Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Avi comprimeren  (gelezen 7738 keer)

Avi comprimeren
« Gepost op: 2012/07/11, 20:43:07 »
Ik heb een aantal video die op Avi formaat zijn opgenomen.
Echter deze zijn nogal groot.
Is er een manier om ze te comprimeren ?
En dan graag zo dat het nog steeds een Avi bestand is i.v.m. afspelen op de Dvd-speler
You gotta be hungry !

Re: Avi comprimeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/11, 23:37:38 »
Met DeVeDe kan dit, alleen van stereo geluid maak je geen surround, mocht je dit willen. De AVI's die ik heb omgezet, heb ik een iso van gemaakt i.v.m. de beeld grote.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/12, 10:07:56 »
avi is een verzamelnaam en zegt niets over het bestand  8-)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/12, 10:55:55 »
avi kan je inderdaad comprimeren door de video en audio te hercomprimeren. Hiervoor kan je dezelfde codec gebruiken, maar met agressievere compressieinstellingen. Je kan ook een andere, meer efficiënte codec gebruiken. Je kan ook de beeldgrootte verkleinen, wat tot een nog kleiner bestand zal leiden.

avidemux is het grafische programmaatje bij uitstek om dit te doen.

Comprimeren gaat gepaard met kwaliteitsverlies: hoe meer compressie, hoe zichtbaarder (hoorbaarder) het kwaliteitsverlies wordt. Je moet dus testen en zelf bepalen of het kwaliteitsverlies nog aanvaardbaar is voor jou.

Re: Avi comprimeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/12, 18:44:27 »
avi is een verzamelnaam en zegt niets over het bestand  8-)
Hoe bedoel je dit, Dave?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/12, 19:20:08 »
Dat avi niets zegt over de gebruikte codec want een verzamelnaam. Zeg je avi zeg je ik heb EEN bestandje.
Zo kun je de ene avi wel verder bewerken met progje a maar bij een andere zul je progje b moeten gebruiken.
Of zelfs de ene avi wel kunnen afspelen en de andere niet.
sommige denken dat avi een vast gegeven is als jpg of mpeg bestand maar nee dus.



Re: Avi comprimeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/12, 19:54:11 »
Ik weet dat het een multimediacontainer is, maar de avi bestanden die ik tot nu toe omgezet heb, waren op de ondertiteling na het zelfde bestandsformaat, vandaar mijn vraag. Ik ben zelf nl. nog geen ander type avi tegengekomen, zo zie je een mens is nooit te oud om te leren. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/12, 22:41:16 »
Een avi is wel een 'vast gegeven': het is een wel bepaald containerformaat. De videoformaten en audioformaten die erin zijn opgeslagen, niet. Vandaar dat je de ene avi wel, de andere niet kan afspelen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/13, 22:02:46 »
avi is niks.
een verzamelnaam voor duizenden codecs.
verander de extensie in .avi en je hebt een avi.

Maar dat levert verder niets op voor wat je er mee wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/14, 09:52:07 »
Deze info klopt niet.

Offline Dave

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/14, 18:46:38 »
Dan niet he.

Re: Avi comprimeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/14, 21:54:33 »
Avi is een container, ontwikkeld door Microsoft. De naam staat voor "Audio Video Interleave". Daar het een container is, kan het video en audio in allerlei formaten bevatten.

Een Avi-bestand is dus geen verzamelnaam, zoals evenmin mkv geen verzamelnaam is voor codecs.

Het is dus ook vrij lastig om een alomvattend antwoord op de vraag van TS te geven. Het ene stuk software zal geen Xvid ondersteunen, het andere weer geen Indeo. En wat te denken van DTS?

Offline Dave

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/14, 22:10:23 »
Avi is een container, ontwikkeld door Microsoft. De naam staat voor "Audio Video Interleave". Daar het een container is, kan het video en audio in allerlei formaten bevatten.



Nou ja daar draait het om toch?
ik noem dat dan een verzamelnaam omdat je van diverse bestanden ongestraft de extentie in avi kan veranderen.
Vragen over avi bestanden zijn altijd lastig omdat aangenomen wordt dat dit een gegeven zou moeten zijn en er veel haken en ogen aan kunnen zitten.


Re: Avi comprimeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/28, 21:00:06 »
AVIdemux gebruik ik normaal om te re-comprimeren en te knippen en te plakken. Werkt geweldig. Ik gebruik de 2-pass mode dan kun je de gewenste grootte goed halen. Je kunt kiezen voor hetzelfde codec of een ander. Zelf ben ik het meeste voor Xvid omdat het erg gangbaar is. H264 kan misschien compacter zijn maar doet nogal een aanslag op je compute-power. Ik zelf zie niet echt het verschil in kwaliteit.

Re: Avi comprimeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/31, 10:41:18 »
Dit is een heel interessant topic.

Ik heb sinds kort mijn eerste blender render avi´s gemaakt.

Het resultaat was een avi van 3 a 5 sec met een grootte van rond de 30 MB.  >:(

Dat is erg veel voor youtube begrippen. Als je een leuk filmpje animeert van slechts 500 seconden dan wordt dat rond de 3 Gig. Dat is toch bijna idioot?   :o als je een DVD van 120 min brandt kan er 4.7 Gig op.

kwaliteits verlies wil je eigenlijk ook niet hebben dus veel zin heeft comprimeren niet.

Hoe kan het eigenlijk dat de ene soort film zoals een professionele Hollywood film makkelijk op een DVD te branden is en je eigen blender animaties slechts 10 minuten?

En wat zijn de verwachtingen voor 3D computeranimatie software in de nabije toekomst?





Offline vanadium

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/31, 19:48:52 »
Het komt er steeds op aan de goede codec te kiezen, en de instellingen zo aan te passen dat je een gewenste kwaliteit hebt tegen de kleinste bestandsgrootte. Ongetwijfeld kunnen je blenderfilmpjes wel sterker geencodeerd worden.

Tegenwoordig haal je met H.264 veel sterkere compressie voor dezelfde kwaliteit dan de klassieke xvid (divX). Een HD film van twee uur past tegenwoordig zonder veel merkbaar kwaliteitsverlies in bestanden van minder dan 2 GB.

Het AVI containerformaat is tegenwoordig gedateerd. Je gebruikt veel beter het open-source formaat Matroska (MKV), dat trouwens uitstekend door allerlei hardware ondersteund wordt.

Offline jabuca

  • Lid
Re: Avi comprimeren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/02, 07:48:00 »
Mischien geeft dit enige uitleg wat wel en niet mogelijk is met Avidemux.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Avidemux
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 07:50:06 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!