Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VoIP bellen met een vaste telefoon  (gelezen 5631 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
VoIP bellen met een vaste telefoon
« Gepost op: 2012/06/19, 19:44:38 »
Ik ben een beetje aan het oriënteren om thuis te gaan bellen middels VoIP met een vast telefoontoestel. Ik wil regelmatig bellen naar vaste en mobiele nummers. En af en toe naar het buitenland.

Nu heb ik wat gelezen op bellen.com, maar dit lijkt vooral op wat die grote aanbieders als KPN, Ziggo, etc ook aanbieden. En dan betaal je nog steeds aardig wat per minuut lijkt het. Volgens mij moet dat veel goedkoper kunnen. Met Skype kun je ook vrij goedkoop bellen, en daar heb je speciale telefoons voor.

Verder heb ik op de blog van AutoStatic gelezen hoe hij belt via internet. Volgens mij is dat nog goedkoper, maar ik begrijp nog niet helemaal goed hoe dat werkt. Is dat wel makkelijker? Ik ben niet echt van plan een eigen server speciaal daarvoor te gaan opzetten.

Hebben jullie hier enige ervaring met VoIP? Ik hoor graag verschillende ervaringen en tips! Verder blijf ik rustig op onderzoek en zal ik hier mijn bevindingen blijven geven.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: VoIP bellen met een vaste telefoon
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/21, 00:10:54 »
Bedankt voor het antwoord.
Dat ik nooit echt gratis kan bellen begrijp ik en dat hoeft ook niet. Maar volgens mij kan het vooral veel goedkoper dan een standaard ouderwetse telefoonaansluiting waarbij je vrij veel per minuut betaalt.
Eenmalig een eventueel wat duurder toestel aanschaffen is geen probleem.

Een mobieltje zie ik niet echt zitten. Waarschijnlijk ben ik dan ook nog duurder uit qua toestel. Daarbij heb ik het liefst een simpel belapparaat waarbij je gewoon telefoonnummers indrukt en opbelt. Een van de eisen is dat iedereen er makkelijk mee overweg moet kunnen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: VoIP bellen met een vaste telefoon
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/21, 09:55:15 »
Ik heb een linksys pap2 (geschikt voor twee telefoonlijnen) om een vaste telefoon aan te kunnen sluiten op het internet. Daarbij gebruik ik een tweelijns telefoonswitch (ILS1002B) die van de twee lijnen van de pap2 als het ware één lijn maakt. De inkomende gesprekken komen van de ene lijn op de pap2, en de uitgaande gesprekken gaan via de andere lijn op de pap2. Dit maakt het mogelijk om twee verschillende providers te gebruiken. De ene voor inkomende gesprekken, de andere voor uitgaande gesprekken. Er zijn ook alternatieven voor de pap2 die deze functionaliteit van het scheiden van accounts voor inkomende en uitkomende gesprekken al ingebouwd hebben. Inmiddels is mijn setting al jaren oud, ik weet dus niet wat er nu op de markt is.

Ik gebruik voor de inkomende gesprekken een budgetphone account. Daarbij krijg je een vast telefoonnr. voor 10 euro per jaar. Uitgaande gesprekken bij budgetphone zijn vrij prijzig, dus daarvoor gebruik ik een ander account, meestal voipbuster. Daarmee kan ik dan voor 10,- euro drie maanden gratis bellen naar vaste lijnen binnen Nederland en naar heel veel andere landen. Mobiel bellen is bij deze provider vrij duur, maar dat gebruik ik toch niet. Ik bel mobiel en servicenr's via mijn  mobiele abo. Maar er zijn veel alternatieve aanbieders van sip telefonie, ook aanbieders die heel goedkoop naar mobiel zijn. Zie bijvoorbeeld: http://progx.ch/home-voip-prixbetamax-3-1-2.html voor een overzicht en prijzen.

In principe bel ik dus voor 4 euro per maand zoveel ik wil zonder me zorgen te hoeven maken over kosten.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/21, 09:58:17 door Thomas de Graaff »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: VoIP bellen met een vaste telefoon
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/21, 22:06:30 »
Via je provider en Voipbuster kun je altijd bellen naar alle vaste nummers in heel veel landen. Het is echt een ervaring om de hele avond een gesprek met New Zealand te voeren en te constateren dat het niets heeft gekost. Naar America naar vast en ook naar mobiel. Het kost overigens 10 euro + btw voor 4 maanden. Later kwam ik erachter dat er van Linksys kastjes te koop zijn (SPA3102) waarmee je alle al aanwezige telefoons in huis direct aan het internet kan koppelen. Hoeft je computer niet meer aan, en je belt met een gewone telefoon in de hand.
Kastjes kosten eenmalig iets van 65 euro, die heb je er in 2 maanden uit, vooral als je veel naar het buitenland belt.
Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2012/06/21, 22:15:02 door Petervdw »

Re: VoIP bellen met een vaste telefoon
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/27, 17:36:05 »
Ik gebruik al jaren een (heel) oude pc,  met de "Asterisk" software,  als telefoon centrale.  Dit in combinatie met een "Betamax"provider.

http://www.henk.oegema.com/asterisk.htm
http://backsla.sh/betamax
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: VoIP bellen met een vaste telefoon
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/03, 15:13:51 »
Bedankt voor de verdere reacties. Hier heb ik heel veel aan. Zoals ik aangaf doe ik erg rustig aan en ben nog aan het rondkijken. Als ik eenmaal een keuze heb gemaakt laat ik het wel weten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: VoIP bellen met een vaste telefoon
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/03, 19:26:14 »
Heb Ziggo, voor een tientje per maand heb ik onbeperkt bellen. Ook de meeste landen van Europa en Amerika.

Vroeger gebruikte ik voip daarvoor.

Mobiel bellen doe ik met mobiel. En onderling onbeperkt voor een vast bedrag.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04