Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer  (gelezen 3157 keer)

Offline roeland

  • Lid
beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Gepost op: 2009/07/20, 11:46:19 »
Ik werk met een PC met een ASUS M2A-VM HDMI moederbord en 2 Gb.
Hier heb ik een dual boot systeem op staan (W XP en Ubuntu 8.6.24-24)).  Vanaf het begin heb ik af en toe problemen met de werking van het CRT beeldscherm onder ubuntu.  Ik heb de instelling 1024 x 768. Probleem is dat incidenteel na het opstarten en de ubuntu welkomstschermen er een beeld ontstaat met horizontale streperigheid waarbij nog net te zien dat dit het ubuntu scherm is om de gebruikersnaam in te geven.  De muisaanwijzer is niet te zien, dus ik kan alleen maar een reset geven.  Na een of twee resets start het systeem uiteindelijk wel vaak goed op.
Afgelopen week heb ik nog eens naar de instellingen gekeken en een ATI driver geactiveerd in de veronderstelling dat dit het vervelende probleem kon oplossen.  Eerdere vragen over de streprigheid van het scherm naar het forum hebben geen oplossing geboden.
Resultaat: na de start van ubuntu en het logo scherm verschijnt er niets meer.
Een reset en opstarten in de recoverymode geeft uiteindelijk als resultaat dat het systeem weer opnieuw gestart moet worden.  In de normale modus krijg ik weer een leeg scherm.  In de recovery mode eindig ik bij het recovery menu (en wat dan?)

Vraag: 1) is mijn eerste probleem (streprig beeld) een bekend probleem en hoe los ik dit op
          2) hoe krijg ik weer beeld om de instelling in ieder geval weer terug te zetten naar die van de vorige week voor de wijziging
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/20, 11:49:42 »
Waarschijnlijk krijg je met het volgende commando (ik neem aan dat je nog wel kunt inloggen in een tekst scherm met Ctrl-Alt-F2), de zaak wel weer aan de praat:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Zie ook: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=690760
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/20, 11:50:06 »
Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
(punt 1)

Overigens: zo'n ouwe CRT-bak.... Voor 99 euri heb je een superieur TFT-scherm:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=8&art=10020189

@Michel van der Kleij: dat terminalcommando doet niks meer sinds 8.04... Gaat dus niet helpen hier.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/20, 12:03:47 »
@Pjotr: je bedoelt Ctrl-Alt-F2 doet 't niet meer?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/20, 12:06:07 »
@Pjotr: je bedoelt Ctrl-Alt-F2 doet 't niet meer?

Nee, sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/20, 12:15:28 »
Ahhh ok. Hoe doe je dat nu dan (command-line)?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline roeland

  • Lid
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/20, 12:16:21 »
Als pjotr online is heb je grote kans op een goed en snel antwoord! Bedankt.

Via de recovery mode de fix X server optie gebruiken werkt.

Maar niet alles is opgelost.  Het probleem met het onleesbaar streperig beeld blijft.  Als nieuw probleem heb ik na twee keer opnieuw opstarten na de tweede keer wel een "goed" beeld (hij start na de opstartschermen normaal op) maar nu is het bureaublad geheel verdwenen en krijg ik een geheel wit scherm.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/20, 12:21:46 »
Ahhh ok. Hoe doe je dat nu dan (command-line)?

Helaas, er is geen alternatief. Er is nu een volautomatisch herkenningssysteem voor video-ijzerwaar, dat niet handmatig met een gereedschapje kan worden bijgesteld. Vullen van (de nu lege) /etc/X11xorg.conf helpt wel, want die krijgt dan prioriteit. Maar wat moet je erin zetten?

Dit werkt nog wel eens (zie de tip voor gevorderden op deze pagina: http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Een gevulde xorg.conf heeft gelukkig nog prioriteit boven de nieuwe autodetectie. Zo vult u hem:
- start de computer op in Recovery Mode
- kies: drop to root shell
- tik in: Xorg -configure
(let op de hoofdletter X en op de spatie tussen Xorg en -configure)

Nu maakt het systeem het volgende bestand: /root/xorg.conf.new
- beproef de instellingen door de aanwijzing te volgen die de terminal daarvoor geeft. Ziet u een grijs grafisch scherm + muispijl, dan is het goed. Sluit dit met Ctrl-alt-backspace.

- tik in: reboot
- herstart normaal.
- kopieer de inhoud van /root/xorg.conf.new in /etc/X11/xorg.conf
- herstart de grafische omgeving (of doe een volledige herstart).

Dit geeft extra mogelijkheden voor handmatige instellingen. Maar xorg.conf is niet zo vol als vroeger; bijvoorbeeld de landinstelling van het toetsenbord staat er niet in. Het stuurprogramma voor de videokaart wel, en ook de monitorinstellingen. En dat zijn de belangrijkste.

De oude toverspreuk sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg kunnen we trouwens helaas voorgoed vergeten, want die levert weer een kaalgeslagen xorg.conf op......

Offline roeland

  • Lid
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/20, 12:38:27 »
Pjotr, boven jouw laatste reactie staat een antwoord van mij met een nieuw optredend probleem.  Nog een suggestie?

Wat de oude CRT bak betreft: ik kijk uit naar een TFT scherm maar wil wel een scherm hebben waarmee ik goede fotobewerking kan doen.  De "deskundigen" zeggen dat een CRT scherm toch superieur blijft voor dit soort werk (weergave juiste kleuren).

Jouw verwijzing naar een andere videokaart neem ik mee.  Die zal veelal altijd beter zijn dan mijn on-board oplossing nu.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/20, 12:49:05 »
Ik ben beslist niet de enige hier, die goede hulp biedt. Er zijn er hier gelukkig heel veel, die kwaliteitshulp geven. En iedereen vergist zich wel eens; ik ook.  :-)

Het lijkt erop, dat er misschien een ijzerwaarprobleem is. Kaart of monitor aan het verrotten?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/20, 12:54:39 door Pjotr »

Offline roeland

  • Lid
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/20, 12:57:52 »
Ik gebruik de monitor via een black box schakelaar op twee computers en vier besturingssystemen (W2000, W XP, ubuntu 7 en 8).  Aleen bij de laatste treedt het probleem op.  Het moederbord is een jaar oud.
Andere suggesties voor de oorzaak van de incidenteel optredende streperigheid?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/20, 16:18:08 »
Wat doet de nieuwste Ubuntu 9.04 in de LiveCD-sessie?

Offline roeland

  • Lid
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/23, 14:04:30 »
Met enige moeite een live cd gebrand (lukte niet op CD RW wel op DVD) en computer start nu goed op.

Is het nu mogelijk om zonder mijn andere data te verliezen deze versie te installeren.  Ik weet dat ik in ieder geval ext partities moet gebruiken en ik weet dat in mijn home partitie data staat (ga ik een volgende keer anders oplossen, als ik het home en file systeem niet voor data gebruik kan ik, denk ik, makkelijker herinstallaties doen en dan ook schone).
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: beeldscherm instelling gewijzigd, geen beeld meer
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/25, 14:25:19 »
Installatie nieuwstec versie van ubuntu is gelukt.  Scherm geeft tot nu toe geen problemen.  Na wat gepuzzel met partities heb ik mijn W XP installatie behouden.  Alleen de via ubuntu aangemaakte gegevens heb ik op een backup gezet en de partities geformatteerd.

Probleem lijkt dus opgelost, hoewel de oorzaak niet echt bekend is (niet herkennen drivers of niet goed werken van drivers in oudere ubuntu versie?)
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.