Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mythtv - welke hardware  (gelezen 1649 keer)

mythtv - welke hardware
« Gepost op: 2009/02/07, 21:12:34 »
Ik wil een mythtv-box bouwen. Omdat ik in voormalig Indi-gebied woon, denk ik aan een dvb-c tuner omdat nogal wat kanalen ongecodeerd digitaal op de kabel zitten.

Wie heeft er een succesvol mythtv-traject achter de rug en kan mij hardware aanbevelen, vooral de keuze van de tuner is voor mij nogal vaag?

Alvast bedankt.

Re: mythtv - welke hardware
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/07, 22:02:06 »
Een tvkaart die vaak genoemd wordt voor Myth is de Hauppauge WinTV PVR-150.
Nvidia kaart voor de weergave.
Verder zou ik kijken op het internet. En Linux MCE misschien een optie voor je?
Ook op het forum staat wel het een en ander. Gandyman weet er ook nog wel het een en ander van, misschien een PM sturen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: mythtv - welke hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/07, 22:18:12 »
Hangt van veel factoren af. Je krijgt pas meer inzicht als je begint te bouwen. Een dual tuner kaart is handig voor als je wil kijken en opnemen op een ander kanaal tegelijk. Bijvoorbeeld een Hauppauge PVR-500 of zijn HVR opvolger.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: mythtv - welke hardware
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/08, 10:51:12 »
denk ik aan een dvb-c tuner omdat nogal wat kanalen ongecodeerd digitaal op de kabel zitten.

De pvr-500 en pvr 150 zijn vooral interessant als je analoog opneemt. Daar zit nl een hardware encoder in die wordt ondersteund met linux drivers. Als je DVB-t of DVB-c gaat opnemen heb je al met een mpeg steam te maken en hoeft er dus niet meer encoded te worden. Dit verruimd je mogelijkheden aanzienlijk.
Zoek een leuke uit zou ik zeggen.
http://www.mythtv.org/wiki/Category:Video_capture_cards

Een dual tuner kaart is handig voor als je wil kijken en opnemen op een ander kanaal tegelijk. Bijvoorbeeld een Hauppauge PVR-500 of zijn HVR opvolger.

Live kijken is niet fijn met mythtv omdat het zappen akelig lang duurd. Live zappen; lekker met je tv tuner doen. En de rest neem je op.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline mcgyver

  • Lid
Re: mythtv - welke hardware
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/08, 14:02:59 »
En hoe pak je dat praktisch aan? Een splitter ertussen en één kabel naar de tv en één naar de HTPC?

Re: mythtv - welke hardware
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/08, 17:11:06 »
denk ik aan een dvb-c tuner omdat nogal wat kanalen ongecodeerd digitaal op de kabel zitten.

De pvr-500 en pvr 150 zijn vooral interessant als je analoog opneemt. Daar zit nl een hardware encoder in die wordt ondersteund met linux drivers. Als je DVB-t of DVB-c gaat opnemen heb je al met een mpeg steam te maken en hoeft er dus niet meer encoded te worden. Dit verruimd je mogelijkheden aanzienlijk.
Zoek een leuke uit zou ik zeggen.
http://www.mythtv.org/wiki/Category:Video_capture_cards

Een dual tuner kaart is handig voor als je wil kijken en opnemen op een ander kanaal tegelijk. Bijvoorbeeld een Hauppauge PVR-500 of zijn HVR opvolger.

Live kijken is niet fijn met mythtv omdat het zappen akelig lang duurd. Live zappen; lekker met je tv tuner doen. En de rest neem je op.


Mijn tv heeft geen dvb-c tuner.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: mythtv - welke hardware
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/08, 17:46:51 »
Dan kiezen voor de 150 of de 500.

Re: mythtv - welke hardware
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/08, 17:55:35 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: mythtv - welke hardware
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/08, 19:43:12 »
Mijn tv heeft geen dvb-c tuner.

De tuner van je tv heeft toch nix met de tuner in je computer te maken. Je kan via dezelfde kabel (idd splittertje ertussen) analoog naar je tv kijken terwijl je HTPC digitaal opneemt van (ongecodeerde) dbv-c! Heb je analoog ter beschikking voor je HTPC dan is het idd zeer zinvol een pvr kaart met encoder aan te schaffen.

Mijn tuner kaart van de HTPC kan ik alleen aan de praat krijgen met dvb-t onder linux. Dan neem ik dus 1,2,3,+ de lokale zender op via dvb-t. ondertussen kan ik nog steeds analoog via de tv kijken.

terzijde (Overigens levert UPC 1,2,3, en SBS6 nog steeds ongecodeerd dus als je een dvb-c tuner hebt in je tv of je HTPC kun je die ook bekijken /opnemen zonder decoder kastjes)

succes,
Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10