Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gFTP!  (gelezen 2464 keer)

gFTP!
« Gepost op: 2014/10/12, 12:48:35 »
Ik probeer om een netwerk te maken met mijn Humax 5500 PVR.Dat zou moeten kunnen via een FTP netwerk,volgens de handleiding.
Dus ik heb gFTP geinstalleerd,maar ik snap er nog niet zo veel van.B.v welke poort moet ik instellen?Welk IPadres?
Volgens een andere handleiding zou dat moeten zijn 192.168.0.2 en subnetmasker 255.255.255.0 voor de PC en IP van de Humax 192.168.0.1

Zie hier de handleiding:
Een verbinding maken tussen een lokale en een externe computer

    Ga naar menu FTP –> ‘Venster 1′.
    Specificeer bij ‘Host:’ ‘lokaal bestandsysteem’.
    Helemaal rechts achter ‘Wachtwoord:’ selecteer Local.
    Klik op het hosticoon helemaal links. Je lokale computer wordt nu getoond in het linker systeemvenster.
    Ga naar menu FTP –> ‘Venster 2′.
    Specificeer bij ‘Host:’ het IP-adres of de hostnaam van de externe computer.
    Specificeer bij ‘Poort:’ de FTP-poort ingesteld of je gateway (modem/router) voor deze externe computer.
    Specificeer bij ‘Gebruikersnaam’ de gebruikersnaam om aan te loggen op deze externe computer.
    Specificeer bij ‘Wachtwoord:’ het wachtwoord voor de gebruikersnaam waarmee je aanlogt op de externe computer.
    Selecteer helemaal rechts het protocol wat je wilt gebruiken.
    Klik op het hostikoon helemaal links. Je externe computer wordt nu getoond in het rechter systeemvenster.

Maar waar vul ik het subnetmasker in,in Hostvenster 2?
Vragen,vragen...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Moob

  • Lid
Re: gFTP!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/12, 13:22:32 »
Je hebt alleen het IP adres van de Humax nodig. Deze geef je in bij gFTP met daarbij het gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze link helpt je denk ik wel wat verder, dit gaat wel over een humax 5050 maar werkt misschien ook wel voor een 5500.
http://avdweb.nl/div/humax-ihdr-5050c/aansluiten-op-pc-nl.html

Re: gFTP!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/12, 14:23:51 »
Ja,die gebruiksaanwijzing ken ik,maar voor de rest moet ik gewoon hetzelfde instellen,dus DHCP in Humax,i.p.v. FTP? Nou heb ik twee internetaansluitingen,1 van de processor,en 1 van een netwerkkaart,kan ik die eigenlijk allebei tegelijk gebruiken?Ze zitten er nu allebei in en het internet werkt wel,maar dit nieuwe netwerk nog niet.
Als ik DHCP instel is alles ooooooooo,en toch geen verbinding.En de Hostnaam wordt niet gevonden.  Poort heb ik op 21 gezet.                                                                                 
« Laatst bewerkt op: 2014/10/12, 14:49:44 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: gFTP!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/12, 15:19:24 »
Werkt echt niet,met of zonder crosslink kabel..Zit er eigenlijk een Firewall in Ubuntu 12.04?En zo ja,hoe moet ik dan poort 21 open schakelen?
« Laatst bewerkt op: 2014/10/12, 15:22:36 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

  • Gast
Re: gFTP!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/12, 15:33:40 »
De Firewall staat standaard niet aan en poort 21 zet je open in je router. Hoewel dat niet noodzakelijk is omdat poort 21 automatisch al openstaat voor FTP verkeer.

Edit: dat is niet helemaal waar. Poort 21 zit bij mij op slot.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/12, 16:54:25 door Frederik »

Re: gFTP!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/12, 15:37:46 »
Ik heb geen router,vandaar de crosslink kabel..Heb er ooit eentje gehad,maar kennelijk verhuisd naar het gemeentelijk depot..Maar stel dat hij om een duistere reden wel aan staat,hoe kan ik dat checken en uit zetten?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

  • Gast
Re: gFTP!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/12, 16:48:15 »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: gFTP!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/12, 17:06:10 »
Ik gebruik voor connectie met de Humax-en Filezilla, die doet het wel............
Vele andere FTP tools weigeren te connecten.
FileZilla staat in Synaptic en software beheer.
Een crosscable heb je mogelijk alleen nodig als je de Humax direct met de PC verbind. Veel van de huidige apparaten doen aan auto switching, dan heb je geen cross nodig.
Als beide apparaten aan een switch, hub of de netwerk aansluitingen van een modem-router hangen heb je geen cross nodig.
Beide apparaten dienen wel in dezelfde IP range te zitten.
192.168.0.1 is meestal in gebruik bij modem-routers dus kies iets hoger ;)
De xx en moeten gelijk zijn, de y altijd verschillend.
Voorbeelden:
172.168.10.50 en 172.168.10.100 x.x.x.y
192.168.0.10 en 192.168.0.20  x.x.x.y
10.0.0.10 en 10.0.0.15 x.x.x.y
netmask  255.255.255.0
gateway afhankelijk van je router.
De IP adressen in dezelfde range als die van je router.

Ik weet dat IP anders kan, maar bovenstaande ter vereenvoudiging voor de TS.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/12, 17:08:16 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL


Re: gFTP!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/12, 23:03:41 »
Ik gebruik voor connectie met de Humax-en Filezilla, die doet het wel............
Vele andere FTP tools weigeren te connecten.
FileZilla staat in Synaptic en software beheer.
Een crosscable heb je mogelijk alleen nodig als je de Humax direct met de PC verbind. Veel van de huidige apparaten doen aan auto switching, dan heb je geen cross nodig.
Als beide apparaten aan een switch, hub of de netwerk aansluitingen van een modem-router hangen heb je geen cross nodig.
Beide apparaten dienen wel in dezelfde IP range te zitten.
192.168.0.1 is meestal in gebruik bij modem-routers dus kies iets hoger ;)
De xx en moeten gelijk zijn, de y altijd verschillend.
Voorbeelden:
172.168.10.50 en 172.168.10.100 x.x.x.y
192.168.0.10 en 192.168.0.20  x.x.x.y
10.0.0.10 en 10.0.0.15 x.x.x.y
netmask  255.255.255.0
gateway afhankelijk van je router.
De IP adressen in dezelfde range als die van je router.

Ik weet dat IP anders kan, maar bovenstaande ter vereenvoudiging voor de TS.
Ik heb geen router!Uit het modem in de meterkast komen alleen twee aansluitingen,zou kunnen dat die als een router werken,ik weet het niet,is in ieder geval veel te ver weg,moet ik een kabel van een meter of 15 gebruiken.Heb geprobeerd met crosslink en zonder crosslink zonder resultaat.Poort 21 staat open dankzij de checker weet ik dat nu..Nog bedankt daar voor!
Ik zal eens kijken met andere IP nummers,deze kreeg ik ook alleen maar door een handleiding voor zo iets..Morgen meer..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: gFTP!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/13, 11:49:17 »
De digitale TV kabel gaat naar een Aminokastje in de huiskamer vlakbij de TV waar mee ik de zenders kies.De internetkabel gaat direkt de PC in even als de telefoonkabel die direkt de telefoon in gaat.En dan heb ik nog een analoge coax uitgang op dat modem en dat gaat naar de bovenkamers en naar de Humax PVR,want daar zitten ook nog digitale zenders in.
Van uit het aminokastje gaat een analoog signaal naar mijn TV,want die is nog analoog.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/13, 11:53:12 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: gFTP!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/13, 11:59:05 »
Ik heb 4 uitgangen op mijn modem in de meterkast,maar alleen twee daar van zijn aktief,1 voor TV en 1 voor Internet!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: gFTP!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/13, 16:04:15 »
Nog even de crosslinkkabel door gemeten of ik dat plugje er goed op geknepen had,maar is goed..Als ik hem in de entree stop gaat het ledje branden,dus de Humax wordt "gevoeld"..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline joseph

  • Lid
Re: gFTP!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/13, 16:43:43 »
M.i. kan je beter die Humax met netwerkkabel direct verbinden met een van de vrije poorten op je modem in de meterkast.
Dat kan ongestraft want modempoorten werken ook als switch.
Kan wel zijn dat 2 poorten (poort 3 en 4) voorbestemd zijn voor doorgeven ITV-signaal.
Dat was bij mij ook het geval maar die kan je in het modem zelf ook toewijzen voor internetverkeer.
Dat is normaal gesproken te vinden op de site van je provider en anders moet (ehum) de helpdesk je dat kunnen vertellen...
Denk dat dan veel van je problemen zijn opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/13, 16:47:59 door joseph »

Re: gFTP!
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/13, 23:36:01 »
Nou ja,kan wel eens vragen,maar ik heb er weinig vertrouwen in,eerlijk gezegd..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: gFTP!
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/14, 16:24:33 »
Ok,we hebben wat resultaat,ik heb mijn Sweex router 003 weer gevonden!Gewoon over heen gekeken de eerste keer.
In Windows kreeg ik ook verbinding met de Humax,heb zelfs bestanden gedownload met een oude versie van Filezilla.........maar toen ik op de schijf keek bleken die bestanden maar 220 Kb te zijn en dat is natuurlijk veel te weinig.
Dus ging er iets fout.Maar terug naar Ubuntu en met gFTP krijg ik nog steeds geen verbinding!Maar wel met Filezilla.Maar als ik daar dan op een bestand klik in de Humax  om te downloaden gaat het fout.Zie schermafdruk.
In XP moest ik een hele oude versie installeren anders was er een DLL te kort.Misschien in Ubuntu ook??Dit is 3.9.0.5
In Windows XP de 2.2 enz versie..
« Laatst bewerkt op: 2014/10/14, 16:27:51 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: gFTP!
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/14, 16:36:11 »
Ik kreeg het ip adres door in Humax door hem op DHCP te laten,heb je verbinding krijg je dat te zien,geen verbinding en alles is 0000,poort zie je niet staan,maar is 21.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Moob

  • Lid
Re: gFTP!
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/14, 19:06:17 »
Waarschijnlijk heb je geen schrijfrechten op /mnt/hd3/video, vandaar de melding in filezilla dat het de download niet op die lokatie kan opslaan.

Offline Moob

  • Lid
Re: gFTP!
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/14, 19:07:24 »
Waarschijnlijk heb je geen schrijfrechten op /mnt/hd3/video, vandaar de melding in filezilla dat het de download niet op die lokatie kan opslaan.

Andersom moet dat zijn, zag even niet dat de /mnt de externe site was :)

Offline Nero

  • Lid
Re: gFTP!
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/14, 19:39:22 »
Welke richting moet die download uit? Van de pc naar de Humax, of andersom?

Als het naar de pc moet: je hebt geen schrijfrechten op /, daar moet je naar je /home/<gebruiker>/ downloaden. Uit de screenshot maak ik op dat / het doel is.

Re: gFTP!
« Reactie #20 Gepost op: 2014/10/14, 21:35:20 »
Aha,dus ik kan alleen naar de home partitie downloaden?Van af de Humax??Ga ik even proberen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: gFTP!
« Reactie #21 Gepost op: 2014/10/14, 21:40:26 »
Je kan ook naar andere mappen downloaden, als je er maar -als gewoon gebruiker- schrijfrechten op hebt. Dat heb je niet op /, wel als je werkt als 'root' met bv sudo of su.

Re: gFTP!
« Reactie #22 Gepost op: 2014/10/14, 22:14:34 »
Ja,snap ik.Maar ik krijg het niet eens in de home map.Ik denk dat het te maken heeft dat ik waarschijnlijk Filezilla verkeerd heb geinstalleerd.Ik heb gewoon op het bestand dubbel geklikt en nu werkt het van uit de map documenten.En moet uiteindelijk op de map bin klikken om het te zien te krijgen.In de Dash komt hij niet..
Dus in het softwarecentrum Filezilla geinstalleerd,maar dan krijgt hij geen verbinding want moet een account hebben!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: gFTP!
« Reactie #23 Gepost op: 2014/10/14, 22:20:52 »
Hoho!Ik zie dat ik HUmaxFTD had ingevuld i.p.v.HumaxFTP.Maar toch geen download..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: gFTP!
« Reactie #24 Gepost op: 2014/10/14, 22:37:38 »
En toch heb ik iets binnen gekregen..Veel te kleine bestanden.Ik snap er werkelijk niks meer van..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.