Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Multiboot usb stick  (gelezen 26210 keer)

Multiboot usb stick
« Gepost op: 2010/01/14, 13:41:41 »
Ik zou graag een multiboot usb stick maken. Het liefst gewoon grub gebruiken hiervoor zodat er bij het booten vanaf de usb stick een grub menu gepresenteerd wordt om de verschillende systemen te starten (livd-cd's: Ubuntu 9.10, Xubuntu 9.10, Kubuntu 9.10, Ubuntu Netbook Remix 9.10, Ubuntu 9.10 Alternate, Clonezilla). Nu is daar wel een tooltje voor en een eenvoudige handleiding, maar daar is helaas windows voor nodig:
http://www.pendrivelinux.com/boot-multiple-iso-from-usb-multiboot-usb/

Iemand een idee hoe dit vanuit Ubuntu voor elkaar te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/14, 13:51:13 door Thomas de Graaff »

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 13:55:57 »
Ik geloof dat ik een howto (script) heb gevonden. :)

http://www.panticz.de/MultiBootUSB

edit: en hier nog wat info:
http://blog.mycroes.nl/2009/02/creating-multiboot-usb-flash-drive.html
« Laatst bewerkt op: 2010/01/14, 14:13:07 door Thomas de Graaff »

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/15, 17:29:51 »
Kan je niet gewoon de cd pakken, en dan op de usb installeren alsof het een harde schijf is?

Dat werkt in ieder geval prima als single boot ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/16, 00:30:23 »
Dat kan wel, maar dan loop je volgens mij wel de kans dat je usb stick kapot gaat. Bij een live-cd wordt er geen variabele data weggeschreven op de cd (dat kan niet), dus als je op de bovenstaande manier live-usb sticks maakt gebeurt dat ook niet. Een normale installatie op een usb stick kan volgens mij schadelijk zijn voor een usb stick omdat er dan allerlei variabele data wordt weggeschreven op de stick, en ik geloof dat dat niet best is voor zo'n stick. Maar goed, ik ben geen expert dus helemaal zeker ben ik er niet van. Maar speciale installaties voor usb sticks zullen er vast niet voor niet zijn lijkt me toch?

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/16, 17:17:49 »
Ik heb een 4 Gb usb stick hiervoor, dus geen ruimte voor alle iso's. Het volgende lijstje leek me wel handig voor installparties e.d. 

Ubuntu 9.10 32 bits live cd            700 Mb
Kubuntu 9.10 32 bits live cd          700
Xubuntu 9.10 32 bits live cd          700
Ubuntu 9.10 64 bits live cd            700
Ubuntu 9.10 64 bits minimal cd     12
Ubuntu 8.04 32 bits minimal cd     12
Ubuntu 8.04 64 bits minimal cd     12
Clonezilla live cd                          120
Dban Boot and Nuke live cd          6
Totaal 2962 Mb

Nog 1134 Mb over. Iemand leuke tips daarvoor?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Multiboot usb stick
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/16, 17:41:16 »
Een alternatecd?

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/16, 19:34:35 »
@ Arie: Idd. live cd's om mee te demonstreren, en natuurlijk ook om mee te installeren als er geen (snel) netwerk is. Dat laatste komt nog wel eens voor bij release parties. Ubuntu NBR erbij is een goeie denk ik, ook voor demonstratie! Die was ik vergeten. Thx. voor de tip.

@ Thijsg: Ipv. de alternate cd zou ik er dan geloof ik voor kiezen de mini iso te pakken. Of zit daar een nadeel aan?

Ow, en wat ik er ook nog op wil zetten is een aantal portable apps. :)  Zodat ook een pc die niet van usb kan booten overweg kan met odp bestanden.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Multiboot usb stick
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/16, 22:03:58 »
installeren van live cd ben ik trouwens volledig van afgestapt, ik gebruik alleen nog de alternate of mini. je hebt dan veel meer mogelijkheden, ook voor het maken van mount points
bv mijn Debian partitie is in Ubuntu gemount als /debian bij de mini / alternate cd kan je dat opgeven, bij de live cd niet
Dat kan wel. Ik heb mijn datapartitie dmv de live cd gekoppeld als /Thijs. Dat doe je in de geavanceerde partitieinstellingen. Daar kan je het mountpunt instellen.

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/22, 03:14:45 »
Voor de liefhebbers van een multiboot usb stickie voor install parties e.d. hier even een korte howto voor de ietwat gevorderde gebruiker:

Nodig:
4 Gb usb stick (na deze handleiding nog 1 Gb vrij)

Ubuntu 9.10 (vanaf installatie of live-cd)

Iso bestanden van de verschillende live-cd's (de mini iso's hernoemen, want de verschillende versies daarvan hebben dezelfde naam):

ubuntu-9.10-desktop-i386.iso
kubuntu-9.10-desktop-i386.iso
xubuntu-9.10-desktop-i386.iso
ubuntu-9.10-netbook-remix-i386.iso
mini-9.10-i386.iso
mini-9.10-amd64.iso
mini-8.04-i386.iso
mini-8.04-amd64.iso
clonezilla-live-1.2.3-27.iso


Eventueel Dban .ima bestand (de gedownloade iso mounten met bijvoorbeeld gmount of mount -o loop, en dan het .img bestand bewaren) en memdisk bestand nodig voor dban.


Formatteer een usbstick (fat32 als je deze ook in windows wenst te gebruiken). Dit kan met gparted.

Als het goed is wordt je stick automatisch aangekoppeld in /media/NaamStick, anders handmatig aankoppelen.

Kijk even welke apparaatnaam de stick heeft:

sudo fdisk -l
(In mijn geval is de naam van het device /dev/sdc)

Vervolgens grub installeren (vanuit Ubuntu 9.10, anders krijg je grub 1, en die kan geen iso's booten).

grub-install --no-floppy --root-directory=/media/NaamStick /dev/sdc
Als het goed is staat er nu een boot map op de stick. Maar onder deze boot map nog een nieuwe map aan met de naam iso, dus /boot/iso.

Copieer vervolgens in deze map de iso's van de live cd's + eventueel de bestanden memdisk en dban_1_0_7_i386.ima voor wie dban wil.

Vervolgens op de usb stick /boot/grub/grub.cfg aanmaken met de volgende inhoud:

menuentry "Ubuntu Live 9.10 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/ubuntu-9.10-desktop-i386.iso
 linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/ubuntu-9.10-desktop-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

menuentry "Kubuntu Live 9.10 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/kubuntu-9.10-desktop-i386.iso
 linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/kubuntu-9.10-desktop-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

menuentry "Xubuntu Live 9.10 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/xubuntu-9.10-desktop-i386.iso
 linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/xubuntu-9.10-desktop-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

menuentry "Ubuntu 9.10 Netbook Remix 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/ubuntu-9.10-netbook-remix-i386.iso
 linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/ubuntu-9.10-netbook-remix-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

menuentry "Ubuntu 9.10 netinstall 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/mini-9.10-i386.iso
 linux (loop)/linux boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/mini-9.10-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/initrd.gz
}

menuentry "Ubuntu 9.10 netinstall 64bit" {
 loopback loop /boot/iso/mini-9.10-amd64.iso
 linux (loop)/linux boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/mini-9.10-amd64.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/initrd.gz
}

menuentry "Ubuntu 8.04 netinstall 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/mini-8.04-i386.iso
 linux (loop)/linux boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/mini-8.04-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/initrd.gz
}

menuentry "Ubuntu 8.04 netinstall 64bit" {
 loopback loop /boot/iso/mini-8.04-amd64.iso
 linux (loop)/linux boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/mini-8.04-amd64.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/initrd.gz
}

menuentry "Clonezilla" {
 loopback loop /boot/iso/clonezilla-live-1.2.3-27.iso
 linux (loop)/live/vmlinuz boot=live union=aufs nolocales noprompt ip=frommedia toram=filesystem.squashfs findiso=/boot/iso/clonezilla-live-1.2.3-27.iso
 initrd (loop)/live/initrd.img
}

menuentry "Dban" {
 linux16 /boot/iso/memdisk
 initrd16 /boot/iso/dban_1_0_7_i386.ima
}

Dan zou het moeten werken. :) Je krijgt dan bij het booten vanaf usb als het goed is een grub menu met de verschillende opties.

« Laatst bewerkt op: 2010/01/25, 15:06:21 door Thomas de Graaff »

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/22, 03:16:32 »
p.s. volgens mij werkt deze methode met het booten vanaf een iso bestand door grub2 wel traag. In ieder geval gaat het bij mij ongeveer net zo snel als vanaf de cd, terwijl normaal vanaf usb booten sneller zou moeten gaan? (bijna drie minuten voor de ubuntu-live cd..)

(p.s. het lijkt of er niet geboot wordt, even geduld dan, uiteindelijk gebeurt er wel wat)

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/25, 14:03:54 »
Nog een leuke toevoeging voor zo'n multiboot usb-stick is PortableApps menu in combinatie met portable virtualbox. Dan kan je op een (stevige) windows pc de vier verschillende Ubuntu versies vanaf je usb stick tegelijkertijd naast elkaar in virtualbox opstarten. :) Dat is natuurlijk ideaal voor een demo! Je hoeft je dan namelijk ook geen zorgen over hardware ondersteuning te maken bij een demo. Als windows draait, dan draait Ubuntu ook onder virtualbox.

Wanneer de demo overtuigend was, en je wilt vervolgens daadwerkelijk installeren, dan start je de computer opnieuw op en stelt de bios in op booten vanaf usb. Je kies vervolgens in het grub2 menu de iso die je nodig hebt, en gaat over tot installatie.

Hoe voeg je dit toe aan de usb stick zoals gemaakt volgens de beschrijving eerder in deze draad?

Download en installeer op dezelfde stick het PortableApps platform:
http://downloads.sourceforge.net/portableapps/PortableApps.com_Platform_Setup_1.5.2.exe

Download vervolgens portable virtualbox hier: http://www.vbox.me/

Installeer deze in de map PortableApps die als het goed is op de usbstick staat na de installatie van PortableApps.com_Platform_Setup.

Na de installatie kan je virtualbox in windows vanaf de usb stick met het PortableApps menu opstarten en vier nieuwe virtuele machines aanmaken voor de verschillende iso bestanden (Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Netbook remix) die staan onder /boot/iso. Als je een nieuwe virtuele machine aanmaakt, kies je ervoor om geen virtuele schijf aan te maken. Is een virtuele machine gemaakt, ga dan naar de instellingen van die machine. Daar kan je bij de instellingen van de cd kiezen voor het booten vanaf een iso bestand. Voeg de juiste iso uit het /boot/iso pad op de usb stick toe. Doe dit ook voor de andere drie iso's en je bent klaar. :)

Op deze manier kan je bij mensen die een stevige computer hebben eenvoudig een demo geven van de verschillende Ubuntu versies door ze tegelijkertijd op te starten mbv. virtualbox vanaf de usb stick. Dat dat kan vinden veel mensen al heel leuk denk ik. :)

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/25, 14:58:20 »
Verschillende Live cd's booten vanaf de usb stick, grub2 menu:



In windows Ubuntu demo van dezelfde live cd's op de usb stick met virtualbox:

PortableApps menu:

VirtualBox:

Ubuntu demo in windows virtualbox vanaf usb stick:
« Laatst bewerkt op: 2010/01/25, 15:01:07 door Thomas de Graaff »

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/25, 16:32:21 »
Leuk..

Dat past allemaal op een 4gb usb stick?
Toch interessant om hier zelf eens naar te kijken op mijn eigen usb stick.

Vooral handig als je anderen Ubuntu (of GNU/Linux in het algemeen) wil laten zien.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/25, 11:10:35 »
Update naar 10.04

Voor de liefhebbers van een multiboot usb stickie voor install parties e.d. hier even een korte howto voor de ietwat gevorderde gebruiker:

Nodig:
4 Gb usb stick (na deze handleiding nog 1 Gb vrij)

Ubuntu 9.10 (vanaf installatie of live-cd)

Iso bestanden van de verschillende live-cd's (de mini iso's hernoemen, want de verschillende versies daarvan hebben dezelfde naam):

ubuntu-10.04-desktop-i386.iso
kubuntu-10.04-desktop-i386.iso
xubuntu-10.04-desktop-i386.iso
ubuntu-10.04-netbook-remix-i386.iso
mini-10.04-i386.iso
mini-10.04-amd64.iso
clonezilla-live-1.2.3-27.iso


Eventueel Dban .ima bestand (de gedownloade iso mounten met bijvoorbeeld gmount of mount -o loop, en dan het .img bestand bewaren) en memdisk bestand nodig voor dban.


Formatteer een usbstick (fat32 als je deze ook in windows wenst te gebruiken). Dit kan met gparted.

Als het goed is wordt je stick automatisch aangekoppeld in /media/NaamStick, anders handmatig aankoppelen.

Kijk even welke apparaatnaam de stick heeft:

sudo fdisk -l
(In mijn geval is de naam van het device /dev/sdc)

Vervolgens grub installeren (vanuit Ubuntu 9.10 of 10.04, anders krijg je grub 1, en die kan geen iso's booten).

grub-install --no-floppy --root-directory=/media/NaamStick /dev/sdc
Als het goed is staat er nu een boot map op de stick. Maar onder deze boot map nog een nieuwe map aan met de naam iso, dus /boot/iso.

Copieer vervolgens in deze map de iso's van de live cd's + eventueel de bestanden memdisk en dban_1_0_7_i386.ima voor wie dban wil.

Vervolgens op de usb stick /boot/grub/grub.cfg aanmaken met de volgende inhoud:

menuentry "Ubuntu Live 10.04 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/ubuntu-10.04-desktop-i386.iso
 linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/ubuntu-10.04-desktop-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

menuentry "Kubuntu Live 10.04 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/kubuntu-10.04-desktop-i386.iso
 linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/kubuntu-10.04-desktop-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

menuentry "Xubuntu Live 10.04 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/xubuntu-10.04-desktop-i386.iso
 linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/xubuntu-10.04-desktop-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

menuentry "Ubuntu 10.04 Netbook Remix 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/ubuntu-10.04-netbook-remix-i386.iso
 linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/ubuntu-10.04-netbook-remix-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

menuentry "Ubuntu 10.04 mini-iso 32bit" {
 loopback loop /boot/iso/mini-10.04-i386.iso
 linux (loop)/linux boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/mini-10.04-i386.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/initrd.gz
}

menuentry "Ubuntu 10.04 mini-iso 64bit" {
 loopback loop /boot/iso/mini-10.04-amd64.iso
 linux (loop)/linux boot=casper iso-scan/filename=/boot/iso/mini-10.04-amd64.iso noeject noprompt --
 initrd (loop)/initrd.gz
}

menuentry "Clonezilla" {
 loopback loop /boot/iso/clonezilla-live-1.2.3-27.iso
 linux (loop)/live/vmlinuz boot=live union=aufs nolocales noprompt ip=frommedia toram=filesystem.squashfs findiso=/boot/iso/clonezilla-live-1.2.3-27.iso
 initrd (loop)/live/initrd.img
}

menuentry "Dban" {
 linux16 /boot/iso/memdisk
 initrd16 /boot/iso/dban_1_0_7_i386.ima
}

Dan zou het moeten werken. :) Je krijgt dan bij het booten vanaf usb als het goed is een grub menu met de verschillende opties.

« Laatst bewerkt op: 2010/05/25, 11:22:42 door Thomas de Graaff »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Multiboot usb stick
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/25, 17:45:34 »
Ik zou naar de RP ook wel alle x64's op mijn stickie kunnen zetten. En met Lubuntu. Goed idee?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Multiboot usb stick
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/25, 18:23:36 »
Daar ik niet op het forum was als dit topic opgestart is, ben ik nu wel blij dat dit boven water komt.
Hier ga ik zeker mee aan de slag.
ThanX Thomas.

Vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/25, 19:51:24 »
Ik zou naar de RP ook wel alle x64's op mijn stickie kunnen zetten. En met Lubuntu. Goed idee?

Als je een grote usb stick hebt is dat een prima idee. :)

Je kan dan in grub.conf een bestaande entry copieeren, en daarin "i386" vervangen door "amd64". Dat zou moeten werken. Voor Lubuntu natuurlijk de juiste verwijzing maken ook.

Het is met de 64 bits mini iso trouwens ook mogelijk om de 64 bits versies van Ubuntu, Xubuntu en Kubuntu te installeren als er netwerk is.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Multiboot usb stick
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/26, 18:33:49 »
Ik kom net ergens achter waar ik best wel van baal.
Mijn Ubuntu pc is dus kapoet (CPU is weg voor RMA)

Ik heb nu de keuze tussen windows, opensuse 11.2 (meende ik, niet zeker), een niet werkende puppy...

Ik heb nog wel wat live-cd's liggen van 9.10 en 9.04. Kan ik hier nog wat mee, of moet ik het hele idee maar afblazen?

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/26, 19:44:52 »
Het is mogelijk vanaf een live cd mits je de schijf waarop de images staan kan mounten.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Multiboot usb stick
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/26, 19:47:21 »
Oke. To be sure wilde ik ook een iso meenemen met een programma dat de vorige indeling van de hardeschijven kan terug zetten.... Enige probleem is dat ik niet meer weet hoe dat programma heet... zit ook in de repo's.

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/27, 23:02:17 »
Het zal wel aan mij liggen maar als ik deze procedure volg krijg ik "This is not a bootable disk. Please insert......"
Als ik bij gparted kijk heeft de disk wel de vlag "boot" gekregen.
Kan iemand mij even verder opweg helpen?
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Multiboot usb stick
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/28, 16:13:13 »
Weet het alweer: TestDisk.

Re: Multiboot usb stick
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/28, 16:35:25 »
Het zal wel aan mij liggen maar als ik deze procedure volg krijg ik "This is not a bootable disk. Please insert......"
Als ik bij gparted kijk heeft de disk wel de vlag "boot" gekregen.
Kan iemand mij even verder opweg helpen?

Ik denk dat er iets mis is gegaan met het installeren van grub op de usb stick. Ik vermoed namelijk dat het probleem niet de bootable flag is, maar het ontbreken van een bootloader in de mbr van de stick. Geeft grub foutmeldingen oid? (het grub-install ... commando)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Multiboot usb stick
« Reactie #23 Gepost op: 2010/05/28, 16:42:11 »
Hier alles wat ik meeneem:
Ubuntu 10.04 x32/x64 (ook de netbook edition)
Kubuntu 10.04 x32/x64 (ook de netbook edition)
Xubuntu 10.04 x32/x64
Lubuntu 10.04 x32
Ultimate Boot CD 5.01

Moet genoeg zijn, toch xD

@Thomas, zou je me aub kunnen vertellen wat de grub.cfg code voor ultimate boot cd wordt?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/28, 18:36:06 door TopGear »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Multiboot usb stick
« Reactie #24 Gepost op: 2010/05/28, 19:50:47 »
Nou! Ik krijg onderstaande error (ja, het is sdc, ja het is de goede naam!)

ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub-install --no-floppy --root-directory=/media/RP-1 /dev/sdc
grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdc1.  Check your device.map.

Auto-detection of a filesystem module failed.
Please specify the module with the option `--modules' explicitly.
ubuntu@ubuntu:~$