Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 14.04 loopt vast  (gelezen 867 keer)

Installatie 14.04 loopt vast
« Gepost op: 2014/04/29, 13:45:03 »
Dag,

Ik heb een laptop van een jaar of 7 met daarop Windows XP. Het ding wordt eigenlijk gebruikt om wat op internet te browsen, maar ook voor bankieren, shoppen etc. Daar moet dus iets mee. Omdat ik op mijn desktop (die nog ouder is...) al jaren een heel tevreden Ubuntu- / Xubuntu-gebruiker ben dacht ik op de laptop ook maar Xubuntu te installeren. Blijkt inmiddels bij 14.04 aangekomen. Ik wil XP erop houden, maar de internetstekker eruit trekken. Dus de DVD erin, booten, gekozen voor installatie naast XP. Vervolgens verschijnt een scherm waar je eventueel nog partities kunt aanpassen. Bij "verder" komt er een melding dat het even gaat duren. De DVD rammelt nog een paar keer en daarna gebeurt er helemaal niets meer. Niet met de DVD, maar ook de harddisk staat stil. Ik zou denken dat de partities nu geformatteerd worden en dat er dus activiteit op de harddisk moet zijn. Helemaal niets, urenlang.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Ik heb nog niet geprobeerd om Xubuntu ipv XP te installeren. Mijn vrouw gebruikt Sketchup, dat is er niet voor Linux.

Bij voorbaat dank!

Bart.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie 14.04 loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/29, 17:01:25 »
Probeer Linux Mint 13 Xfce eens, en start de DVD op in "compatibility mode": druk daarvoor tijdens het aftellen van de DVD op een toets. Kies vervolgens de tweede optie in het opstartmenu van de DVD dat je dan te zien krijgt.

Handleidingen voor Linux Mint 13 Xfce: www.linuxtips.me


Offline Bobbie

  • Lid
Re: Installatie 14.04 loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/29, 21:47:50 »
 @bart, Sketchup kan werken via playonlinux, die is te vinden in het software centrum, zie de volgende video, dit dan een oudere ubuntu , in grote lijnen is deze zo te installeren.

https://www.youtube.com/watch?v=GFIRhpE5qGU

Re: Installatie 14.04 loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/30, 12:03:08 »
Dank voor de suggesties, voor zowel Mint als Playonlinux. Het is nogal een oud laptopje, ik hoop dat het voldoende is om Sketchup in Wine te draaien (dat is wat Playonlinux uiteindelijk regelt begrijp ik). Ik laat weten wat de vorderingen zijn.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Installatie 14.04 loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/30, 12:39:34 »
Ik gebruik hem ook op een oudere laptop, dan met lubuntu , onder XP gebruikt hij  minder geheugen

Re: Installatie 14.04 loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/01, 22:55:25 »
Werkt wel inmiddels.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/02, 12:20:17 door Bart Hoekstra »