Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kalibratie scherm (OPGELOST)  (gelezen 3304 keer)

Offline schilder

  • Lid
kalibratie scherm (OPGELOST)
« Gepost op: 2009/10/22, 18:04:26 »
Halo

Ik heb foto's bewerkt met gimp en via kruidvat af laten drukken, nu zijn de afdrukken veel donkerder dan op mijn scherm.
Waarschijnlijk moet ik mijn een kalibratie voor mijn scherm uitvoeren.
Is hier software voor onder Ubuntu en ook nog in het Nederlands.

alvast dank

Ger
« Laatst bewerkt op: 2009/11/06, 08:46:50 door schilder »
Ger

Offline heir4c

  • Lid
Re: kalibratie scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/22, 18:08:44 »
Ben je zeker dat dit aan je monitor ligt. Heeft kruidvat ze gewoonweg niet te donker afgedrukt. Foutje... ?
Heb je afdrukken van de niet-bewerkte foto's en zijn die ook donkerder dan op je scherm?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline schilder

  • Lid
Re: kalibratie scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/22, 18:48:12 »
Het zou kunnen dat kruidvat ze te donker heeft afgedrukt, Maar ik werk nog niet zo lang met Ubuntu.
Onderwindows mwt Paint schop Pro kon je je monitor kalibreren. Dit zou ik ook graag onder Ubuntu doen met Gimp (en als het eventueel kan in het nederlends.

Offline Cantodea

  • Lid
Re: kalibratie scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/22, 19:07:30 »
probeer eens lprof, het zit in de ubuntu pakketten. lprof is icc-profiler.

Cantodea

Offline schilder

  • Lid
Re: kalibratie scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/22, 19:40:40 »
Lprof is engels is hier een Nederlandse beschrijving van, ik begrijp niet zo goed wat de bedoeling is. (min engels is niet denderend).

Re: kalibratie scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/22, 19:52:55 »
Lprof is engels is hier een Nederlandse beschrijving van, ik begrijp niet zo goed wat de bedoeling is. (min engels is niet denderend).
Het is zeer handig als je Engels kunt lezen in de computerwereld, zonder die kennis ben je erg beperkt ;)

Hoe dan ook, weet je zeker dat je zo'n kalibrator nodig hebt? Je kunt ook de helderheid van je scherm naar de fabrieksinstellingen zetten.

Offline schilder

  • Lid
Re: kalibratie scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/23, 10:24:22 »
OK is er dan ook ergens uitleg over Lprof, mijn scherm staat namelijk al op fabrieks instellingen maar ik twijfel nog of deze juist zijn.

Offline schilder

  • Lid
Re: kalibratie scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/24, 12:03:34 »
Ik heb ook op het forum van Dutchgimpers.nl de vraag gesteld. Daar heb ik gehoord van spyder3 een niet duur hardware apparaat. Alleen werkt deze onder Windows en Mac (is het nu werkelijk zo moeilijk voor de fabrikanten om er dan nog eventjes Linux bij te doen).
Ik wil eventueel uitproberen of dit dan mogelijk is via Virtueelbox (Windows XP) het icc bestand kan dan toch later in Ubuntu geplaatst worden?

alvast dank voor reacties?

Ger

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: kalibratie scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/24, 16:14:08 »

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: kalibratie scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/24, 16:59:22 »
Ik heb hier een artikel van Hardware.info (hun magazine, staat niet op hun site) liggen dat ik wel kan inscannen en als .PDF bestand kan "opsturen" als je wil. Ze leggen een methode uit die je zonder apparatuur en zonder ICC bestand kunt hanteren. Deze is ook in Ubuntu toe te passen. Het is alleen erg veel tikwerk om hier te zetten, dus zal ik de boel inscannen? Tenzij de link van Johan van dijk voldoet uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/24, 17:02:47 door Peter »

Offline schilder

  • Lid
Re: kalibratie scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/26, 08:51:34 »
halo Peter

Ik zou erg graag dat artikel willen hebben is er een mogelijkheid om het in PDF op te sturen of op het forum te plaatsen zodat iedereen het kan gebruiken.
Alvast bedankt

groet Ger

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: kalibratie scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/26, 18:47:21 »
Oeps, ik heb dat nummer van dat blad bij mijn ouders laten liggen, dus ik kan het nu niet inscannen :(
Ik zal het noteren dat ik het volgend weekend meteen even in mijn rugzak pleur, zodat ik niet vergeet het mee te nemen naar mijn studentenkamer a.s. zondagavond.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: kalibratie scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/02, 02:15:53 »
Op het moment van schrijven heb ik de boel succesvol ingescand. Het was even wat gedoe door de vormgeving van dat gedeelte van het blad. Om alles een beetje goed te kunnen doen heb ik in Xsane moeten werken met HQ-instellingen (1200 dpi kleur) en dat levert echt enorme afbeeldingen op. De breedte is 10208 pixels en de hoogte betreft 14032 pixels, de pagina met de grootste bestandsgroote is 209 MB (in .png formaat). Nu nog even bewerken (kleiner maken vooral) en in een PDF zetten.

Dat PDF'je zal ik wel in een PB sturen, want ik durf het niet aan om het publiekelijk op het forum te zetten vanwege copyrights.


Offline schilder

  • Lid
Re: kalibratie scherm (OPGELOST)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/06, 08:45:51 »
Peter bedankt

Je artikel heeft me goed geholpen zeker met de helderheid en contrast, de kleuren visueel ging mij moeilijk af.
Ik heb spyder 3 aangeschaft en hem gebruikt in virtualbox met usb (windows XP) en dat werkt goed.

Iedereen bedankt voor de oplossingen en opmerkingen

Ger

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: kalibratie scherm (OPGELOST)
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/07, 22:24:21 »
de kleuren visueel ging mij moeilijk af.
je bedoelt het kunnen vinden van waar de kleuren zijn in te stellen, of het kunnen zien van het testbeeld op de manier waarop men het wordt verondersteld te zien i.g.v. correcte instellingen?

Offline schilder

  • Lid
Re: kalibratie scherm (OPGELOST)
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/19, 15:36:10 »
Het laatste toch blijkt dat de kleuren vaak al vrij nauwkeurig zijn maar sterk beïnvloed worden door de instellingen helderheid en contrast. Het artikel van peter heeft hier een zeer goede uitleg over en is zeker uit te voeren.