Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nvidia driver vervangen  (gelezen 411 keer)

Offline bmuscotty

  • Lid
nvidia driver vervangen
« Gepost op: 2018/01/28, 15:37:05 »
Hallo,

Ik heb een oude grafische kaart van nvidia. De software hiervan word niet meer geupdate. Ik ben niet zo technisch. Nu heb ik gelzen dat ik de xorg-driver(??) het beste kan gaan gebruiken omdat die veilig zou tegen meltdown en spectre. Alleen weet ik niet hoe ik dat precies moet doen.  Kan iemand mij advies geven in svp begrijpelijke taal ( :D) hoe ik de nvidia drivers kan uitschakelen (of verwijdern??) en die xorg driver kan gebruiken?

Bedankt.

Re: nvidia driver vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/28, 17:40:32 »
Nu heb ik gelzen dat ik de xorg-driver(??) het beste kan gaan gebruiken omdat die veilig zou tegen meltdown en spectre. Alleen weet ik niet hoe ik dat precies moet doen.

Volgens mij heeft meltdown en spectre niets van doen met een grafische driver. Het gaat, volgens mij, om de volgende situatie. Laat nooit je P.C. of laptop onbeheerd achter als je met het openbare netwerk verbonden bent. Dat kan zijn in de bibliotheek, hotel, et. c. en je even kop koffie gaat halen bijvoorbeeld. De hacker is ook verbonden met het netwerk. Ziet dat iemand zijn computer onbeheerd achter laat. De hacker voert een 'opnieuw opstarten' op jouw computer uit. Loopt vervolgens tegen het wachtwoord van je BIOS aan. Als er geen beveiliging in de vorm van meltdown en spectre aanwezig is, dan heeft de hacker binnen een paar seconden de beschikking over alle data op je computer.

Ergo, laat het zoals het is met je nvidia driver en laat nooit je computer onbeheerd achter als je ......
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: nvidia driver vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/28, 20:05:19 »
Volgens mij heeft meltdown en spectre niets van doen met een grafische driver.
Toch wel....
https://usn.ubuntu.com/usn/usn-3521-1/

Maar goed, het is "alleen" maar Spectre; Meltdown is gevaarlijker.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/28, 20:07:31 door Pjotr »

Offline bmuscotty

  • Lid
Re: nvidia driver vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/29, 14:40:55 »
Begrijp ik het goed dat er alleen gevaar bestaat voor wat betreft de oude -niet meer geupdate - grafische driver wanneer de aanvaller lokaal aanwezig is in dezelfde ruimte als ik en dan een aanval zou kunnen uitvoeren? In pjotrs link staat nl "A local attacker could use this to
expose sensitive information, including kernel memory." De computer met de oude grafische kaart is een desktop en die staat altijd in huis en maakt altijd bedraad contact met ht internet.
Voor de rest is de computer helemaal geupdate! (xubuntu 16.04.3).

Kan ik het zo laten met de oude  nvidia software? Alles werkt prima en ik wil dat dat graag zo blijft uitraard. Ik weet niet hoe groot ik het gevaar moet inschatten. Maak me vooral zorgen wanneer aanvallers login data van mijn bank en dergelijke zouden kunnen onderscheppen.

Wanneer ik toch die xorg moet gebruiken, hoe krijg ik die dan aan de praat?

Bedankt voor de hulp.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: nvidia driver vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/29, 16:46:48 »
Ja, lokale aanvallen zijn in veel situaties vooral theoretisch gevaarlijk.... Het blijft een afweging. Je valt trouwens automatisch terug op het open-bronstuurprogramma Nouveau, wanneer je het gesloten niet-vrije Nvidia-stuurprogramma verwijdert en daarna je computer herstart.

Zelf zit ik er juist over te denken om terug te stappen naar het niet-vrije stuurprogramma, wegens het betrekkelijk geringe risico.

Offline Suns

  • Lid
Re: nvidia driver vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/29, 16:57:40 »
Hallo,

Ik heb een oude grafische kaart van nvidia. De software hiervan word niet meer geupdate. Ik ben niet zo technisch. Nu heb ik gelzen dat ik de xorg-driver(??) het beste kan gaan gebruiken omdat die veilig zou tegen meltdown en spectre. Alleen weet ik niet hoe ik dat precies moet doen.  Kan iemand mij advies geven in svp begrijpelijke taal ( :D) hoe ik de nvidia drivers kan uitschakelen (of verwijdern??) en die xorg driver kan gebruiken?

Bedankt.

Software & Updates opstarten en extra stuurprogramma openen en zie printscreen.

Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

youpie123

  • Gast
Re: nvidia driver vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/29, 17:10:20 »
Er is zelfs al een Nvidia Open Bron driver voor oudere kaarten

Ik heb om deze te krijgen wel het PPA toegevoegd

Citaat
sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa &&  sudo apt-get update