Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en recovery partities  (gelezen 2728 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Ubuntu en recovery partities
« Gepost op: 2012/06/20, 08:32:56 »
Hoi,

Ik zit eens rond te kijken of ik een mooie compacte laptop met meer uithoudingsvermogen dan een kwartier kon vinden. Mijn oog viel op http://tweakers.net/pricewatch/294641/hp-pavilion-dm1-4000sd.html#tab:info

Hij heeft wel een recovery partitie, en ik weet niet hoe Ubuntu er mee omgaat (nooit ervaring mee gehad). Iemand wel?

Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/20, 08:38:48 »
Ik heb een netbook en daar stond een recovery partitie op, maar die heb ik verwijderd omdat ik toch niet terug wou/wil naar Windows. Maar wat is je vraag nu eigenlijk? Ubuntu behandeld je recovery partitie als een gewone partitie, dus als je de recovery partitie erop wil houden haal je alleen de Windows partitie leeg en installeer je daar Ubuntu op, een soort van dual boot dus.

Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/20, 09:20:20 »
Ik heb bij onze pc's gewoon de hele HDD geformatteerd :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/20, 09:24:28 »
Let op met de consumerreeks van HP (Pavilion); het zwakke punt is de ondermaatse koeling van die systemen; mocht je een extra externe koeling (Zalman b.v.) overwegen is dat euvel minder. Die dingen worden gewoon veel te warm en dat is op den duur dodelijk voor je laptop.
Je zal niet de eerste zijn die een kapot moederbord heeft ten gevolge van doorgesmolten solderingen.

Eerder overwegen: Lenovo T420 / T410 met geheugenuitbreiding. Die laptops zijn gewoon beter gebouwd 1 , en 2 ze lopen bijlange niet zo schandalig warm. Nadeel: veelal een minder presterende grafische kaart, maar HD-games onder Linux zijn eerder onbestaand.
Ook overwegen: de Latitude-reeks van Dell, servicevriendelijk en ook goed gebouwd (technisch) en de garantiepolitiek van Dell heeft een betere reputatie (collect and return) dan die van de consumerreeks van HP.
De pro-reeksen van HP echter zijn van een opmerkelijk betere kwaliteit (Compac-reeksen) t.o.v. hittedissipatie, maar de prestaties zijn veelal lager dan de consumerreeksen. Nadeel: schandalig duur.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/20, 09:41:37 »
Valt wel mee hoor, wij hebben ook een HP Pavilion laptop, prima ding, meerdere keren drinken over gegaan, maar draait nog prima, accu is alleen kapot maar dat ding hebben we al jaren en staat de hele dag wel aan, paar letters op het toetsenbord zijn weg door het bier, maar doet z'n werk prima met Ubuntu 12.04. Als je echt zware dingen gaat doen kan hij wat warmer worden.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/20, 10:32:34 »
I agree with Joris; Lenovo Thinkpad is een ook compact en mooi en betaalbaar en veel beter gebouwd :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/20, 14:30:51 »
Let op met de consumerreeks van HP (Pavilion); het zwakke punt is de ondermaatse koeling van die systemen; mocht je een extra externe koeling (Zalman b.v.) overwegen is dat euvel minder. Die dingen worden gewoon veel te warm en dat is op den duur dodelijk voor je laptop.
Je zal niet de eerste zijn die een kapot moederbord heeft ten gevolge van doorgesmolten solderingen.

Eerder overwegen: Lenovo T420 / T410 met geheugenuitbreiding. Die laptops zijn gewoon beter gebouwd 1 , en 2 ze lopen bijlange niet zo schandalig warm. Nadeel: veelal een minder presterende grafische kaart, maar HD-games onder Linux zijn eerder onbestaand.
Ook overwegen: de Latitude-reeks van Dell, servicevriendelijk en ook goed gebouwd (technisch) en de garantiepolitiek van Dell heeft een betere reputatie (collect and return) dan die van de consumerreeks van HP.
De pro-reeksen van HP echter zijn van een opmerkelijk betere kwaliteit (Compac-reeksen) t.o.v. hittedissipatie, maar de prestaties zijn veelal lager dan de consumerreeksen. Nadeel: schandalig duur.
Uit een review (de andere reviews hebben ook geen klagen): "Warmte- en geluidsproductie
Wederom; geen klagen op dit gebied. De netbook een avond al ladend op schoot gehad en - natuurlijk - wordt 'ie warm. Maar niet zo warm dat het hinderlijk / heet is. Ook de geluidsproductie valt me alles mee. De fan suist zo zacht dat het mij nauwelijks opvalt."

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/21, 16:08:39 »
Het is toch de HP geworden. Een prachtige lenovo (en andere van die grootte) zijn niet (meer?) te krijgen helaas...

Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/22, 01:22:54 »
Het is toch de HP geworden. Een prachtige lenovo (en andere van die grootte) zijn niet (meer?) te krijgen helaas...

http://www.centralpoint.nl (voor de Belgen: centralpoint.be)
Die hebben heel veel Lenovo's :) (heb de mijne daar ook vandaan)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/22, 07:14:02 »
Nou... Nee. Niet in het formaat (en vooral de prijsklasse) die ik wil ;)

Ze doen het daar overigens wel verdomd slim: Maken je een beetje lekker met een superprijs, kijk je iets beter, blijkt er nog BTW bij te komen :o

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/22, 07:51:01 »
Sterker nog: Het wordt een Delletje :)

2e generatie Intel® Core™ i5-2450M Processor (2.50 GHz, met Turbo Boost 2.0, tot 3.10GHz)
Legitieme Windows® 7 Home Premium, 64-bits, Nederlands
36 cm(14,0'') High Definition (1366x768) WLED met TrueLife
6GB1 Dual Channel DDR3 SDRAM at 1333MHz
750 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf
8X DVD+/-RW station
Intel® HD Grafische 3000
1 jaar Collect & Return service — geen upgrade geselecteerd
1.92 kg.

62 wattuur batterij! Een uiterst mooi dingetje, alleen een beetje jammer van de grafische kaart... Voordeel is wel dat je recovery cd's voor een tientje er bij kunt krijgen :)

Wat denken jullie: Die HP of de Dell?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/22, 09:35:25 »
Dell en consumentengarantie heb ik géén hoge pet van op. Helemaal niet, zelfs. HP is daarentegen beter, maar zoals al aangekaart wordt, de koeling van de Pavillion is niet heel goed.
En kijk hier eens: Lange URL. Klik.

En wbt de recoverypartitie:
Ik had ook zo'n ding op mijn laptop. Ik heb die hele HDD gewiped en een W7 DVD gedownload en de code gebruikt onderaan mijn laptop (als je de code hebt mag je de DVD officieel gezien downloaden.) Mijn laptop draait nu W7 en Ubuntu als een zonnetje, zonder bloatware of wat. Al ben ik iets te zuinig omgegaan met partitioneren :p Ik mag weer aan de bak wat dat betreft.

Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/22, 10:20:25 »
Nou... Nee. Niet in het formaat (en vooral de prijsklasse) die ik wil ;)

Ze doen het daar overigens wel verdomd slim: Maken je een beetje lekker met een superprijs, kijk je iets beter, blijkt er nog BTW bij te komen :o

Mijn Lenovo Thinkpad E525 was anders maar 500 euro incl. btw bij Centralpoint en nu is ie zelfs goedkoper daar ;)

Offline axelv

  • Lid
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/22, 11:31:19 »
@Timo
Ik heb die bewuste Dell Inspiron 14z sinds begin april en ik ben er uiterst tevreden mee. Ik heb hem toen gekocht voornamelijk om mee naar school te nemen, omdat hij een heel lange batterij duur heeft en lekker licht is. Hij heeft ook goede toetsen vind ik.
Ik heb van deze laptop een dualboot gemaakt, Arch Linux + Xfce en Windows 7 (voor Matlab onder andere). Ik moet er wel bij zeggen dat hij niet bijzonder geschikt is voor te gamen (spijtig genoeg)
Al bij al ben ik er toch zeer tevreden van...

Iets wat ik mij al een tijdje afvroeg: ik heb de recovery dvd er bij gekocht (5€). De oorspronkelijke partitie tabel ziet er als volgt uit:
/dev/sda1  fat16   Dell Utility      102 Mb
/dev/sda2 NTFS   RECOVERY     19,6 Gb
/dev/sda3 NTFS   OS                     500Gb - 19,6Gb - 102Mb
Als mijn windows nu stuk gaat, welke partitie heb ik dan nodig om een recovery te doen? Enkel sda2 of is de dvd evenwaardig aan de recovery partitie? Kan ik sda1 dan verwijderen in dat geval? M.a.w. kan ik naar één partitie gaan voor windows 7 als ik de DVD heb, of heb ik altijd die ene recovery partitie nodig?
Ten tweede (ik heb niet veel kaas gegeten van hardware): kan ik de partitie tabel veranderen naar GPT en wordt dit ondersteund door het huidige BIOS/EFI ?

@TopGear
Ik dacht dat dit niet langer meer ging, legaal downloaden van win7 en dan de code gebruiken onderaan de laptop, omdat het een OEM versie is?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/22, 11:34:09 door axelv »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/22, 11:56:34 »
De Dell garantie en service is in BE zeer goed (ervaring komen aan huis het repareren) ,hoe die is in NL weet ik niet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/22, 13:13:26 »
@axelv:
Geen problemen hier, to be honest.
En wat die Recovery DVD doet, is, als ik het goed heb, gewoon de Recovery partitie aanroepen en dan terug zetten.

@wanda:
Ik zie dat ik weer te snel getypt heb...
Het gaat mij bij Dell vooral om de absurde prijzen die je moet betalen voor garantie. 2 jaar zou standaard moeten zijn in plaats van één jaar, dan zou dat argument bij mij wegvallen. Maar aangezien dat nog niet zo is, blijf ik bij de 2 jaar van Asus.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/22, 13:49:15 »
TopGear: Hoeveel kost die van jou tegenweurdig?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/22, 14:31:40 »
@Timo:
Nog altijd achthonderdnogwat, maar hij gaat de handel uit. Ik heb de N53SV en de N56 lopen nu binnen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/22, 20:58:42 »
Hoe gaat Ubuntu om met een Intel Core i3 + een AMD Radeon graka?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu en recovery partities
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/24, 08:05:23 »
Uiteindelijk is het een andere Dell geworden: De Vostro 3450, een zakelijke robuuste laptop, en als optie die ik genomen heb een 90 wattuur batterij! :)