Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie uitbreiden  (gelezen 6536 keer)

Gonaz

  • Gast
Partitie uitbreiden
« Gepost op: 2008/05/17, 22:24:32 »
Hoi allemaal

Ik heb een vraagje: hoe kan je je root partitie uitbreiden?

ff het hele verhaal. Ik heb een partitie over van ongeveer 30GB en zou deze bij mijn root partitie van Ubuntu willen smijten, omdat ik dan wat meer ruimte heb voor virtualisatie (bvb. Solaris e.d.). Is het mogelijk om zonder crashes de root partitie te vergroten (ik heb het vroeger eens geprobeerd en mocht Ubuntu opnieuw installeren :()

Dank bij voorbaat

Partitie uitbreiden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/17, 22:53:08 »
Als je overblijvende partitie net na die van / komt, dan kun je ze eerst verwijderen, en nadien de partitie van / uitbreiden met die unallocated space.
Moet in elk geval met de live-CD van GParted gebeuren...
Probeer niet om een partitie te verplaatsen, want dat kan letterlijk dagen duren... :(  en je kan het niet onderbreken...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline joop905

  • Lid
Partitie uitbreiden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/17, 23:00:00 »

Gonaz

  • Gast
Partitie uitbreiden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/18, 18:23:01 »
Bedankt voor het antwoord.
@Prosper: ik heb ooit eens een partitie van min externe HDD verplaatst 18 uur werk, was niet zo tof :(

Ik denk dus niet dat ik gemakkelijk mijn partitie zal kunnen uitbreiden. Want zo ziet mijn schijf er momenteel uit.
Wat                              Grootte     type
Vista                            156.9GB    NTFS
Swap                           956.9MB    Swap
Lege partitie                 29GB         Ext3
Extended
  -Root                         18.6GB      Ext3
  -Home                       19.8GB      Ext3
  -HP_Recovery            7.1GB        NTFS
  -uitwisselingspartitie   211.7MB     NTFS

De beste oplossing zal waarschijnlijk de root partitie formateren en samenvoegen met de lege en dan Ubuntu installeren. Ik moest toch nog 8.04 een keer installeren :D. Ondertussen ga ik mijn home partitie verminderen naar 10 GB (momenteel wordt er toch maar 2GB gebruikt) en heb ik nog meer ruimte voor virtualisatie.

Bestaat er een of andere manier om mijn geïnstalleerde programma's op te slaan en na de installatie van 8.04 terug te zetten, of zoiets in die aard?


Groetjes

Partitie uitbreiden
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/18, 19:34:31 »
Je kan volgens mij die lege partitie en je root partitie niet samenvoegen, want de eerste is een primaire partitie en de tweede is een logische partitie.
Als je de bestanden op je home nog nodig hebt, kun je best een volledige backup maken en dan alle partities, behalve die van Vista verwijderen, vervolgens ubuntu volledig opnieuw installeren...
Kun je eigenlijk ook eerst een serieus stuk van die Vista-partitie afpakken :)
Wat ik niet begrijp, is dat je HP-recovery partitie als logische partitie in die extended partitie zit ???
Neem overigens je swap misschien iets groter...

Om dezelfde programma's te installeren, bestaan er mogelijkheden (iets met dpkg-selections, zoek eens op dit forum), maar denk er wel aan dat sommige programma's een andere naam hebben gekregen in Hardy...
Je zou heel die lijst dan toch nog handmatig moeten gaan nakijken.  Heb je IMHO, even snel een lijstje geschreven, en na installatie van het basissysteem, één keer sudo qpt-get install en dan die lijst intikken.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Gonaz

  • Gast
Partitie uitbreiden
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/18, 19:43:41 »
Volgens Paragon Partition Manager (zit momenteel op Vista omdat ik daar nog wat aan het downloaden was) kan ik mijn root partitie wel uitbreiden (primaire partitie verwijderen => extended uitbreiden => logische partitie vergroten)
Wat is het probleem dat de HP-recovery als logische in mijn extended zit? (ik heb hem daar gestoken, had ooit eens primaire partities te weinig om Solaris te installeren).
Swap moet zeker niet groter, wordt nooit gebruikt (2GB ram en wordt binnen een aantal maanden uitgebreid naar 4GB).
Zal nu ff eens zoeken naar dpkg-selections. Bedankt voor de naam, ik had eens gelezen dat er zoiets bestond maar kon niet op de naam komen.

Partitie uitbreiden
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/18, 20:45:20 »
Citaat van: Gonaz
Volgens Paragon Partition Manager (zit momenteel op Vista omdat ik daar nog wat aan het downloaden was) kan ik mijn root partitie wel uitbreiden (primaire partitie verwijderen => extended uitbreiden => logische partitie vergroten)
Zou effectief moeten kunnen.  Ik zag je een deel van de extended bij die primaire aan het doen... vandaar dat ik zei dat het niet kan.  Dit van hierboven kan wel.
Citaat
Wat is het probleem dat de HP-recovery als logische in mijn extended zit? (ik heb hem daar gestoken, had ooit eens primaire partities te weinig om Solaris te installeren).
Is uiteraard geen probleem. :)
Vroeg me alleen af hoe die daar kwam. Maar dat zeg je zelf: jij hebt'm daar gestopt.
Vond dat een een rare fabriek die erin zou geslaagd zijn een recovery-partitie te plaatsen in een extended Linux-partitie die nog niet bestond... als je nog kan volgen :P
Citaat
Swap moet zeker niet groter, wordt nooit gebruikt (2GB ram en wordt binnen een aantal maanden uitgebreid naar 4GB).
Zal nu ff eens zoeken naar dpkg-selections. Bedankt voor de naam, ik had eens gelezen dat er zoiets bestond maar kon niet op de naam komen.
OK, veel succes.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Partitie uitbreiden
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/18, 20:59:02 »
Hier vind je iets meer. http://www.howtogeek.com/howto/linux/show-the-list-of-installed-packages-on-ubuntu-or-debian/

Het commando is overigens: dpkg –get-selections
Je kan daarop zoeken op dit forum: iets van dat je dan de output "pipet" naar een tekstbestand, dat je later dan gebruikt om dezelfde pakketten terug te zetten...

Maar ik blijf erbij dat het voor moeilijkheden kan zorgen met pakketten die een nieuwe naam hebben gekregen of zijn vervangen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Gonaz

  • Gast
Partitie uitbreiden
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/18, 21:04:41 »
Ok, ik ben tot een besluit gekomen. Ik ga dus mijn /home partitie volledig kopieren naar mijn externe HDD. Ubuntu volledig opnieuw installeren /home van 15GB en / van 55GB. Van de software zal ik gewoon een lijstje maken en dan alles opnieuw downloaden (daar gaat mijn datalimiet :D). En dan opnieuw de nodige gegevens van mijn kopie van mijn /home terugplaatsen.
Ziet er hier iemand potentiele problemen?

Btw: iemand ervaring met Solaris in VirtualBox op Ubuntu?
Mijn ervaring is met VirtualBox op Vista zeer positief enkel dat Vista teveel ram gebruikt, daarom een migratie naar Ubuntu :D
Mijn ervaring met Solaris gewoon geïnstalleerd (niet virtueel) is niet zo positief, teveel netwerkproblemen :(

Partitie uitbreiden
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/18, 21:17:15 »
Waarom /home maar 15 ?
En root heeft echt geen 55 GB nodig... Deze twee waarden worden meestal net omgekeerd.  Geef nog eens je redenen...

Kun je echt niet nog een stukje afpakken van Vista, of blijf je d'r liever helemaal af ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Gonaz

  • Gast
Partitie uitbreiden
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/18, 21:32:48 »
Waarom root zo groot: omdat ik mijn virtuele besturingssystemen als root installeer (standaard gebruiker gaf problemen). Dus moet die root partitie groot zijn, dacht ik. Mijn /home gebruikt nu toch bijna niets (2GB dacht ik).

Van mijn Vista ga ik afblijven totdat ik plaats te kort heb voor iets anders, dus momenteel nog niet.

Edit: ligt dit nu aan mij maar ik zie hier de forumtijden van het posten allemaal een uur eerder (20:32 toont hij terwijl het 21:32 is)

Partitie uitbreiden
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/18, 21:45:14 »
Citaat van: Gonaz
Edit: ligt dit nu aan mij maar ik zie hier de forumtijden van het posten allemaal een uur eerder (20:32 toont hij terwijl het 21:32 is)
In je profiel kun je de juiste tijdszone selecteren.

Gonaz

  • Gast
Partitie uitbreiden
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/18, 22:02:32 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: Gonaz
Edit: ligt dit nu aan mij maar ik zie hier de forumtijden van het posten allemaal een uur eerder (20:32 toont hij terwijl het 21:32 is)
In je profiel kun je de juiste tijdszone selecteren.
Dank u, das handig