Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.10 teleurstelling  (gelezen 5374 keer)

joostmeijer

  • Gast
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Gepost op: 2008/11/03, 20:48:12 »
Ik heb me aardig verheugd op de komst van de nieuwe Ubuntu. Helaas ben ik behoorlijk teleurgesteld over hoe het loopt, er zijn behoorlijk wat dingen die het niet goed doen:

-Na veel gedoe werkt het geluid nog steeds matig en erg moeizaam.
-Computer loopt regelmatig klem op de meest uiteen lopende dingen
-Mijn computer is traag geworden
-Het internet is erg langzaam
-Na veel werk doet de printer het nog steeds niet

Uiteraard heb ik hard geprobeerd om de problemen te verhelpen maar helaas lukt het mij niet.

Erg jammer zijn er mensen die het zelfde hebben of suggesties hebben hoe ik dit kan oplossen. Ik ga anders wel weer terug naar 8.04.

Met vriendelijke groet,

Joost Meijer

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/03, 20:57:37 »
1 geluid heb ik ook problemen, het is erg zacht, heb je ook een interne kaart ?
2 niet een keer gehad
3 ietswat, 8.04 liep hier ook sneller, ik zet de toeters en bellen altijd uit, hier is vista beter in als ik die wil hebben
4 firefox een schop geven en overstappen op opera.. heb ik gedaan, firefox was hier ook traag
5 hp laser werkt prima

joostmeijer

  • Gast
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/03, 21:04:15 »
Ja ik heb ook een interne kaart, ook de usb headset werkt niet alleen bij skype en sporadisch bij muziek/films.

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/03, 21:54:43 »
Tja, ik zal zometeen ook terugstappen naar ubuntu 8.04 vrees ik...
Mijn toetsenbord werkt niet fatsoenlijk, in de zin van onwerkbaar, en de volumeregeling van mijn geluidskaart heeft het nog nooit echt goed gedaan onder ubuntu....

Maar ik heb het mensen al van het begin horen zeggen dat ubuntu 8.10 relatief instabiel en buggy zou zijn.... Had je ook met ubuntu 6.10... Er zijn ook aardig wat die ubuntu 8.04 skippen...
Dus mischien is 9.04 al wat beter...
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/03, 22:21:38 »
Hier werkt alles juist weer naar behoren, al merk ik weinig verschil met 8.04. Op deze dingen na:
In 8.04 werden direct allemaal vensters geopend met f-spot als ik mijn telefoon aansloot. Erg vervelend, moest eerst 3 vensters wegklikken. Bij 8.10 wordt dat eerst keurig gevraagd, en de optie om mijn music direct te openen is erbij gekomen. En beide vragen in 1 venster, die je in 1 klik weg kan klikken.
8.04 was erg stabiel, maar voelde soms log aan. Vooral als ik met wat zwaardere applicaties bezig was. 8.10 voelt een stuk lichter, werkt net iets beter door, en start ook iets sneller op.

Maar goed, al met al niet heel veel verschil heb ik het idee.

edit: en natuurlijk de tabblad functie (nieuw in 8.10) in nautilus, erg gemakkelijk!
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Mij

  • Lid
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/03, 22:53:24 »
Die van mij sluit een stuk sneller af dan in 8.04 :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/04, 00:01:40 »
Ik ben ook niet kapot van 8.10. Veel rafels. Ze hadden beter wat langer kunnen wachten en in die extra tijd de zaak wat beter afwerken. Slechte reclame.

Enfin, je neemt natuurlijk altijd een gok, wanneer je direct overstapt wanneer er een nieuwe versie is. Beter een maand of twee wachten.

Over een maand of twee is 8.10 een goed product geworden, verwacht ik. Tegen die tijd zullen er ongetwijfeld al honderden megabytes aan updates zijn geweest.

Overigens heb ik zelf 8.10 zelf alleen geïnstalleerd op een partitie van m'n speeldoos: mijn werkpaarden gaan van LTS (8.04) naar LTS (10.04).

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/04, 00:12:03 »
Dat is het nadeel van de deadline, zo komen ze met afgerafelde producten...
Van mij mag het best wat soepeler, ik vindt dat kwaliteit boven tijd gaat...
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/04, 00:12:45 »
Ik heb wel wat dingetjes maar niet echt noemenswaardig.  Ligt het soms aan de hardware? Wat het tot mijn grootte vreugde wel weer doet, in 8.04 niet, is mijn tv kaart. Mij hoor je niet klagen, voor mijn onlangs bestelde Acer one heb ik ook gevraagd om 8.10 op te zetten, mocht dit nog niet kunnen zetten ze er 8.04 erop. In dat geval zet ik op de Install Party 8.10 erop, als ik hem dan binnen heb.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/04, 01:58:21 »
Citaat van: slorg
Dat is het nadeel van de deadline, zo komen ze met afgerafelde producten...
Van mij mag het best wat soepeler, ik vindt dat kwaliteit boven tijd gaat...
Dit is niet waar.

De tussenversies worden gebruikt om het nieuwste van het nieuwste in te testen, in realtime bij de gebruikers.

En dus loop je tegen problemen aan, die (indien gemeld) allemaal worden verbeterd.
uiteindelijk komen dan alle nieuwe dingen volledig uitgetest in een LTS versie.

Snap wel dat iedereen aldoor het nieuwste wil hebben.
Snap alleen niet dat iedereen loopt te zeiken als het allemaal niet werkt.

Uiteindelijk mag je alleen stabiliteit verwachten van de LTS versie.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Roel1963

  • Lid
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/04, 02:04:34 »
Citaat van: Gandyman
De tussenversies worden gebruikt om het nieuwste van het nieuwste in te testen, in realtime bij de gebruikers.

En dus loop je tegen problemen aan, die (indien gemeld) allemaal worden verbeterd.
uiteindelijk komen dan alle nieuwe dingen volledig uitgetest in een LTS versie.

Snap wel dat iedereen aldoor het nieuwste wil hebben.
Snap alleen niet dat iedereen loopt te zeiken als het allemaal niet werkt.

Uiteindelijk mag je alleen stabiliteit verwachten van de LTS versie.
Het testen zou in beta-versies moeten gebeuren, zodra wordt gereleased zou naar mijn mening iedere versie stabiel moeten zijn, en de LTS versies nog eens een beetje extra.

Overigens loopt 8.10 op mijn test-pc als een zonnetje :)

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/04, 02:11:27 »
Citaat van: pjotr123
Ik ben ook niet kapot van 8.10. Veel rafels. Ze hadden beter wat langer kunnen wachten en in die extra tijd de zaak wat beter afwerken. Slechte reclame.

Enfin, je neemt natuurlijk altijd een gok, wanneer je direct overstapt wanneer er een nieuwe versie is. Beter een maand of twee wachten.

Over een maand of twee is 8.10 een goed product geworden, verwacht ik. Tegen die tijd zullen er ongetwijfeld al honderden megabytes aan updates zijn geweest.

Overigens heb ik zelf 8.10 zelf alleen geïnstalleerd op een partitie van m'n speeldoos: mijn werkpaarden gaan van LTS (8.04) naar LTS (10.04).
Daarom zie ik liever een  cyclus van een jaar, 6 maanden is te kort voor alles te testen. Veel andere Linux distributions hanteren ook een jaar de ontwikkeling kan snel gaan maar het moet wel eerst getest worden.Helaas is elke pc anders wat de hardware betreft anders zou het een stuk makkelijker zijn.Ik denk dat het voor Apple (Mac OS X ) een stuk eenvoudiger is omdat zij minder hardware ondersteunen dus minder drivers.

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/04, 02:39:09 »
Wat hier blijkbaar niet begrepen word is dat je het beste test in het veld.

Als ik hier een software pakket op mijn computer maak, dan kan dat perfect werken.

Echter alle mensen mixen alle soorten hardware door elkaar en noemen dit dan een computer.

Het is onmogelijk voor Canonical om ditzelfde te doen en dan te testen.
En dus worden alle tussenversies gereleased , echter niet als stabiel, maar werkend.

En wederom zal er dus op die vele duizenden verschillende soorten hardware problemen ontstaan bij de gebruikers.

Die problemen worden gemeld en dus kan het team hierop verbeteringen maken zodat strakjes alles goed werkt.

Uiteindelijk word alles wat goed werkt verwerkt in de LTS versie.

Ik zie trouwens niet hoe je dit anders zou moeten doen ??

Citaat
Daarom zie ik liever een  cyclus van een jaar, 6 maanden is te kort voor alles te testen.
Is 6 maanden dan wel genoeg tijd ???

Nee, want wederom zullen er problemen ontstaan op allerhande soorten hardware.

Dan moet je terug naar de basic, zoals Debian werkte.
Die maakte een release en als die bewezen 3 jaar achtereen stabiel werkte werd dit de stabiele versie genoemd en werd hij gereleased.

Echter Debian merkte dat ze teveel achter gingen lopen en dit weer niet haalbaar was heden ten dage.

Nogmaals.
Als je een stabiele PC wilt hebben gebruik je alleen de LTS versie.
en laat je al het andere links liggen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/04, 08:27:15 »
Citaat van: Gandyman
[Snap wel dat iedereen aldoor het nieuwste wil hebben.
Snap alleen niet dat iedereen loopt te zeiken als het allemaal niet werkt.

Uiteindelijk mag je alleen stabiliteit verwachten van de LTS versie.
Voor de LTS versie mag je voor Kubuntu dan 6.06 gaan gebruiken :) ...... die is ook al weer 2 jaar  oud ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/04, 08:50:32 »
Er is niks mis mee als de versies die geen LTS versie zijn testversies zijn. Alleen lijkt het me dan wel zaak dat dit duidelijk gemeld wordt op de downloadsites. Dit is nu niet het geval waardoor er waarschijnlijk mensen ubuntu 8.1 installeren omdat ze gehoord hebben dat ubuntu een geweldig product is. Een aardig deel van die mensen zal vervolgens teleurgesteld raken, dat is niet goed. Als er iets geleerd kan worden van windows Vista is het dit wel.

Offline lcup

  • Lid
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/04, 08:52:12 »
Zoals Mark Shuttleworth al zei, zijn de eerste versies na een LTS vooral proefversies. De ontwikkelaars krijgen de ruimte om te experimenteren. Dan weet je eigenlijk al dat je dit soort dingen kunt verwachten.

Enig echte nadeel van een LTS is dat je oude of verouderde software blijft gebruiken. Zo vind ik het updaten naar bijvoorbeeld OpenOffice 3.0 voor Linux nogal omslachtig, en misschien zelfs wat onbetrouwbaar, vergeleken met die voor Windows.

Dit moet idd nog beter bekend worden om teleurstellingen te voorkomen

Offline Ed

  • Lid
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/04, 09:32:31 »
Bij mij draait 8.10 goed, eindelijk werkt mijn flash weer perfect, iets dat ik in 8.04 niet voor elkaar kreeg. Gisteren een nieuwe all in one printer aangeschaft HP 4180, werd zonder problemen herkend, geweldig. Het enige probleem wat ik zie is dat de kleuren van de vensterkaders soms weg vallen, heb ik ook gehad in Gutsy en werd opgelost dus het zal hier ook wel opgelost worden, Nvidia probleempje.

Gr.Ed

Offline JvH

  • Lid
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/04, 10:48:45 »
Over het algemeen ben ik er van 8.04 naar 8.10 op vooruit gegaan. Een aantal dingen (bijv. fullscreen apps + Compiz) werken nu goed bij mij, waar dat voorheen niet het geval was.
Het enige grote probleem dat ik ondervind is het geluid. Sinds 8.10 loopt in veel spellen het geluid merkbaar achter op het beeld. Niet onwerkbaar, maar toch wel vervelend.

Jammer genoeg wordt mijn videokaart (ATI HD4870) in 8.04 niet herkend, anders was ik überhaupt niet afgestapt van de LTS.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/04, 11:02:52 »
Ik neem hierover een "middenpositie" in....

Met gewone versies worden wat meer risico's genomen dan met LTS-versies. Zeker met de eerste gewone versie na een LTS, zoals destijds 6.10 en nu 8.10. Intrepid is Edgy II...  :-)

Maar het gaat me te ver om gewone versies "niet stabiel" te noemen. 7.04 en 7.10 waren bijvoorbeeld prima versies. Van het begin af aan.

Over een maand of twee, mogelijk al eerder, zijn er ongetwijfeld al zoveel verbeteringen aan 8.10 uitgevoerd via de updates, dat je 8.10 met een gerust hart aan iedereen kunt aanraden.

Overigens zijn de vernieuwingsverschillen tussen 8.04 en 8.10 zo klein, dat de meeste mensen gewoon beter 8.04 LTS kunnen kiezen. Ook beginners met Linux. Behalve als je spiksplinternieuwe hardware hebt, zodat je de drivers van 8.10 nodig hebt.

Niet alleen wegens de beproefde betrouwbaarheid en stabiliteit van 8.04, maar ook hierom:
http://www.ubuntu.com/products/ubuntu/release-cycle

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/04, 11:34:01 »
Citaat van: pjotr123
Ik neem hierover een "middenpositie" in....

Maar het gaat me te ver om gewone versies "niet stabiel" te noemen. 7.04 en 7.10 waren bijvoorbeeld prima versies. Van het begin af aan.
Onstabiel lijkt me inderdaad niet de juiste term. Ik heb mijn bericht aangepast. Testversie lijkt me beter aansluiten bij wat er zo over wordt geschreven. Maar ik blijf erbij dat mensen er bewust voor kunnen kiezen om te testen of niet. Dit betekend dat het duidelijk vermeld moet worden wanneer een versie nog niet goed uitgetest is. Of het nu een LTS, een normale, KDE of Gnome of welke versie dan ook is. Als het na twee maanden dan wel goed getest is, dan kan dat tzt vermeld worden.

prlwgn

  • Gast
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/04, 11:40:46 »
Heb nog geen vinger uitgestoken om 4.10 te installeren. Ben nl niet zo gretig wat nwe versies betreft en ben een kat uit de boom kijker. Ik ben blij met 8.04 L T S.
En wacht net zo lang tot 8.10 L T S verschijnt in de update manager.
Vista moet ik ook niet in huis hebben. Maar werk nog steeds met XP SP3 en ben zeer tevreden met beide systemen. Ubuntu uiteraard meer tevreden.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/04, 11:42:43 »
op het forum krijg je natuurlijk een bepaald, misschien wel wat vertekend, beeld bij een nieuwe distributie/versie. immers iedereen meldt op deze plek vaak wat er fout is gegaan, en heel soms dat het helemaal het einde is, en helemaal niet fout is gegaan.
verder deel ik de visie van pjotr123, die ik al eerder met hem gewisseld heb, dat de nieuwe versie betrekkelijk weinig stralende verbeteringen met zich meeneemt. wanneer alles goed loopt binnen een lts versie waarom zou je dan op een werk/productiebak gaan overschakelen? op een testlap van mij doet de nieuwe versie het redelijk, maar ik heb nog lang niet alles getuned en geinstalleerd.

prlwgn

  • Gast
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/04, 11:47:17 »
Ja foutje bedankt

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/04, 13:07:11 »
Citaat van: pjotr123
Ik ben ook niet kapot van 8.10. Veel rafels. Ze hadden beter wat langer kunnen wachten en in die extra tijd de zaak wat beter afwerken. Slechte reclame.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens!
Ik heb diverse 8.10 beta's gedraaid die ik zwaar knudde vond, daarentegen draait de final release perfect!
Zelfs het raid0 gebeuren is met een paar klikken geautomatiseerd in de alternate versie.
Het enige wat ik heb moeten aanpassen is het ipv6 protocol uitzetten, maar dat komt omdat ik met een wat oudere router werk.
Ubuntu 8.10 is voor mij de eerste Ubuntu die goed is.....chapeau!

Ubuntu 8.10 teleurstelling
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/04, 13:35:31 »
Citaat van: leoquant
op het forum krijg je natuurlijk een bepaald, misschien wel wat vertekend, beeld bij een nieuwe distributie/versie. immers iedereen meldt op deze plek vaak wat er fout is gegaan, en heel soms dat het helemaal het einde is, en helemaal niet fout is gegaan.
verder deel ik de visie van pjotr123, die ik al eerder met hem gewisseld heb, dat de nieuwe versie betrekkelijk weinig stralende verbeteringen met zich meeneemt. wanneer alles goed loopt binnen een lts versie waarom zou je dan op een werk/productiebak gaan overschakelen? op een testlap van mij doet de nieuwe versie het redelijk, maar ik heb nog lang niet alles getuned en geinstalleerd.
Inderaad, in de ideale situatie zou het forum helemaal stil en verlaten zijn....
Als je zo kijkt  zou je zelfs tot de conclusie komen omdat het forum steeds drukker word dat er ook meer problemen komen ;) (ben ik het zelf niet mee eens hoor, ik denk dat het is omdat er meer mensen zijn, als 20% een probleem heeft, en er komen 10 keer zoveel mensen bij terweel het aantal mensen met een probleem daalt met 10% zou het aantal problemen toch stijgen, terwijl het procentueel is afgenomen...    Lijkt mij een mooi punt om (anti-linux) FUD te verspreiden, de problemen groeien.... Lies, Damned lies and Statitics was het toch? ;))
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?