Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Noisy fan bij Toshiba A110-153  (gelezen 958 keer)

Noisy fan bij Toshiba A110-153
« Gepost op: 2008/02/07, 10:57:14 »
Hallo,

Nadat ik tot volle tevredenheid Ubuntu op mijn 2,66/P4/512 desktop heb draaien (tsjonge; wat is ie weer snel...), was het tijd voor mijn laptop. Het is een Toshiba A110-153 met Intel Centrino Duo T2050/1Gb/Intel 945GM, tot nu toe werkt het goed (hoewel ik nog niet alles heb geprobeerd).

Echter; de fan gaat regelmatig kort aan en dat is zeer irritant... (onder XP hoor je niets totdat je echt zware dingen gaat doen). Met in een terminalvenster "top" zie ik een CPU belasting van <10% toch slaat de fan dan steeds kort aan (zelfs bij 2-3%, als ik niets doe; alleen de system monitor aan en een terminal venster met top gaat de fan zo nu en dan aan). Als ik Nautilus open via Locaties; hup gaat de fan aan, 2s later weer uit. Het lijkt wel alsof default bij alles wat je doet de fan preventief wordt aangezet...
Uiteraard staan Compiz & Co uit.

Na zoeken op internet heb ik niets kunnen vinden om dit op te lossen (helaas werken de Thinkpad progs niet, en Toshutils etc ook niet omdat de A110-153 een Phoenix BIOS heeft ipv Toshiba). Eigenlijk zoek ik iets zoals de standaard bijgeleverde Toshiba powermanagement tools (werken echt super!, maar aleen voor XP).

Als ik alleen maar de fan koest krijg, ben ik ook al tevreden! Het zou al helpen als ie enkel een paar graden later aanslaat (nu ca 46 gr) of een dode tijd heeft van 2-3s (meestal gaat ie na een paar seconden weer uit). Of als de fan konstant op een lage snelheid draait is ook goed.

Heeft iemand een idee?
Of ervaringen met Toshiba & noisy fans?
Zou het helpen Xubuntu ipv Ubuntu te installeren?

Mvg,
Erik

Offline ger52

  • Lid
Noisy fan bij Toshiba A110-153
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/07, 18:55:16 »
@ee

Ik heb zelf ook een Toshiba notebook, met nagenoeg dezelfde specificaties, en ik hoor ook af en toe de ventilator kort aan- en uitgaan.  Meestal staan er meerdere pc's bij mij aan, die wel veel herrie maken, dus is het voor mij niet storend. Een oplossing heb ik niet, ik heb er ook nooit naar gezocht. (Ben ook een beetje doof dus scheelt).

Verder bevalt de Toshiba perfect met Ubuntu, na de 6.10, de 7.04 en nu de 7.10 versie ben ik zeer tevreden met de combinatie hardware - software.  Alles werkt "out of the box".

Enige probleem die ik heb is de webcam, maar mijn model webcam is merkloos China-made, dat zal wel nooit gaan werken ook, dus zal ik t.z.t. eens een professioneel model aanschaffen, Logitech of dergelijke.

Groeten,

Johan
Laptop Toshiba Sattelite A110-159 Duo-Core2024MB/120GB / Hardy 8.10
Testbak 1 AMD Athlon 3000 / 1.024 MB / 80+400 MB HDD / als mp3-jukebox.
Ubuntu user # 13110

Noisy fan bij Toshiba A110-153
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/09, 22:18:49 »
@Johan:
Doet jou cardreader het?
De mijne niet... het is een ENE... daar schijnen wel meer problemen mee te zijn.


Erik