Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie CD  (gelezen 1134 keer)

RoosR

  • Gast
Installatie CD
« Gepost op: 2008/05/17, 18:10:01 »
De hele iso gedownload en gebrand. Programma staat nu op CD. Bij installatie binnen windows worden er toch weer bestanden gedownload ???  CD blijkbaar niet voldoende ?

Installatie CD
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/17, 18:15:46 »
Allereerst welkom hier.
Wat bedoel je met "installatie binnen windows" ?
Als je een normale live-CD hebt gebrand dan moet je de pc herbooten en zorgen dat hij van CD opstart en dan kom je in een menu terecht.
Maar je kunt best eerst wat in de documentatie gaan lezen: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Tsiburaska

  • Gast
Installatie CD
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/17, 18:17:00 »
Welke heb je gedownload? Live CD waarmee je eerst de huidige computer kunt testen of deze geschikt is en alles werkt of de Alternate die alleen kan installeren?

Verder moet je via Bios instellen dat je kunt starten vanaf CD of DVD speler dus bij opstart computer moet deze dan de CD vinden.
Ook eerst de test van CD doen want soms zit daar een foutje...
Via de 3 bovenste links van Installatie en Beginnners hierboven die vast staan doorlezen kom je ook verder...
Succes en laat iets horen wat je gedownload hebt, 8.04 of andere versie en Life of Alternate...

We staan klaar om te helpen dus welkom op dit forum.

Offline siegi

  • Lid
Installatie CD
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/17, 18:19:15 »
Bij wubi installatie worden er dacht ik bestanden van internet gedownload.
Wubi is eigenlijk alleen om ubuntu uit te proberen, zonder partities te moeten aanmaken. ubuntu word geinstalleerd op de windows partitie.  Dit is natuurlijk niet de echte installatie.

RoosR

  • Gast
Installatie CD
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/18, 09:35:03 »
Iedereen bedankt voor de adviezen.

Als volgt:  Ubuntu 8.04 van de officiele ubuntu website. Dus ik neem aan dat dat de juiste versie is.
Daarna het iso gebrand. De CD als volgt te gebruiken:
Booten met CD waardoor Ubuntu van CD wordt gedraaid, zonder iets te installeren.
De CD afspelen in windows. Dan komt er een keuze menu waaronder Ubuntu installeren binnen Windows, een demo installatie en een volledige installatie (een reboot noodzakelijk)

Ik heb gekozen voor installeren binnen windows.
Andere partitie gekozen dan waar windows op staat. Hoezo zou dit geen echte installatie zijn ?
Is het voor een echte installatie noodzakelijk de partities te maken in Ubuntu ?
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het filesystem moet worden aangepast
Inmiddels staat ubuntu er op en kan ik via het bootmenu van Windows kiezen met welk OS ik aan de slag wil


Echter geen antwoord op mijn vraag gezien, waarom na het plaatsen van de CD met bestanden uit het iso en het kiezen voor de eerder genoemde installatie weer de hele riedel van internet moet worden gedownload

Met groet

RoosR

Offline lizardman

  • Lid
Installatie CD
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/18, 10:16:19 »
'installatie binnen windows' wordt gezien als 'geen echte installatie' omdat het geen volwaardige ubuntu installatie is.
De cd is in eerste instantie bedoeld om een volledige installatie mee te doen, te weten, op eigen partities.
Voor die installatie staat alle informatie op de cd, hoewel ook bij een volledige installatie nog bestanden worden gedownload, met name voor de taal. (het is natuurlijk onmogelijk om alle taalpaketten voor de hele wereld op èèn cd te plaatsen)

Het zal zeer goed mogelijk zijn dat voor de installatie binnen windows nog bestanden moeten worden bij gehaald die nodig zijn voor zo'n, eigenlijk ongebruikelijke, installatie. Immers er past maar 700 MB op een cd. Kijk maar eens hoeveel er op de Vista schijf staat.
Dan is het nog zeer knap dat alles op èèn cd staat. hoewel...niet *alles* dus :)

Misschien geeft dit een beetje een antwoord op je vraag.

Ps. Als je echt van de volle kracht van Ubuntu wilt genieten wordt over het algemeen een installatie op eigen partities aanbevolen.

ps. 2. Als je geïnteresseerd bent en je wilt je inlezen hier een paar linkjes met veel informatie:
http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

Alvast veel Ubuntu plezier gewenst..
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Tom

  • Lid
Installatie CD
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/18, 10:33:45 »
Plus de nodige updates die uitgebracht zijn voor Hardy LTS om te gaan naar 8.04-1.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Nick1890

  • Lid
Installatie CD
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/18, 10:49:05 »
@RoosR
Hetgeen ik gelezen heb doet mij vermoeden dat je momenteel met een WUBI-installatie zit. Op zich niks mis mee, want ik doe dit al een jaar lang in parallel met een "normale" installatie.
Reden waarom ik dat denk:
Je sprak van: "Ik heb de LiveCD (in mijn CDROM-speler zitten) en tóch wordt de ganse rimram (= ISO van de LiveCD van Ubuntu 8.04) opnieuw via het internet binnengehaald.
Hoewel dit bij de 8.04 NIET (meer) zou mogen het geval zijn, loopt het blijkbaar nog mis met het voortijdig herkennen van de geschikte ISO in de CDROM-drive; iets waardoor de ISO juist NIET meer zou moeten binnengehaald worden.
P.S. 1: Kun je even bevestigen of het wel degelijk ging om het binnenhalen van de Ubuntu-ISO (+/- 700Mb)? Of bedoelde jij het achteraf binnenhalen van Taalpakketten, Veiligheids-Updates, e.d.? Dit laatste is immers normaal, hoor.
P.S. 2: Indien je wel degelijk een WUBI-installatie hebt, weet dan dat momemteel de functie LVPM niet geinstalleerd is. Met LVPM kun je nl. on the fly de verschillende Wubi-"partities" aanpassen, t.t.z. de Root en de Home
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

RoosR

  • Gast
Installatie CD
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/18, 17:16:29 »
Beste laatste 3 heren,

Heel erg bedankt voor jullie adviezen en het is me nu wel duidelijk dat ik op een "wubi" installatie zit. De term is voor mij nieuw. Ik heb Ubuntu op een oude PC naast Windows geinstalleerd. Vooralsnog om eens rond te kijken. Die PC benader ik met VNC viewer vanaf mijn windows laptop en kan zo dus wat klooien zonder mijn laptop nu meteen met Ubuntu te voorzien.
Wellicht dat het er een keer van komt om ooit eens over te stappen. Gezien het feit dat ik in de ICT werkzaam ben, moet ik ook windows onder de knoppen hebben om allerlei software uit te testen

Erg leuk dat er meteen zulke waardevolle reacties komen, kom daar maar eens om bij Windows...!

Groet en nogmaals dank

RoosR

Offline Kev

  • Lid
Installatie CD
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/18, 17:20:01 »
Daar staan we voor om u te helpen en zo goed als we mogelijk kunnen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.