Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellen Grub2 in Ubuntu 9.10 (Karmic)  (gelezen 1278 keer)

Offline Cello

  • Lid
Instellen Grub2 in Ubuntu 9.10 (Karmic)
« Gepost op: 2009/11/30, 22:39:14 »
Hallo ik ben zo'n Multi-Booter en heb momenteel 2 OS'en draaien: Ubuntu en Windows 7 en dat gaat prima samen. Beide zou ik momenteel nog niet willen missen dus draait er GRub2 als bootloader.

Binnen Ubuntu 9.10 kan d.m.v. de functie Systeem, beheer,  "Opstart manager" de specifieke eigenschappen voor Grub 2 ingesteld worden, zoals de tijd welk systeem binnen een aantal seconden als eerste gestart wordt. Graag zou ik dat Grub hier stopt en me de keuze biedt zonder afteller.
Het lijkt echter niets te doen want na een reboot komt Grub (1.97, vreemd maar het is Gub 2 ??) niet naar voren met de gewijzigde instellingen.
Welke files worden hierbij aangepast ? Ik heb al verwijzingen naar de Boot/grub/grub.cfg map gevonden ennaar  etc/grub.d en etc/default.
In Hardy kon dat met de Tool GrubEdit, maar die werkte met een Menu.lst die niu niet meer gebruikt wordt.

Welke Linux expert weet de "truuk", ik ben er redelijk nieuw mee.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/30, 23:16:36 door Cello »

Offline track

  • Lid
Re: Instellen Grub2 in Ubuntu 9.10 (Karmic)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/30, 23:16:57 »
Hoi Cello,

welkom met jouw eerste bericht op het forum !

Had je de handleiding van grub2 al gevonden ?
(-> http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2 )

track

Offline Cello

  • Lid
Re: Instellen Grub2 in Ubuntu 9.10 (Karmic)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/30, 23:24:19 »
Hoi Track,

Hartelijk dank voor je snelle reactie en verwijzing, deze had ik inderdaad nog niet gevonden. Ik moet er tevens  nog aan wennen dat er regelmatig iets in terminalvensters getypt moet worden om je doel te bereiken. Niet echt iets om een beginner mee over de streep te halen. Maar de huidige Ubuntu release ziet er goed uit en ondersteunt al veel hardware. Het grote alternatief voor windows begint toch al aardig volwassen te raken.  :D

Offline track

  • Lid
Re: Instellen Grub2 in Ubuntu 9.10 (Karmic)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/30, 23:29:01 »
Gelukkig hoef je normaal niet telkens weer de terminal hebben.
Alleen als je iets grondiger wilt prutsen, zoals jij nu. =D

Eigenlijk dacht ik dat de Opstart Manager onder Uby 9.10 best wél werkt toch ?
Dan zou je het toch grafisch hebben.  Of gaat er iets mis ?

track

Offline Cello

  • Lid
Re: Instellen Grub2 in Ubuntu 9.10 (Karmic)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/02, 18:21:48 »
Dag Track,

Volgens de Grub 2 Wiki zouden een aantal instellingen niet te maken zijn via de opstartmanager, wellicht dat dat met een update ervan het eens komt. ik ga in ieder geval deze manual eens uitdiepen en zien wat er allemaal mogelijk is.
In ieder geval Thnx anyway.