Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub error 18  (gelezen 711 keer)

Grub error 18
« Gepost op: 2008/01/04, 17:02:22 »
Weer probeerde ik windows naast mijn ubuntu installatie te draaien, dus nadat ik windows had geinstalleerd had ik ubuntu ernaast geinstalleerd, na een hoop gekloot met alle input/output errors die ik 80% van de pogingen tot installeren  (geloof me, die cd is hardstikke schoon onbeschadigd en de image is goed) kreeg was ik er eindelijk in geslaagd ubuntu te installeren.
Maar nu krijg ik tijdens het opstarten grub error 18
Na wat googlen kwam ik erachter dat het waarschijnlijk was omdat de boot buiten het cylinderbereik van mijn bios zat.
Maar ik heb windows maar 30GB gegeven (van de 150 dus linux heeft 120 GB) terwijl mijn bios zoon 125 aankan...
Bovendien als ik mijn windows partitie als boot instel geeft hij ook error 18.
Mijn bios instellingen zijn allemaal standaard, ik heb al die dingen van LBA als schijf type via de bios al geprobeerd maar het haalt niks uit, nu probeer ik uit wanhoop linux mint te downloaden maar ik denk niet dat het veel uithaalt aangezien hij ubuntu based is...

En Epox wil natuurlijk geen bios flash upgrade geven dus kan ik ten eerste mijn schijf niet 100% gebruiken en ten 2e vergeet mijn computer de helft van mijn ram geheugen (mijn moederboord is Epox 3SPA3L)

Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen of mij wijzen naar een werkende linux distro?
(dit bericht is ook met een livecd getypt)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Grub error 18
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/04, 18:01:08 »
Misschien dit draadje http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13653.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Grub error 18
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/04, 22:26:55 »
Je bios updaten is geen sinecure, dus je moet precies weten welke bios versie je nu hebt.

Je kan dit eventueel online proberen te achterhalen.
http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/iclk?sa=l&ai=BsoNqNp1-R5imKpPSiALqkojKBvfiuB-XlI_ZA8CNtwGQvwUQBRgFINnj7gIoBTgAUIH0gfH8_____wFgkaSKhewXqgEHcHJvZHVjdLIBDnd3dy5jaWFvLmNvLnVryAEB2gEtaHR0cDovL3d3dy5jaWFvLmNvLnVrL0VQb1hfRVBfM1NQQTNMX181NDEwNzcwgAIBqAMB6AMe6APlBegDBQ&num=5&adurl=http://www.esupport.com/index.cfm%3Frefererid%3D28&client=ca-ciao-uk_js

Let wel het gaat er voorlopig alleen om je bios versie te achterhalen.

Maar ik denk dat je nog de oude versie hebt :P

De laatste versie geeft ondersteuning voor:
02/21/2002 BIOS
Added support for up to 137GB IDE drives.
http://www.epox.com/USA/article.asp?ID=1282

##################################
Ik zal nog ff wat uitleggen:
Je kan de HD dan wel partitioneren, maar dat ziet de bios niet.
Die ziet alleen de hele HD en wanneer die groter is dan de bios kan lezen zal hij niet de hele HD lezen.

Nu zul je in Windows het probleem houden echter in Ubuntu/Linux niet.
Die zal de hele HD kunnen gebruiken.
################################

Nog even een TIP:
Kijk in je Bios en zoek naar LBA.
Vaak kan je hier kiezen voor AUTO of NORMAL.
Kies hier voor normaal, dan zal Grub waarschijnlijk nu al niet meer mopperen.

Is je probleem nu nog niet over ???

Hmz.
Wat je dan kan doen is een kleine /boot partitie maken aan het begin van de HD.
Je hebt er al Windows op staan ??

Download dan ff "Gparted" en brand deze op een cd.
Boot nu van die CD en start Gparted op.
Nu vergoot je de HD aan de achterkant van die Windows partitie ( als die als 1e erop staat) met 1 Gig.
((BTW 20 Mb is al genoeg, mja liever 500Mb als je meerdere kernels wilt en 1 Gig zou meer dan voldoende moeten zijn)

En je verkleint de partitie waar Windows opstaat aan de voorkant ( het 1e plekje op de HD) met 1 Gig.
Nu heb je 1Gig vrije ruimte om daar je /boot te installeren.

De rest installeer je op de andere vrije ruimte van de HD.

Nu zou je Grub probleem ook over moeten zijn.

SCCS
:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Grub error 18
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/04, 23:44:30 »
Mijn bios geeft dacht ik 137GB al aan, en op de epox site stond echt niks over mijn model moederboord.
En via de bios instellingen stondt hij al op auto...
(bovendien wist ik wel dat linux wel de hele schijf ziet, ik gebruik linux nu wel een tijdje)

Maar na een hoop gepruts en om het feit dat ik ubuntu deze vakantie (serieus) minstens 20 keer opnieuw geinstalleerd heb gehad heb ik het opgegeven en draai ik nu alleen nog maar op ubuntu...
Ik had trouwens eerder werkende dualboot maar mijn MS windows XP cd was verlopen aangezien de serial niet goed was (windows 98 was trouwens wel legaal maar die gaf hetzelfde probleem ;) )
En ik houdt het echt ook wel bij ubuntu, werkt hartstikke goed en ik heb hier nog 5 windows computers om me heen :P

Bedankt voor de hulp in ieder geval

(btw, @gijsbert http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13653. is geen geldige link :S))

Edit: Ik heb mijn pc ff ge reboot en mijn bios geeft 136 GB aan, ook in windows had ik dat, dus ik denk dat mijn bios dat wel ondersteundt (terwijl mijn schijf theoretisch 160GB is (maar waarschijnlijk 160 000 mb))
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline jan11000

  • Lid
Grub error 18
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/05, 00:14:32 »
137 GB is dit niet een van de eerste versie's van xp, die geen grote schijven kunnen zien?

Grub error 18
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/05, 02:54:43 »
Nee , Windows is puur afhankelijk van de bios.
Als je in de bios een HD zou weghalen, krijg je die ook nooit meer te zien in Windows.

Zow intelligent is Windows nou :P

Echter ik heb zelf al eens met dit bijltje moeten hakken, met een oude IBM pc die als webser werkt.
Die bios ziet geen grotere schijven dan 20Gig.
En er hangen 2X 320 Gig in en 1 van 500Gig.

Bios gaat kompleet over de zeik, maar in Debian is het geen probleem die werkt rustig door.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D