Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clean install  (gelezen 1004 keer)

Offline RobinAJ

  • Lid
clean install
« Gepost op: 2011/10/16, 10:47:50 »
Volgens de tips is het beter om een schone installatie te doen. Nu vraag ik mij af hoe het nu met de programma's zit. Ik heb 2 partities, een / en een /home. Dus alleen de / wordt dan opnieuw overschreven. Hoe zit het dan met alle programma's want al mijn data en instellingen staan op de /home. Denk hierbij wat vooral van belang is voor mij is de map .evoloution en nog enkele met data en instellingen.
Blijven deze behouden of worden ze ook overschreven?
Moet ik hier een backup van maken en later terugzetten? En wat voor soort backup? Kan dat dan gewoon een kopie zijn of moet het een backup uit het programma zijn?
Is er misschien ergens een how-to voor een clean install? Mag ook in het engels. Ik heb al gezocht maar het niet kunnen vinden.
Het installeren is geen probleem, het gaat zuiver om de data. Heb al vaak genoeg (bij mijzelf en anderen) Ubuntu geinstalleerd, alleen nog nooit met behoud van de /home.

Ik heb tot nu toe altijd een upgrade gedaan wat prima werkt maar heb lang gewacht voor deze versie (10.04) vanwege de problematiek rond deze versie. Nu merk ik ook dat mijn systeem tergend traag is, vooral Evolution gaat als een slak. Vuze werkt geheel niet meer, ook niet na opnieuw te installeren. Dus wou ik nu eindelijk doorstromen in de hoop dat mijn systeem weer sneller wordt. Het is een quadcore dus daar mag best wat snelheid in zitten.

Wie heeft er voor mij tips of waar kan ik tips vinden?

Alvast bedankt.

PS: Ik ga ondertussen even de nieuwste Ubuntu downloaden dan kan ik tussenliggende versies gewoon overslaan.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Re: clean install
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/16, 12:36:53 »
Als het goed gaat blijven alle instellingen van de programma's zoals van Evolution gewoon behouden en automatisch weer in gebruik genomen als het betreffende programma wordt geïnstalleerd.
Alleen instellingen die op de / partitie staan gaan verloren.
Zoals samba instellingen en fsab.

Een back-up kan natuurlijk nooit kwaad.
Er kan immers altijd iets onverwachts mis gaan.
Simpel de data en de verborgen mappen naar een usb stick o.i.d. kopiëren is volstaat.
Mocht het nodig zijn, dan kopieer je die bestanden en mappen gewoon weer terug naar de home map.

Bij het installeren moet je de partitie indeling handmatig bepalen.
Ik weet ff niet uit mijn hoofd hoe maar je moet de /home partitie aangeven.
Kijk uit dan je hem niet of formatteren zet. ;)

Verder de traagheid.
Ik weet niet zeker of het wordt verholpen met een nieuwe installatie.
Meestal zijn het ergens bepaalde instellingen die vloeken.
Als deze instellingen in je home map staan komt de vertraging dus vrolijk weer terug.

Offline vanadium

  • Lid
Re: clean install
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/16, 12:45:19 »
Tegenwoordig werk ik ook met een aparte /home, omdat ik dan achteraf niet de moeite moet doen om de data terug te zetten.

Als ik een "verse" installatie doe van een nieuwe versie, dan gebruik ik echter nooit mijn "oude" home directory. Dit om redenen die Erik Krom aangeeft: zo wordt het echt een "verse" installatie.

In de praktijk gaat het als volgt:

- Ik start de live CD, en ga door naar een live sessie
- Vanuit de terminal hernoem ik mijn oude homedirectory (vanadium -> vanadium_old)
- Ik voer de installatie uit. Bij de keuzemogelijkheden over de installatiewijze kies ik "Overige":  dan moet je zelf partities en koppelpunten opgeven. Mijn systeempartitie koppel ik uiteraard aan / en laat ik herformatteren. Mij home partitie koppel ik aan /home en laat ik niet herformateren.

Achteraf is het dan een fluitje van een cent om selectief gegevens uit de oude home terug te plaatsen
- Alle documenten en andere data
- Selectief: mijn .thunderbird directory, zodat alle mail en instellingen in één klap hersteld zijn.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: clean install
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/16, 17:14:12 »
Ok, het beste is dus echt alles opnieuw partitioneren.

Als ik dan gelijk overstap naar ext4 kan ik dan gewoon nog alles van de oude /home gebruiken (terug gekopieerd van externe hd)? Of kom ik met programma's in de knoei?

Als ik eerlijk ben is het wel eens nodig om een goeie backup te maken en dus echt alles eens te verwijderen en dan alleen terug te plaatsen waar ik aktief mee bezig ben (denk dan aan stamboomwerk/foto/video).
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline vanadium

  • Lid
Re: clean install
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/16, 17:42:26 »
Ik raad aan enkel je persoonlijke gegevens terug te plaatsen in de nieuwe installatie. Niet de oude configuratiegegevens.

Re: clean install
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/16, 18:15:58 »
Ik raad aan enkel je persoonlijke gegevens terug te plaatsen in de nieuwe installatie. Niet de oude configuratiegegevens.

Alleen de configuraties die je perse wilt bewaren.
Zoals je instellingen van Evolution, Firefox e.d.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: clean install
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/16, 18:47:47 »
Behalve persoonlijke data gaat het vooral om de e-mails uit Evolution en de bookmarks uit Firefox. De rest vindt ik niet zo belangrijk want dat is allemaal opnieuw in te stellen. De data is ook gemakkelijk op een externe harde schijf te zetten (ik maak regelmatig een backup van mijn filmpjes en foto's). Mijn grote angst is dan dat ik mijn e-mails kwijt raak en mijn scherm niet aan de praat krijg, heb namelijk een moeilijke videokaart die niet door catalyst ondersteund wordt (vandaar dat ik nu ook een AMD watermerk in mijn systeem heb staan en iedere keer dat ik upgrade komt het ook vrolijk weer terug, bedankt AMD) en mijn kennis is niet zo groot dat ik dat 1-2-3 oplos. Dat watermerk is wel op te lossen door 2 files te vervangen van een oude driver.
Door diverse problemen in het verleden met dit systeem zie ik er een beetje tegenop maar ik ben nu volop bezig met een goede backup dus hopelijk kan ik binnenkort upgraden met een clean install.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]