Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FF52, Pulseaudio en Lubuntu  (gelezen 3518 keer)

Offline Henk14

  • Lid
FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Gepost op: 2017/03/21, 18:55:19 »
Bij Lubuntu direct doen heb ik al gemeld dat Lubuntu 16.04 niet perfect is en een aantal aanvullende handelingen noodzakelijk zijn.  Eén daarvan is dat FF52 pulseaudio nodig heeft om geluid te kunnen afspelen en omdat het niet in Lubuntu aanwezig is, moet het geïnstalleerd worden. Het lijkt er op dat pulseaudio een ander probleem veroorzaakt in Lubuntu. Vrijdag (nadat ik pulseaudio had geïnstalleerd), zaterdag, zondag en gisteren knalde met enige regelmaat de (bedrade) internetverbinding er uit. Als de pc dan weer opnieuw gestart werd, werkte alles weer normaal.

Ik kwam er gisteravond achter dat pulseaudio automatisch opstart en dan wordt ALSA dus overruled (corrigeer me als ik het fout heb).  Ik heb de automatische opstart uitgevinkt bij standaardtoepassingen voor LXsession en vandaag zeer beperkt gewerkt met FF (alleen sites zonder geluid). De rest van de dag heb ik gewerkt met de Chrome browser (ook sites met geluid afgespeeld) en de internetverbinding bleef OK.  Daarnaast heeft Audacious de hele dag zonder problemen aan gestaan.

Het lijkt er op dat ALSA en Pulseaudio niet lekker samenwerken. Ik wil daarom Pulseaudio verwijderen van mijn systeem.

Mijn vraag aan jullie is: Hoe kan ik dat het beste doen? Via de terminal, via Synaptic of nog een andere manier? Dat ik dan geen geluid in FF heb, daar kan ik mee leven. Ik gebruik toch meestal Chrome.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/21, 19:47:12 door Henk14 »

Offline Tom

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/21, 21:02:39 »
Ik zou synaptic gebruiken .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Henk14

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/21, 21:17:01 »
Dat zou mijn voorkeur ook hebben. Echter, als ik bij Synaptic in het zoekscherm pulseaudio intyp komen er zoveel pakketten dat ik vrees dat ik er teveel afgooi.

Offline vanadium

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/21, 21:19:14 »
Misschien kan je het ook eens omgekeerd proberen: alsa eraf, en pulseaudio erop. Zie http://askubuntu.com/questions/774458/installed-lubuntu-16-04-version-no-audio-now/821039

sudo apt-get remove --purge alsa 
sudo apt-get install pavucontrol
Daarna instellingen controleren:
gksu pavucontrol 

Offline Henk14

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/21, 21:30:39 »
Bedankt voor de link! Mijn vermoeden blijkt juist. "ALSA and PulseAudio don't get together well. They are conflicting each other most of the times".

Mijn vrees is alleen als ik een essentieel onderdeel uit Lubuntu ga verwijderen, dat ik nog verder van huis ben. Eigenlijk houd ik het liefst Lubuntu zo origneel mogelijk. De enige toevoegingen die ik doe zijn Google Chrome en Thunderbird. Verwijderen van onderdelen van het originele systeem doe ik eigenlijk nooit. 

Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/21, 22:03:06 »
Misschien kan je het ook eens omgekeerd proberen: alsa eraf, en pulseaudio erop.

sudo apt-get remove --purge alsa 
sudo apt-get install pavucontrol

Waarom zou je alsa er af gooien? Pulseaudio en alsa werken naast elkaar. Ik zit op een linux-audio-forum en daar hebben velen het al aan de praat.
Pulseaudio is ook vooral alleen voor ff, waar alsa ook voor meer audio werkt.
En alsa is kwalitatief stukken beter.

Overigens speelt dit probleem niet met ubuntu omdat ubuntu ook al pulseaudio heeft.
En mijn audio software werkt ook gewoon nog met alsa. Dus naast elkaar!
« Laatst bewerkt op: 2017/03/21, 22:05:17 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/21, 22:13:20 »
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101968.msg999408#msg999408

Ik had alleen last van deze issue in Lubuntu (zoals het artikel al aangaf). Simpelweg via Synaptic pakketbeheerder PulseAudio installeren loste het probleem op. Ik heb weer geluid onder Firefox.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/21, 22:35:12 »
Mijn zoon had eergisteren problemen om filmpjes in Facebook te bekijken...dit lukte niet.
Even was synaptic ook niet bij te werken maar, na 5 minuten dan toch wel.
Toen zag ik bij het bijwerken dat Firefox opgewaardeerd zou worden met 1 punt. (nu= 52.0.1).

Zag ook de vermelding dat FF Alsa niet meer ondersteunt en het in de toekomst ook niet meer van plan is.
 http://www.linuxmag.nl/2-algemeen/810-mozilla-ondersteunt-niet-langer-de-advanced-linux-sound-architecture-alsa

Na deze opwaardering van Firefox in de synaptic, heeft mijn zoon dit getest. Het werkte weer (afspelen van filmpjes in zijn Facebook en het geluid was ook weer OKé) zoals hij het gewoon was. Alsa en Pulse Audio, (alsook Html5 als addon in Firefox) stonden al (bij hem in de synaptic) geïnstalleerd op zijn computer ( PCLinuxOS Kde5-plasma- 64bit/.iso 2017.03.01 - Kernel: 4.9.13 --Desktop i7 Medion Eraser ).

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/21, 23:11:59 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Henk14

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/22, 07:52:03 »
Dank voor jullie reacties.

Pulseaudio toch maar verwijderd zoals ik het er op had gezet. Via de terminal. Lubuntu draait als een zonnetje.

Offline peer

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/26, 15:28:31 »
ik weet niet precies hoe het zit. Maar pulseaudio is volgens mij een soort uitbreiding op alsa.
Gisteren heb ik debian 9 minimal lxde geïnstalleerd als basis voor een audio-os . Alsa-utils en mixer geïnstalleerd. Mijn focusrite (externe soundcard) werkte direct. Toen pulseaudio gedeïnstalleerd. Mijn focusrite deed niets meer. Mijn interne kaart werkte gewoon nog via alsa. Pulseaudio zorgt er dus o.a. voor dat externe geluidskaarten makkelijker toegankelijk zijn.

Nadat ik qjackctl geïnstalleerd had werd de focusrite door jack zonder problemen herkend.

AVlinux (de audio-distrtributie) kiest er voor om zonder pulseaudio te werken omdat het met jack werkt. jack en pulseaudio gaan niet goed samen
Ubuntu studio werkt echter met pulseaduio èn jack. het kan dus wel.

Ik heb een oude computer die ik als gitaarversterker gebruik en heb er voor gekozen om uit te gaan van een minimale debian installatie met rt-kernel. Werkt voor mij beter als avlinux, ubuntu studio of kxstudio (deze wil niet eens starten op mijn pc). Momenteel haal ik op deze pc een werkbare latency van 2 ms.

Maar pulseaudio zou gewoon goed moeten werken op een pc/laptop voor normaal gebruik

Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/27, 13:05:07 »
ik weet niet precies hoe het zit. Maar pulseaudio is volgens mij een soort uitbreiding op alsa.
Gisteren heb ik debian 9 minimal lxde geïnstalleerd als basis voor een audio-os . Alsa-utils en mixer geïnstalleerd. Mijn focusrite (externe soundcard) werkte direct. Toen pulseaudio gedeïnstalleerd. Mijn focusrite deed niets meer. Mijn interne kaart werkte gewoon nog via alsa. Pulseaudio zorgt er dus o.a. voor dat externe geluidskaarten makkelijker toegankelijk zijn.

Ik heb wel op een homestudioforum gelezen dat pulseaudio slechter van geluidskwaliteit zou zijn dan alsa. Kun jij daar iets over zeggen?

Overigens zit ik met ubuntu waar dit schijnbaar niet speelt (lees de eerdere quote). Mijn systeem draait nog gewoon op alsa.
Ongetwijfeld zal het geluid van mijn ff over pulseaudio lopen (??) maar mijn geluidssoftware pakt gewoon nog steeds alsa.
Of is het misschien zo dat pulseaudio niet meer is dan de link tussen ff en alsa?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/27, 14:03:44 »
Mijn Audacious player draait op Pulse audio uitstekend !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline peer

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/28, 08:07:05 »
ik weet niet of pulseaudio slechter geluidskwaliteit oplevert dan alleen alsa. Gevoelsmatig zeg ik dat dit niets zou moeten uitmaken. Maar ik ben een hobbyist geen audi professional.
 
Voor mij is pulsaudio een extra laag bovenop alsa. Zie wikipedia: "PulseAudio wordt onder meer gebruikt in Ubuntu en OpenSUSE[4] als aanvulling op ALSA. PulseAudio draait in user space en biedt meer functies aan dan ALSA, dat in kernel space draait."

De reden dat in een audio-os zoals avlinux er voor wordt gekozen om niet met pulsaudio te werken is omdat het gewoon niet nodig is. Jack (Qjckctl) bovenop alsa geeft alle mogelijkheden die je nodig hebt. Pulseaudio maakt deze situatie ingewikkelder.
Omdat pulseaudio eigenlijk standaard is geworden in gewone distributies zie je dat het ook in audio-distributies steeds vaker aanwezig is (denk ik).

ik heb een oude pc uit 2002 die ik als gitaarversterker gebruik. Kxstudio draait hier niet op, ubuntu studio met moeite, avlinux draait goed (latency 4ms). Om het maximale uit de pc te halen heb ik er een minimale debian lxde opgezet, voorzien van rt-kernel en audio-instellingen. Nu heb ik een latency van 2ms. Bovendien heb ik er alleen maar de programma's opstaan die ik nodig heb en dat vind ik ook wel fijn.

Offline Henk14

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/03, 19:20:43 »
Hallo allemaal,

Even een update van mijn internetproblemen (die misschien nu verholpen zijn) . Zoals jullie hierboven kunnen lezen dacht ik dat het probleem zou zitten in de installatie van Pulseaudio. Dat bleek niet te kloppen. Aanvankelijk draaide de pc zonder problemen, maar opeens begon het weer. Met enige regelmaat viel de bedrade internetverbinding weg. Volgens het icoontje van de NM-applet zou er verbinding zijn, maar die was er dan niet meer. Opnieuw opstarten en alles ging weer goed. Omdat ik in 12.04 en 14.04 nooit problemen had met de internetverbinding heb ik achterhaald wat anders was in 16.04 dan de vorige versies. Het bleek dat in 16.04 standaard de Xfce energiebeheer aan staat, in tegenstelling tot de vorige versies.  Na enig googlen bleek energiebeheer (in Windows) inderdaad een probleem te kunnen zijn. Energiebeheer zou de internetverbinding verbreken. Uitschakelen van energiebeheer zou de oplossing zijn. Ik heb dat gedaan door de autostart  in Standaardtoepassingen voor LXSession uit te vinken. Sinds gistermorgen geen problemen meer en LIght locker (die werd overruled door Energiebeheer) werkt ook weer op dezelfde manier als in 14.04.

Klinkt het bovenstaande logisch of is het allemaal onzin? Graag jullie mening.

Omdat ik toch bezig was in Standaardtoepassingen voor LXSession heb ik nog een aantal toepassingen die op automatisch opstarten stonden uitgevinkt.

Dit zijn:
Energiebeheerder (zie hierboven)
Blueman-applet (geen idee wat het is)
Updatemelder (elke dag laat ik de updates binnen komen via Updatebeheer, dus de melder is niet echt nodig)
Netwerk (dit is dus de NM-applet) Bij deze PC alleen een bedrade verbinding, dus waarom een netwerkmanager? Alles werkt prima. Ik zie alleen geen icoontje in de taakbalk.
PulseAudio. Ondanks dat ik Pulseaudio verwijderd heb, staat ie er steeds.

Kan ik deze uitgeschakeld laten?

En de twee die nog ingeschakeld staan, Schermvergrendeling (is dit Light Locker?) en Gebruikersmappen aanpassen? Kan ik die eventueel ook uitschakelen?

Ik heb wel de indruk dat mijn oude PC (HP dc7600, waar elke Mb minder een zegen voor deze PC is) wel wat soepeler loopt als er zo min mogelijk wordt opgestart.
 


Offline vanadium

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2017/04/03, 19:37:28 »
Klinkt logisch: het zou wel degelijk dat energiebeheer kunnen zijn die ervoor zorgt dat je netwerkkaart het niet goed doet. Blueman-applet heeft wellicht met bluetooth te maken. Niet nodig als je geen bluetooth gebruikt. "Gebruikersmappen aanpassen" is wellicht wat ervoor zorgt dat je standaard makken hernoemd worden als je de taal verandert. Kan je uitgeschakeld houden.

Offline Henk14

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2017/04/03, 19:54:53 »
Dank voor je reactie Vanadium!

Offline Henk14

  • Lid
Re: FF52, Pulseaudio en Lubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2017/04/07, 10:05:05 »
We kunnen naar alle waarschijnlijkheid wel vaststellen dat het de energiebeheerder was, die zorgde voor het wegvallen van de internetverbinding. Vanaf het moment dat deze was uitgeschakeld (zondagmorgen) geen last meer gehad van een wegvallende verbinding.

En m.b.t. het geluid in Firefox het onderstaande van het engelstalige ubuntu forum:

The Lubuntu dev team pushed out a new version of Firefox, 52.0.2+build1-0ubuntu0.16.04.1 late yesterday, 30 March 2017, as listed in the history.

This Firefox build re-enables ALSA audio and fixes the issue, at least for now. Last news was that Mozilla still plans to remove the ALSA coding from Firefox later this summer, though, which would undo this fix. As per Simon Quigley's plan if Mozilla does remove the code they will look at a new browser.

Kennelijk heeft het Lubuntu team er niet voor gekozen om pulseaudio toe te voegen aan Lubuntu. Doet mij toch vermoeden dat ALSA en Pulseaudio elkaar in de weg zitten in Lubuntu.

« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 10:12:54 door Henk14 »