Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mail (provider) opzetten?  (gelezen 2523 keer)

Offline Tod

  • Lid
Mail (provider) opzetten?
« Gepost op: 2014/03/24, 10:16:05 »
Ik heb een email adres van Ziggo (@home.nl), kan ik die onder Ubuntu 12.04 gebruiken met een e-mail programma? En is dit dan gewoon (dubbel) te gebruiken zodat je onder Windows met Windows Live Mail ook kunt gebruiken?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/24, 10:44:30 »
Je kan de databestanden van Thunderbird op de Windows-partitie laten staan en deze gebruiken onder Ubuntu.
Ubuntu kan makkelijk de andere partitie lezen, maar andersom is veel lastiger.

De nadelen: je moet Windows echt niet in de diepe slaapstand laten gaan en daarna Ubuntu opstarten, dat gaat problemen geven. Verder zullen bepaalde extensies/plugins niet werken.

Een Engelse handleiding: http://askubuntu.com/questions/92053/can-i-use-the-same-thunderbird-profile-under-windows-and-ubuntu

Als ze IMAP aan zouden bieden zou dat alles een stuk makkelijker maken, maar dat doen ze volgens mij niet.

Offline Tod

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/24, 13:16:25 »
Je kan de databestanden van Thunderbird op de Windows-partitie laten staan en deze gebruiken onder Ubuntu.
Ubuntu kan makkelijk de andere partitie lezen, maar andersom is veel lastiger.

De nadelen: je moet Windows echt niet in de diepe slaapstand laten gaan en daarna Ubuntu opstarten, dat gaat problemen geven. Verder zullen bepaalde extensies/plugins niet werken.

Een Engelse handleiding: http://askubuntu.com/questions/92053/can-i-use-the-same-thunderbird-profile-under-windows-and-ubuntu

Als ze IMAP aan zouden bieden zou dat alles een stuk makkelijker maken, maar dat doen ze volgens mij niet.
Ik gebruik dat email account onder Windows live mail (2012) maar bedoel dan of ik dit ook kan gebruiken onder Ubuntu onder een ander email programma of gewoon met wine windows emuleren als niet anders kan? Sorry voor de onduidelijke uitleg.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/24, 14:46:49 »
Ziggo ondersteund imap. Als je zorgt dat je in Windows Live Mail ook imap gebruikt en geen pop3, kan je hetzelfde emailadres gewoon nog een keer toevoegen in Ubuntu. Je hoeft dan niet moeilijk te doen met een gedeelde profielmap, gewoon emailadres toevoegen en klaar.

Offline Tod

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/24, 16:33:18 »
Ziggo ondersteund imap. Als je zorgt dat je in Windows Live Mail ook imap gebruikt en geen pop3, kan je hetzelfde emailadres gewoon nog een keer toevoegen in Ubuntu. Je hoeft dan niet moeilijk te doen met een gedeelde profielmap, gewoon emailadres toevoegen en klaar.
En dan maakt niet uit welk email programma je gebruikt, bv gewoon de standaard van Ubuntu?

Offline Tod

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/24, 20:21:21 »
Ziggo ondersteund imap. Als je zorgt dat je in Windows Live Mail ook imap gebruikt en geen pop3, kan je hetzelfde emailadres gewoon nog een keer toevoegen in Ubuntu. Je hoeft dan niet moeilijk te doen met een gedeelde profielmap, gewoon emailadres toevoegen en klaar.
In Windows Live Mail op Windows is account instellen nu gelukt door middel van POP door deze link https://www.ziggo.nl/#klantenservice/stappenplannen/e-mail/windows-live-mail

IMAP lukte niet, of kan zijn dat ik een fout gemaakt heb. Maar Is nu ook mogelijk onder Ubuntu erbij dan?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/24, 21:38:05 »
IMAP lukte niet, of kan zijn dat ik een fout gemaakt heb. Maar Is nu ook mogelijk onder Ubuntu erbij dan?
ZIggo is op dit moment (maart 2014)  bezig webmail van klanten om te zetten naar het nieuwe "Ziggo Mail". Pas als je gebruik kan maken van de nieuwe "Ziggo Mail" kan je IMAP instellen. Met IMAP kan je (dezelfde) e-mail zonder nadelen "dubbel" bekijken in zowel Windows als in Ubuntu (zelfs op een andere computer/apparaat/webmail) en inclusief (sub-)mappen. Het beste kan je daarvoor op alle mailprogramma's IMAP gaan gebruiken.

Als het goed is krijg je bericht als de nieuwe mailomgeving te gebruiken is. Je kan controleren of je via het web kan inloggen op https://mail.ziggo.nl/ (is je account nog niet geactiveerd, kan je nog geen IMAP gebruiken maar alleen POP  :().
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tod

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/24, 21:50:59 »
IMAP lukte niet, of kan zijn dat ik een fout gemaakt heb. Maar Is nu ook mogelijk onder Ubuntu erbij dan?
ZIggo is op dit moment (maart 2014)  bezig webmail van klanten om te zetten naar het nieuwe "Ziggo Mail". Pas als je gebruik kan maken van de nieuwe "Ziggo Mail" kan je IMAP instellen. Met IMAP kan je (dezelfde) e-mail zonder nadelen "dubbel" bekijken in zowel Windows als in Ubuntu (zelfs op een andere computer/apparaat/webmail) en inclusief (sub-)mappen. Het beste kan je daarvoor op alle mailprogramma's IMAP gaan gebruiken.

Als het goed is krijg je bericht als de nieuwe mailomgeving te gebruiken is. Je kan controleren of je via het web kan inloggen op https://mail.ziggo.nl/ (is je account nog niet geactiveerd, kan je nog geen IMAP gebruiken maar alleen POP  :().
Het gebruikersaccount is niet geactiveerd. (LGI-0013) Helaas nog niet geactiveerd. Dus dan even wachten op bericht zodat ik het opnieuw kan instellen onder WLM en vervolgens onder Ubuntu ook kan gaan gebruiken (dubbel).

Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/25, 07:56:48 »
Zover ik weet kan je in je mail programma instellen of de e-mails op de server moeten worden verwijderd als de berichten zijn binnen gehaald.
Je mail berichten kan je op beide systemen ontvangen met hun eigen mail programma.
Het automatisch verwijderen heb je op beide systemen uit te zetten.

Offline Tod

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/25, 08:28:17 »
Zover ik weet kan je in je mail programma instellen of de e-mails op de server moeten worden verwijderd als de berichten zijn binnen gehaald.
Je mail berichten kan je op beide systemen ontvangen met hun eigen mail programma.
Het automatisch verwijderen heb je op beide systemen uit te zetten.
Dus kan onder Thunderbird een POP account toevoegen ook?

Offline sidonia

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/25, 08:32:15 »
Ik gebruik mijn pop3 email adres al jaren op verschillende computers en verschillende operating systemen.
Dit geeft geen problemen. Je moet er alleen maar voor zorgen dat de berichten op de server blijven staan.

Het is dan natuurlijk wel zo. dat je berichten die je verzend, alleen maar zichtbaar zijn in de computer of operting systeem, van waaruit ze verzonden worden.

Offline Tod

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/25, 09:36:01 »
Ik gebruik mijn pop3 email adres al jaren op verschillende computers en verschillende operating systemen.
Dit geeft geen problemen. Je moet er alleen maar voor zorgen dat de berichten op de server blijven staan.

Het is dan natuurlijk wel zo. dat je berichten die je verzend, alleen maar zichtbaar zijn in de computer of operting systeem, van waaruit ze verzonden worden.
Dan zal ik is proberen om een Thunderbird (POP3) onder Ubuntu toe te voegen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/25, 12:42:53 »
Ziggo ondersteund IMAP en groter opslag, .....in de toekomst............
Iedere Ziggo gebruiker ontvangt een e-mail zodra deze service voor die gebruiker ter beschikking komt.
Voorlopig ben ik al blij dat de SMTP server eindelijk op poort 587 wereldweid bereikbaar is.

smtp.ziggo.nl
poort: 587
beveiliging STARTTLS
normaal wachtwoord
inlog: e-mail adres

ter completering
pop.ziggo.nl
poort: 995
beveiliging SSL/TLS
normaal wachtwoord
inlog: e-mail adres

geld zowel voor ziggo als casema e-mail adressen, home niet uitgetest maar.....
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Tod

  • Lid
Re: Mail (provider) opzetten?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/26, 08:47:20 »
Ik had mijn account toegevoegd onder Thunderbird en hij zocht hem automatisch dus kan nu bij me mail op Windows en Ubuntu.