Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aantal werkbladen instellen.  (gelezen 3918 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Aantal werkbladen instellen.
« Gepost op: 2014/03/26, 14:16:20 »
Ubuntu 12.04.3

ik maak(te) gebruik van 4 werkbladen.
Deze stonden voorheen rechts in de onderbalk op één rij naast elkaar aangegeven.
NU heb ik een keer dom :'( in de systeeminstellingen zitten klooien waardoor ze nu in een blokje van 4 (2 boven en 2 naast elkaar) staan.
Ik zou dat graag weer herstellen zodat ik er weer 4 naast elkaar krijg.

Als ik in het schermpje hierboven het aantal werkbladen (onderste regel) verander in 4 verdwijnen de bovenste en onderste balk in mijn scherm en kan ik niets meer doen.
Alleen Ctrl + Alt + Del werkt nog om weer op te starten.
Er verschijnt dan een melding:
en dat begrijp ik helaas niet.

Wat moet of kan ik doen om weer als vanouds te kunnen kiezen tussen mijn 4 werkbladen (naast elkaar) in de onderbalk.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/26, 15:13:53 »
@Buzzin
er gebeuren hier wonderlijke dingen.
Ik klik in de onderbalk op de 'werkblad-wisselaar' en voeg een werkblad toe.
het blokje van 2 naast en 2 boven elkaar verdwijnt en er verschijnen 2 werkbladen (blokjes) naast elkaar.
Ik voeg er nog 2 aan toe zodat ik weer de gewenste 4 werkbladen heb.

Als ik nu in de wisselaar (rechtsonder) van werkblad verwissel, verdwijnen de onder en bovenbalk van mijn beeldscherm en kan ik niets meer doen.
Met 'Ctrl + Alt + Del' probeer ik weer opnieuw op te starten.
Mijn computer herstart niet, maar mijn beeldscherm verschijnt weer met onder- en boven-balk.

Terwijl ik bezig ben Uw bericht te beantwoorden, verschijnt plotseling het plaatje weer op mijn beeldscherm met:

ik klik op [OK} en mijn computer schakelt uit en herstart. (vertraagd?)    ????????????????????????????????????????????

Even voor alle duidelijkheid; ik ben leek of beginner met Linux Ubuntu.
Ik weet niet wat "no system tray detected" betekent.
U schrijft over WindowManager. Ik gebruik geen Windows, alleen Ubuntu 12.04.3
Ik dacht dat HPLIP iets met mijn printer HP-PhotoSmart C5180 All-in-One te maken heeft.


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/26, 16:01:29 »
Er gaat iets mis met de virtuele desktops waardoor de WM crashed. Wat daar de oorzaak van is kan ik helaas niet zeggen.
Kun je aangeven wat voor een grafische kaart er in de machine aanwezig is?
En wat zijn de instellingen voor de grafische omgeving? (2d/3d? ander thema?)

@Buzzin,
dank voor Uw snelle en heldere uitleg.
Mijn grafische kaart is: Videokaart GT220 DVI/VGA/HDMI (althans dat staat op de factuur van de leverancier.)
Uw vraag over de instellingen voor de grafische omgeving gaat mijn kennis te boven.  :'(
Hoe en/of waar kan ik dat zien of vinden ??
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/26, 16:19:22 »
De foutmeldingen van HPLIP (aansturings programmatuur van HP printers en scanners) komt omdat de WM is vastgelopen.
Normaal heeft HPLIP namelijk zo'n icoontje in de 'tray' staan (daar waar ook meldingen komen van het systeem).
Zijn melding is: Kan geen tray vinden, kan niet starten, ik stop met werken.
Dit staat los van het Pager probleem.
@Buzzin,
Voorheen stond er in de bovenbalk een icoontje van "HP"  (HPLIP ?) dat icoontje is nu verdwenen. Wel heb ik in:
Systeemgereedschap> Voorkeuren> HPLIP Toolbox
en
Kantoor> HPLIP Fax Utility   (ik gebruik geen fax.)

Mijn HP-printer en scanner werken wel, maar heel traag. (Ik weet niet of deze informatie belangrijk is.)

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/27, 00:28:38 »
Er gaat iets mis met de virtuele desktops waardoor de WM crashed. Wat daar de oorzaak van is kan ik helaas niet zeggen.
Kun je aangeven wat voor een grafische kaart er in de machine aanwezig is?
En wat zijn de instellingen voor de grafische omgeving? (2d/3d? ander thema?)

@Buzzin,
dank voor Uw snelle en heldere uitleg.
Mijn grafische kaart is: Videokaart GT220 DVI/VGA/HDMI (althans dat staat op de factuur van de leverancier.)
Wat de instelling van de grafische omgeving betreft, dat gaat mijn kennis te boven, maar mogelijk heeft U iets aan het volgende:
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/27, 17:41:18 »
In het menu dat je laat zien staat ook de optie om een nieuwere versie van de grafsische stuurprogramma's te gebruiken.
Zoals er achter staat kan ik ook aanbevelen om die te selecteren en te kijken of dat misschien het probleem oplost.
Dus dat is de versie 331 in het scherm.
@Buzzin
Ik heb die nieuwere versie 331 ingeschakeld. Alles werkt zo te zien normaal.
Klik met rechts op de werkblad-wisselaar (rechtsonder) en kies [Voorkeur}
Dit schermpje verschijnt:

Ik verhoog het aantal werkbladen naar 4 en klik op [Sluiten]
In de onderbalk heb ik nu de gewenste 4 werkbladen naast elkaar.
Ik kies met de muis één van de andere werkbladen en van mijn beeldscherm verdwijnen de onder- en boven-balk.
Het scherm staat nu vast; ik kan niets meer doen. (alleen de muis-pijl schuift nog over mijn scherm)
Ik kies voor Ctrl+Alt+Del met de bedoeling de computer te herstarten
De onder- en boven-balk verschijnen weer, maar er volgt géén herstart.
Ik probeer hier in het forum Uw bericht te beantwoorden als plotseling (na minuten) de computer toch herstart.
Nu verschijnt het volgende scherm:

Ik begrijp de inhoud niet en klik op [Doorgaan]
dan komt het volgende schermpje:

Ook dit begrijp ik niet; wat is een 'system tray' ? (ik ken geen Engels)

(ik hoop dat ik alles in goede volgorde heb weergegeven, ik word een dagje ouder en dan is een foutje zó gemaakt)  :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/28, 16:42:03 »
Ter uitleg: de systemtray is een klein stukje van de balk die normaal bovenin beeld staat (bij sommige is dat onderin), waar de icoontjes van verschillende actieve programma's bijelkaar staan.
Ik ken de verschillende andere omgevingen niet zo goed uit m'n hoofd, maar binnen KDE staan daar bijvoorbeeld de icoontjes van NetwerkBeheer, VolumeInstellingen, Notificaties en PrinterBeheer.
Hier wil HPLIP dus ook een icoon plaatsen, en doordat de balk ontbreekt, geeft hij de foutmelding dat de tray ontbreekt.
@Buzzin,
dank voor Uw heldere uitleg.
System tray. ik begrijp nu wat het betekent.
Bij mij staan in de system tray o.a. icoontjes van HP, email(envelopje), pijltjes omhoog/omlaag van mijn netwerkje,(PC + printer + externe harddisk), het speakertje (geluidsvolume)en verder datum en tijd-aanduiding.
Het ontbreken van de 'system tray' treed bij mij pas op als ik in de werkbladwisselaar het aantal werkbladen heb verhoogd van 1 naar 4 en dan overschakel naar een ander werkblad. Op dát moment verdwijnen de onder- en boven-balk van mijn scherm en dus ook de system tray, en staat mijn computer/beeldscherm vast
Citaat van: Buzzin
Over de grote foutmelding kan ik kort zijn: Nautilus (de bestandsbladeraar) is vast gelopen en geeft een rapport over deze crash.
Het alsnog herstarten na een Ctrl+Alt+Del klinkt bekend, dat gebeurt volgens mij wel vaker.....waarom kan ik niet zeggen.

Helaas houd het voor mij ook op, aangezien ik niet goed genoeg bekend ben met Gnome en/of Unity (ik weet even niet welke je gebruikt).
Misschien kan iemand anders even inspringen met meer ervaring met de virtuele desktop problemen onder deze omgevingen?
@Buzzin, vriendelijk dank voor de geboden hulp; al is het probleem (nog) niet helemaal opgelost, ik heb toch weer wat meer van Linux en mijn PC kunnen leren.
Als ik het goed begrijp, gebruik ik Ubuntu 12.04.3 Gnome = niet die Unity, maar met <Toepassingen en Locaties> in de bovenbalk.
Ik hoop, en kijk met spanning uit, of anderen met ervaring willen inspringen om het probleem met de werkblad-wisselaar op te lossen.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/30, 14:08:54 »
Citaat van: Buzzin
Helaas houd het voor mij ook op, aangezien ik niet goed genoeg bekend ben met Gnome en/of Unity (ik weet even niet welke je gebruikt).
Misschien kan iemand anders even inspringen met meer ervaring met de virtuele desktop problemen onder deze omgevingen?

@Buzzin, vriendelijk dank voor de geboden hulp; al is het probleem (nog) niet helemaal opgelost, ik heb toch weer wat meer van Linux en mijn PC kunnen leren.

Als ik het goed begrijp, gebruik ik Ubuntu 12.04.3 Gnome = niet die Unity, maar met <Toepassingen en Locaties> in de bovenbalk.

Ik hoop, en kijk met spanning uit, of anderen met ervaring willen inspringen om het probleem met de werkblad-wisselaar op te lossen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/30, 22:31:35 »
Kees,

Mogelijk dat er ergens een bitje omgevallen is.
In je home-dir .gconfig wijzigen in .gconfig_oud. Daarna uitloggen en opnieuw inloggen.

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/30, 22:46:34 »
Kees,

Mogelijk dat er ergens een bitje omgevallen is.
In je home-dir .gconfig wijzigen in .gconfig_oud. Daarna uitloggen en opnieuw inloggen.

groet,

Theo

@softbart,
even vragen voor alle zekerheid, ik heb géén /home/ca/.gconfig, maar wél /home/ca/.gconf en /home/ca/.foutconfig.
Ik vermoed dat U /home/ca/.gconf bedoelt, maar voor ik fouten maak graag even bevestiging.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/30, 22:57:37 »
ja

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/30, 23:29:39 »
@softbart,
Helaas, ... ik heb /home/ca/.gconf hernoemd naar /home/ca/.gconf_oud, uitgelogd en opnieuw opgestart.
Met de werkbladwisselaar het aantal werkbladen verhoogd van 1 naar 4. (naast elkaar)
Gewisseld van werkblad 1 naar 2 en ...floep mijn scherm stond vast en onder- en boven-balk waren verdwenen.

Met Ctrl + Alt = Del keerde ik weer terug in de oude situatie; er volgde (toen) géén herstart.
Wél volgde de melding:

Toen ik dáár op [OK] klikte volgde wél een herstart en kwam ik terug op mijn bureaublad met rechtsonder de werkbladwisselaar met 4 blokjes, 2 boven en 2 naast elkaar.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/31, 19:21:05 »
Kees,

Wat geeft voorkeuren nu aan?

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Aantal werkbladen instellen.
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/31, 22:38:23 »
Voorkeuren geeft het volgende schermpje:


En dan heb ik rechtsonder in de balk een blokje met 4 werkbladen.
2 onder en 2 naast elkaar.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg