Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heb ik nu écht een 32bits of is deze ook geschikt voor 64 bits?  (gelezen 414 keer)

Hoi Allemaal,

Mijn Pc heb ik gekocht ergens rond 2005. In eerste instantie is het een i686 architectuur. ( Ik lees dat als alléén een 32 bits pc) Destijds vooral voor winxp gebruik. Sindsdien gebruik ik nagenoeg alleen nog maar Xubuntu. Nú, ivm het toekomstige stoppen van 32 bits enz) zie ik dat via lscpu er wordt gemeld dat het zowél een 32 bits áls een 64 bits is....!? Nu vraag ik me dus af, zou ik er ongestraft nu toch eens een 64 bits Xubuntu op kunnen gaan zetten?? Of moet ik er dan toch wat extra aanpassingen voor bij doen? Zou het gebruiken van de uitprobeer-versie van bijvoorbeeld Xubuntu 20 in 64 bit een zinvolle test kunnen zijn? Of wordt er dan wellicht op de achtergrond ook gebruik gemaakt van mijn huidige versie 18.04 zodat ik niet zeker kan weten of mijn pc die 64 aan kan? Hoop van jullie te horen!

Groet,
Goes Duikertje

  lscpu
Architectuur:                   i686
CPU-modus(sen):            32-bit, 64-bit
Bytevolgorde:                  Little Endian
CPU's:                             2
Online CPU's-lijst:          0,1
Draden per kern:             1
Kernen per voet:             2
CPU-voeten:                   1
Producent-ID:                 GenuineIntel
CPU-familie:                  15
Model:                            6
Modelnaam:                    Intel(R) Pentium(R) D CPU 2.80GHz
Stepping:                        4
CPU-frequentie (MHz):          2400.000
max. CPU-frequentie (MHz): 2800,0000
min. CPU-frequentie (MHz): 2400,0000
BogoMIPS:                  5599.31
L1d-cache:                 16K
L2-cache:                  2048K
Vlaggen:                   fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc pebs bts cpuid pni dtes64 monitor ds_cpl est cid cx16 xtpr pdcm lahf_lm pti

Re: Heb ik nu écht een 32bits of is deze ook geschikt voor 64 bits?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/20, 13:40:17 »
Ja daar kan je een 64 bits os opzetten.
Maar, al van 2005 zou ik er niet al te veel van verwachten.
Dan zou 32 bits misschien beter zijn.
Maar dat ligt ook weer aan de hoeveelheid geheugen dat er gebruikt kan worden.
Maar een live usb kan je altijd proberen.
Succes.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Heb ik nu écht een 32bits of is deze ook geschikt voor 64 bits?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/20, 13:41:12 »
Dat is een 64 bit computer. Probeer het gewoon met een live USB of DVD.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/20, 13:50:59 door vanadium »

Re: Heb ik nu écht een 32bits of is deze ook geschikt voor 64 bits?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/21, 11:44:40 »
Dank voor jullie reacties! Dan ga ik dat dan toch maar eens proberen. Het zal even duren maar ik zal later wel laten weten of het gelukt is op die manier.

Groet,
Goese Duikertje

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Heb ik nu écht een 32bits of is deze ook geschikt voor 64 bits?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/21, 12:27:33 »
lscpu geeft duidelijk aan 32, 64 bits MAAR  Pentium (R) is helaas een nogal dode vis voor Linux nu vandaag (ik heb het over de CPU algemeen). Het probleem is niet of het werkt, maar vooral HOE .... lagging desktop bv .


Je *zou* er een Bodhi Legacy op kunnen draaien, maar een Gnome, Xfce, Budgie ..... zal toch gepaard gaan met enorme lags in je desktop.

Wat je kan doen: nakijken welke socket deze Pentium heeft op je mobo , en eens kijken of je goedkoop een dualcore kan steken/ vervangen. Eventueel met een RAM upgrade (maar in geval van DDR1; wat toch in dat tijdperk veel gebruikt was, zou ik eerder resoluut een andere pc kopen, eventueel occasie) . Maar tel eerst goed uit wat die kostprijs zal zijn of worden in het totaal. Ook de BIOS batterij niet te vergeten b.v. .  Maar mijn vermoeden is dat een Bodhi Legacy (32 bits) ongeveer het enige, moderne, zal zijn dat daarop 'een beetje goed zal werken' .

Re: Heb ik nu écht een 32bits of is deze ook geschikt voor 64 bits?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/21, 14:38:55 »
Hoi Allemaal! Ben er toch maar direct mee aan de gang gegaan. En guess what....???? Het werkt!  Althans, zover ik alles heb kunnen uitproberen via de gebrande dvd met dus maar voor de zekerheid de zelfde Xubuntu 18.04 erop als die ik al heb maar nu dus de 64 bits versie. Even een video bekeken en prima, internet firefox,prima.En al mijn schijven / partities keurig weergegeven en benaderbaar.

Het enig dat een beetje vreemd was, was dat ik ook even G-parted wilde bekijken maar daar kreeg ik de error-melding bij elke partitie ( sda1 enz) dat er iets van een fsync probleem was met input-output error. Allen verder genegeerd en g-parted opende wel gewoon met het overzicht. Verder niet bewerkt en alles sloot keurig weer af. Gewoonlijk gebruik ik een losse dvd met g-parted erop, en dat zal wel goed gaan hoop ik.

Voor nu lijkt het erop dat ik dus verder kan met deze 64 bits als er in de toekomst geen 32 bits meer wordt gemaakt. Maar tegen die tijd heb ik wellicht ook wel een nieuwe pc? Het enige waar ik nu nog een slag om de arm houd, is dat alles goed lijk te werken omdat er mogelijk ergens "gebruik" wordt gemaakt van mijn bestaande 32 bits versie. En dat er wellicht inderdaad problemen gaan komen bij zwaardere programma's. Die Bodhi ga ik er maar eens als extra reserve op een dvd zetten. Je weet maar nooit!! Allemaal, vriendelijk dank voor de reacties.

Groet,
Goese Duikertje