Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere software via Terminal installeren  (gelezen 794 keer)

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Meerdere software via Terminal installeren
« Gepost op: 2014/10/28, 09:14:06 »
Hoi

Op de site van pjotr las ik dat je meerdere programma's via de teminal tergelijkentijd kan installeren
(sudo apt-get install synaptic dconf-tools gksu gnome-commander libgnomevfs2-extra lxkeymap leafpad gdebi)

Ik heb dit uitgebprobeerd en VLC er aan toe gevoegd. Werkt goed, Top dus!

Maar ik ben een leek vooral met het gebruik van de Terminal.
Ik kopieer vaak de commando's die pjotr op zijn site heeft staan in de terminal en het werkt prima.

Maar eigenlijk weet ik niet goed wat ik doe.

Wat ik wil weten is kan je elke software die je wil installeren in 1 sudo apt-get install commando installeren? of geld dit voor enkele?

Is er ergens een goede en duidelijke beschrijving over de Terminal?

Ik gebruik Ubuntu 14.04. (Ik ben daar zeer tevreden over)
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Re: Meerdere software via Terminal installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/28, 09:39:47 »
Dat commando sudo apt-get install <program-name> werkt bij elk soort programma dat je wenst te installeren.

B.v. je wenst Clementine te installeren op je systeem via de terminal : dan wordt dat dus gewoon sudo apt-get install clementine .
Enzo verder enzovoorts .

Ze hebben echter de installatie-procedure wat vereenvoudigd middels het programma Synaptic, en via het Ubuntu Softwarecenter.
Bij dezen is het eigenlijk gewoon klikkerdeklik en je hebt het, via de terminal is het een hele string om te typen.

Voor de terminal is behoorlijk wat literatuur; maar ik zou zeggen leer vooral de strings die voor jou van belang zijn, en hou het daar bij. Het heeft weinig zin om een terminaltijger te worden, als je eigenlijk maar een minimum ermee doet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Meerdere software via Terminal installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/28, 09:45:34 »
Dat commando sudo apt-get install <program-name> werkt bij elk soort programma dat je wenst te installeren.

B.v. je wenst Clementine te installeren op je systeem via de terminal : dan wordt dat dus gewoon sudo apt-get install clementine .
Enzo verder enzovoorts .

Ze hebben echter de installatie-procedure wat vereenvoudigd middels het programma Synaptic, en via het Ubuntu Softwarecenter.
Bij dezen is het eigenlijk gewoon klikkerdeklik en je hebt het, via de terminal is het een hele string om te typen.

Voor de terminal is behoorlijk wat literatuur; maar ik zou zeggen leer vooral de strings die voor jou van belang zijn, en hou het daar bij. Het heeft weinig zin om een terminaltijger te worden, als je eigenlijk maar een minimum ermee doet.

Dank je.
De Synaptic en het software centre die ken ik inderdaad, maar het viel me op ( ik kan het mis hebben) dat via de Terminal de recentste versie van de software wordt geïnstalleerd in tegenstelling tot software centre en synaptic. En het gemak, en eenvoud.

En ik hoef inderdaad geen terminal tijger te worden, maar ik wil wel weten wat ik doe en het gaat mij om de meest belangrijkste en veel gebruikte commando's .
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline jan11000

  • Lid
Re: Meerdere software via Terminal installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/28, 09:51:47 »
Er wordt altijd de laatste versie geinstalleerd, want synaptic, software centrum en terminal(apt-get), pakken alles van de dezelfde linux server.

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Meerdere software via Terminal installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/28, 10:09:56 »
Er wordt altijd de laatste versie geinstalleerd, want synaptic, software centrum en terminal(apt-get), pakken alles van de dezelfde linux server.

Nou.......... Ik had XBMC via synaptic geinstalleerd, maar via de XBMC site had ik toch een nieuwere versie en die moest ik via de terminal installeren.
Vandaar mijn gedachte.....
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Re: Meerdere software via Terminal installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/28, 10:25:34 »
Nou.......... Ik had XBMC via synaptic geinstalleerd, maar via de XBMC site had ik toch een nieuwere versie en die moest ik via de terminal installeren.
Vandaar mijn gedachte.....

Maar je zegt het eigenlijk zelf; via de XBMC- site dat komt dus niet van de servers van Ubuntu en haar repo's.

Soit, het is erg leuk om met de terminal tekeer te gaan, en soms is het zelfs stukken eenvoudiger om een hele rits programma's met 1 string te installeren.

Op het forum kan je vele leuke terminal-commando's vinden, maar let op met een aantal commando's: die kunnen je systeem om zeep helpen. Lees daarom ook de waarschuwing in de sticky's bovenaan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Meerdere software via Terminal installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/28, 10:33:46 »
Nou.......... Ik had XBMC via synaptic geinstalleerd, maar via de XBMC site had ik toch een nieuwere versie en die moest ik via de terminal installeren.
Vandaar mijn gedachte.....

Maar je zegt het eigenlijk zelf; via de XBMC- site dat komt dus niet van de servers van Ubuntu en haar repo's.

Soit, het is erg leuk om met de terminal tekeer te gaan, en soms is het zelfs stukken eenvoudiger om een hele rits programma's met 1 string te installeren.

Op het forum kan je vele leuke terminal-commando's vinden, maar let op met een aantal commando's: die kunnen je systeem om zeep helpen. Lees daarom ook de waarschuwing in de sticky's bovenaan.

Kijk zo leer ik nog eens wat, dank je Joris.
Ik zal eens kijken.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Re: Meerdere software via Terminal installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/28, 11:58:08 »
In principe geldt dit zelfs voor de meeste distro's. Op Ubuntu is dit apt-get app1 app2 app3, op Antergos bijv. is dit pacman -S app1 app2 app3, etc.

Re: Meerdere software via Terminal installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/28, 18:22:41 »
Voor wat (beginners) uitleg betreft de terminal kan je natuurlijk ook op de wiki van Ubuntu-nl terecht.  ;)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Meerdere software via Terminal installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/29, 10:11:01 »
Voor wat (beginners) uitleg betreft de terminal kan je natuurlijk ook op de wiki van Ubuntu-nl terecht.  ;)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

Dank je Erik, zoiets zocht ik ook.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook