Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DMRAID met Dapper, met NVRAID onboard  (gelezen 943 keer)

Phorze

  • Gast
DMRAID met Dapper, met NVRAID onboard
« Gepost op: 2006/10/25, 13:54:17 »
Sinds gisteren ben ik dan begonnen met het gebruiken van ubuntu, alleen verder dan de live-cd ben ik nog niet gekomen, want:
dmraid lijkt in principe goed te werken maar ik vraag me af of ik ook zonder Gparted kan gaan werken.
Het volgende doet zich voor.
Ik heb 2x WD 160 schijf in raid 0, Gparted geeft aan te vinden:
/dev/mapper/fhgcbefb1    -- XP boot
/dev/mapper/fhgcbefb3    -- XP Games
/dev/mapper/fhgcbefb4    -- XP Belangrijke data
en 25 GB unallocated, vrijgemaakt voor ubuntu.
Wil ik een ext3 partitie maken van de vrije ruimte krijg ik een error, want hij probeert hem te maken als /fhgcbefb2 , en ik vraag me af waarom hij 2 in eerste instantie niet toewijst, dus mijn eerste idee is, kan ik hem niet aan /fhgcbefb5 toewijzen?

Phorze

  • Gast
DMRAID met Dapper, met NVRAID onboard
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/25, 14:34:34 »
Wat me ook opvalt is dat ik (ofc met dmraid geinstalleerd) geen enkele bestaande schijf kan mounten.
Wat ik dan doe ik ga naar /dev/mapper/ en dan dubbelklik ik op een schijf maar dan kan hij hem niet mounten.

Phorze

  • Gast
DMRAID met Dapper, met NVRAID onboard
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/25, 16:41:02 »
Ondertussen heb ik de volgende dingen geprobeerd:

Install snelkoppeling > kan partities niet lezen - wijzigen

http://www.ubuntu-in.org/wiki/SATA_RAID_Howto
Gaat goed totaan GRUB configuratie, kan (hd0,7) (of WELK getal dan ook) niet vinden

Phaldmmor

  • Gast
DMRAID met Dapper, met NVRAID onboard
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/25, 20:04:40 »
Heb je hardware of softwarematige raid? Als je het niet weet zal het wel softwarematige raid zijn, want hardwarematige raid kost flink geld.
Controleer in of DMRAID je raidconfiguratie ondersteund van je moederbord. Meestal heeft deze chip namelijk een naam en bij DMRAID op de site kan je vinden welke er worden ondersteund.

Ik heb een ALI-Raid configuratie en die word niet ondersteund door Ubuntu. Echter de softwarematige raid die standaard in linux zit werkt prima.
Meestal stukken beter dan de meegeleverde onboard raid van je moederbord.

Phorze

  • Gast
DMRAID met Dapper, met NVRAID onboard
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/26, 15:13:48 »
Ik heb even de situatie nog een keer goed bekeken, en het komt neer op dit:

1. ik heb Windows op de raid array staan, dus het is geen optie DMRAID zelf dit te laten regelen (dus geen raidarray aangeven in het bios). Blijkbaar gaat het voorlopig niet samen werken
2. Windows eraf gooien is geen optie, heb ik nodig voor school e.d
3. Nieuwe HD kopen.

Ja dus ik heb een nieuwe hd gekocht, laat ik die gewoon naast de raidarray los draaien, met ubuntu erop, klaar.