Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Darktable doet vreemd  (gelezen 436 keer)

Offline livino

  • Lid
Darktable doet vreemd
« Gepost op: 2018/05/14, 20:47:13 »
Hallo,

naar aanleiding van problemen met Darktable (zie deze post), ben ik op zoek gegaan en ontdekte ik dat er iets vreemd aan de hand is met Darktable.

Ik had tot op heden versie 2.0.3-1. Nu kan je via Synaptic alleen die versie installeren, maar in Ubuntu Software is er al sprake van een versie 2.4.3snap1, ontwikkeld door een zekere kyrofa. Deze versie staat zelfs twee keer in Ubuntu Software.

Ik heb deze geïnstalleerd maar ze start niet op, langs welke weg ik het ook probeer.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Lieven

Offline Jenske

  • Lid
Re: Darktable doet vreemd
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/14, 23:26:28 »
Er bestaat in Ubuntu 18.04 een nieuw systeem van programma's draaien, nl. als "snap". Da's te vergelijken met wat ze in andere systemen "sandbox" noemen. Dan zit hééél het programma met al zijn onderdelen in een aparte "doos" (de snap). Het vorige systeem (dat je via Synaptich gebruikte) maakte voor een nieuw geïnstalleerd programma koppelingen met onderdelen die al elders op je computer stonden.

Daarom zijn er soms verschillen -- die groot kunnen zijn -- tussen de snap-versie en de "officiële", door Ubuntu zélf ondersteunde versie.

En wat kies je dan best? De paar keer dat ik daar op dit forum een vraag over stelde, was het antwoord: kies waar je jezelf goed bij voelt EN als de snap staat op de site van de maker van het programma zélf (zoals bv. bij GIMP of Darktable) heb je weinig reden om zo'n snap NIET te vertrouwen.

Maar ik geef toe dat het voor een niet-zo-IT-sterke gast als ikzelf soms wel een ietsiepietsie té veel van het goede is. In Ubuntu kan je via de Synaptic werken, via Software, via een PPA, via een SNAP, via een TAR.GZ-bestand (bv. Zotero) en zo zullen er nog wel wat mogelijkheden zijn. L'ambaras du choix, dus.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Darktable doet vreemd
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/15, 21:25:03 »
Hallo,
naar aanleiding van problemen met Darktable (zie deze post),
url werkt niet.

Offline livino

  • Lid
Re: Darktable doet vreemd
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/16, 21:02:32 »
Bedankt voor de reacties.

Ik heb 18.04 geïnstalleerd en bijgevolg doet het probleem zich niet meer voor.

Lieven