Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Aan welke opzet geef je de voorkeur qua leesbaarheid wat de lettergrootte aangaat

Het eerste boekje over Xubuntu
3 (42.9%)
De tweede opzet (voor MINT)
4 (57.1%)

Totaal aantal stemmen: 7

Auteur Topic: Opzet tweede "Werken met" boekje  (gelezen 5609 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Opzet tweede "Werken met" boekje
« Gepost op: 2014/11/12, 11:10:22 »
Bij het eerste boekje heb ik een aantal vragen gesteld op het Scribus Forum. Dat resulteerde in 9 pagina's commentaar. Nu heb ik de opzet aangepast en daarvan een sample gemaakt. Die heb ik zojuist gepost op dat Forum .

Eén van de commentaren was dat men het lettertype veel te groot vond. Hoe groter het scherm, hoe groter dat lettertype voor je neus misschien. Ik heb hier "maar" een 19 inch schermpje. Dat vind ik wel genoeg. Ik heb voor de nieuwe opzet het lettertype van 12 pt naar 10 pt teruggebracht. Dat zint me eigenlijk niet. Het is me te klein. Ik wil dat ook mensen die wat leesproblemen hebben (gewoon omdat ze bijvoorbeeld al wat op leeftijd zijn of een tikkie dyslectisch en ga zo maar door) het boekje prima kunnen lezen, o.a ook op wat oudere PC's.

Dus - als je daar voor voelt - hierbij de mogelijkheid om daar iets over te zeggen. Liefst via de poll uiteraard. Ik ben benieuwd! De uitkomst is van belang voor het tweede boekje, maar ook alles wat daarna hopelijk mag volgen!

Het sample vind je hier: http://bit.ly/10Y7XKy De oude: zie de link onderaan. In het sample vind je nog niks over Mint, hoor. Het is grotendeels voorbeeldtekst (Lorem Ipsum) en de koppen zijn in het Engels voor het Scribus Forum volk.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/12, 11:33:55 »
Op het werk doen wij zelfs 10 punts, maar dan wel arial unicodeMS, dus 11 punts lijkt me groot zat.
Misschien moet je eens wat lettertypes vergelijken, er zit nogal wat verschil tussen de leesbaarheid van diverse types, bij een bepaalde puntgrootte.

PS.

Ik zou het document niet auto in volscherm mode laten starten, dat geeft meldingen als je het bijvoorbeeld in Acrobat pro opent, dan vraagt het of ik het wel goed vind namelijk.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/12, 12:02:16 »
Gaat met evince (Documentweergave) uitstekend en dat zonder vragen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline PKing

  • Lid
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/12, 12:06:02 »
Dat zal best, maar mijn ervaring is dat de "klant" graag zelf wil weten hoe het e.e.a. opent, en vol scherm is niet standaard.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/12, 12:50:02 »
Leesbaarheid is onder meer afhankelijk van lettergrootte en gekozen letter type, maar vooral afhankelijk van het gebruiksdoel. Bij de "Werken met ... " -boekjes die je voor ons maakt gaat het om informatie verstrekken en dat heeft adem nodig. En dan bedoel ik niet de regelafstand e.d., maar het criterium "geeft de hoeveel informatie op de  pagina mij voldoende overzicht" om de informatie te kunnen op nemen. 

Het bovenstaande indachtig zou ik willen opmerken dat Boekje 1 (Xubuntu), oneerbiedig gezegd,  meer is opgemaakt als een reclamefolder, terwijl  Boekje 2 (concept) rustiger van uitstraling is en je daardoor meer gelegenheid krijgt de informatie op te nemen. Wat verder nog in het voor deel zou kunnen werken is: a)  de manier waarop de afbeeldingen in de kolommen zijn geplaatst b) Elk hoofdstuk op een nieuwe pagina beginnen. De afbeeldingen maken het tekst beeld onrustig omdat ze (in tegenstelling tot de tekstkolommen zelf) elkaar bij na raken. En ik vermoed dat er meer vrijheid ontstaat als het stramien van de pagina in 3 naar 2 kolommen gaat. Wat betreft de typografische behandeling van de hoofdstukken, de rust bij de lezer - om zich te kunnen wijden aan de tekst - kan worden verhoogd als de hoofdstukken als aparte brokken op het beeldscherm verschijnen. Ik bedoel niet dat een hoofdstuk slechts één pagina zou mogen beslaan, maar dat je als lezer de structuur van de gehele tekst wilt terug zien in de typografische behandeling van die tekst.

Plezier de lezer, geef hem rust.

@jvecht: veel lof voor je belangeloze inzet en werk voor de Nix-gemeenschap ;-)


De typograaf Gerhard Unger heeft een zeer onderhoudend boek geschreven "Terwijl je leest" (1997). Hij heeft een open oog voor de toekomst van beeldschermen. In dit vak begint alles met je te beseffen wat de beperkingen van de mens zijn, iets  waarvan je niet eens weet dat die zich voor doen terwijl je leest. Daarna komen pas de technische beperkingen die elk publicatie medium in zich heeft. 
     http://www.moorsmagazine.com/boekenhoek/unger.html

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/12, 19:26:26 »
OK, ik gooi de opening in vol scherm eruit!

Het commentaar op het Scribus Forum was dat de regelafstand te krap was en dat klopt eerlijk gezegd wel. Die had ik op 10 pt gezet voor een 10 pt font. Ik moet toegeven, dat was nou niet zo slim. Ik zet die afstand wel op 11 en 12 om te kijken hoe het er dan uitziet.

Ik zie mezelf nog weleens een mooi font kopen, maar voorlopig moet ik het van vrije fonts hebben en daarvan vond ik het Bitstream Vera Sans font nog het prettigst. Luxi Sans heeft ook wel wat, maar vind ik minder fijn voor dit doel.

@EZ-man: ik heb de afbeeldingen nu in lijn gebracht met de tekst. Bij het eerste boekje was dat één van de terechte  commentaren van het Scribus Forum. Is het een goed idee ze nog wat kleiner te maken zodat ze echt "in" de tekst vallen? Bedankt voor de tip over dat boek en de link naar dat review. Die ga ik eens zien uit de bieb te halen. Ik ben helemaal niet thuis in typografie, maar ik vind het wel reuze leuk. Een echte amateur dus.

Bedankt mensen! En mocht er nog meer mensen iets zien ter verbetering: gooi maar op - schroom niet!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/12, 21:08:12 »
@jvecht: graag gedaan.

Een laatste tip voor je handleidingen: Snijdt de afbeeldingen bij tot de essentie van het onderwerp. Op dit moment zijn de schermafbeeldingen van programma-menu's zoekplaatjes voor de lezer. In dergelijke menu afbeeldingen is het onnodig de volle breedte in te ruimen voor het bureaublad. Bijkomend voordeel van het bijsnijden is dat het beeld op de pagina veel rustiger wordt.

Frederik

  • Gast
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/12, 21:53:52 »
Mooie lettergrootte en zeer leesbaar. Mijn complimenten !

Offline PKing

  • Lid
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/13, 07:35:33 »
Ik zou als ik jou was de opmerkingen meenemen, met dank aan EZ-man die gelukkig de tijd had om een duidelijk verhaal te schrijven, en er ook meer verstand van lijkt te hebben dan ondergetekende.

Maak een voorbeeld met zeg twee hoofdstukken, en laat dat reviewen zodat je eventuele veranderingen niet door een heel boekje hoeft door te voeren.

Zorg voor wat witruimte hier en daar, dat geeft wat rust, en voor een online document is iets meer witruimte niet zo heel erg.
Leesbaarheid staat voorop de Pulitzerprijs kan altijd later nog :evil:

Ik heb vanavond een vrije avond en zal eens goed naar je documentje kijken....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/13, 20:31:33 »
Ik zou als ik jou was de opmerkingen meenemen, met dank aan EZ-man die gelukkig de tijd had om een duidelijk verhaal te schrijven, en er ook meer verstand van lijkt te hebben dan ondergetekende.

Natuurlijk! Dat mooie boek dat hij tipte zou inmiddels mijn kant op moeten komen.

Citaat
Maak een voorbeeld met zeg twee hoofdstukken, en laat dat reviewen zodat je eventuele veranderingen niet door een heel boekje hoeft door te voeren.

Dat is in de praktijk toch weer niet zo handig gebleken, want dan gaat de boel na een verandering stevig schuiven. Daarom heb ik nu maar een sample gemaakt met van alles maar één voorbeeld om de layout en typografie beter voor elkaar te krijgen.

Citaat
Zorg voor wat witruimte hier en daar, dat geeft wat rust, en voor een online document is iets meer witruimte niet zo heel erg.

Eh ja. Dat Lorem Ipsum is voor mij onleesbaar en vanwege het ScribusForum was de Max Havelaar voorbeeldtekst geen optie. Maar je hebt gelijk, een paar extra witregels hier en daar kan absoluut geen kwaad, of een afbeeldingetje.

Citaat
Leesbaarheid staat voorop de Pulitzerprijs kan altijd later nog

Die Pul kan wat mij betreft de pot op :D Als we er hier maar lol en nut van hebben.

Citaat
Ik heb vanavond een vrije avond en zal eens goed naar je documentje kijken....

Fijn!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/14, 08:03:09 »
De vrije avond bleek toch niet zo vrij te zijn, dus wordt het dit weekend.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/14, 10:04:36 »
De vrije avond bleek toch niet zo vrij te zijn, dus wordt het dit weekend.....

Ik ken dat probleem  :) OK, hoor!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/15, 00:35:11 »
Hallo allemaal,

Ik kwam vanavond ertoe alle commentaar te verwerken in een tweede versie. Hier is de link: http://bit.ly/1sOdieX

In de bestandsnaam zit nu een extra "2" om de twee versies te kunnen onderscheiden.

De regelafstand is vergroot van 10 naar 11 pt door de basislijn raster aan te passen. Alle stijlen lijnen uit op dat raster in dit ontwerp en dat werkt erg fijn.

De voorpagina ziet er weer goed uit. De laag met de achtergrond foto zat op een verkeerde positie.

De ondertitels springen niet meer in

Die ene link naar internet is wat minder prominent gemaakt door de onderlijning wat minder zwaar te zetten (het lijntje is wat dunner gemaakt)

De pagina nummering past nu wat beter bij de tekst rechts in de header. De pdf opent nu niet meer in volledig scherm (ik moet dan wel de tekst nog aanpassen, maar dat is van later zorg)

Ik zie commentaar weer graag tegemoet. Het lijkt me persoonlijk zo een stuk beter te zijn geworden.

Aan de afbeeldingen heb ik nog niks gedaan. Wel had men op het Scribus Forum een stel interessante links voor me voor veel betere schermplaatjes, dus daar ligt nog een klus. Omdat ik hoop een leuke serie van dit soort boekjes te maken is extra werk om het echt goed te krijgen geen probleem. Voor één enkel boekje begin je daar niet aan.

(ik heb geprobeerd hier een nette opsommingslijst neer te zetten, maar dat werd een bende, sorry)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/15, 09:28:45 »
Hé Just,
Je tweede opzet zier er inderdaad ruimer uit dan de eerste, dat leest inderdaad rustiger.
Ik kan zien dat je er veel werk in steekt. Maar als deze opzet goed is, kun je er daarna een tijdje mee vooruit.

Wat Ez man zegt over ruimte tussen de tekst, daar ben ik het erg mee eens. Als je teveel informatie op 1 pagina ziet, dan ga je als lezer een beetje scheel kijken en moet je meer je best doen om het te lezen. Een nieuw hoofdstuk op een nieuwe pagina is ook logisch voor mij als lezer.

Veel succes ermee!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/15, 15:19:54 »
OK, helder. Lekkere ruim opgezette pagina's, de tekst een beetje breken in prettige stukken. Ik kan me dat goed voorstellen.

Ik geef het allemaal even de tijd, ook met het oog op commentaar kunnen geven op versie 2. Er zal vast wel ergens nog iets zijn blijven liggen. En hoop ik aan het tweede boekje over MINT 17 XFCE te kunnen beginnen. Het was tot hier toe nog heel wat werk geweest om het allemaal zo ver te krijgen.

Bij toeval liep ik tegen een DVD aan met de film Helvetica over dit beroemde lettertype. Hier is een artikel op Wikipedia te vinden. Heel apart, dit lettertype, en wat het allemaal teweeg bracht.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/17, 12:46:48 »
Laatste versie vind ik zeker vlot leesbaar (afgezien van de teksten die er nu op staan =D =D)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Opzet tweede "Werken met" boekje
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/17, 13:05:41 »
Dank je wel, Nero! Het goed opzetten van zo'n klein boekje is een apart gebeuren, maar de hulp hier en op het Scribus Forum is geweldig.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021