Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijven delen met laptop  (gelezen 1227 keer)

Octothorp

  • Gast
Schijven delen met laptop
« Gepost op: 2008/04/15, 17:06:30 »
Ik heb zojuist op een oude laptop Xubuntu geinstalleerd. Het internet werkt al, alleen vroeg ik me dit af: Hoe kan ik er voor zorgen dat ik met de laptop aan de bestanden van deze desktop (waar ubuntu op staat) kan?

Mvg

Offline Petervdw

  • Lid
Schijven delen met laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/15, 17:24:22 »
Aan Octothorp
Bedoel je dat je tussen Desktop en Laptap een netwerkje wilt opbouwen? Om op simpele wijze bestanden te kunnen overzetten bijvoorbeeld?
Vr.groet, peter

Octothorp

  • Gast
Schijven delen met laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/15, 17:26:04 »
dat is precies wat ik bedoel petervdw :)
En ipv bestanden overzetten, eventueel bestanden afspelen die op de Desktop staan met klaptop afspelen (video en audio)

Offline Petervdw

  • Lid
Schijven delen met laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/15, 17:54:37 »
Aan Octothorp
Nou, ik ben maar een simpele geest en houd het graag eenvoudig; via een netwerkje afspelen van een bestand dat op de andere computer staat zal best mogelijk zijn, maar ik doe dat bestand eerst overzetten en dan kan ik het daarna afspelen. Ik doe dat met samba, en dat lukt wonderwel, maar in het begin heb ik wel een beetje moeten experimenteren. Als je het wilt proberen, dan wil ik het vanavond wel even voor je uitschrijven. Er staat ook wel ergens een beschrijving op het forum. Ik hoor het wel.
Vr.groet, peter

Octothorp

  • Gast
Schijven delen met laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/15, 18:55:17 »
Uitschrijven is niet nodig indien het hier al op het forum staat.
Een linkje mag wel altijd natuurlijk...

Offline Petervdw

  • Lid
Schijven delen met laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/15, 20:40:58 »
Aan Octothorp
Zie:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/194053#p194053
Mocht iets niet duidelijk zijn, stel gerust vragen. Je moet er even mee spelen. Als je mappen deelt, dan kun je ook direct de rechten veranderen. En dat herinner ik me er nog van: Vooral opnieuw opstarten. Het werkt naar windows computers, maar ik heb het hier ook werkend tussen 2 ubuntu's op dezelfde manier.
Vr.groet, peter

Octothorp

  • Gast
Schijven delen met laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/15, 21:01:05 »
Dus tussen twee ubuntu computers via SMB?
Ik dacht namelijk via NFS te proberen... maar ok.. even prutsen dan

Offline Petervdw

  • Lid
Schijven delen met laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/15, 21:15:36 »
Aan Octothorp
Op deze site zijn er zelfs plaatjes bij, heel mooi. Het werkt ook tussen 2 Ubuntu computers:
http://www.multidesk.be/artikels/artikel/233/
Er is ook een beschrijving van de NFS methode, maar ik vond het te moeilijk. Het ging me ver boven de pet. Ik zoek even het topicnummer.
Vr.groet, peter

Ja, gevonden:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/24130
Ik heb daar ook nog een beschrijving gegeven van de smb (samba) manier, maar let op: daar zit een foutje in. Later rechtgezet.

Octothorp

  • Gast
Schijven delen met laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/15, 23:13:56 »
ik heb op de desktop de bestanden al gedeeld gezet.

"Op computer C ga je via Locaties>Verbinden met server."  Hier loopt het echter al mis, ik werk op die laptop met Xubuntu en daar staat nergens Verbinden met server....

Offline Petervdw

  • Lid
Schijven delen met laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/16, 00:19:53 »
Aan Octothorp
Op je laptop met Xubuntu kun je een map delen. Op je desktop ga je via Locaties> verbinden met server. Invullen: op je bureaublad een snelkopp. van de map op je laptop. Eerst één kant op proberen, zo heb ik het ook, maar door een trucje kun je er ook mee terug. Inderdaad dat Xubuntu heb ik over het hoofd gezien, maar daar kun je toch wel een map delen? Morgen kijk ik verder, een nachtje erover slapen helpt.
Vr.groet, peter