Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: warmte probleem  (gelezen 3213 keer)

Offline jocheem67

  • Lid
warmte probleem
« Gepost op: 2006/09/30, 14:51:25 »
Ik draai een dual-boot xp en ubuntu.

Het is me opgevallen dat als ik een uurtje xp gebruik, mijn comp. een stuk koeler aanvoelt dan als ik een uurtje met ubuntu bezig ben. Iemand anders bekend met dit verschijnsel?

ik heb een shuttle barebone, wordt dus op de processor passief gekoeld ( met heatpipes )...

Het bios geeft temperaturen aan rond de 50-55 graden. Dat is nog net acceptabel, en het grappige is natuurlijk dat het bios niks weet van OS'sen en gewoon dezelfde waardes geeft. ik heb dan ook het vermoeden dat het probleempje meer met randapparatuur te maken heeft. Een nec-brander is al ter ziele en mijn nieuwe benQ wil ik graag een paar jaar kunnen gebruiken....om nog niet te spreken van mijn harde schijven....

Onbestemd probleem, ik weet het, maar misschien herkent iemand het?

Offline siegi

  • Lid
warmte probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/30, 15:37:26 »
Over het algemeen is mijn processor koeler in ubuntu (gnome) dan in windows.  In indien ik kde draai is de temp gelijk aan die in windows.    Bij xgl durft de cpu nog iets warmer te worden dan in windows.  

BTW die temps zijn heel acceptabel, processor rond de 70 graden gaat ook nog hoor.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
warmte probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/30, 21:20:45 »
Je kunt op de webstekken van AMD en Intel zoeken naar de maximale temperaturen van de processoren.

Groet, Pjotr.

Dutchie

  • Gast
warmte probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/01, 00:49:06 »
processor met 70 graden kan NIET. dat is veel te heet, iets van 10 graden erbij ofzo en de processor brand door... maximaal voor intel moet je hem ongeveer bij 60 houden, maar dat is opzich ook wel hoog. maar acceptable als je games speelt ofzo, als je niks aan het doen bent moet ie rond de 50 blijven hangen
dat is het beste voor je proc en de rest van je pc

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
warmte probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/01, 10:23:05 »
Je hebt niet zo gauw een te hoge temperatuur, hoor.

Mijn AMD Athlon XP 2000 processor mag bijvoorbeeld maximaal 90 graden celsius worden. Kijk hier maar eens: http://www.amd.com/gb-uk/assets/content_type/DownloadableAssets/K7_Electrical_Specification_Rev_ENG.pdf

Groet, Pjotr.

Offline Ramana

  • Lid
warmte probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/01, 11:04:07 »
70 is inderdaat erg heet, Bij een lage systeembelasting is mijn processor rond de 38 graden, bij 100% loopt die op tot 45 graden, komt nooit boven de 50 graden. Bepalend is natuurlijk de heetste plek in de chip, maar hoe hoger de temperatuur, hoe korter de levensduur (ook al gaat de processor niet direct stuk, bij hoge temperaturen kunnen b.v metaaldeeltjes van de aansluidraden gaan 'wandelen'.  vroeg of laat overlijd de processor....

Offline jocheem67

  • Lid
warmte probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/01, 13:07:14 »
Bedankt allemaal, maar uhhhh.....ik weet wel op zich wat acceptabele temperaturen zijn en ik maak me ook niet echt zorgen....( ik vind 70 ook echt te heet trouwens, is gewoon niet nodig , of je moet een overclock guru zijn ).
ik heb ook geen stabiliteitsproblemen.

Punt is dat ik het vreemd vind dat mijn shuttle warmer wordt aan de buitenkant onder ubuntu dan onder windows.
Is toch vreemd?

Niemand van jullie last van?

Offline siegi

  • Lid
warmte probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/01, 13:50:06 »
Citaat van: Dutchie
processor met 70 graden kan NIET. dat is veel te heet, iets van 10 graden erbij ofzo en de processor brand door... maximaal voor intel moet je hem ongeveer bij 60 houden, maar dat is opzich ook wel hoog. maar acceptable als je games speelt ofzo, als je niks aan het doen bent moet ie rond de 50 blijven hangen
dat is het beste voor je proc en de rest van je pc
Tja dan zit je een beetje mis,
Een intel (pentium 4 prescott) mag perfect op 70 graden draaien hoor.  Dit is eigenlijk de maximum werkingstemp waar hij dus nog constant op mag draaien.  
Een intel (pentium 4 prescott) processor vind zelfs pas dat zijn temp te hoog word bij 85 graden dan gaat hij beginnen met thermal throtteling dat betekent dat hij zijn kloksnelheid laat zakken.
Bij 100 graden vind hij het helemaal te warm en springt hij uit.  

Ik ken trouwens veel mensen met een oude amd processor die constant (al 3 jaar) op 80 graden lopen en nog nooit probs hebben gehad.

Nvidia een producent van gpu die ongeveer hetzelfde zijn opgebouwd zet pas zijn vertragingsdrempel op 127 graden, je moet dus alles niet zo overdrijven.  

en silicium smelt pas bij 1683 K  -273 = 1410 graden celcius. Natuurlijk zijn er nog een paar andere chemische, fysische procesen die al bij lager temp je cpu gaan kapot maken.

Wat veel gevaarlijker is voor de cpu dan temperatuur is de core spanning naar boven helpen dat is wat overklokkers veelal doen.

Offline Ramana

  • Lid
warmte probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/01, 14:54:53 »
De smelttemperatuur van silicium heeft er weinig mee te maken.  De maximal toelaabare temperatuur (van iedere op silicium gebaseerde halfgeleider) is ongeveer 125 graden. Daarboven wordt het link.  Het verhogen van de core spanning heeft direct temperatuur verhoging tot gevolg en het is de te hoge temperatuur (diep in de chip) die het einde van de processor veroorzaakt of de levensduur verkort.

Offline siegi

  • Lid
warmte probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/01, 18:16:53 »
Citaat van: ramana
De smelttemperatuur van silicium heeft er weinig mee te maken.  De maximal toelaabare temperatuur (van iedere op silicium gebaseerde halfgeleider) is ongeveer 125 graden. Daarboven wordt het link.  Het verhogen van de core spanning heeft direct temperatuur verhoging tot gevolg en het is de te hoge temperatuur (diep in de chip) die het einde van de processor veroorzaakt of de levensduur verkort.
Smeltemp heeft er inderdaad weinig mee te maken.  Maar ik wilde er alleen mee anduiden dat het nog bijlange niet gaat smelten ofzow bij 100 graden.  Het zijn inderdaad andere effecten waardoor je cpu gaat dood gaan bij hoge temperatuur.  
Door hogere spanning stijgt de stroom dus zal ook de warmteontwikkeling stijgen.  Maar dat niet alleen.  Stel dat ik een grotte koeler op mijn cpu zet zodat deze toch even koel blijft als voorheen.  Dan blijft verhogen van een spanning nog altijd een negatief effect hebben op de levensduur.