Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu One stopt ermee  (gelezen 27949 keer)

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #50 Gepost op: 2014/05/14, 13:37:27 »
Bewerken kan voor documenten ook gewoon via de OneDrive-website. Immers, Office Online zit gratis ingebouwd en werkt perfect. Fotobewerking is dan wel een ander verhaal en daar ben ik het op zich met je eens dat een Sync-client handig zou zijn.

Weet je wat? Ik ga eens uittesten of die OneDrive-app werkt onder Wine, te ja of te nee :)
Edit: de installer laadt wel, maar crasht op het einde van de installatie. Eens kijken of ik daarvoor een oplossing kan vinden...
Edit2: wel leuk trouwens dat MS vermelding van Linux maakt (al bedoelen ze daarmee dat het om native gaat) :) http://windows.microsoft.com/nl-nl/onedrive/system-requirements - Dat zegt niks over of het wel of niet in Wine gaat werken. Ik ben bezig om te zoeken naar een oplossing voor de crashende installer...
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 14:04:49 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #51 Gepost op: 2014/05/14, 13:44:20 »
Bewerken kan voor documenten ook gewoon via de OneDrive-website. Immers, Office Online zit gratis ingebouwd en werkt perfect.
Tuurlijk kan dat, in Owncloud kun je ook bepaalde bestanden via de website aanpassen. Maar je bent wel beperkt tot de mogelijkheden die aangeboden worden, dus meestal is dat beperkt.

Citaat
Fotobewerking is dan wel een ander verhaal
Dat is nu precies hét verhaal.... Want hoe wil je dat anders doen dan?

Citaat
en daar ben ik het op zich met je eens dat een Sync-client handig zou zijn.
Zie boven.... Een syncdienst zonder (werkende) syncclient is wat mij betreft geen syncdienst, maar daarover kunnen de meningen verschillen.

Overigens ben ik wat aan het rommelen met webdav (mbv Owncloud): daarmee maak je als het ware een virtuele chijf van je cloudomgeving en kun je met native apps als Nautilus (Ubuntu) of de Verkenner (Windows) de bestanden benaderen.

De bestanden worden niet gesynct (staan dus niet lokaal) maar zijn wel benaderbaar (lezen/schrijven). Een zeer elegante oplossing moet ik zeggen, werkt best aardig en volledig transparant. Je hebt wel internet nodig uiteraard...

Heb het zoals gezegd toegepast met Owncloud, maar kennelijk kent MS Onedrive dit kunstje ook:
http://superuser.com/questions/10421/mount-skydrive-as-a-network-drive/151164#151164
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 13:54:14 door markba »

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #52 Gepost op: 2014/05/14, 13:49:50 »
"Zie boven.... Een syncdienst zonder (werkende) syncclient is wat mij betreft geen syncdienst, maar daarover kunnen de meningen verschillen."

Ja, want jij haakt nu steeds op mij in alleen maar omdat ik OneDrive aanraadde. Maar ik heb nooit gezegd dat ik het gebruik voor sync. Joris en jij haalden dat aan en op basis daarvan ben ik de app eens aan het proberen aan de praat te krijgen. Ik gebruik OneDrive in principe alleen als cloudopslag. Mijn documenten heb ik lokaal verwijderd omdat ze nu toch daar staan en ik ze daar ook bewerk en binnenkort mijn foto's ook.

"Heb het zoals gezegd toegepast met Owncloud, maar kennelijk kent MS Onedrive dit kunstje ook:
http://superuser.com/questions/10421/mount-skydrive-as-a-network-drive/151164#151164"

Klopt.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 13:56:14 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #53 Gepost op: 2014/05/14, 13:58:41 »
"Zie boven.... Een syncdienst zonder (werkende) syncclient is wat mij betreft geen syncdienst, maar daarover kunnen de meningen verschillen."

Ja, want jij haakt nu steeds op mij in alleen maar omdat ik OneDrive aanraadde.
Nee hoor. Ik vraag me alleen af of OneDrive een volledig alternatief is voor U1. Kennelijk niet (zonder syncclient).

Citaat
Maar ik heb nooit gezegd dat ik het gebruik voor sync.
Dan zal ik dat laatste wel gemist hebben? Kan het zo snel niet teruglezen in de draad.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 14:04:05 door markba »

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #54 Gepost op: 2014/05/14, 14:08:02 »
Maar zelfs al doet de syncclient het niet onder Wine: het is niet zo dat er helemaal geen oplossing mogelijk gaat zijn. De OneDrive API is volledig open, dus het staat een ieder vrij om zelf een client te ontwikkelen. Dat het nog niet is gebeurd voor Linux wil nog niet zeggen dat niemand het ooit gaat doen.

Ik vind het persoonlijk een prima alternatief voor U1, maar meningen verschillen. Alleen al omdat OneDrive, OneNote Online en Office Online allen gratis zijn én gemaakt zijn met HTML5 maakt het fijn om overal te kunnen gebruiken. Ik kan er zelfs op AmigaOS 4.1 keurig bij want ook daar ondersteuning voor HTML5 in de webbrowser.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 14:09:50 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #55 Gepost op: 2014/05/14, 14:16:30 »
Maar zelfs al doet de syncclient het niet onder Wine: het is niet zo dat er helemaal geen oplossing mogelijk gaat zijn. De OneDrive API is volledig open, dus het staat een ieder vrij om zelf een client te ontwikkelen. Dat het nog niet is gebeurd voor Linux wil nog niet zeggen dat niemand het ooit gaat doen.
Is er iemand aan begonnen dan? Kan me niet voorstellen dat je voor je plezier voor het MS platform gaat ontwikkelen als vrije software-adept (denk aan mezelf). Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit....

Citaat
Ik vind het persoonlijk een prima alternatief voor U1, maar meningen verschillen. Alleen al omdat OneDrive, OneNote Online en Office Online allen gratis zijn én gemaakt zijn met HTML5 maakt het fijn om overal te kunnen gebruiken. Ik kan er zelfs op AmigaOS 4.1 keurig bij want ook daar ondersteuning voor HTML5 in de webbrowser.
Ik zie dit meer als vervanging voor Google Docs, waar je online allerlei documenten bewerkt. Een syncdienst (van bestanden dus) is wezenlijk wat anders. Ze vullen elkaar aan. Zelf gebruik ik ze door en naast elkaar.

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #56 Gepost op: 2014/05/14, 20:47:26 »
Is er iemand aan begonnen dan? Kan me niet voorstellen dat je voor je plezier voor het MS platform gaat ontwikkelen als vrije software-adept (denk aan mezelf). Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit....

MS is niet een en al gesloten he. Windows is het voornaamste dat gesloten is. Maar OneDrive, Live Calendar, OneNote Online en Office Online zijn allemaal geschreven in webstandaard HTML5 en hebben allemaal zeer uitgebreide, open API's. Dus ook ontwikkelaars voor Linux zouden die API's kunnen gebruiken en sommigen doen dat al. GNOME bijv. heeft ondersteuning voor Live-accounts met kalender-synchronisatie (wat zei je ook alweer over dat geen vrije software-adept dat zou doen? ;)). En ze werken ook aan GNOME Documents compatibel maken met Office Online. California, van Yorba (je weet wel, de makers van Shotwell), is een nieuwe kalender-app ook met ondersteuning voor synchroniseren met Live Kalender. GNOME werkt tevens aan Live-contactpersoon-synchronisatie toevoegen aan GNOME Contacts.
Verder had iemand anders het op dit forum over een Python-app maken met behulp van de Live Calendar API, wat ie van plan was te gaan doen.
OpenStreetMap gebruikt voor sattelietbeelden Bing Maps, nog een open source-adept die MS-spul gebruikt dus.

Het cloud-gedeelte van de MS-stal is juist erg open, met alle API's vrijgeven enzo. Bij Google's cloud ontbreken er nog steeds API's die ze niet willen vrijgeven en voor bestandsupload naar Drive heb je of Chrome of Java (!) nodig terwijl OneDrive gewoon HTML5 utiliseert op elk platform. Het OneNote Online-team voegt ook features toe n.a.v. gebruikersinput en dan praten we over kleine aantallen gebruikersinput en niet het halve internet zoals bij de Windows-afdeling het geval is.
Wat mij betreft niks dan kudos aan MS haar cloud-afdeling. De Windows-afdeling daarentegen kan nog een hoop van ze leren =D (waarmee ik ook duidelijk wil maken dat ik geen MS-fanboy ben, slechts een fanboy van de cloudafdeling van MS, OneDrive, OneNote Online, Office Online, etc.)

Maar goed, laten we maar ophouden. We verschillen kennelijk van mening. In ieder geval moge het duidelijk zijn dat de API's open zijn, dus iedere ontwikkelaar die een sync-client wil schrijven voor Linux is vrij om dat te doen.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 20:58:20 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #57 Gepost op: 2014/05/14, 20:55:10 »
Is er iemand aan begonnen dan? Kan me niet voorstellen dat je voor je plezier voor het MS platform gaat ontwikkelen als vrije software-adept (denk aan mezelf). Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit....
.....
Het cloud-gedeelte van de MS-stal is juist erg open, met alle API's vrijgeven enzo.
.....
Heel mooi en prijzenswaardig (kan Google idd van leren), maar mijn vraag is simpel: is er al iemand concreet mee begonnen?

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #58 Gepost op: 2014/05/14, 20:56:41 »
Is er iemand aan begonnen dan? Kan me niet voorstellen dat je voor je plezier voor het MS platform gaat ontwikkelen als vrije software-adept (denk aan mezelf). Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit....
.....
Het cloud-gedeelte van de MS-stal is juist erg open, met alle API's vrijgeven enzo.
.....
Heel mooi en prijzenswaardig (kan Google idd van leren), maar mijn vraag is simpel: is er al iemand concreet mee begonnen?

Nog niet aan een bestands-sync-client. Ik weet niet of die API heel moeilijk is, maar anders wil ik wel eens een gokje wagen.

Edit: oh, de API is in JavaScript en REST. Ben niet zo bekend met REST, maar wel met JavaScript. Kan best eens kijken wat ik voor elkaar kan krijgen. Heb alleen geen flauw idee hoe ik Nautilus-integratie krijg... Is de Dropbox Nautilus-plugin open source? Anders zou ik kunnen kijken hoe zij het doen.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 21:01:38 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #59 Gepost op: 2014/05/14, 21:11:08 »
Nog niet aan een bestands-sync-client. Ik weet niet of die API heel moeilijk is, maar anders wil ik wel eens een gokje wagen.
Edit: oh, de API is in JavaScript en REST. Ben niet zo bekend met REST, maar wel met JavaScript. Kan best eens kijken wat ik voor elkaar kan krijgen. Heb alleen geen flauw idee hoe ik Nautilus-integratie krijg... Is de Dropbox Nautilus-plugin open source? Anders zou ik kunnen kijken hoe zij het doen.
Hier is iemand je voor: http://www.reddit.com/r/linux/comments/1ymxfh/skydriveonedrive_client_for_linux/
Maar voorlopig nog niets bruikbaars.....

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #60 Gepost op: 2014/05/14, 22:20:08 »
Nog niet aan een bestands-sync-client. Ik weet niet of die API heel moeilijk is, maar anders wil ik wel eens een gokje wagen.
Edit: oh, de API is in JavaScript en REST. Ben niet zo bekend met REST, maar wel met JavaScript. Kan best eens kijken wat ik voor elkaar kan krijgen. Heb alleen geen flauw idee hoe ik Nautilus-integratie krijg... Is de Dropbox Nautilus-plugin open source? Anders zou ik kunnen kijken hoe zij het doen.
Hier is iemand je voor: http://www.reddit.com/r/linux/comments/1ymxfh/skydriveonedrive_client_for_linux/
Maar voorlopig nog niets bruikbaars.....

Het gaat hem voornamelijk om een daemon met mogelijk client, of zo begrijp ik het tenminste, maar deze zomer belooft ie de final versie: http://xybu.me/projects/onedrive-d/ Dus even afwachten, ik ga wel even zijn code bekijken enzo :)

Wel bedankt voor het vinden trouwens :)
Iemand heeft trouwens ook al een Python API gemaakt: https://github.com/mk-fg/python-onedrive

Edit: oh, de wip-branch heeft zo te zien wel een beperkte GUI. Even clonen...
Edit 2: crasht met een Errno 2. Voorlopig dus nog niet bruikbaar. Laatste commit was 2 dagen geleden, ik houd het in de gaten want ik wil niet het wiel opnieuw uitvinden ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/14, 22:36:36 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #61 Gepost op: 2014/05/16, 16:40:57 »
Je kunt een miniservertje neerzetten (x86).  Of je gaat aan de slag met Raspberry Pi.
Of met twee Raspberries Pi, gebruik er 1 als Apache webserver(tje) en 1 als MySQL database server(tje) voor mijn Owncloud. Net iets sneller maar (uiteraard en helaas) ook iets meer stroomverbruik. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #62 Gepost op: 2014/05/17, 01:20:18 »
@markba: De maker van onedrive-d werkt keihard. Het is nu bijna volledig werkend. Na installatie van onedrive-d krijg je een schermpje waarin je de map aangeeft waarnaar alle data gesynchroniseerd moet worden en een knop om de client met OneDrive te verbinden. Inloggen, toestemming geven en klaar. Simpel te installeren en simpel te gebruiken. Dus nu is OneDrive (in ieder geval volgens jou visie ;)) wél een echte vervanger voor U1 :)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/17, 01:21:55 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #63 Gepost op: 2014/05/17, 09:25:44 »
@markba: De maker van onedrive-d werkt keihard. Het is nu bijna volledig werkend. Na installatie van onedrive-d krijg je een schermpje waarin je de map aangeeft waarnaar alle data gesynchroniseerd moet worden en een knop om de client met OneDrive te verbinden. Inloggen, toestemming geven en klaar. Simpel te installeren en simpel te gebruiken. Dus nu is OneDrive (in ieder geval volgens jou visie ;)) wél een echte vervanger voor U1 :)
Goed dat het werkt, dat is op zich een bewonderenswaardige prestatie.

Maar vergis je niet, een sync-client maken is zeer complex en tijdrovend. Je zult 100% betrouwbaarheid moeten hebben, want als dat er niet is, lopen de mensen weg. Kijk eens naar U1: dat werd gebruikt door 1000-den mensen en er zat een heel team van ontwikkelaars achter, volcontinu. Maar toch kregen ze het niet 100% betrouwbaar (is ook mij eigen ervaring).

Bij Owncloud een beetje hetzelfde verhaal: in het begin (ondanks dat er al jaren ontwikkelwerk in zat) werkte het maar zo-zo (was je al blij als er maar iets gesynct werd, bij wijze van spreke). Maar alleen door vasthoudendheid en jaren bezig zijn met testen, bugfixing en ontwikkelen, is er iets moois uitgekomen (oc werkt wat mij betreft nu al beter dan U1, op sync-gebied). Dat OC volledig open source is (zowel de client als de backend, de server) zal ongetwijfeld ook een zeer goede invloed gehad hebben. Op dit moment zijn er (naar hun eigen zeggen) miljoenen mensen die van oc gebruikmaken.

Dus heel mooi dat het werkt, maar het slechts een eerst stap(je). Pas als er voldoende massa is om het product te testen en te verbeteren (denk aan 1000-den), dan pas gaat het wat worden.  En dan komt de grote vraag: hoeveel Linux-gebruikers zouden genegen zijn hun data vrij te geven aan (in hun ogen) de grote vijand? Kip-en-ei dus.....

Want alleen als er onvoldoende kritieke massa komt,  blijft het (met alle respect) een typisch zolderkamerproject, alle goede bedoelingen ten spijt.... Iets werkend krijgen is heel wat anders als een professioneel product neerzetten: het probleem datj een sync-client simpelweg professioneel moet zijn, met minder neemt niemand genoegen.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/17, 09:34:23 door markba »

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #64 Gepost op: 2014/05/17, 11:19:03 »
Het verschil met U1 is dat U1 an sich niet betrouwbaar was. OneDrive is wel betrouwbaar. Ik gebruik het al een hele tijd en de uptime is, in mijn ervaring, 99%. De sync-client moet ook betrouwbaar zijn, dat klopt, maar door de goede uptime van OneDrive lijkt me dat niet zo'n probleem. Maar de tijd zal het leren...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #65 Gepost op: 2014/05/17, 11:27:01 »
Het verschil met U1 is dat U1 an sich niet betrouwbaar was. OneDrive is wel betrouwbaar.
Naar mijn gevoel (heb zelf U1 behoorlijk intensief gebruikt) lag het probleem vooral bij de client, niet bij de backend.

Citaat
De sync-client moet ook betrouwbaar zijn, dat klopt, maar door de goede uptime van OneDrive lijkt me dat niet zo'n probleem.
Hier onderschat je de complexiteit van het probleem met syncen. Maar goed, dat heb ik in de vorige bericht al aangegeven.

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #66 Gepost op: 2014/05/17, 11:33:24 »
Naar mijn gevoel (heb zelf U1 behoorlijk intensief gebruikt) lag het probleem vooral bij de client, niet bij de backend.

Ik heb zelf U1 ook behoolijk gebruikt voordat ik op OneDrive overschakelde en naar mijn gevoel lag het probleem bij zowel de client als de backend. Op internet las ik ook regelmatig van anderen die problemen hadden met de backend. Het was dus een combinatie van beiden...

Hier onderschat je de complexiteit van het probleem met syncen. Maar goed, dat heb ik in de vorige bericht al aangegeven.

Nee, dat komt omdat jij en half leest en half citeert. Ik zei namelijk "lijkt me niet zo'n probleem" en de zin erachter die ik had getypt (en die jij dus wegliet) was "Maar de tijd zal het leren".

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #67 Gepost op: 2014/05/17, 11:47:18 »
Hier onderschat je de complexiteit van het probleem met syncen. Maar goed, dat heb ik in de vorige bericht al aangegeven.
Nee, dat komt omdat jij en half leest en half citeert. Ik zei namelijk "lijkt me niet zo'n probleem" en de zin erachter die ik had getypt (en die jij dus wegliet) was "Maar de tijd zal het leren".
Nogal een ad hominem, vind je ook niet? De sync-problematiek is zeer complex, dat is een feit, dat heeft de tijd geleerd (zie mijn voorbeelden hierboven). En dat los je helaas niet op door een-of-ander eenmans-projectje met een handjevol gebruikers (met alle respect natuurlijk). 

Dus voor nu is OneDrive geen alternatief voor U1 vanwege een het ontbreken van een volwassen sync-client, dat kunnen we hopelijk toch wel vaststellen?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #68 Gepost op: 2014/05/18, 12:26:46 »
hoeveel Linux-gebruikers zouden genegen zijn hun data vrij te geven aan (in hun ogen) de grote vijand?
De grote vijand? Integendeel, Canonical is juist trots dat het met Ubuntu partner is van Microsoft.
Citaat van: Mark Shuttleworth
I know there will be members of the free software community that will leap at the chance to berate Microsoft for its very existence, but it’s not very Ubuntu to do so
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #69 Gepost op: 2014/05/18, 12:41:45 »
Laten we hopen dat Microsoft niet herhaalt in de cloud wat het met de desktop gedaan heeft: de partners lokken en dan wurgen en eindigen met een monopoliepositie.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #70 Gepost op: 2014/05/18, 16:20:40 »
hoeveel Linux-gebruikers zouden genegen zijn hun data vrij te geven aan (in hun ogen) de grote vijand?
De grote vijand? Integendeel, Canonical is juist trots dat het met Ubuntu partner is van Microsoft.
En dus? Omdat Mark Shuttleworth dat vindt, is dat ook meteen de mening van alle Linux-gebruikers? Zelf respecteer ik ieders mening (wie het ook is), maar ik (of anderen) hoeven het er uiteraard niet mee eens te zijn.

Laten we hopen dat Microsoft niet herhaalt in de cloud wat het met de desktop gedaan heeft: de partners lokken en dan wurgen en eindigen met een monopoliepositie.
Het is niet zozeer tegen MS gericht maar meer vanuit het inzicht om zo veel mogelijk open en open source-toepassingen te gebruiken, om zeker te weten dat je data veilig is en er geen lockin is.  Alle gesloten cloud-leveranciers (waaronder MS, maar bv ook Dropbox) vallen daardoor af. Owncloud blijft als zo ongeveer enige over met zowel de server als de client als vrije software.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #71 Gepost op: 2014/05/18, 19:21:40 »
vanuit het inzicht om zo veel mogelijk open en open source-toepassingen te gebruiken, om zeker te weten dat je data veilig is en er geen lockin is.
De serverkant van Ubuntu One was evenmin opensource. De voorkeur voor opensource toepassingen deel ik (van harte) maar om eerlijk te zijn geeft het feit dat een provider opensource gebruikt weinig (tot geen) zekerheid over de veiligheid van je data. Zeker als de data leesbaar (zonder versleuteling door de client) wordt opgeslagen (zoals standaard bij U1) blijft dit een kwestie van vertrouwen.

Een zekere lock-in heb je altijd, ook bij opensource. Stopt de provider kan je niet meer bij je data.

p.s. De serversoftware van U1 wordt ook openbaar gemaakt? Ben wel nieuwsgierig of dat (door een hobbyist/thuisgebruiker) even eenvoudig te installeren en te gebruiken zal zijn als Owncloud.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #72 Gepost op: 2014/05/18, 20:04:06 »
vanuit het inzicht om zo veel mogelijk open en open source-toepassingen te gebruiken, om zeker te weten dat je data veilig is en er geen lockin is.
De serverkant van Ubuntu One was evenmin opensource. De voorkeur voor opensource toepassingen deel ik (van harte) maar om eerlijk te zijn geeft het feit dat een provider opensource gebruikt weinig (tot geen) zekerheid over de veiligheid van je data. Zeker als de data leesbaar (zonder versleuteling door de client) wordt opgeslagen (zoals standaard bij U1) blijft dit een kwestie van vertrouwen.
Op zich een nuttige toevoeging. Want alleen met open source-software aan de client- en server-kant ben je er niet. Je zult het ook zelf moeten hosten. En het aardige is: dat kan (praktisch) alleen maar als de server-software open source is!!! U1 (de serverkant) zou dus afvallen, omdat deze (nog niet) open source is.

Vooralsnog maak ik gebruik van de hostingdienst Owndrive (die Owncloud gebruikt): ik ben me welbewust dat dit een sub-optimale oplossing is. Daarom gaf ik hierboven ook aan dat dit een tussenfase is, op weg naar Owncloud zelf gehost.

En dat maakt Owncloud dus de ideale kandidaat om je data volledig in eigen hand te hebben en te houden....

Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #73 Gepost op: 2014/05/18, 22:59:51 »
Laten we hopen dat Microsoft niet herhaalt in de cloud wat het met de desktop gedaan heeft: de partners lokken en dan wurgen en eindigen met een monopoliepositie.

Lokken met wat? Ze bieden geen server-hosting aan want ze hosten heel OneDrive zelf. Daarbij is het OneDrive-team een stuk opener en meegaander dan het Windows-team. En als je zelf de code niet vertrouwd: OneDrive is volledig geschreven in HTML5 met open API's :)

Ik blijf lekker OneDrive gebruiken, maar ben het wel met markba eens: als je echt volledig voor zo open mogelijk wilt gaan, dan is OwnCloud de beste oplossing. Dan heb je echt ultieme controle.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/18, 23:05:03 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One stopt ermee
« Reactie #74 Gepost op: 2014/05/19, 07:44:11 »
Een zekere lock-in heb je altijd, ook bij opensource. Stopt de provider kan je niet meer bij je data.
Teleurstellend is dat Owndrive geen backup van Owncloud aanbiedt. Dat betekent dat je naast je bestanden (die je toch altijd locaal hebt staan), de overige data niet kunt meenemen. Denk dan aan contacten, agenda en dat soort dingen. Dat weerhoudt mij ervan om andere dingen dan  bestanden via Owndrive te laten lopen. Een beetje jammer, deze (mogelijk onbedoelde) lockin....

...., maar ben het wel met markba eens: als je echt volledig voor zo open mogelijk wilt gaan, dan is OwnCloud de beste oplossing. Dan heb je echt ultieme controle.
Eigenlijk ben ik best blij dat U1 gestopt is. Want alhoewel ik Owncloud lang op mijn lijstje had staan, kwam het er niet van: heb, net als zoveel anderen 1000-en-1 andere dingen te doen. Maar nu moet je de stap wel nemen. En je gaat nog eens goed nadenken over het veiligstellen van je data en komt dan tot de conclusie (in theorie wist je dit al) dat ook U1 maar een halve oplossing is (gesloten server-code, niet-versleuteld, geen eigen hosting).

Soms moet je dingen gewoon ondergaan en transformeren naar waar je omgeving je voor uitnodigt.....
« Laatst bewerkt op: 2014/05/19, 07:52:10 door markba »