Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vermoeiend  (gelezen 1166 keer)

Vermoeiend
« Gepost op: 2016/11/21, 06:47:13 »
Beste forumleden,

Sinds 2010 ben ik helemaal 'Ubuntu / Linux'. Al duurde het wel even voordat ik overweg kon met de materie. Maar toen het kwartje eenmaal was gevallen, kon ik ongehinderd de ene na de andere Linux-distributie op mijn oude Compaq Pressario uitproberen (met een harde schijf). Sterker, ik gebruikte Linux ook als mijn werkomgeving. En als ik ergens niet uitkwam, dan was er altijd wel op internet of de Ubuntu fora een oplossing te vinden voor het probleem.

Sinds kort heb ik een Lenovo Ideapad 80K6. Daarop zit een hdd met 250 GB en een ssd met 25 GB. Op de hdd staat Windows, op de ssd de recovery tools van Lenovo plus nog wat andere dingetje van Lenovo. Uiteraard wil ik ook op deze computer Ubuntu zetten. Eerst in dualboot met Windows 10 en als het bevalt / werkt alleen nog Ubuntu Mate. Maar .....

.... er zwerven inmiddels zoveel versies op internet rond (de beschrijving van Pjotr mag ik natuurlijk ook niet vergeten te melden) hoe je een installatie met Ubuntu in (U)EFI - alleen of in dualboot - moet aanpakken, dat ik door bomen het bos niet meer zie: inclusief het uitzetten van Fast Start in Windows 10, het indelen van de partities voor root, swap en eventueel home of de EFI sda, en nog veel meer stappen. Maar er is geen enkel eenduidig standaard verhaal / beschrijving te vinden, die alle stappen helder op een rij zet voor mensen die juist naar zo'n simpel stappenplan op zoek zijn. Kortom: ik, en met mij vele andere minder ingevoerde Linux-liefhebbers, moet het installatiewiel weer helemaal opnieuw leren ontdekken.

Ik vind Ubuntu / Linux vele malen beter en handiger dan Windows. Maar dat gehannes met installeren is inmiddels zo storend, dat ik dan toch maar bij Windows blijf de komende tijd. Het is trouwens niet voor niets, dat er zoveel installatie-guides zijn verschenen, want de uitgevers van Ubuntu (Canonical) laten het op dit punt ernstig afweten. Waarschijnlijk interesseert ze het ook geen zier, omdat ze op andere terreinen het geld verdienen.


Re: Vermoeiend
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/21, 08:44:19 »
Ik snap je probleem wel maar is dat wel de schuld van Ubuntu?

Voor Pjotr is dat natuurlijk ook allemaal niet te behappen en kijk op het forum hoeveel vragen hier niet over gesteld worden.

Je zegt het zelf al dat er zoveel verschillende installatie-handleidingen op internet zweven maar heeft dat niet te maken met het feit dat er zoveel verschillende UEFI/biossen zijn?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Vermoeiend
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/21, 08:49:56 »
https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Misschien heb je aan bovenstaande link iets.

UEFI: iedere fabrikant geeft er kennelijk een eigen draai aan. Moeilijk om daar dan een standaard advies voor te genereren (en daar kan Ubuntu ook niets aan doen).

Heel kort door de bocht:
zet fast boot uit in Windows
zet secure boot uit (om later ook Linux Mint of een andere Linux distro te kunnen installeren)
zet USB als eerste in de opstartvolgorde
neem een 64-bits Ubuntu versie.

Daarna kun je de Linux live-usb stick proberen/installeren.

Mocht dit niet lukken: zet UEFI op bios-simulatie. (Schijnt bijna niet meer nodig te zijn.)

(Om in je UEFI-settings te geraken om dit allemaal in te stellen: meestal een bepaalde functietoets tijdens het opstarten en het zichtbaar worden van het logo van de fabrikant van de laptop/pc. - bij Toshiba bijv. F2)

Let op:
De goedkope laptopjes die nu verkocht worden met W10 en 2gb werkgeheugen (en schijf van zo'n 32gb) werken meestal niet goed. Daar staat een 32bits UEFI op terwijl Ubuntu 64bits gebruikt.


« Laatst bewerkt op: 2016/11/21, 09:03:43 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vermoeiend
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/21, 09:53:29 »
UEFI, windows wilde dit invoeren voor extra beveiliging.
Hardware firma's rennen achter windows aan, en doen dit, zoals in het begin kon je uefi niet uitzetten, later met bios update, kon dit wel.
Windows trekt zich niks aan van andere operating systems(met installeren), en linux doet dit wel.

Ja en linux heeft het weer gedaan.

Als je linux echt goed geleerd hebt, weet je dat linux veel beter is, met veel dingen, zeker tav beveiliging wat bij windows nog steeds niet goed is.
Dus het ligt zeer zeker niet aan linux.
Maar misschien doet een firma dit extra zodat het lastiger is om met linux te werken.
Hetzelfde geld voor office producten, zorg dat het alleen werkt in hun eigen software, dan laat iedereen, de libre office liggen. Maar oude en nieuwe microsoft office heeft dit ook, ik hoor gebruikers klagen dat het onderling niet werkt, misschien moeten ze protectie toevoegen en omzet verhogen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermoeiend
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/21, 10:49:25 »
Zo zou het toch echt gewoon moeten kunnen, zonder al teveel gedoe:

1. Bereid je flaptop voor: https://sites.google.com/site/computertip/windows

2. Voer de installatie uit: https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Het is in ieder geval een slecht idee, om verschillende handleidingen te gaan "mengen". Hou je bij bovenstaande handleidingen en het zou moeten lukken.

Het is natuurlijk wel een behoorlijke complicatie, dat je flaptop twee harde schijven bezit (kleine SSD en grote gewone harde schijf). Een flaptop met slechts één schijf (SSD of draaischijf, dat maakt niet uit) is makkelijker aan te pakken.

Overweeg eens, om die SSD eruit te trekken voordat je aan de installatie begint. Of verwijder beide schijven en stop er één nieuwe SSD in met een fatsoenlijke opslaggrootte. Onlangs heb ik zelf de draaischijf van m'n flaptop vervangen door deze:
https://www.4launch.nl/product/390418/390418-Kingston-SSDNow-UV400-2.5%22,-120GB

Voor een SSD raad ik overigens deze aanpak aan: https://sites.google.com/site/computertip/ssd
« Laatst bewerkt op: 2016/11/21, 11:21:09 door Pjotr »

Re: Vermoeiend
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/21, 13:06:58 »
Inderdaad,

Wellicht een beetje kort door de bocht. Het ligt natuurlijk ook aan de fabrikanten van de hardware en niet te vergeten het grote monster Microsoft. Overigens is het me gelukt een Ubuntu versie erop te zetten.  Gewoon op de harde schijf, dus niet op de ssd. Toch zit ik nog met een aantal vragen. Die zal ik morgen erop zetten, want ik zit in Thailand en hier is het inmiddels tijd om naar bed te gaan.

Bedankt trouwens voor alle linkjes en hulplijntjes.

Re: Vermoeiend
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/23, 02:50:59 »
Toch zit ik nog met een aantal vragen. Die zal ik morgen erop zetten, want ik zit in Thailand en hier is het inmiddels tijd om naar bed te gaan.


Zoals beloofd  :)

Ubuntu op de harde schijf zetten van de Lenovo vormt inderdaad geen enkel probleem. Mede dankzij de heldere uitleg van Pjotr. Trouwens, ook allerlei andere distributies zet je er in een handomdraai op. Eerlijk is eerlijk: WS heeft ook een aantal handige tools om via 'geavanceerde opstartopties wijzigen' snel een live-usb te openen, zonder dat je in het bios hoeft te prutsen.

Voor de goede orde: Ubuntu 16.04 staat nu naast WS op de laptop. Het is trouwens de enige (Ubuntu)-OS, waarbij het display zo is in te stellen dat ook de iconen en werkbalken op webbrowsers (Chromium / Chrome / Firefox) fatsoenlijk zichtbaar zijn. Bij Mate en Xubuntu bijvoorbeeld is dat niet het geval en moet je drie leesbrillen opzetten om überhaupt iets te zien.

Maar op deze laptop vertoont Ubuntu ook weer enkele minpuntjes (net als op mijn vorige, een Compaq Pressario): pauzestand ontwaakt niet meer (in alle oudere Ubuntu-versies ook het geval - zet het er dan niet op - heb het er zelf af gehaald met de instructies van Pjotr) en soms flikkert het scherm als ik op Chromium of Chrome zit (Firefox heeft daar voorlopig nog geen last van). Dat suspend het niet doet, is voor mij een reden op zoek te gaan naar een Linux-os waarbij deze optie wel werkt.

Mijn enige vraag eigenlijk is: kan ik Ubuntu op de ssd (25 GB) zetten en vervolgens op de hdd een home partitie aanmaken voor mijn eigen bestanden? Ik besef dat in dit scenario WS waarschijnlijk moet sneuvelen en in elk geval het recovery spul dat Lenovo nu op de ssd heeft gezet.

Okay: ik ga nu de rijst van het veld halen in een temperatuurtje van plus minus 30 graden (pffffff).

Groet uit Thailand,
Marcel

« Laatst bewerkt op: 2016/11/23, 02:54:28 door dekorte.marcel »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermoeiend
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/23, 10:42:50 »
Geef eens een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi

Re: Vermoeiend
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/24, 02:24:27 »
Ha Pjotr,

In de bijlage een schermopname via Ubuntu.
Zo meteen een opname via WS (moet in twee keer vanwege de forum beperkingen).

Groet, Marcel

Re: Vermoeiend
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/24, 02:25:09 »
En de tweede opname :)

Re: Vermoeiend
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/24, 04:02:37 »
En de tweede opname :)

Oh jee,

En dan vergeet ik nog waarom je eigenlijk vroeg: een volledig systeemoverzicht.
Alleen is dat bestand is te groot en lastig kleiner te maken (je ziet dan echt niets meer).

Ik verzin wel iets  :)

Marcel

Via Imgur. Zie link:
http://imgur.com/2ZrBYs5
« Laatst bewerkt op: 2016/11/24, 04:26:49 door dekorte.marcel »

Re: Vermoeiend
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/24, 21:44:24 »
een systeemoverzicht, zoals Pjotr vroeg, doe je via de terminal.

Plaats in het tekstkader de 'codetags'  (= een knop boven de smily's --> en ziet er als volgt uit: # ) en duw 3x op de spatietoets --
de haakjes.....       code] |  [code   ... gaan iets verder van elkaar staan waardoor je straks je geselecteerde, en de te kopiëren tekst uit de terminal kunt 'plakken' tussen die haakjes. 

Dus: in terminal het commando intikken -- na de uitdraai alles selecteren/kopiëren -- tussen de 'codetags' gaan staan (die moet je eerst in het tekstkader plaatsen en 3x op de spatietoets drukken) en dan 'plakken', daarna op verzenden klikken om uw bericht te verzenden.
Proberen maar.

Groet,
spievensterke.

Mijn voorbeeld: heb ik wat ingekort en het dient dus als voorbeeld... ^-^

  localhost ~]$ inxi -Fxz
System:    Host: localhost.localdomain Kernel: 4.8.8-pclos1 x86_64 (64 bit gcc: 4.9.2)
           Desktop: MATE 1.16.1  Distro: PCLinuxOS
Machine:   Device: laptop System: Hewlett-Packard product: HP Compaq 8710p v: F.0E
           Mobo: Hewlett-Packard model: 30C3 v: KBC Version 73.31
           BIOS: Hewlett-Packard v: 68MAD Ver. F.0E date: 08/19/2008
Battery    C1FD: charge: 49.9 Wh 100.0% condition: 49.9/49.9 Wh (100%)
           model: Hewlett-Packard Primary status: Full
CPU:       Dual core Intel Core2 Duo T9300 (-MCP-) cache: 6144 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 ssse3 vmx) bmips: 9975
           clock speeds: max: 2501 MHz 1: 1600 MHz 2: 1600 MHz
Graphics:  Card: NVIDIA G84GLM [Quadro NVS 320M] bus-ID: 01:00.0
           Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: nvidia,v4l
           Resolution: 1680x1050@59.88hz
           GLX Renderer: Quadro NVS 320M/PCIe/SSE2
           GLX Version: 3.3.0 NVIDIA 340.96 Direct Rendering: Yes
Audio:     Card Intel 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller
« Laatst bewerkt op: 2016/11/24, 21:54:53 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Vermoeiend
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/25, 00:13:18 »
Aha,

Wellicht was mijn antwoord - met de systeem-info - gisteren niet duidelijk overgekomen.
Dan nog een keertje:

Via Imgur. Zie link:
http://imgur.com/2ZrBYs5


p.s. Jouw tip, Spievensterke, ga ik vandaag uitproberen

Groet,
Marcel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermoeiend
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/25, 09:43:41 »
Je hebt splinternieuwe apparatuur, dus misschien is de 4.4-kernel te oud. Probeer de 4.8-kernel eens, op de volgende manier: https://sites.google.com/site/computertip/varia#TOC-Nieuwste-kernel-installeren-met-de-PPA-van-het-Canonical-Kernel-Team
(punt 10, linkerkolom)

Herstart je computer na installatie.

Re: Vermoeiend
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/25, 12:34:17 »
Done,

Maar wat is nu het voordeel van deze verandering / aanpassing?

Groet, Marcel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermoeiend
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/25, 12:50:02 »
Done,

Maar wat is nu het voordeel van deze verandering / aanpassing?

Groet, Marcel
Dat het misschien je probleem oplost. Zo niet, pech gehad en op naar het volgende probeersel. =D

Re: Vermoeiend
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/25, 14:04:39 »
Aha,

Inmiddels heb ik Ubuntu Chrome erop gezet (16.04). Daarmee doet de suspend functie het wel (alt indrukken plus powerknop in het menu actief maken). Daarna ontwaakt het systeem weer als een zonnetje. Ik weet niet of het te maken heeft met de nieuwe kernel, maar ik ben er blij mee. Bovendien ziet Ubuntu Gnome er best fraai uit.

Of ik Ubuntu op de ssd ga zetten, weet ik nog niet. Daarop staan ook Lenovo drivers. Ik weet absoluut niet wat er gebeurt als ik de ssd schijf leeg maak en daarop Ubuntu plaats (met een home partitie op de hdd). Misschien zouden de Lenovo spullen best op de hdd kunnen, maar ik heb geen flauw idee wat daarvan de gevolgen zijn.

Enfin: Ubuntu Gnome draait op de hdd, terwijl ik ook gewoon met WS aan de slag kan. Ik zet dit topic op opgelost.

Reuze bedankt voor alle moeite, Pjotr.

Groet, Marcel

« Laatst bewerkt op: 2016/11/25, 14:07:28 door dekorte.marcel »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vermoeiend
« Reactie #17 Gepost op: 2016/11/25, 16:24:20 »
Inmiddels heb ik Ubuntu Chrome erop gezet (16.04).
Mag ik een tiepvaut vermoeden, en dat het Ubuntu Gnome moet zijn?
Mooi dat je nu toch een werkend systeem hebt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vermoeiend
« Reactie #18 Gepost op: 2016/11/25, 23:01:00 »
Of ik Ubuntu op de ssd ga zetten, weet ik nog niet. Daarop staan ook Lenovo drivers. Ik weet absoluut niet wat er gebeurt als ik de ssd schijf leeg maak en daarop Ubuntu plaats (met een home partitie op de hdd). Misschien zouden de Lenovo spullen best op de hdd kunnen, maar ik heb geen flauw idee wat daarvan de gevolgen zijn.
Hallo, je kunt een Ubuntu installeren op die ssd op een nieuw aan te maken aparte partitie van 15GB. Zo blijven je Lenovo-spullen intact/onaangeroerd. Je kunt die Lenovo-dingen ook naar je hdd kopiëren (niet verplaatsen) en kijken wat er zoal misgaat (niets denkelijk). Na een poosje kun je de oorspronkelijke Lenovo-dingen dan verwijderen van je ssd.

Re: Vermoeiend
« Reactie #19 Gepost op: 2016/11/26, 02:16:24 »
Ron: je hebt gelijk. Dat moet inderdaad Ubuntu Gnome zijn :)

Paul: Dat lijken mij inderdaad twee goede mogelijkheden. Ik ga eens goed bekijken hoe ik e.e.a. voor elkaar ga boksen.

Groet, Marcel