Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe laat ik de fan van de CPU cooler harder draaien?  (gelezen 2364 keer)

Mellow

  • Gast
Hoe laat ik de fan van de CPU cooler harder draaien?
« Gepost op: 2008/06/05, 23:27:29 »
Ik heb onder xp nogal eens problemen gehad met de temperatuur van de cpu. Vandaar dat ik het sensorprogramma geinstalleerd heb en de temperaturen staan nu mooi op de taakbalk. Alleen vind ik de cpu te heet. De temperatuur schommelt zo rond de 68C. De processor is niet druk bezig, ik heb alleen firefox lopen. De fan van de cpu cooler draait op ongeveer 940 RPM en dat is volgens mij bij deze temperatuur te langzaam. Ubuntu is onder xp geinstalleerd. Onder xp draait de cooler fan wel harder (en hij is net een paar dagen oud) dus aan de fan zelf zal het niet liggen.

Weet iemand hoe ik de fan harder kan laten draaien of een andere oplossing voor het probleem?

Offline Petervdw

  • Lid
Hoe laat ik de fan van de CPU cooler harder draaien?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/05, 23:44:33 »
Aan Mellow
Is het een desktop of lapatap? Is ie oud of is ie nieuw? Welk merk.
68 graden is wel hoog, maar kan op zich nog wel. Bij 75 spreekt meestal de beveiliging aan.
Het toerental van de CPU fan kan in de bios meestal nog wel iets opgeschroefd worden.
Vr.groet, peter

Vergeten te vragen: Heb je die fan nieuw gemonteerd, of is de computer geheel nieuw?

Offline jan11000

  • Lid
Hoe laat ik de fan van de CPU cooler harder draaien?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/05, 23:46:51 »
Ubuntu is onder xp geinstalleerd.
Wat bedoel je hiermee?

Mellow

  • Gast
Hoe laat ik de fan van de CPU cooler harder draaien?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/06, 00:13:57 »
Aan Petervdw
Ik heb de snelheid inderdaad via het bios op kunnen krikken. Bedankt!

Mellow

  • Gast
Hoe laat ik de fan van de CPU cooler harder draaien?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/06, 00:25:57 »
Aan jan11000
Ubuntu 8.04 kun je met behulp van WUBI onder windows installeren. Je start windows, doet de cd in de cdrom speler en kiest in het menu dat verschijnt installeren onder windows. Zoek maar eens op wubi als je er meer over wilt weten.

Offline Petervdw

  • Lid
Hoe laat ik de fan van de CPU cooler harder draaien?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/06, 00:33:58 »
Aan Mellow
Dank voor het terugmelden. Je kunt bij dat soort problemen ook denken aan verouderde warmtegeleidingspasta. Na één of twee jaar begint dat. Vooral in laptaps.
Vr.groet, peter