Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost!! Swap, root en eigen partitie  (gelezen 2369 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Opgelost!! Swap, root en eigen partitie
« Gepost op: 2010/04/21, 12:18:24 »
Hallo allemaal.

Ik werk al geruime tijd met Ubuntu 9.04, geen klachten, maar ik hoor veel positieve reacties over Ubuntu 9.10. Al mijn muziekbestanden, foto's etc. staat op een partitie.

Volgenden week wil ik Ubuntu 9.10 installeren, en de swap en root partitie maken gaat eigenlijk vanzelf. Maar hoe kan ik nu een extra partitie maken voor de muziek, foto's etc?
Vr.gr. jabuca
« Laatst bewerkt op: 2010/04/25, 08:21:33 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/21, 13:13:02 »
Hiervoor kan je in het installatieprogramma handmatig gaan partitioneren, en aangeven waar de partities binnen het bestandssysteem aangekoppeld moeten worden.

Je moet je hierin wat verdiepen. Hoe dan ook, bij het volledig vers herinstalleren, kan je je permitteren eens te experimenteren. Al doende leert men, en loopt het fout, dan doe je het eens over.

Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/21, 13:18:19 »
Citaat
Ik werk al geruime tijd met Ubuntu 9.04, geen klachten, maar ik hoor veel positieve reacties over Ubuntu 9.10. Al mijn muziekbestanden, foto's etc. staat op een partitie.

Volgenden week wil ik Ubuntu 9.10 installeren

Waarom dan niet ineens de 10.04 LTS installeren, dan ben je met je distro volledig bij de tijd en drie jaar gerust.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/21, 13:26:15 »
Citaat
Volgenden week wil ik Ubuntu 9.10 installeren
Waarom dan niet ineens de 10.04 LTS installeren, dan ben je met je distro volledig bij de tijd en drie jaar gerust.
Inderdaad, vooral omdat de volgende versie (10.04) ook nog eens een LTS is, wil ik je sterk aanraden deze te installeren. LTS = Long Term Support.
29 april komt die uit ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/21, 13:35:59 »
Maar hoe kan ik nu een extra partitie maken voor de muziek, foto's etc?
Met het programma "gparted" kun je partities aanmaken. Je kunt dit nu alvast installeren en een bestaande partitie resizen. Vervolgens kun je op het lege stuk dat overblijft een nieuwe partitie aanmaken. En hier vervolgens je data neer zetten.

Ik raad je aan om /home ook op een aparte partitie te zetten. Je kunt tijdens het installeren van Ubuntu kiezen voor iets als "handmatig partitioneren" en dan aanwijzen op welke partitie je /home wilt hebben. Zelf heb ik een / partitie van max. 20 GB. en de rest is voor /home
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/21, 14:11:24 »
Citaat
Ik raad je aan om /home ook op een aparte partitie te zetten.
Persoonlijk vind ik je oorspronkelijke plan, alleen je data op een aparte partitie, te verkiezen boven een aparte /home. Pjotr legt hier uit waarom een aparte home voor de eindgebruiker eigenlijk geen meerwaarde heeft: http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-pa

Offline jabuca

  • Lid
Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/21, 16:26:17 »
Hallo Vanadium, Wazzaaa en Progger.

Alle drie bedankt voor jullie snelle reactie en tips.

Alle foto's, muziek etc. heb ik vanmidag op een externe harddisk geplaatst. Een Packard Bell 320 gb silver, en dit ging zonder problemen.
Warom ik niet eind deze maand de 10.04 LTS installeer; persoonlijk wacht ik liever eerst alle recensies even af. Allemaal heel vriendelijk bedankt.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/21, 16:51:29 »
Citaat
Ik raad je aan om /home ook op een aparte partitie te zetten.
Persoonlijk vind ik je oorspronkelijke plan, alleen je data op een aparte partitie, te verkiezen boven een aparte /home. Pjotr legt hier uit waarom een aparte home voor de eindgebruiker eigenlijk geen meerwaarde heeft: http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-pa
Het kan nadelen hebben, maar dat het een "een nutteloze complicatie" is vind ik overdreven.
zelf heb ik al jaren voordeel aan mijn aparte /home partitie. Er zijn voor mij erg veel instellingen die behouden blijven. Hij zegt dat het complicaties kan geven met nieuwe versies van programma's. Dat is inderdaad mogelijk, maar bij mij nooit voorgekomen. Je kunt dan alsnog de betreffende map verwijderen uit je home.
Het is dus een keuze die je kunt maken. Vooral als je vaker een clean install doet (ipv upgraden) is een aparte /home erg handig.

Warom ik niet eind deze maand de 10.04 LTS installeer; persoonlijk wacht ik liever eerst alle recensies even af. Allemaal heel vriendelijk bedankt.
Groot gelijk joh.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/21, 21:49:51 »
Zoals het nieuwe Ubuntu Manual (Installation, pag 17) aangeeft:
This option is for more advanced users
create a separate /home partition. This can be very useful in case you decide to reinstall Ubuntu,

Maak voor (!!!) een nieuwe installatie een reserve kopie van de muziekbestanden, foto's etc.

Van Ubuntu 9.04 naar 9.10 kan je ook een distributie-upgrade doen: http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuKarmic
Dan heb je niets te maken met partities enz.

Een reserve kopie van belangrijke bestanden is dan ook (eigenlijk altijd) nodig.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jabuca

  • Lid
Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/23, 07:57:03 »
Maar hoe kan ik nu een extra partitie maken voor de muziek, foto's etc?
Met het programma "gparted" kun je partities aanmaken. Je kunt dit nu alvast installeren en een bestaande partitie resizen. Vervolgens kun je op het lege stuk dat overblijft een nieuwe partitie aanmaken. En hier vervolgens je data neer zetten.

Ik raad je aan om /home ook op een aparte partitie te zetten. Je kunt tijdens het installeren van Ubuntu kiezen voor iets als "handmatig partitioneren" en dan aanwijzen op welke partitie je /home wilt hebben. Zelf heb ik een / partitie van max. 20 GB. en de rest is voor /home


Hallo Wazzzaaa , ik heb gisteravond even gekeken naar gparted, ziet er mooi uit, lijkt  op Partition Magic. Een goede tip!! Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Swap, root en eigen partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/23, 08:39:52 »
Eerst altijd een backup maken, wat je ook al aan het doen bent.

Dan een aparte partitie maken en daar je muziek op zetten(of op gaan zetten).
Dan met livecd alles wissen behalve de muziek partitie.
Dan nieuwe ubuntu installeren. Op lege stuk installeren.

Dan in nieuwe ubuntu "gksudo pysdm" installeren/starten. Hiermee kun je de muziek partitie verbinden aan een map in je home map. zodat je deze gemakkelijk kunt bereiken(of links in nautilus zetten als bookmark).

Offline jabuca

  • Lid
Re: Opgelost!! Swap, root en eigen partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/26, 08:46:19 »
Langs deze weg wil ik iedereen bedanken voor het meedenken, en alle ideeën.
Voor mij was de makkelijkste oplossing een externe harddisk, en dan een backup van alle foto’s, mp3 bestanden etc. Ik heb boven nog een Pentium 4 toren staan, en daar ga ik dan de rest van de tips op uitproberen.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!