Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine en standaard printer  (gelezen 473 keer)

Wine en standaard printer
« Gepost op: 2015/07/12, 11:33:51 »
Onder Wine heb ik in Ubuntu nog twee Windows programma's draaien waaronder mijn geliefde mailclient The Bat! In beide progamma's is het niet mogelijk iets te printen via mijn HP Deskjet 2050A. Ik krijg dan de mededeling dat er geen standaard printer geselecteerd is. In het Wine configuratiescherm zie ik geen optie om hier iets aan te doen. Printer werkt overigens feilloos zonder Wine.
Is er misschien toch nog een mogelijkheid om de printer onder Wine werkend te krijgen?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wine en standaard printer
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/12, 16:46:15 »
Dag,
Ik ben geen wine-printer deskundige en kan je daar niet mee helpen, maar heb je ooit serieus overwogen om binnen linux een alternatief te zoeken voor de email-client die eigenlijk het best werkt in windows?

Kijk bv. eens naar http://alternativeto.net/software/the-bat/   
Thunderbird kan veel, is open source en werkt onder windows/apple/Linux

Offline jolo

  • Lid
Re: Wine en standaard printer
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/12, 17:01:27 »
Het is niet met zekerheid te of je kunt printen via Wine. In http://wine-wiki.org/index.php/Drivers staat hierover het volgende
Citaat
Hight level HW drivers usb, printer, scanner.. (in terms of driver stack) might eventually work as they don't talk directly to the hardware but to the lower level drivers. It's possible to create those [lower] level "drivers" that talk to the hardware via Linux drivers. Example is experimental support for USB drivers.
Low level HW drivers (network cards, video drivers, specific hardware, etc). won't ever work as they talk directly to the hardware which Wine can't do. And emulating this won't by feasible. Besides you'll have better chances getting Linux driver instead.

Ikzelf heb een Photosmart 6510 print/scanner die in Ubuntu 14.04 wel goed print met LibreOffice Writer. Deze print/scanner is geïnstalleerd via Afdrukbeheer.

Met Wine 1.6.2 in Notepad kan ik dan wel de Photosmart 6510 selecteren. Maar print van iets meer dan twee regels tekst, slechts gedeeltelijk. Namelijk iets minder dan een regel tekst. Daarna komt het A4 vel papier uit de lade. Het maakt daarbij niets uit of ik print via het draadloze netwerk of via USB.

Als je daarentegen de printer niet kunt selecteren in je Wine applicaties, dan verwacht ik dat je er niet mee kunt printen. Volgens https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=29829 zou The Bat! mail client wel behoren te werken. Alleen zie ik daar niets staan over printen.

Check verder of er iets bruikbaars staat, in deze hyperlink http://wine-wiki.org/index.php/General_Wine_Troubleshooting#Printing

Edit:

Of de door EZ-man genoemde Thunderbird een geschikte vervanger is voor The Bat! mail client, zou je kunnen checken in deze hyperlink http://email-clients.softwareinsider.com/l/3/The-Bat-Professional Al gaat het dan wel over de The Bat! Professional.


« Laatst bewerkt op: 2015/07/12, 17:12:27 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

JohPoe

  • Gast
Re: Wine en standaard printer
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/12, 17:02:53 »
Ik heb geen wine geinstalleerd maar wat ik heb begrepen is dat wine via ubuntu CUPS print.
De vraag is: heb je die HP printer als standaard printer in ubuntu aangegeven en staat die printer wel online?
(afdrukbeheer - printer rechtsklikken en aangeven als standaard printer instellen)



Re: Wine en standaard printer
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/12, 18:40:33 »
Allen dank voor de reacties tot dusver, maar een en ander had ik al opgezocht en bekeken. Helaas zonder resultaat..
Overigens kan ik leven met dit afdruk probleempje onder Wine. The Bat! ervoor wegdoen peins ik niet over. Alles wat bijna denkbaar is kan met The Bat!, draait rondjes om alle andere mailclients.
Zo heb ik, om maar iets te noemen, een eigen geluid toegekend aan sommige mappen in accounts. Ik hoor dan aan dat specifieke geluid in welke map iets binnenkomt..

Re: Wine en standaard printer
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/13, 15:03:06 »
Heel raar maar waar. Sinds vandaag krijg ik bij een printopdracht in mijn twee programma's onder Wine niet meer het schermpje met de mededeling dat er geen standaard printer geInstalleerd is maar zie ik de printopdracht met vermelding van mijn HP printer etc. en via de OK knop wordt het dan geprint!
Echt geen idee waarom printen onder Wine nu wel correct gaat, ik ben mij er niet van bewust iets veranderd te hebben en zag die mogelijkheid trouwens ook niet.
Zou alleen al het plaatsen van een probleem hier op het forum een magische invloed op de oplossing hebben?   ;)

Re: Wine en standaard printer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/17, 18:22:11 »
Toch maar een berichtje in dit inmiddels oude topic omdat ik er uiteindelijk achter ben waarom mijn printer, HP Deskjet 2050A, wel of niet werkte in een programma onder Wine.
De printer moet al aanstaan alvorens ik het programma onder Wine start waar ik de print opdracht geef. Geen probleem dan.
Maar als ik de printer pas inschakel ná het starten van het programma onder Wine volgt dan die mededeling dat er geen printer geselecteerd is bij een print opdracht.