Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?  (gelezen 24259 keer)

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/11/27, 21:19:33 »
Bij mij op het werk bepaald ook de ICT afdeling niet of er open sourse wordt gedraaid, ik had medere discussies met hun er over gehad, dat was nul op de rekening, uit eindelijk is een andere groep gaan klagen over de licentie kosten, toen is er commissie in het leven geroepen.
die een advies heeft gegeven naar de raad van bestuur, die het advies volledig heeft overgenomen, om over te stappen op open software.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34381.0.html
Moet er wel bij vermelden, dat bij ons(ziekenhuis) open staan voor vernieuwingen.

Offline Double12

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #26 Gepost op: 2008/11/27, 22:21:34 »

Het is niet de ICT afdeling die bepaald wat weer er mee gewerkt wordt.
Niet?
Nou moet je toch eens bij mijn werk langs komen.....

Op zich zou het management de beslissingen moeten nemen. De ICT-afdeling is een uitvoerende dienst, die moet maar uitvoeren wat ze van bovenaf wordt opgedragen. Maar het kan natuurlijk dat er door het management voor ICT-zaken altijd advies wordt ingewonnen bij de ICT-afdeling...

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #27 Gepost op: 2008/11/28, 03:06:07 »
Probleem is dat bij ons dit groepje 2 jaar geleden is opgericht door de grote baas., de burgervader.

effin, het groepje moet zichzelf bedruipen binnen de gemeenten.

Dus let op he?
Het is opgericht door de gemeente.
Ze zijn in dienst van de gemeente.
Het groepje moet wel zelfstandig werken en zichzelf bedruipen.
Het moet alles goed regelen binnen alle gemeenten diensten.
Alle gemeenten diensten moeten dit groepje betalen voor alles wat zij doen en of uitvoeren.
(bijv. een update voor een progje kost ons al snel €5000,- want zij zeggen dit moet een pakket worden wat 100 manuren kost)

Ieder progje wat je wilt laten installeren, ook al zou het Fire Fox zijn of OOo kost je € 600.- (minimaal)
Dit groepje heeft inmiddels de macht om te bepalen wat wel en wat niet.

Wij hebben 5 telefoon centrales.
Dit zijn eigenlijk nix meer of minder dan computers met een stukje extra hardware erachter.
Nu was aan hun de vraag gesteld of er iets gemaakt kon worden dat die computers geen last zouden hebben van stroomstoringen, liefst zo rond de 24 gedekt indien er wat gebeurt.

Nu denkt je meteen een UPS.
Sja moet wel een dikke accu hebben natuurlijk, want 24 uur ?

effin die worden tot onze verbazing geinstalleerd.
Nix mis mee, verbaasde me wel over de afmetingen van de zooi die binnen gesjouwd werd voor 1 UPS.

De rekening voor 5 UPS-jes ???

rond de € 100 000.-

nou jij weer.

Ik heb in ieder geval een 1/2 uur aan de zuurstof gezeten  >:(
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline chaos7

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #28 Gepost op: 2008/11/28, 07:15:54 »
bij mijn werk (semi-overheid) hebben ze nu net gehoord over linux (van mij) en ik maak ze continu gek dat het hele systeem waar alles draait en virtueel onder gebracht is gewoon waardeloze applicaties zijn omdat het veel te vaak crashed, herstart moet worden en vaak niet doet wat men er van verwacht door de nodige restricties en beveiligingen die ze hebben aangebracht.
doordat wij een opleidingscentrum zijn kunnen wij heel goedkoop aan software komen (win XP, legaal, 17,50 euri) het bedrijf bestaalt voor elke licentie maar een paar euri.
dit bedrijf krijg je dus niet gemakkelijk om, om linux met open office te nemen.
een systeem beheer waarvan ik denk dat ze er geen kaas van gegeten hebben (Windows) die heilig overtuigt is van Windows en alles zal doen om linux tegen te houden en zelfs maar niet bereid is om iets verder te kijken.

nee, bij mijn werk wordt het moeilijk maar ze weten dat ik erg vasthoudend kan zijn.
ooit zullen ze wel het licht zien.

greetz
chaos7
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #29 Gepost op: 2008/11/28, 07:26:12 »
dit bedrijf krijg je dus niet gemakkelijk om, om linux met open office te nemen.

Dat mag ik maar hopen. Het meest beroerde voor vrije en open source software is dat systeembeheerders 'even' hun nieuwe speeltje er doorheen duwen en dat de rest van de organisatie er dan achter komt dat essentiële data en applicaties niet meer toegankelijk zijn.

De ervaringen uit het buitenland laten zien dat succesvolle migraties
(1) een kwestie van tijd zijn,
(2) waarbij alle gebruikers betrokken zijn bij het proces van invoering, en
(3) vooral met gezond verstand (i.e. niet 'drammen') wordt gewerkt.

Ciao

Jan

Offline ubby

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #30 Gepost op: 2008/11/28, 09:29:18 »
Daarom is het ook een goed idee om advies te geven.
Eigenlijk zou de informatie gegeven moeten worden door mensen van de Ubuntu gemeenschap, Canonical die de ondersteuning kan bieden en bijvoorbeeld een gemeente waarbij de migratie goed is verlopen.

Kwam net dit artikel tegen:
http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/overheid/2786837/1277202/plan-heemskerk-alleen-boven-50000-euro.html
« Laatst bewerkt op: 2008/11/28, 12:06:37 door ubby »

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #31 Gepost op: 2008/11/28, 13:46:10 »

persoonlijk zou ik kiezen voor een UPS ( om de 1e klap op te vangen )  icm een nood aggregaat, denk dat dat goedkoper is
aggregaat ? voor 1 computer ??

BTW dit zijn dus UPS-jes enkel kosten die dingen rond de € 20 000.- euri

Wat in mijn ogen ronduit een belachelijk bedrag is ........ ???
« Laatst bewerkt op: 2008/11/28, 13:49:14 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #32 Gepost op: 2008/11/28, 17:28:01 »
Ik snap je postje niet helemaal ??

Misschien maak je de denkfout dat dit spulletje op 1 locatie staat ??
Dit is dus niet zo.
Iedere centrale staat in een ander gebouw, en die staan gemiddeld. 8 Km uit elkaar.

« Laatst bewerkt op: 2008/11/28, 17:29:38 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/11/28, 19:28:58 »
BTW dit zijn dus UPS-jes enkel kosten die dingen rond de € 20 000.- euri

Wat in mijn ogen ronduit een belachelijk bedrag is ........ ???

Zijn die dingen van goud ofzo? Ik snap best dat je geen standaard consumentengeval wil van een paar tientjes, maar 20K Euro is wel iets teveel van het goede...

Nu weer verder on topic graag. Zijn er mensen die een plan op willen stellen en kijken hoe we zoiets concreet aan moeten pakken?

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #34 Gepost op: 2008/11/28, 19:35:15 »
Nu weer verder on topic graag. Zijn er mensen die een plan op willen stellen en kijken hoe we zoiets concreet aan moeten pakken?

Ik (zei de gek)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #35 Gepost op: 2008/11/28, 19:40:40 »
Nu weer verder on topic graag. Zijn er mensen die een plan op willen stellen en kijken hoe we zoiets concreet aan moeten pakken?

Ik (zei de gek)

zo, die is binnenboord. +1 =D

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #36 Gepost op: 2008/11/30, 12:13:15 »
Ik wil ook wel helpen. Zou het een goed idee zijn om een discussie op de maillijst te starten?
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #37 Gepost op: 2008/12/01, 19:41:17 »
Heb dit topic een beetje over het hoofd gezien.
Sluit me helemaal aan bij he idee :) en als het om mankracht gaat ben ik van de partij.

Ben benieuwd naar het actieplan van Jan!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #38 Gepost op: 2008/12/01, 19:58:01 »
Ik wil ook wel helpen. Zou het een goed idee zijn om een discussie op de maillijst te starten?

op IRC een kanaal aanmaken?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #39 Gepost op: 2008/12/01, 21:20:28 »
We kunnen een keer afspreken in #ubuntu-nl-meeting. Dat kanaal is speciaal gemaakt voor meetings, zoals de naam al zegt ;)

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #40 Gepost op: 2008/12/01, 21:23:32 »
We hebben zo te zien al een mooi groepje bij elkaar. Mag ik dan vast een balletje opgooien?

Ik probeer begin volgende week wat gedachten op papier te zetten. Eerder zal helaas niet lukken vanwege tal van andere verplichtingen. In ieder geval hebben we dan wat bouwstenen om verder over te discussiëren en kan er van alles aan worden toegevoegd of van af worden gehaald.

Wat mij betreft kunnen we dit draadje gebruiken voor een eerste uitwisseling en daarna via het IRC kanaal de discussie interactiever maken.

In mijn hoofd is het in ieder geval aan het borrelen en dat is altijd een goed teken  :rolleyes:

Ciao

Jan

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #41 Gepost op: 2008/12/01, 22:32:27 »
bij nader inzien. dit vereist allemaal wel een hoge mate van mobiliteit, vermoedelijk door het hele land, nietwaar?
dan hebben we het nog niet hoeveel tijd/inzet zoiets kost, om dit van de grond te krijgen.

Misschien is het een idee om in plaats van naar gemeenten toe te gaan gemeenten uit te nodigen. Er zou bijvoorbeeld een voorlichtingsdag kunnen worden georganiseerd voor gemeenten. Op deze manier kan je veel gemeenten efficiënt bereiken, en wordt het makkelijker om een hoge kwaliteit aan te bieden. Ik denk niet dat gemeenten die het gebruik van open-source overwegen primair geïnteresseerd zijn in Ubuntu. Misschien is het verstandig om open-source als uitgangspunt te nemen en Ubuntu daarin te betrekken. Ik kan me zo voorstellen dat gemeenten vooral geïnteresseerd zijn in de ervaringen van gemeenten die al met open-source gestoeid hebben, ervaringen van eindgebruikers, maar ook de ervaringen met de omschakeling van de achterliggende systemen. Het ligt dan voor de hand om voor zo'n voorlichtingsdag samenwerking te zoeken met een gemeente als Amsterdam die in het proces zit, en gedeeltelijk al een succesvolle omschakeling heeft gerealiseerd.
Vanuit mijn opleiding (psychologie) weet ik dat mensen die overgehaald moeten worden om een nieuwe processen in te voeren primair geïnteresseerd zijn in de vraag of zij dat kunnen, en hoe moeilijk of leuk dat gaat zijn. Meer nog dan duidelijk maken wat de noodzaak van de verandering is, wat het gaat opleveren en dergelijke, is het van belang het gevoel over te brengen dat het goed te doen is en dat er voldoende ervaring is waar uit geput kan worden om het proces van overgang soepel en succesvol te laten lopen. Als dat gevoel van vertrouwen er eenmaal is, staan mensen veel minder sceptisch tegenover verhalen over wat het gaat opleveren en dat het allemaal heel nodig is. Mensen zijn veel kritischer over eventuele voordelen en noodzaak van een verandering wanneer deze verandering onbekend, gevaarlijk terrein is, dan wanneer ze er met een gevoel van vertrouwen naar kijken, en zichzelf capabel achten dit met verkrijgbare ondersteuning te realiseren.
Naast een partij die al ervaring heeft met een omschakeling lijkt het me dan ook zinvol om er bedrijven bij te betrekken die ervaring hebben met het omschakelen van organisaties. Zo'n dag kan voor deze bedrijven denk ik enorm waardevol zijn om hun klantenkring te vergroten, en ik kan me voorstellen dat ze bereid zijn bij te dragen aan een succesvolle dag. Misschien dat er na de presentaties een soort van "markt" kan worden georganiseerd waarbij de verschillende bedrijven, ubuntu-nl de gemeente met ervaring en wie er nog meer mee doen, zich na de presentaties beschikbaar kunnen stellen voor het leggen van contacten, het beantwoorden van vragen, uitdelen van buisenesscards, het spelen met een ubuntu desktop e.d.
Misschien wel heel voorbarig, maar zo wat gedachten die er bij me opkomen.

edit: in plaats van gemeenten zou je natuurlijk ook ziekenhuis oid. kunnen lezen.

Offline Double12

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #42 Gepost op: 2008/12/01, 22:40:53 »
bij nader inzien. dit vereist allemaal wel een hoge mate van mobiliteit, vermoedelijk door het hele land, nietwaar?
dan hebben we het nog niet hoeveel tijd/inzet zoiets kost, om dit van de grond te krijgen.

Misschien is het een idee om in plaats van naar gemeenten toe te gaan gemeenten uit te nodigen. Er zou bijvoorbeeld een voorlichtingsdag kunnen worden georganiseerd voor gemeenten. Op deze manier kan je veel gemeenten efficiënt bereiken, en wordt het makkelijker om een hoge kwaliteit aan te bieden. Ik denk niet dat gemeenten die het gebruik van open-source overwegen primair geïnteresseerd zijn in Ubuntu. Misschien is het verstandig om open-source als uitgangspunt te nemen en Ubuntu daarin te betrekken. Ik kan me zo voorstellen dat gemeenten vooral geïnteresseerd zijn in de ervaringen van gemeenten die al met open-source gestoeid hebben, ervaringen van eindgebruikers, maar ook de ervaringen met de omschakeling van de achterliggende systemen. Het ligt dan voor de hand om voor zo'n voorlichtingsdag samenwerking te zoeken met een gemeente als Amsterdam die in het proces zit, en gedeeltelijk al een succesvolle omschakeling heeft gerealiseerd.
Vanuit mijn opleiding (psychologie) weet ik dat mensen die overgehaald moeten worden om een nieuwe processen in te voeren primair geïnteresseerd zijn in de vraag of zij dat kunnen, en hoe moeilijk of leuk dat gaat zijn. Meer nog dan duidelijk maken wat de noodzaak van de verandering is, wat het gaat opleveren en dergelijke, is het van belang het gevoel over te brengen dat het goed te doen is en dat er voldoende ervaring is waar uit geput kan worden om het proces van overgang soepel en succesvol te laten lopen. Als dat gevoel van vertrouwen er eenmaal is, staan mensen veel minder sceptisch tegenover verhalen over wat het gaat opleveren en dat het allemaal heel nodig is. Mensen zijn veel kritischer over eventuele voordelen en noodzaak van een verandering wanneer deze verandering onbekend, gevaarlijk terrein is, dan wanneer ze er met een gevoel van vertrouwen naar kijken, en zichzelf capabel achten dit met verkrijgbare ondersteuning te realiseren.
Naast een partij die al ervaring heeft met een omschakeling lijkt het me dan ook zinvol om er bedrijven bij te betrekken die ervaring hebben met het omschakelen van organisaties. Zo'n dag kan voor deze bedrijven denk ik enorm waardevol zijn om hun klantenkring te vergroten, en ik kan me voorstellen dat ze bereid zijn bij te dragen aan een succesvolle dag. Misschien dat er na de presentaties een soort van "markt" kan worden georganiseerd waarbij de verschillende bedrijven, ubuntu-nl de gemeente met ervaring en wie er nog meer mee doen, zich na de presentaties beschikbaar kunnen stellen voor het leggen van contacten, het beantwoorden van vragen, uitdelen van buisenesscards, het spelen met een ubuntu desktop e.d.
Misschien wel heel voorbarig, maar zo wat gedachten die er bij me opkomen.

edit: in plaats van gemeenten zou je natuurlijk ook ziekenhuis oid. kunnen lezen.
Goede punten allemaal. Je moet dan echt duidelijk maken dat die voorlichtingsdag heel wat voorstelt (niet zomaar een informeel gebeuren als de install- en release parties), anders komen gemeenten niet. Vooral duidelijk laten zijn dat zij hier echt ervaringen kunnen horen van "professionals" (ervaren gebruikers) en dat dat voor hun winst betekent.
Het is inderdaad goed ze kennis te laten maken met een concrete open source oplossing als Ubuntu, meestal praten ze namelijk alleen maar over "open source" als begrip en niet wat dat nou qua mogelijke programma's inhoudt. Het zou fijn zijn om ook mensen die nu al OpenOffice.org binnen hun overheidsorganisatie gebruiken uit te lokken om een open source besturingssysteem in gebruik te nemen.

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #43 Gepost op: 2008/12/01, 22:45:11 »
Nog een gedachte...

Misschien zou zo'n dag ook meteen kunnen worden gebruikt om een "ervaringsgroepen" te organiseren. Mensen uit verschillende vergelijkbare organisaties (lees bijvoorbeeld gemeenten) bij elkaar brengen en een structuur aan bieden waarmee ze toekomstige ervaringen op dit thema kunnen uitwisselen, elkaar op de hoogte houden van nieuwtjes e.d. Zo zou er een platform kunnen ontstaan voor de trekkers voor open-source van de verschillende organisaties waarin ze hun ervaringen kunnen uitwisselen en vragen kunnen stellen. Ik denk bijvoorbeeld aan een website met forum, email-lijsten, telefoonlijsten e.d.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #44 Gepost op: 2008/12/02, 05:28:52 »
Citaat
Misschien is het een idee om in plaats van naar gemeenten toe te gaan gemeenten uit te nodigen. Er zou bijvoorbeeld een voorlichtingsdag kunnen worden georganiseerd voor gemeenten

uit eigen ervaring weet ik dat gemeenten/fracties graag mensen die voorlichting geven uitnodigen. vergeet niet dat zij van ¨nature¨ alle faciliteiten hebben om flinke presentaties te geven en mensen fatsoenlijk  te ontvangen, de beschikking hebben over ruimte(n), middelen (beamers/computers/etc.) en koek en zopie. nogmaals een zekere mate van mobiliteit is zeker gewenst om dit soort projecten handen en voeten te geven, ik denk dat jan stedehouder daar over mee kan praten, immers hij is ervaringsdeskundige.
dit ga je niet achterover leunend organiseren, dan komen er weinig genodigden.

Citaat
Ik kan me zo voorstellen dat gemeenten vooral geïnteresseerd zijn in de ervaringen van gemeenten die al met open-source gestoeid hebben, ervaringen van eindgebruikers, maar ook de ervaringen met de omschakeling van de achterliggende systemen.

dit is zeker waar en waarachtig. daar is men zeer in geinteresseerd. immers men anticipeert graag op de dingen die eventueel komen gaan.

laatste punt. de afwikkeling en begeleiding van echt grote projecten is een kwestie van deskundigen, daar moeten we niet omheen draaien. vrijwel niemand kan dit soort grote projecten 24 uur per dag volgen, begeleiden en backuppen. dit laatste moeten we niet willen. wat dan wel?
- voorlichting (technisch)
- voorlichting (praktisch)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/02, 11:20:44 door leoquant »

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #45 Gepost op: 2008/12/02, 06:35:26 »
Ik stel mijn tijd en mankracht natuurlijk ook graag ter beschikking.  8)
Ubuntu user#: 24352

Offline ubby

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #46 Gepost op: 2008/12/02, 07:52:14 »
Citaat van: leoquant
laatste punt. de afwikkeling en begeleiding van echt grote projecten is een kwestie van deskundigen, daar moeten we niet omheen draaien. vrijwel niemand kan dit soort grote projecten 24 uur per dag volgen, begeleiden en backuppen. dit laatste moeten we niet willen. wat dan wel?
- voorlichting (technisch)
- voorlichting (praktisch)

Voor de ondersteuning en migratie zou er een bedrijf mee moeten als Canonical die deze kan bieden.

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #47 Gepost op: 2008/12/02, 09:49:19 »
de afwikkeling en begeleiding van echt grote projecten is een kwestie van deskundigen, daar moeten we niet omheen draaien

Daar ben ik het mee eens, ik dacht dan ook aan een vrij professionele organisatie. Ubuntu-nl zou dit niet moeten organiseren, ubuntu-nl zou vooral nodig zijn voor een deel van de invulling van zo'n dag, één van de partijen die presenteerd, uitlegt e.d., en dan voornamelijk dan de kant van de eindgebruiker waar het uiteindelijk natuurlijk allemaal om draait.
Voor de organisatie zou een projectgroep gevormd kunnen worden waaraan de verschillende partijen iemand bijdragen (bijvoorbeeld: een gemeente met ervaring, iemand van ubuntu-nl, bedrijven die omschakelingen ondersteunen, of software schrijven om bepaalde problemen op te lossen, iemand die ervaring heeft met het organiseren van zulke dagen, een eindgebruiker, iemand met web-ervaring) deelnemen.
Gemeenten hebben alle fasciliteiten, daarmee ben ik het eens. Wellicht zou zo'n dag wel georganiseerd kunnen worden bij een gemeente met ervaring. Dan is het misschien zelfs mogelijk dat bezoekers wat praktijk kunnen zien.
Ik ben zelf wel enthousiast over het idee van een platform voor de trekkers van omschakeling. Een beetje het ubuntu gevoel, we doen het samen, inbrengen. Zoals je als ubuntu gebruiker elkaar kan ondersteunen en van informatie voorzien via ubuntu-nl, zo zou het misschien enorm handig zijn als er een vergelijkbaar platform zou komen voor organisaties die tegen het probleem omschakeling naar open-source aanlopen. Systeembeheerders zouden elkaar kunnen vragen welke oplossing zij hebben gekozen voor een bepaald technisch probleem, wat de ervaringen hiermee zijn e.d. Voorlichters zouden elkaars presentaties kunnen uitwisselen om de eindgebruikers te informeren enz. enz.
Maar waarschijnlijk vlieg ik te hoog van stapel, komt wel vaker voor.  =D
« Laatst bewerkt op: 2008/12/02, 09:51:31 door tommie74 »

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #48 Gepost op: 2008/12/02, 09:51:15 »
Hoe wel even rekening met de hoeveelheid werk die gaat zitten in de voorbereiding van dergelijke dagen. Dat wordt dan een Ubuntu Release Party en een aantal orden van  grootte er bij.

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #49 Gepost op: 2008/12/02, 10:26:51 »
Hoe wel even rekening met de hoeveelheid werk die gaat zitten in de voorbereiding van dergelijke dagen. Dat wordt dan een Ubuntu Release Party en een aantal orden van  grootte er bij.
Precies. Het is de vraag of het verantwoord is zoiets als vrijwilliger te doen. De financiële risico's van dit soort toestanden zijn behoorlijk. Wil je echt iets bereiken dan heb je een mega-pr nodig. Dus ja, ik twijfel zeer over dit soort grootse toestanden, beseffend dat ik vermoedelijk niet populair word met deze opmerking.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?