Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Daar zit muziek in  (gelezen 2051 keer)

Offline Eller

  • Lid
Daar zit muziek in
« Gepost op: 2013/12/05, 20:15:03 »
Onderweg in de langen lijst "direct doen", kwam ik een aardig geitje tegen. Volkomen nutteloos, maar leuk. Je kon geluiden toekennen/toevoegen, zoals het opstartgeluid (Dapper Drake) en met een kopieer opdracht kon je die verplaatsen naar waar het besturingssyteem verondersteld wordt ze te vinden.
Daar bleken nog veel meer .ogg bestandjes te staan, alleen......... Het besturingssysteem kán er niks mee.
Dat geluid van de Dappere, klinkt mooi sonoor uit een mager laptoppie, maar Xubby speelt ze niet af.
Ik kon hem met Windows wel beluisteren, maar da's natuurlijk de bedoeling niet....

Wie heeft er zo'n speeltje aan de praat?
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/06, 15:23:01 »
Heb je de handleiding precies gevolgd, dus ook sox geïnstalleerd?
https://sites.google.com/site/computertip/tips-xubuntu#TOC-Opstartgeluid-toevoegen

Offline Eller

  • Lid
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/06, 21:41:52 »
Pjotr;
Er zit voor mij niks anders op dan blindelings de beschreven stappen te volgen. Soms snap ik ook nog waar ik mee bezig ben, maar lang niet altijd.
Ik heb gecheckt via pakketbeheer of sox geïnstalleerd stond, maar hij werd keurig vermeld als Swiss ArmyKnife.
Toch nog maar een keer de instructies herhaald, zodat er nu twee play opdrachten stonden..
Een ervan verwijderd, maar ik heb dus wel de zekerheid dat de stappen genomen zijn. Evenwel zonder resultaat.
Nou  kan me dat geluid op zich nog niet schelen. Zoals je al zei: Volkomen nutteloos, maar ik kan het  niet uitstaan als je opdrachten uitvoert en het werkt dan niet. Ik wil weten wat ik dan fout doe....
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/06, 21:54:05 »
Misschien doe je niks fout, maar ligt het aan je systeem.... Ik zal de proef eens op de som nemen met een machine waar ik Xubuntu 12.04.3 op draai.

Re: Daar zit muziek in
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/06, 22:42:55 »
In Linux-Mint werkt het ook niet.

Als je het bestand kopieert naar de map /usr/share/sounds heb je als gebruiker geen toegang.
Je doet het namelijk als beheerder.
Bij mij komt er een kruis in het bestand te staan. (Zie plaatje).

Je moet dus de rechten van dat bestand aanpassen als beheerder.

Ik heb gekozen voor:  Anderen, toegang: alleen lezen.

Opstartgeluid werkt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/06, 22:45:29 »
Toch niet de bug uit 14.04 hoop ik.....
Wanneer je op de luidspreker klikt in de balk, kan je dan wel het volume instellen?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Eller

  • Lid
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/07, 12:17:57 »
@anton_2:
Inderdaad, als ik via Krusader (commander) het bestand wil verplaatsen, weigert hij toegang, maar in de aanwijzingen van Pjotr's lijst"direct-doen"  werd een kopieeropdracht gegeven die het wél deed. Het ogg bestandje staat netjes op zijn plaats.

@Pjotr;
Volume laat zich instellen. Daar zit het niet... Maar onwillekeurig welke .ogg ik aanklik, steevast wil hij weten waar dát mee moet worden afgespeeld. De extensie .ogg is nergens aan gekoppeld.
Heb ik geprobeerd brutaalweg sox in te vullen, maar dat vreet-ie niet. Gmusicbrowser kan wel oga maar geen ogg afhandelen.
Toen ik een .wav probeerde, reageerde hij ook niet, MAAR ER KWAM WEL EEN FOUT_PINGELTJE. (welk bestandje???)
Blijkbaar werkt het ergens wel, alleen......... hoe?
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/07, 12:22:01 »
Instructie op webstek zelf even uitgeprobeerd op Xubuntu 12.04.3: werkt perfect... Zonder aanpassing van rechten of wat dan ook.

Offline Eller

  • Lid
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/07, 12:24:46 »
Nieuws: Parole blijkt .ogg  (en ook .wav)  af te spelen. Alleen... Waarom komt er bij opstarten (en andere events) dan geen geluid uit die doos? Blijkbaar moeten, per gebeurtenis, de geluiden worden toegekend.
In Instellingenbeheer/ Sessie en Opstart staat alles goed (volgens mij...)
maar er wás een systeemgeluidje en als ik nog kan achterhalen welk, dan kan ik spieken.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/07, 20:20:05 door Eller »
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/14, 12:37:50 »
Stand van zaken:
Het dappere opstartgeluid op de laptop werkt. Fout? Typefoutje waar je finaal overheen kijkt en geen foutmelding..  Dat is op de lapdoos, maar nu die andere.. (Dell barebone)
Zelfde handelingen, zelfde ogg-bestand, maar niet aan de praat te krijgen.
Niet met de play opdracht in terminal-mode en nog minder vanuit het besturingssysteem.
Permission denied!
Zal effe lekker wezen... MIJN computer!
Het bestand staat waar het hoort te staan. Als ik op de laptop rechtstreeks laat afspelen via Krusader, dan wordt hij gekoppeld aan VLC.
Bij de Dell wil Openen met...   ook VLC hem niet spelen (ontbrekende codec?)
De hele sox routine doorlopen... Krijg het niet voor elkaar.
Hoe krijg ik permission op mijn eigen puputer?
'k Zie je weer...

Re: Daar zit muziek in
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/14, 14:46:11 »
Door de rechten op het desbetreffende bestand te veranderen.Blijkbaar eist het bestand rootrechten.Kijk eens even naar de permissies:bestand-eigenschappen-rechten.
Kubuntu 20.04

Offline Eller

  • Lid
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/14, 15:08:51 »
merkwaardig dat het kopiëren van een ogg-geluidsbestand onder 1204LTS anders verloopt dan onder 13.10
Inderdaad staat bij rechten "root"(eigenaar) En die eigenaardige eigenaar ben IK.
Het is alleen niet highlighted(selectable) dus ik kan er niks mee.

Nog gekker: op de lapdoos 1204LTS heeft hij dezelfde rootrechten. Ook niet selecteerbaar, maar daar speelt-ie wel!
 
'k Zie je weer...

Re: Daar zit muziek in
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/14, 15:46:46 »
Staat er een slotje bij het betreffende ogg bestand?Zo ja,dan kun je als root de desbetreffende rechten aanpassen via  de eigenschappen.
Zit me net te bedenken dat het dan read-only zou zijn,dus wel afspeelbaar zowel als root/gebruiker.Vreemd....
« Laatst bewerkt op: 2013/12/14, 15:50:02 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline Eller

  • Lid
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/14, 21:32:45 »
@dellkubuntu;
Op het bestand staat een X en ik kan er geen X mee doen. Niet verwijderen, afspelen,  niets met rechten.
Kortom is zit vastgelast op de harddisk.
Onder Windows zou ik hem wel aan weten te pakken, maar hier, in 13.10, weet ik het niet.
Het zelfde bestand op de lapdoos heeft geen X maar kopiëren van de een naar de ander lukt niet.
Bij pogingen om te verwijderen, loopt het systeem zelfs vast.....

Kent 13.10 of Xubuntu in het algemeen een tooltje zoals "unlocker" ?
'k Zie je weer...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/14, 22:31:49 »
Inderdaad staat bij rechten "root"(eigenaar) En die eigenaardige eigenaar ben IK.
Nee, jij bent geen root, dat is je systeem !
Wat je wel kunt doen, is thunar opstarten als root met gksu thunar dan kan je er alles mee doen, maar dat is ook gevaarlijk, maar je kunt hem b.v. verplaatsen naar je /home/<naam> map en dan pas de rechten aanpassen, zodat je systeem niet beschadigd kan raken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Eller

  • Lid
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/15, 11:03:27 »
dat bedoel ik dus...
Bij Linux moet je allerlei toverkreten weten om dingen te doen waar je onder Windows allang uit geweest zou zijn.
Maar: het werkte. Inderdaad geeft thunar die X-jes niet en zou ik ze kunnen verwijderen of verplaatsen.
Ook wordt netjes bovenin gewaarschuwd dat je op glad ijs zit...

De bewering dat ik als eigenaar geen root ben, vind ik eigenaardig. Die bewering komt namelijk net van mij, maar van het systeem zelf.

Maar nu de kern:
Waarom staan er die X-jes?
Blijkt dat-ie ook geen wav speelt en dat zette me aan het denken. Volume gedempt of (te) laag?
Klik op het luide sprekertje, en ...... er gebeurt niets.
Heeft Xubby wel een driver voor deze soundchip  ?
Onder windows: Apparaatbeheer. SoundMax Intergrated Digital Audio
Simpel toch?  MAAR.....WAAR ZIT APPARAATBEHEER ?
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/15, 11:49:04 »
Geluid: probeer dit eens:
https://sites.google.com/site/computertip/geengeluid

Overigens: Linux is *geen* Windows:
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Daar zit muziek in
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/15, 12:03:49 »
Bij Linux moet je allerlei toverkreten weten om dingen te doen waar je onder Windows allang uit geweest zou zijn.
En daar moeten we blij mee zijn !
Je stoot je hoofd tegen één van de beveiligingen van Linux en dat is tevens ook één van de redenen, dat virussen veel minder kans hebben om door te dringen in het systeem.
Onder het account van een gebruiker kunnen en mogen geen systeemfiles worden aangepast, geplaatst of verwijderd worden, dus ook geen software geïnstalleerd worden.
Er zijn alleen schrijf-rechten in je home-map, maar wat daarin gezet wordt is (standaard) nooit uitvoerbaar, dus ook daar zit weer één van de beveiligingen van Linux.

Het bovenstaande geldt niet voor alle Linux-distributies, bij sommigen is er een mogelijkheid, om als root in te loggen, iets dat zonder goede kennis van zaken heel gevaarlijk is, omdat je dan alles mag in het systeem, eigenlijk net als bij Windows.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.