Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pdf afdrukken [opgelost]  (gelezen 450 keer)

Offline mara

  • Lid
pdf afdrukken [opgelost]
« Gepost op: 2013/10/24, 14:19:10 »
Hallo,
Heb Saucy geïnstalleerd.
Heb een opera-libretto omgezet naar pdf. Maar als je rechts klikt is de rubriek 'afdrukken' verdwenen!
Het gaat om 52 pagina's. Bij de Ringtail kon je de pagina-nummers intikken zodat je recto-verso kon werken. Dit is blijkbaar verdwenen.
Heb op internet gekeken en ze raden aan om xpdf te installeren. Dat heb ik gedaan. Maar je kan er niets mee. Als je rechts klikt op het pdf.document verschijnt dat niet als optie. Ik vind dit echt niet kunnen! Vroeger was afdrukken moeiteloos. Ik begrijp ubuntu niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/29, 07:48:19 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: pdf afdrukken
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/24, 20:13:05 »
Afdrukken is al heel lang verdwenen uit het contextmenu. Wijd je klacht maar aan het GNOME-team die bestandsbeheerder Nautilus heeft uitgekleed... (of heb je Xubuntu, zoals ik uit eerdere posts begrijp? in dat geval weet ik niet wie de boosdoener is)

Maar je kunt toch gewoon dubbelklikken op de PDF en dan Bestand --> Afdrukken doen?

Offline mara

  • Lid
Re: pdf afdrukken
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/25, 08:44:22 »
Citaat
Maar je kunt toch gewoon dubbelklikken op de PDF en dan Bestand --> Afdrukken doen?

Dat is het hem nu net!
De hele menubaar met "bestand", "bewerken", "beeld" enz. verschijnt niet meer in de pdf-lezer.
Tot de vorige versie 10.04 deed ie dat wel. Dit moet een bug zijn?
Maar inmiddels heb ik de zaak opgelost.
Zoals altijd wat te impulsief geweest... hihihi (verlegen lachje. sic.)
Had dat ding onmiddellijk nodig voor mijn werk.
Vanmorgen opnieuw eens rustig gekeken.... Inderdaad geen menubaar meer, maar wel uiterst rechts een tandwieltje... als je daar op klikt vind je "afdrukken" en heb je alle mogelijkheden van vroeger....
Moet ik dit draadje sluiten? Euh... hoe doe je dat weeral... Zie tussen het bos de boom in kwestie niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/25, 08:59:32 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: pdf afdrukken
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/25, 11:17:13 »
O ja, dat tandwieltje zit tegenwoordig in sommige GNOME-apps. Tja, dat is een design-keuze van het GNOME-team, kan Ubuntu helaas weinig aan doen tenzij ze de ontwikkeling van die apps overnemen...

Maar mooi dat het alsnog is opgelost! :)
Markeren als opgelost doe je zo: http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/

Offline aartje

  • Lid
Re: pdf afdrukken
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/25, 11:50:47 »
Waarom gebruik je eigenlijk niet acroread ? Dat geeft veel meer mogelijkheden
bij het printen (boekjes, dubbelzijdig etc.).

Ik heb net even xpdf geprobeerd maar dat crashte gelijk bij de eerste keer gebruik.
Gelijk maar weer weggehaald, met acroread heb ik nooit (en nu heb ik het
over een jaar of twintig) problemen gehad.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pdf afdrukken
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/25, 12:01:02 »
@aartje:

Sinds Xubuntu 13.04 gebruik ik geen Acrobat Reader meer. Het is een geweldig zwaar pakket. Ik moet toegeven: het bevat wel de meeste opties.

Ik heb het eerlijk gezegd nooit gemist. Ik spook toch de meest rare dingen uit met pdf's. Als bijkomend voordeel vind ik verder de printresultaten zonder die Reader van mijn foto's duidelijk een heel stuk beter.

(ik zet vaak mijn foto's om naar pdf met Scribus. Dan krijg ik ze exact op maat voor een print, passepartout of een lijst bijvoorbeeld)

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: pdf afdrukken
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/25, 13:06:40 »
Als reader is Evince meer dan voldoende. Evt. xpdf. Voor bewerken is er Master PDF Editor.