Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computerklok flipt  (gelezen 1831 keer)

Offline livino

  • Lid
Computerklok flipt
« Gepost op: 2008/08/27, 12:54:48 »
Een probleempje dat zich voor de installatie van Hardy Heron al voordeed, maar duidelijk nog niet is opgelost, is dat mijn systeem af en toe problemen heeft bij het opstarten.

Hij maakt dan gigantisch veel lawaai, geeft aan "CMOS Date/Time not set" en wil niet verder. Ik ga dan de BIOS (zo heet dat toch?) in en merk dat de klok ergens op 18/08/2006 staat. Als ik de datum en het uur dan aan pas, is er geen vuiltje meer aan de lucht.

Kan dit te maken hebben met de installatie van mijn externe harde schijf? Zijn er nog mensen die dat probleem hebben gehad en opgelost? Heeft duidelijk niks met Ubuntu of Linux te maken.

Lieven

Computerklok flipt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/27, 13:00:27 »
Is het een al wat ouder moederbord? dan zou het battrijtje van het moederbord wel eens leeg kunnen zijn.

Edit: Net te laat.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Dwarrel

  • Gast
Computerklok flipt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/27, 13:02:45 »
Zet je pc eens uit. Ga nu naar de achterkant van de pc, bovenaan zit als het goed is een schakelaar met een I en 0  zet hem even op 0 en dan weer op I als je hem nu weer aanzet heb je het probleem weer?
Zo ja dan kan het zijn dat je bios batterij op is.

PS ik ben traag.

Offline livino

  • Lid
Computerklok flipt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/27, 14:10:58 »
Hij meldt inderdaad iets van een "low battery". Is dat niet wat snel na 2 jaar? Mijn vorige computers gingen langer mee.

Als het toch zo is: waar vindt ik een degelijke batterij die langer mee gaat? Of ben je verplicht de batterij te hebben die past op het moederbord?

Lieven

Offline livino

  • Lid
Computerklok flipt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/24, 11:08:52 »
Hoe vind ik terug welk model moederbord en batterij ik heb?

Lieven

Offline Tom

  • Lid
Computerklok flipt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/24, 12:04:06 »
Uw hardware spezies > kopieer en plak:
sudo lshw -html>hardware.html
Enter etc. En er staat een HTML document in Uw Home map.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline mrGee

  • Lid
Computerklok flipt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/24, 14:02:44 »
Hallo

Dit komt nogal eens voor , gemiddelde levensduur van een goede lithium cel; 3 a 5 jaar
een slechte dus minder en soms 'trekt' een slecht ontworpen moederboard hem sneller
leeg. Meestal zit er een CR2030 oid. in Liefst passen wij een Varta of ander echt merk
toe. De FoetsieHAngKreng types liever niet toepassen die paar eurocenten die je daar op
bespaart leveren op termijn toch weer ergernis.

Bij het eruithalen dat even met beleid doen, wij zien wel eens van die uitgebogen klemveertjes
waardoor hij rammelt in zijn voetje.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >