Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu boot niet meer na update  (gelezen 873 keer)

Sloppie

  • Gast
Ubuntu boot niet meer na update
« Gepost op: 2008/10/23, 11:46:11 »
Ik had Ubuntu nu enkele maanden naar volle tevredenheid draaien.
Ook de automatische updates gingen super, tot gisteren.

Ik draaide de automatische updates en ze werden geïnstalleerd. Tot zo ver alles goed.
De PC moest opnieuw worden opgestart, maar dat heb ik niet gedaan omdat het al laat was heb ik gewoon afgesloten.

Vanochtend de PC weer aangezet en die bleef hangen in: starting up....  of iets dergelijks.

Ik heb ook de andere drie versies die ik kan kiezen geprobeerd, waarvan er twee recover mogelijkheden zijn.

Maar ook die lopen vast met de melding:

DSDT initramfs error
/DSDT.aml not found

Ik ben een leek op dit gebied, want ik gebruik Ubuntu alleen maar, dus ik heb geen idee hoe ik mijn PC weer op gang krijg.

Ik hoop dan ook dat er iemand is die mij weer op weg zou kunnen helpen! En misschien heeft iemand een idee wat er gebeurd kan zijn, want mijn XP partitie start gelukkig nog wel op.

Mijn dank is groot.

Ben alias Sloppie

Offline lordnoid

  • Lid
Ubuntu boot niet meer na update
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/23, 12:17:44 »

Sloppie

  • Gast
Ubuntu boot niet meer na update
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/23, 12:39:26 »
Ik heb de fix uitgeprobeerd, het heeft met de acpi te maken.
Ik zit nu weer in Ubuntu maar de recovery werkt niet.
Nu heb ik via edit de acpi=off handmatig uitgeschakeld.
Kan iemand mij anders zeggen hoe ik dit standaard in de kernel regel krijg voor het booten.
Ik zou er toch vanuit Ubuntu ook deze aanpassing moeten kunnen maken.

In ieder geval bedankt, want ik kan er in ieder geval weer in!

Ben

Offline lordnoid

  • Lid
Ubuntu boot niet meer na update
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/23, 12:49:04 »
Typ in de terminal:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lstdit opent een configuratiebestand
Zoek naar de regels
title Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-21-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-21-generic root=UUID=c2411cf6-000d-47d6-97b1-b4689751a793 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-21-generic
quiet
of iets wat erop lijkt.
verander op de regel
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-21-generic root=UUID=c2411cf6-000d-47d6-97b1-b4689751a793 ro quiet splashde woorden quiet splash in acpi=off. Dat zou bij bovenstaande regel dus dit worden:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-21-generic root=UUID=c2411cf6-000d-47d6-97b1-b4689751a793 ro acpi=offKopieer dit niet gewoon, maar pas het zelf aan. De UUID enzo zijn bij jou waarschijnlijk anders en die moeten ook anders blijven!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu boot niet meer na update
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/23, 15:09:31 »
Als het goed is hoef je maar 1 keer op te starten met die acpi=off optie.
Nadat je het gerepareerd hebt zou het gewoon weer moeten werken en is het aanpassen van grub overbodig.
Het heeft in ieder geval meerdere nadelen als je acpi uitgeschakeld laat. O.a. energiebeheer, temperatuurcontrole, uitschakelen na het afsluiten enz. werken niet meer als je dat uitschakelt.

Misschien valt het probleem op te lossen via dit commando?
sudo update-initramfs -u

Let op: laat dit commando helemaal uitwerken, totdat je de volgende regel in de terminal weer ziet, en start daarna pas opnieuw op.

Sloppie

  • Gast
Ubuntu boot niet meer na update
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/24, 09:24:54 »
Hallo allemaal!

Bedankt voor de hulp, de update-initframs werkte niet, die had ik al geprobeerd. Als gebruiker van de P4P800 weet ik dat er een probleem is met de ACPI. Maar dat een autoupdate de startup verprutste had ik niet verwacht.

Ik heb de bootregel dus gewijzigd, maar ik de methode van LordNoid heeft bij mij gewerkt. Alleen de quiet ga ik er wel weer in terugzetten want nu rollen honderden regels startup tekst over mijn scherm en die heb ik niet meer nodig ;-)

Bedankt voor jullie snelle en uitstekende hulp, zodat ik toch weer snel aan de slag kon!


Ben