herkennen is --welke extensie?-- kan ik die map toegang verlenen om te schrijven en te lezen. Ik moet immers, zeggen me andere forums, als een root Xsane opstarten (sudo Xsane). Ik vermoed dus ook dat ik alle benodigde mappen niet alleen leesrecht moet geven, maar ook schrijfrecht. Dat is nu zeker nog niet het geval.

Tussen haakjes: is de root altijd automatisch gemachtigd om overal te schrijven en te lezen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Scanner Minolta Dimage Dual II en Xsane problematisch
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/05, 22:23:02 »
Sorry, snapscan is voor Epson indeed :)
Wat mij verveeld is dat Minolta daar niet tussen zit... Dus werkt 'blijkbaar' niet met xsane.

Met het driver-bestand bedoel ik dat wat je ook nodig hebt in win. Te vinden op je cd-rom of op de site van de fabrikant.

De rechten moeten er idd zijn

En ja, root kan alles. Vandaar sido, 'doe als root'. Maar *liefst* niet grafisch inloggen als root, noch als root scannen, laat staan surfen! Zeker niet het laatste... Maar als je als root kan scannen ben je er, dan enkel nog de rechten ;)

Indien je er niet geraakt met mijn nederige bijdrage zou ik eerlijk gezegd hulp zoeken elders. Ik vond het ook via google (of altavista, don't ask :D)

Offline Jenske

  • Lid
Scanner Minolta Dimage Dual II en Xsane problematisch
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/07, 20:31:56 »
Dag,

Merci voor de informatie. Ik zal in elk geval verder blijven zoeken. Stapje voor stapje schijn ik dichterbij te komen en ... wie weet krijg ik m'n scanner ooit echt aan de praat. Ik zal dan het hele verhaaltje op deze website zetten, zodat ook andere Dimage scanner-gebruikers er wat aan hebben.

Ik moet wel zeggen dat ik deze ervaring enigszins ten nadele van Linux/Ubuntu vind. Ik zal deze berg dus zelf moeten zien te beklimmen, terwijl achter mij de Microsoft-gebruikers me toegniffelen "zie je wel, uw gratis software lijkt op geen kl...".

Naarstig graaf ik evenwel verder.

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Scanner Minolta Dimage Dual II en Xsane problematisch
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/07, 21:42:42 »
Niet aantrekken, hardware is altijd moeilijk, de rest is tenminste OK...
Als ik je nog kan helpen eens je op de berg bent...