Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij installeren ubuntu 704 aub  (gelezen 5744 keer)

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Gepost op: 2007/10/03, 03:21:11 »
Hallo.
Vandaag of beter gisteren heb ik via steunpunt plan een cd van Ubuntu 704 in mijn bezit.
Ik werk op een Packard Bell met 80 gig hdd windows xp home in klein netwerkje bestaande uit 2 pc.
Om Ubuntu 704 naast windows xp te installeren werd volgens mijn bedenkingen te krap.
Nu heb ik gisteren maar gelijk een tweede hdd bij laten zetten en gelijk in drie laten delen, zelf kan ik dat niet dus vandaar, nu heb ik dus  Nieuw Volume (L:) 29.2 gig, Nieuw Volume (M;) 136 gig, Nieuw Volume (N:) 132 gig.
Mijn  bedoeling is om Ubuntu 704 te installeren op (M:) 136 gig, hier moet ik dan tijdens de installatie ook totaal 3 partities aan maken, een voor root een voor home en dan nog een voor swap.
Het is voor mij ook van groot belang dat ik tijdens de opstart een keus kan maken tussen windows opstarten of Ubuntu ik kan niet gelijk geheel buiten windows xp.
Ik ben veel bezig geweest met inlezen over de installatie van Ubuntu er is zo veel informatie het is voor mij een wirwar in mijn hoofd geworden.
Ik hoop dat iemand me hoor door. heen kan helpen ik kom er zo niet uit !

Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/03, 08:45:08 »
Ubuntu installeert een programaatje, dat heet GRUB. GRUB laat je kiezen tussen je verschillende besturingssystem(bv windows of ubuntu). Ik heb hier een triple boo(Ubuntu 7.04, Ubuntu 7.10 bèta en win xp prof)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/03, 08:53:57 »
Ik zou trouwens maar 2 partities aanmaken: swap en /

Voorheen werd aangeraden om er meerdere te maken, maar dat is inmiddels achterhaald en wegen de evt. voordelen niet op tegen het risico dat je de zaak verkeerd inschat en je toch nog ruimte tekort komt in /home.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/03, 09:52:52 »
Ik vind het toch wel heel erg fijn dat ik mijn home partitie apart heb. Nu kan ik onbezorgd opnieuw installeren met al mijn instellingen intact

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/03, 09:55:52 »
Lijkt me een heel redelijk excuus! ;-))
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/03, 10:04:06 »
Ja en mijn homepartitie is meer dan 350 gig groot dus ruimte tekort heb ik nog neit

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/03, 13:13:34 »
Oke ik ben u allen zeer dankbaar voor reactie,s.
Vitendo schrijf het volgende ( Ik vind het toch wel heel erg fijn dat ik mijn home partitie apart heb. Nu kan ik onbezorgd opnieuw installeren met al mijn instellingen intact )
Dat is ook mijn gedachtegang geworden tijdens het inlezen van informatie, dat ik tijdens de opstart een keus kan maken voor Windows of voor Ubuntu door middel van GRUB, ik ben ff terug gaan inlezen en lees dan ook dat de betreffende keus heel erg kort verschijnt ik lees ook dat dat na de installatie aangepast kan worden.
Kan ik nu de installatie op de nieuwe volume installeren dus (M: van 136 gig zoals omschreven in mijn eerste post,  en dan tijdens de installatie  voor handmatig indeling maken, ik selecteer bijvoorbeeld nieuwe volume (M: en dan kies ik nieuwe partitie maken deze dan / is de rood en zo ook voor de home en de swap.
Begrijp ik het nu een beetje of zit ik er helemaal naast .
Ik hoor graag.

Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/03, 15:18:22 »
Je kan de schijf helemaal zelf partitionneren en indelen. Hoe het werkt met meerdere harde schijven(want dat heb jij?) weet ik niet.

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/03, 23:02:26 »
Citaat van: Vintendo
Je kan de schijf helemaal zelf partitionneren en indelen. Hoe het werkt met meerdere harde schijven(want dat heb jij?) weet ik niet.
Ik dank u voor uw reactie.
Is er dan misschien iemand die mij wel verder kan helpen, het zal toch niet waar zijn dat ik in mijn overmoed helemaal geen harde schijf had hoeven bijplaatsen om Ubunutu 704 er op te kunnen installeren.
Is dat dan iegelijk helemaal niet mogelijk ofzo, dan ben ik behoorlijk overmoedig geweest.
Ik hoor graag aub.

Offline bwman

  • Lid
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/03, 23:27:51 »
ik heb een schijf van 120 gig waar Linux Ubuntu opstaat en een schijf van 250 gig waar Windows opstaat.
hoe heb ik dit gedaan wel ik heb deze wiki, https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot ,  gevolgd maar in plaats van op een schijf te werken heb ik de tweede schijf vrijgemaakt , zoals in de wiki waar maar een deel werd vrijgemaakt, en deze tweede schijf van 120 gig volledig voor Ubuntu gereserveerd.je kan namelijk je schijf kiezen bovenaan rechts je kiest dan de schijf waar geen windows opstaat.
 veel succes het lijkt moeilijk maar het valt uiteindelijk heel goed mee. maar probeer eerst eens met de live cd of alle hardware goed herkend word.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/04, 00:16:22 »
Ik heb hem even gemarkeerd als ubsolved want het is nog niet opgelost.

In theorie zou 1 harde schijf genoeg zijn maar 80GB is wel krap. Er zal vast wel een oplossing zijn daar ben ik zeker van. We hebben alleen even hulp nodig van iemand die al wat langer bezig is met Ubuntu(ik ben pas een maand bezig:P). Ik vraag me af of de partitioner op de installatie cd automatisch alle schijven ziet. Als dat zo is kan je ze partitioneren en aanwijzen welke / en welke /home moet worden. Ik blijf dit draadje dus volgen. Erg interessant!

Offline SwaH

  • Lid
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/04, 00:47:50 »
Als het goed is ziet de installatie je 2e schijf ook. Je moet bij de installatie de partitie van 136 GB verwijderen omdat die in windows is geformateerd. Daarna kan je die vrije ruimte opdelen in root (/), home (/home), en swap. De root kan je ongeveer 10-15 gb maken. Aan 1 gb swap heb je denk ik wel genoeg. en de rest doe je dan voor de /home. tspreekt eigenlijk voor zich. De installatie maakt aan het eind ook een menu aan om te kiezen tussen XP en ubuntu. Veel succes ermee.

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/04, 02:14:47 »
Oke dank je wel allemaal.
Ik ben met de Live cd al bezig geweest en heb zelfs het form hier kunnen bezoeken maar kon niet inloggen had wachtwoord niet, dus Firefox werk en ik had dus ook internet.
Ook mijn C: schijf met windows bestanden kon ik benaderen, en zelf mijn nieuwe hdd schijf was te zien met de drie partities.
Morgen ga ik weer verder met de Live cd om het allemaal beter te verkennen zoals aan gegeven door BWman  alle hardware controleren, weet alleen niet precies wat dat eigenlijk allemaal inhoud.
Maar ik doe rustig aan het is nu alweer veel te laat geworden ben in ieder geval heel blij met de reacties van jullie, ik hoor de vogels weer fluiten?.

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/04, 02:51:11 »
Je hoeft niet van tevoren de afzonderlijke partities aan te maken voor de installatie van Ubuntu. Tijdens het installeren kun je namelijk aangeven welk onderdeel van Ubuntu hoeveel ruimte krijgt van je harde schijf. De installer maakt vervolgens de partities voor je aan. Overigens kent Ubuntu niet het systeem van schijfletters zoals c: m: n: etc. Die letters zul je ook niet tegenkomen tijdens het installeren en het gebruik van Ubuntu. Over het algemeen worden harde schijven op de volgende manier benoemd. Bijvoorbeeld HDA1, dit geeft aan dat het de eerste harde schijf is (tweede wordt HDB, HDC etc.) en de 1 geeft aan dat het de eerste partitie op die schijf is, HDB4 is dus de vierde partitie op van de tweede schijf in je systeem.

Lees ook vooral de documentatie op de wiki (zie de link van bwman) goed door, daar staat heel veel van dit soort nuttige informatie.

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/06, 00:04:09 »
Hallo ben ik weer heb eerst alle informatie laten bezinken, en nogmaals de live cd 704 aan het verkennen geweest.
Zo heb ik dus kunnen stoeien met G parted.
Wanneer ik te werk gaat zoals SwaH uitleg dan krijg ik de melding dat er geen 4 partitie gemaakt kunnen dan ben ik dus bezig met de laatste ( swab ).
Ik moet dus nog een partitie verwijderen die van 29 gig en dan lukt het maken van root home Swab wel, zie alb.



Op de afbeelding is dan te zien dat ik dan toch nog een partitie van 132 gig over hen die in windows gemaakt is, kan ik die dan ook in de toekomst gewoon in windows gebruiken?.
Als ik de partities heb ingesteld dus root home swab krijg ik een overzich te zien van wat ik heb ingesteld echter in de handleiding staat het ook zo aangegeven maar dan staat er een geel rondje in een vierkant hokje bij elke partitie, bij mij staat er dan een oranje of rood rondje in het viekantje, wat is de betekenis daarvan is het soms een waarschuwing ?.
Ook krijg ik te lezen in de handleiding, aanhecht punten voorbereiden, is het nu de bedoeling dat ik zelf moet invullen zoals,  /    /home   swap.
En dan nog is 10 gig genoeg voor  / .

Ik hoor graag ik denk dat dit nog enkele struikel blokjes zijn voor mij,  natuurlijk heb ik na de installatie ook nog wel wat tevragen hoor over de pakketten bij voorbeeld maar eerst de instalatie maar voor elkaar krijgen.

Hier nog even afbeelding vanwege geel rondje in vierkant, bij mij was dat dos oranje  of rood.


Offline bwman

  • Lid
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/06, 00:41:39 »
het geel rondje in het venster en dat oranje zijn de taken dat je nog moet vervullen door te klikken op uitvoeren.als je aandachtig de wiki leest waar ik je naar doorverwezen hebt kan je deze rondjes en dat oranje vakje ook terug zien.
maar als ik je goed begrepen heb ,heb je een 2de harde schijf zitten, kan je daar dan niet beter ubuntu opzetten of had je je eerste schijf in delen gesplitst.als je twee harde schijven hebt kan je de schijf waar windows niet opstaat selecteren rechtsbovenaan in g parted er zal zoiets staan als dev/hda met ernaast een pijltje als je tweede harde schijf gevonden is. en zal zoiets heten als dv/hdb kies hier de schijf die je nodig hebt en dan volg je de wiki weer met verkleinen en partioneren en benoemen
hopelijk is het niet ingewikkelder geworden?

veel succes
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

JimZ

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/06, 01:06:40 »
Op dat plaatje is net even iets te weinig zichtbaar om te zien wat er nou precies gaande is.

Maar hou rekening met het volgende:

In de wereld van harde schijven kennen we meerdere soorten partities, primaire, uitgebreide en logische partities.

Op een schijf kunnen in principe maximaal 4 partities worden aangemaakt, dat heeft te maken met de gereserveerde ruimte vooraan op de schijf voor de partitietabel. dat kunnen primaire of uitgebreide partities zijn.

Het fenomeen "uitgebreide partitie" is bedacht om toch meer dan 4 partities te kunnen aanmaken. Een uitgebreide partitie op zich daar kun je namelijk niets mee maar je kunt er wel logische partities in onderbrengen. Maximaal 256 om precies te zijn en da's dus meestal wel genoeg ;) .

Windows wil per sé een primaire partitie hebben voor z'n opstartbestanden maar linux is gelukkig wat minder lastig en kan uitstekend uit de voeten met logische partities.

Nou geeft dat diverse mogelijkheden, je kunt op die tweede schijf bijvoorbeeld drie primaire en één uitgebreide partitie aanmaken en daarin dan zonodig nog één of meer logische partities aanleggen. Eén primaire en één uitgebreide etc. kan ook, meerdere uitgebreide partities is eigenlijk altijd zinloos.

Maar als (zoals in jouw geval) Windows op de eerste schijf staat en daar volkomen happy mee is, dan kun je op die tweede schijf dus het beste één uitgebreide partitie aanmaken die de hele schijf in beslag neemt en daarin dan de nodige logische partities aanmaken.

Ik begrijp uit je verhaal dat je een gedeelte van die tweede schijf voor Windows wilt reserveren, dus maak één logisch station aan en formatteer die NTFS en maak vervolgens (ook weer) logische stations aan voor Ubuntu.

Dus in ieder geval één voor de swapfile en één voor het systeem. En mocht je /home ook een eigen partitie willen geven (kan zo z'n voordelen hebben) dan maak je er daarvoor ook een aan.

De grootte van de diverse partities is al ter sprake gekomen.


Nou, dat was een heel verhaal maar hopelijk maakt het één en ander duidelijk en geeft het ook antwoord op de vraag waarom Gparted weigert om nog een partitie aan te maken.

Gr,
Jim

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/06, 02:26:15 »
Sorry hoor maar nu word het pas echt ingewikkeld en nou net terwijl ik denk dat ik er bijna ben met het begrijpen van hulp en documentatie.
Natuurlijk heb ik de wiki aandachtig gelezen wat dacht u dan, ik ben een beginner en ook maar een mens hoor kan makkelijk iets over het hoofd zien toch bovendien mag ik toch wel vragen als ik het niet snap.
En natuurlijk wil ik Ubuntu op mijn nieuwe 2 e harde schijf geïnstalleerd hebben, lees dan mijn begin topic maar even na. Het plaatje wat ik geplaatst heb is van mijn nieuwe 2 e harde schijf met drie indelingen, volgens SwaH kon ik partitie (m:) 136 gig,  is dus de middelste op de afbeelding verwijderen en vervolgens dan de nieuwe partities aan maken, dat is mij niet gelukt zoals ik dar reeds heb mede gedeeld.
Het lukte mij pas, toen ik ook de eerste partitie van mij 2 e nieuwe harde schijf had verwijderd dus (L:) 29.29 gig het eerste vak op de afbeelding.
Wat betreft de partitie (n:) derde vak op de afbeelding die wil ik graag behouden indien dat mogelijk is, mij vraag was, ( kan ik die dan ook in de toekomst gewoon in windows gebruiken?. )

Ook krijg ik te lezen in de handleiding, aanhecht punten voorbereiden, is het nu de bedoeling dat ik zelf moet invullen zoals,  /    /home   swap.
En dan nog is 10 gig genoeg voor  / .

Verder zal ik nog even de wiki helemaal door gaan lezen hoewel ik me verheug had op de instalatie.
Er worden ook verschillende grootte genoemd betreffende  / het kan zelfs volstaan met 4 gig , maar het leek mij verstandig dat op 10 gig te houden vandaar mij vraag.
Maar als jullie denken dat ik er helemaal niks van snap zeg het maar gewoon eerlijk hoor, ik heb geen trek in missers, dan stop ik er liever mee te hoog gegrepen is altijd mis.
ik hoor het wel.

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/06, 03:53:14 »
Ik ben toch maar begonnen met installatie maar helaas na de partities te hebben aan gemaakt en op volgende klikken kreeg ik de melding, u heeft geen  bestand systeem gedefiniëerd  ga hier voor naar schijf beheer.? ga nu slapen

Ben er weer ik heb er gewoon slecht van geslapen thi,s wat.
Ik vraag me af of ik hier wel mee door kan gaan, het kan natuurlijk zo zijn dat Packard Bell op de een of andere manier iets ingebouwd heeft dat niet toe laat dat er een ander besturing systeem op of naast geïnstalleerd kan worden/
Ik noem maar wat hoor weet niets anders te bedenken.
Weet iemand nog raad dan hoor ik dat graag?

Ik heb het onderste vak niet ingevuld ik weet ook niet of ik dat te zien heb gekregen het betreft   / zo ook met /home  zie afbeelding.



Ik ga het gewoon opnieuw proberen.

JimZ

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/06, 18:05:43 »
Ik zou niet weten waarom je er mee zou moeten stoppen.

Alleen omdat je iets niet begrijpt? Da's toch helemaal niet erg, zo is iedereen ooit begonnen en door vragen wordt je wijs. Toch?

En dat het soms wat ingewikkelder dreigt te worden, tja, maar daarom had ik ook dat hele verhaal geschreven. Want als je de werking van het systeem (nog) niet kent en de achtergronden daarvan dan loop je vroeg of laat vast.

Maar ga dus vooral door met het ontdekken van dingen en vraag iedereen hier gerust het hemd van het lijf.

Door naar je vragen:

Die partitie N die je wilt houden voor Windows, staan daar nu al gegevens op die je niet kwijt wilt of is hij nu nog leeg?

Is hij nog leeg dan kun je het beste de hele schijf eerst leegmaken, dus alle partities eraf en dan helemaal opnieuw beginnen.

En dan maak je eerst een uitgebreide partitie aan, en in die uitgebreide partitie maak je 4 logische partities. De eerste maak je dan zeg 150 GB groot, formatteert hem als NTFS en gebruikt hem voor Windows, de tweede wordt ongeveer 30 GB voor het Ubuntu systeem, de derde maak je 110 GB, dat wordt later je /home en voor de laatste hou je dan nog ca. 10 GB over en dat wordt de swap voor Ubuntu.

Die laatste drie hoef je niet te formatteren, dat gebeurt vanzelf bij de installatie.

En dan begint het installatiefeest. Geef daarbij op hoe je wilt dat het wordt (zoals boven dus) en klaar is berthulius!

Dan kom je dat schermpje uit je vorige posting volgens mij helemaal niet meer tegen maar kun je de bestaande partities zelf toewijzen, dus die 30 Gig wordt / , die 110 Gig wordt /home en de laatste 10 Gig wordt swap.

En niet de moed laten zakken natuurlijk :) .

Gr,
Jim

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/06, 18:20:46 »
Beste mensen het gaat mij niet lukken, ik ben veel te voorbarig geweest om een nieuwe harde schijf in te laten bouwen met de bedoeling er dan zonder probleem Ubuntu 704 er zonder probleem op te kunnen installeren.
Ik beschik gewoon niet over voldoende kennis om zoiets uit te voeren laat staan dat ik de hulp van u allen naar zijn waarde op te volgen naar sux6.
Ik dank u allen voor de moeite die er voor mij is genomen, vind het wel jammer maar ja thi,s niet anders.

JimZ

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/06, 22:08:48 »
Citaat
je kan ook met je computer naar 1 van de release party's komen, helpen we je ook
Nou, als dat geen A1 aanbod is......

Jim.

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/07, 02:14:26 »
Arie dank je wel voor het aanbod houd het zeker in gedachten.

JimZ dank je voor de  aanmoediging,

Er staan geen gegevens op behalve die drie partities.
Schijf helemaal leeg maken, opnieuw beginnen dat betekend dus formatteren in windows toch.
Hoe maak ik dan ( En dan maak je eerst een uitgebreide partitie aan ) doe ik dat in schijf beheer zo ja hoe dan.
De partitie die ik voor windows wilde is bij nader inzien niet meer gewenst, ik heb dan liever een extra partitie voor Ubuntu.
U schrijf 10 gig voor de swap, is dat niet wat veel? en dan voor de / 30 gig is dat dan ook niet wat veel ? ik heb wel verschillende groter in handleidingen gelezen maar zo groot als u opgeef daar schrik ik wel wat van.
Ik kwam vandaag wel een tip tegen dat ging over grhup als je Ubuntu verwijderd dan verwijderd je crhup ook en dan start windows niet meer op, dat kan voor komen worden door een extra partitie van 100 mb te maken waar grhup op komt te staan, misschien weet u daar wellicht meer van.

Ik hoor wel groetjes en bedankt.

JimZ

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/07, 02:36:12 »
Citaat
Schijf helemaal leeg maken, opnieuw beginnen dat betekend dus formatteren in windows toch.
Hoe maak ik dan ( En dan maak je eerst een uitgebreide partitie aan ) doe ik dat in schijf beheer zo ja hoe dan.
Windows en schijfbeheer moet je even helemaal vergeten, daar kun je maar een heel beperkt aantal dingen mee en nou net niet wat wij willen.

Als je opstart van de Ubuntu live CD dan vindt je onder "systeem/Voorkeuren" de Gnome partitiebewerker, kortom Gparted, en daar ga je dat mee regelen.

Het is nu al erg laat (of erg vroeg, 't is maar hoe je het bekijkt) dus nu ga ik Gparted even niet meer uitleggen. Start het programma maar eens, kijk eens hoever je komt, wat je begrijpt en wat niet en kom dan weer hier met evt. vragen.

Klinkt een beetje kort door de bocht vermoedelijk maar zo bedoel ik het niet en Gparted doet niets wat kwaad kan zonder eerst nadrukkelijk te vragen en zomaar eens wat rondklikken kan geen kwaad. Dan weet je in ieder geval alvast "waar de knoppen zitten" zogezegd.

Intussen ga ik nu eerst een poosje slapen :) .


Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..........

Jim

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/07, 17:53:48 »
Citaat van: JimZ
Citaat
Schijf helemaal leeg maken, opnieuw beginnen dat betekend dus formatteren in windows toch.
Hoe maak ik dan ( En dan maak je eerst een uitgebreide partitie aan ) doe ik dat in schijf beheer zo ja hoe dan.
Windows en schijfbeheer moet je even helemaal vergeten, daar kun je maar een heel beperkt aantal dingen mee en nou net niet wat wij willen.

Als je opstart van de Ubuntu live CD dan vindt je onder "systeem/Voorkeuren" de Gnome partitiebewerker, kortom Gparted, en daar ga je dat mee regelen.

Het is nu al erg laat (of erg vroeg, 't is maar hoe je het bekijkt) dus nu ga ik Gparted even niet meer uitleggen. Start het programma maar eens, kijk eens hoever je komt, wat je begrijpt en wat niet en kom dan weer hier met evt. vragen.

Klinkt een beetje kort door de bocht vermoedelijk maar zo bedoel ik het niet en Gparted doet niets wat kwaad kan zonder eerst nadrukkelijk te vragen en zomaar eens wat rondklikken kan geen kwaad. Dan weet je in ieder geval alvast "waar de knoppen zitten" zogezegd.

Intussen ga ik nu eerst een poosje slapen :) .


Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..........

Jim
Hopelijk goed geslapen mag ik hopen voor u.

Vind het een goed plan ik ga dat ook doen.
Ik ben er al eens mee aan de gang geweest zoals u aangeef ( dan vindt je onder "systeem/Voorkeuren" de Gnome  ) ook ben ik al een keer tot installeren overgegaan en krijg dan een heel ander versie van Gparted, ook de volgorde is anders krijg niet eerst het scherm waar je computer gegevens moet invullen enz begin gelijk met het scherm waar je land inselling en toetsen bord in moet vullen, en daarna klik k op volgende en verschijnt Gparted.

Maar eerst ga ik nu gewoon live cd opstarten en vogelen maar met Gparted.