Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe je een oude, gebruikte, versleutelde schijf.  (gelezen 438 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
hoe je een oude, gebruikte, versleutelde schijf.
« Gepost op: 2015/03/26, 19:12:50 »
Dag.
Ik heb uit mijn oude computer de schijf gehaald, met drie installaties van lubuntu 12.04
Maar met een versleutelde /home. De harde schijf komt in een "dock" wordt via een usb kabel aangesloten op een werkende met ook "ubuntu-computer", en voila alle partities/schijven (drie) zijn zichtbaar, maar versleuteld. Weet iemand hoe ik via de terminal, deze versleutelde partities kan openen en benaderen. Het wachtwoord is uiteraard bekend. Graag, als er een oplossing is, stap voor stap, en in Jip en Janneke taal.

dank alvast
« Laatst bewerkt op: 2015/03/27, 13:53:45 door Soul-Sing »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: hoe je een oude, gebruikte, versleutelde schijf.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/26, 19:31:26 »
Wat voor encryptie zit er op die schijf - Luks?

Hier een verhaal in J&J, but it needs translation:
   http://askubuntu.com/questions/205240/how-to-open-encrypted-partition-knowing-the-passphrase

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: hoe je een oude, gebruikte, versleutelde schijf.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/26, 22:04:35 »
Het is de standaard home encryptie voor Ubuntu. Die vraag komt langs tijdens de installatie. Dat is idd LUKS.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: hoe je een oude, gebruikte, versleutelde schijf.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/27, 10:10:41 »
Het is de standaard home encryptie voor Ubuntu. Die vraag komt langs tijdens de installatie. Dat is idd LUKS.
Dat klopt niet, de standaard home encryptie is encfs, niet LUKS. Het zal dus wel encfs zijn, want nautilus kan LUKS gewoon openen

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: hoe je een oude, gebruikte, versleutelde schijf.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/27, 13:39:23 »
Ok, nog geen toegang tot de schijf helaas. En dat wel met 5 jaar informatie, foto's , etc.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: hoe je een oude, gebruikte, versleutelde schijf.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/27, 13:46:40 »
Werkt dit? Zorg wel dat je eerst een backup van de volledige schijf maakt voor het geval er iets mis gaat.

mkdir tijdelijke_map
encfs /pad/naar/versleutelde/map tijdelijke_map